Firma Renault – pionier w konstrukcji samochodów jednobryłowych – przy projektowaniu Grand Modusa wykorzystała całe swoje doświadczenie. Nadwozie dłuższe o 16 cm (4.034 mm), duży bagażnik (do 410 dm3) oraz przesuwana i składana tylna ławka (w układzie 1/3-2/3 lub w całości) sprawiają, że samochód zyskuje na funkcjonalności i odpowiada nowym potrzebom użytkowym – jest doskonały na rodzinne wakacje czy weekend z przyjaciółmi. Szczególną uwagę poświęcono wygodzie kierowcy i wszystkich pasażerów w kabinie: samochód ma jasno oświetlone, przestronne wnętrze i trzy pełnowymiarowe miejsca z tyłu. Liczne schowki i pomysłowe rozwiązania – takie jak składane stoliki – są dostępne dla wszystkich pasażerów. Grand Modus charakteryzuje się doskonałymi własnościami jezdnymi i dysponuje wszelkimi atutami, aby stać się podstawowym samochodem w rodzinie.
Nowy Modus jest przeznaczony dla klientów poszukujących kompaktowego (długość 3.874 mm) i zwrotnego samochodu miejskiego (min. średnica skrętu 9,90 m, zależnie od wersji). Nowy Modus prezentuje zdecydowany charakter i wyraziste linie. W wyższych wersjach, elegancję i wyrafinowanie stylistyczne podkreślają chromowane elementy wlotu powietrza i tylna listwa. Podobnie jak w pierwszej generacji tego samochodu, kierowca i pasażerowie podróżują w przytulnej i wygodnej kabinie.
Układ jezdny Grand Modusa i Nowego Modusa wywodzi się z płyty podłogowej B opracowanej przez Alians Renault-Nissan, zapewniającej komfort i doskonałe parametry użytkowe. W ofercie obu samochodów dostępna jest szeroka gama jednostek napędowych zapewniających wysokie osiągi, niskie zużycie paliwa i przyjaznych dla środowiska, jak na przykład silniki TCE 100 KM, 1.5 dCi 85 KMi 105 KM (dostępny z filtrem cząstek stałych). Oprócz niskiej emisji CO2, nowa gama Modusa należy do produktów spełniających wymogi eko-projektowania, a przykładem może tu być deska rozdzielcza wyróżniona w 2005 roku za rozwiązania ekologiczne z uwagi na wykorzystanie do jej produkcji 4,5 kg tworzyw sztucznych pochodzących z recyklingu. Ponadto pięć z sześciu dostępnych w tym modelu silników spełnia kryteria Renault eco2.
Modus pierwszej generacji wyróżnił się uzyskaniem maksymalnej oceny 5 gwiazdek w testach Euro NCAP jako pierwszy samochód w kategorii małych samochodów miejskich. Grand Modus i Nowy Modus zostały opracowane w oparciu o tę samą płytę podłogową i wykorzystano w nich całą wiedzę Renault w dziedzinie bezpieczeństwa.
Oba samochody wyposażone są w liczne elementy podnoszące bezpieczeństwo czynne i bierne, takie jak konstrukcja nadwozia ze strefami kontrolowanego zgniotu, system ABS, ESP, do 6 poduszek powietrznych, dodatkowe światła doświetlające zakręty, system kontroli ciśnienia w oponach, czy regulator-ogranicznik prędkości.
Od wprowadzenia Modusa na rynek we wrześniu 2004 roku, samochód ten znalazł ponad 395.000 nabywców na całym świecie, co przyczyniło się do utrzymania przez Renault jednego z czołowych miejsc w segmencie B. Opracowanie Grand Modusa i Nowego Modusa produkowanych wyłącznie w Valladolid w Hiszpanii wymagało inwestycji sięgających 110 milionów euro.
Grand Modus i Nowy Modus zostały wprowadzone do sprzedaży we wrześniu we Włoszech, a w styczniu i lutym będą dostępne w pozostałych krajach Europy Zachodniej.
Grand Modus i Nowy Modus – dwa uzupełniające się modele
Renault rozbudowuje swoją ofertę w segmencie B wprowadzając obszernego vana i pomysłowego minivana: Grand Modusa i Nowego Modusa. Nowy Modus łączy w sobie odpowiednią wielkość nadwozia ze zwrotnością typową dla samochodu miejskiego. Natomiast Grand Modus oferuje niezwykle pomysłowe rozwiązania wnętrza i posiada wszelkie atuty, aby stać się podstawowym samochodem w rodzinie dzięki swej funkcjonalności: nadwozie dłuższe o 16 cm, duży bagażnik, przesuwana 3-osobowa tylna ławka, bogata oferta wyposażenia i doskonałe własności jezdne. Nowy Modus prezentuje zdecydowany charakter i wyraziste linie. W wyższych wersjach elegancję i wyrafinowanie stylistyczne podkreślają chromowane elementy wlotu powietrza i tylna listwa.
Dodatkowy atut w segmencie małych samochodów
Co szósty klient w segmencie B kupuje samochód o nadwoziu jednobryłowym. W 2006 roku ten pod-segment stanowił 17% segmentu B, czyli 4,3% całego rynku samochodów osobowych w Europie. Modus, którego sprzedaż przekroczyła 395.000 sztuk od wprowadzenia na rynek we wrześniu 2004 roku, gwarantuje pełne zadowolenie użytkowników dzięki komfortowi wnętrza, zaletom jezdnym oraz wysokiej jakości i niezawodności. W celu odmłodzenia oferty, Renault wprowadza Nowego Modusa.
Ten minivan jest skierowany do klientów poszukujących kompaktowego i zwrotnego samochodu miejskiego. Aby spełnić potrzeby klientów oczekujących jeszcze większej funkcjonalności, Renault przedstawia nowy model – Grand Modusa. Jest to van posiadający duży bagażnik oraz wszelkie atuty, aby stać się podstawowym samochodem w rodzinie.
Nowy Modus: atrakcyjna linia i zdecydowany charakter
Atrakcyjną linię nadwozia Nowego Modusa o długości 3.874 mm (+82 mm w porównaniu
do nadwozia pierwszej generacji) i rozstawie osi 2.482 mm podkreśla lekko pochylona tylna szyba. Wyraźnie zarysowany kształt przednich reflektorów, zderzak przedni z szeroką listwą, wzmocniona i lepiej zintegrowana z nadwoziem tylna listwa ochronna kwalifikują Nowego Modusa do kategorii pojazdów jednobryłowych. Pokrywa bagażnika zwraca uwagę nowym kształtem świateł i chromowaną listwą poprzeczną montowaną zależnie od wersji. Elegancję i wyrafinowany styl podkreślają oferowane zależnie od poziomu wyposażenia i kraju sprzedaży chromowane elementy wlotu powietrza, dodatkowo przyciemniane tylne szyby, 15 lub 16-calowe aluminiowe obręcze kół oraz klamki zewnętrzne i listwy zderzaków lakierowane w kolorze nadwozia.
c
Grand Modus – kolejny model w rodzinie vanów Renault
Firma Renault – pionier w konstrukcji samochodów jednobryłowych – przy projektowaniu Grand Modusa wykorzystała całe swoje doświadczenie. W porównaniu do Nowego Modusa, długość jego nadwozia i rozstawu osi zostały zwiększone i wynoszą odpowiednio 4.034 mm i 2.575 mm (+160 mm i +93 mm). Kształt Grand Modusa oraz design nadwozia pozwoliły na optymalne wykorzystanie dodatkowych centymetrów. Samochód zachowuje podobieństwo do Nowego Modusa, a jednocześnie wyraźnie podkreśla swój wyższy status. Wprowadzenie dodatkowej szyby bocznej z tyłu zwiększyło powierzchnię przeszkloną nadwozia i przestronność kabiny.
Jasna kabina, liczne możliwości zmiany konfiguracji i duży bagażnik
Duży bagażnik (410 dm3 przy tylnej ławce przesuniętej maksymalnie do przodu) oraz przesuwana i składana tylna ławka (w układzie 1/3-2/3 lub w całości) sprawiają, że samochód zyskuje na funkcjonalności i odpowiada nowym potrzebom użytkowym. Jest doskonały na rodzinne wakacje czy weekend z przyjaciółmi. Szczególną uwagę poświęcono wygodzie kierowcy i wszystkich pasażerów w kabinie: samochód ma jasno oświetlone, przestronne wnętrze i trzy miejsca z tyłu. Dzięki dużej powierzchni szyb kabina Grand Modusa i Nowego Modusa jest wyjątkowo jasna i przestronna. Liczne schowki i pomysłowe rozwiązania, takie jak centralny schowek sufitowy typu lotniczego w Grand Modusie, są dostępne dla wszystkich pasażerów.
Grand Modus – bagażnik typowy dla podstawowego samochodu w rodzinie
Grand Modus dysponuje jednym z największych bagażników w swojej kategorii. Jego objętość wynosi od 305 do 410 dm3, zależnie od położenia tylnej ławki, czyli o blisko 50% więcej niż w Modusie pierwszej generacji (+136 dm3).
Po całkowitym złożeniu tylnej ławki za przednimi fotelami, pojemność przestrzeni bagażowej może wzrosnąć do 1.454 dm3 (+171 dm3), a uzyskana w ten sposób długość podłogi bagażnika może osiągnąć 1 278 mm. Aby uzyskać takie parametry wprowadzono szereg rozwiązań: wydłużono tylny zwis (+118 mm w porównaniu do pierwszej generacji pojazdu), zmieniono kształt wykładzin bagażnika, zastosowano nowy, mniejszy silnik tylnej wycieraczki. Niski próg bagażnika (605 mm) ułatwia załadunek ciężkich i dużych przedmiotów. Przestrzeń bagażowa jest ukryta przed wzrokiem niepowołanych osób stałą, dodatkową półką oraz roletą dostosowującą swą długość do każdego położenia tylnej ławki. Nowy Modus posiada bagażnik o objętości 293 dm3 (+19 dm3 w porównaniu do pierwszej generacji pojazdu) i 1.302 dm3 po złożeniu tylnej ławki Triptic (1.195 dm3 w samochodzie ze stałą tylną ławką).
Przyjazne wnętrze, które można dostosować do swoich potrzeb
Podobnie jak w przypadku pierwszej generacji modelu, kierowca i pasażerowie Grand Modusa i Modusa podróżują w przytulnej i wygodnej kabinie. Każdy z dostępnych wystrojów posiada odrębny charakter. Do stworzenia przyjemnego wrażenia przyczyniają się nowe tapicerki: tkanina Duo (poziom wyposażenia Alize) i ciemnografitowa skóra (opcja w wyposażeniu Dynamique). Centralnie umieszczone wskaźniki i zegary tablicy rozdzielczej zapewniają dokładny odczyt poszczególnych informacji. Czyste linie deski rozdzielczej przyczyniają się do polepszenia widoczności. W górnej części deski, pozbawionej ostrych występów, umieszczono wskaźniki i kontrolki pracy podzespołów samochodu. Pozycja ciała za kierownicą jest podobna jak w pierwszej generacji samochodu. Jest zbliżona do pozycji za kierownicą hatchbacka, a jednocześnie prowadzący pojazd ma zapewnione panoramiczne pole widzenia, jak w samochodach o jednobryłowym nadwoziu. Ponadto bardziej pionowe ustawienie kierownicy ułatwia prowadzenie. Regulacja wysokości fotela kierowcy i kolumny kierownicy pozwala każdemu na odnalezienie wygodnej pozycji. Wygodne, a jednocześnie dobrze trzymające fotele są umieszczone wyżej niż w klasycznym nadwoziu, co ułatwia wsiadanie i wysiadanie.
W nowej rodzinie Modusa udało się połączyć wyjątkowo przestronne wnętrze z bardzo kompaktowymi wymiarami nadwozia. Wysokość mierzona od siedziska do sufitu w kabinie wynosi z przodu 1.031 mm i 900 mm z tyłu. Zapewnia to wygodną podróż nawet osobom wysokim.
Tylna ławka w drugim rzędzie siedzeń Grand Modusa posiada trzy pełnowartościowe miejsca spełniające nowe potrzeby użytkowe takie jak rodzinne wakacje czy weekend z przyjaciółmi. Odpowiednio dobrana gęstość pianki tylnych siedzeń zapewnia prawidłowe trzymanie i komfort, niezależnie od warunków jazdy i budowy ciała pasażera. Tylna ławka osadzona na prowadnicach może być przesuwana w zakresie 150 mm, co pozwala na zmianę objętości bagażnika lub zwiększenie komfortu pasażerów siedzących z tyłu. Dzięki temu promień na wysokości kolan z tyłu wynosi od 70 do 209 mm. Ponadto przesuwanie tylnej ławki dzielonej w układzie 1/3-2/3 lub w całości jest bardzo łatwe.
Oba chwyty zwalniające regulację, umieszczone pod siedziskiem i od strony bagażnika, są łatwo dostępne. Przesunięcie siedzenia, jak i złożenie oparcia można wykonać jedną ręką i to zarówno od strony bagażnika jak i kabiny.
Jasna kabina i doskonała widoczność
Grand Modus i Nowy Modus mają doskonale doświetlone kabiny dzięki dużej powierzchni szyb, zbliżonej do vanów wyższego segmentu. W Grand Modusie powierzchnia ta może wynosić do 4,812 m2 (szyby oraz szklany dach panoramiczny), a w Nowym Modusie do 4,738 m2. Wysunięta do przodu przednia szyba, szeroko rozstawione słupki boczne i ograniczenie martwego pola widzenia sprawiają, że kierowca ma zapewnioną lepszą widoczność. Otwierany, panoramiczny dach o powierzchni 1,878 m2 (przejrzysta szyba bez wzorów) zapewnia poczucie przestrzeni w kabinie. Jest on oferowany jako opcja w obu samochodach i składa się z dwóch paneli szklanych – ruchomego z przodu i stałego z tyłu. Otwieranie i zamykanie jest sterowane elektrycznie pokrętłem impulsowym z systemem zapobiegającym przycięciu ręki. Dach może być uchylony, możliwe są również trzy zakresy otwarcia: 1/3-2/3 i całkowicie otwarcie dachu w zakresie 500 mm.
Liczne schowki dla wszystkich osób w kabinie
Grand Modus posiada nowe schowki:
– centralny schowek sufitowy typu lotniczego (nowy schowek dostępny w pakiecie schowków) łatwo dostępny, umieszczony w zasięgu ręki kierowcy. Składa się on z dwóch niezależnie otwieranych komór ułatwiających dostęp wszystkim pasażerom (kąt otwarcia pokrywy przedniego schowka: 80°, otwarcie pokrywy tylnej komory: 60°). Przednia część ma pojemność 2,8 l, a tylna 3 l. Specjalne zabezpieczenie w każdej komorze schowka nie dopuszcza do wypadnięcia przewożonych w nim przedmiotów przy gwałtownym hamowaniu;
– dwa składane stoliki na oparciach przednich foteli (nowość) dla pasażerów podróżujących
z tyłu, zwłaszcza na dalekich trasach. Posiadają otwory na różnego rodzaju pojemniki
na napoje (kubki, puszki);
– dwie szuflady pod fotelami przednimi przeznaczone zwłaszcza na ciężkie przedmioty;
– schowek na okulary po stronie kierowcy;
– system mocujący bagaż w fotelu pasażera z przodu, pozwalający na zamocowanie na przykład torby i zachowanie jej w zasięgu ręki;
– dwa zamykane schowki w podłodze z przodu;
– otwarty schowek na desce rozdzielczej;
– zamykany schowek o pojemności 11 l w desce rozdzielczej;
– schowek i uchwyt na kubek na dole konsoli centralnej, idealny do położenia telefonu lub karty parkingowej;
– kieszeń między fotelami z przodu;
– kieszenie w drzwiach przednich (z miejscem na butelkę 1,5 l);
– kieszenie w oparciu fotela kierowcy i fotela pasażera z przodu;
– miejsce na monety obok dźwigni zmiany biegów (nowość).
Pokryty w całości wykładziną bagażnik Grand Modusa posiada liczne pomysłowe rozwiązania ułatwiające przewóz bagaży:
– zaczepy do mocowania bagaży i siatka na podłodze bagażnika nie dopuszczają do przewracania i przemieszczania się przewożonych rzeczy (pakiet schowków);
– siatka wisząca na tylnej ścianie oparcia tylnej ławki (pakiet schowków);
– pas elastyczny do mocowania butelki lub bidonu;
– trzy zaczepy na torby z zakupami (w Nowym Modusie – dwa).
Grand Modus i Nowy Modus wyposażone są w praktyczny, składany klucz do stacyjki. Poza tym w ofercie nadal dostępny jest bagażnik na rowery Vélofix, oferowany w pierwszej generacji Modusa. Jego montaż i demontaż jest bardzo łatwy i szybki. Zamontowanie bagażnika następuje przez wsunięcie zaczepów w uchwyty wkręcone w tylne podłużnice samochodu.
Ofertę fabrycznych montowanych ułatwień uzupełnia szeroka gama akcesoriów:
– centralny podłokietnik z przodu ze schowkiem o objętości 1,5 litra;
– siatka wisząca z przegrodami, składająca się z trzech komór i umieszczona pionowo w bagażniku, zapewnia utrzymanie przewożonych przedmiotów w pionowej pozycji (dostępna w obu samochodach);
– kuweta z przegrodami do bagażnika – chroni wykładzinę bagażnika przed zabrudzeniem (dostępna w obu samochodach);
– kolekcja walizek i toreb do Modusa. W jej skład wchodzą: walizka na kółkach (55x38x20cm), torba „reporterska” (39x30x10cm) i torba weekendowa (50x44x20cm). Dwa komplety tej kolekcji (po dwie sztuki każdego rodzaju bagażu) zapewniają optymalne wykorzystanie bagażnika Grand Modusa, niezależnie od położenia tylnej ławki.
Modele oszczędne, ekologiczne i o doskonałych właściwościach jezdnych
Grand Modus i Nowy Modus są niezwykle uniwersalne i prezentują doskonałe właściwości jezdne, tak w mieście jak i na drodze. Oba samochody zbudowano na płycie podłogowej B Aliansu Renault-Nissan i wyposażono w nowoczesne jednostki napędowe, bardzo oszczędne i przyjazne dla środowiska. Oprócz charakteryzującej je niskiej emisji CO2, pięć z sześciu oferowanych w tych samochodach silników posiada znak Renault eco2.
Doskonały, zwrotny samochód na dalekie trasy
Grand Modus i Nowy Modus są seryjnie wyposażone w zmienne, elektryczne wspomaganie kierownicy o parametrach pracy zapewniających precyzję prowadzenia i zwrotność w ruchu miejskim.
Minimalna średnica nawracania Nowego Modusa wynosi tylko 9,90 m (do 10,40 m zależnie od silnika i rozmiaru opon) i 10,20 m (do 10,70 m) w Grand Modusie. Układ jezdny został przejęty z pierwszej generacji Modusa. Zapewnia on dokładne trzymanie toru jazdy i cechuje się dużą zdolnością pochłaniania drgań i tłumienia hałasów pracy. Inżynierowie zmodyfikowali parametry układu amortyzacji Grand Modusa w stosunku do Nowego Modusa. Przednie zawieszenie zbudowane w oparciu o konstrukcję typu MacPherson w połączeniu z trójkątnym dolnym wahaczem zapewnia dobre rozłożenie obciążeń wzdłużnych i poprzecznych. Jest zamocowane do nadwozia i ramy podsilnikowej za pomocą elastycznych elementów tłumiących drgania i zapobiegających przenoszeniu ich do kabiny zwiększając komfort jazdy. Tylne zawieszenie natomiast składa się z osi sprężystej o programowanym ugięciu współpracującej ze sprężynami śrubowymi.
W odkształcalną belkę wykonaną z kształtownika wbudowano stabilizator poprzeczny (średnica drążka 21 mm) zmniejszający przechyły boczne nadwozia. Pionowe amortyzatory i znaczny skok zawieszenia gwarantują pewne zachowanie samochodu i komfort jazdy. W Grand Modusie amortyzatory zostały dostosowane do większej masy pojazdu w celu zachowania właściwej równowagi między komfortem a sztywnością zawieszenia.
Wszechstronna oferta jednostek napędowych
Bogata gama silników i skrzyń biegów podnosi zalety dynamiczne i uniwersalny charakter Grand Modusa i Nowego Modusa.
Zależnie od kraju sprzedaży, w ofercie silników benzynowych znajdą się trzy silniki
16-zaworowe: 1.2 16V 75 KM i 80 KM (55 kW i 57,5 kW), TCE 100 KM (74 kW) i 1.6 16V 110 KM (82 kW). We wszystkich tych wersjach silnikowych samochody posiadają elektroniczny pedał gazu sterujący przepustnicą i zapewniający precyzyjne zasilanie silnika. Spełniają one normę czystości spalin Euro 4 i są wyposażone we własny system diagnostyczny (On Board Diagnostic), gwarantujący skuteczne i trwałe działanie urządzeń oczyszczających spaliny. Gama silników wysokoprężnych już w momencie wprowadzenia samochodów do sprzedaży będzie obejmowała trzy jednostki 1.5 dCi rozwijające moc 70 KM (50 kW), 85 KM (63 kW) i 105 KM (78 kW), spełniające wymagania normy Euro 4.
Gama silników benzynowych
1.2 16V 75 KM / 80 KM (55 kW i 57,5 kW)
Z pojemności skokowej 1.149 cm3, silnik 1.2 16V (D4F) współpracujący ze zautomatyzowaną skrzynią biegów, rozwija moc 75 KM (55 kW) (80 KM/57 kW, gdy współpracuje ze zautomatyzowaną skrzynią biegów Quickshift) przy 5.500 obr/min oraz moment obrotowy 105 Nm (11 mkg) (108 Nm/11 mkg w wersji ze zautomatyzowaną skrzynią Quickshift) przy 4.250 obr/min.
TCE 100 KM (74 kW)
W nowej gamie Modusa oferowany jest silnik benzynowy 1.2 16V turbo, o nazwie TCE 100 KM (Turbo Control Efficiency). Wykazuje on zużycie silnika właściwe dla jednostek o pojemności 1.2 l, moc silnika 1.4 l i moment obrotowy silnika 1.6 l. Jest wyposażony w małą turbosprężarkę, której czas reakcji został zmniejszony do minimum, dzięki niewielkim rozmiarom turbiny i małej średnicy kompresora. Moc 100 KM (74 kW) oraz maksymalny moment obrotowy 145 Nm silnik osiąga przy prędkości obrotowej wynoszącej odpowiednio 5.500 obr/min i 3.000 obr/min. Połączenie silnika małolitrażowego z niewielką turbosprężarką zapewnia dużą elastyczność pracy i dynamikę już w niskim zakresie obrotów.
1.6 16V 110 KM (82 kW)
Silnik 1.6 16V (K4M) rozwija moc 110 KM (82 kW) przy 6.000 obr/min oraz maksymalny moment obrotowy 151 Nm (15,8 mkg) przy 4 250 obr/min. Jednostka o pojemności skokowej 1.598 cm3 jest wyposażona w układ przestawny wałka rozrządu. Silnik ten może współpracować z 4-stopniową skrzynią automatyczną Proactive (DP0).
Gama silników wysokoprężnych
1.5 dCi 70 KM (50 kW) / 85 KM (63 kW) / 105 KM (78 kW)
Wszystkie trzy oferowane wersje silnika 1.5 dCi (K9K) są identyczne jak w pierwszej generacji Modusa. Są to silniki o pojemności skokowej 1.461 cm3 cenione ze względu na wysoką sprawność i cichą pracę.
Obecnie zostały wyposażone w układ wtrysku drugiej generacji. Występują w trzech wersjach mocy maksymalnej wynoszącej 70 KM (50 kW) przy 4.000 obr/min, 85 KM (63 kW) przy 3.750 obr/min i 105 KM (78 kW) przy 4.000 obr/min. Natomiast moment obrotowy trzech odmian silnika wynosi 160 Nm (16,3 mkg) w wersji 70 KM, 200 Nm (20,4 mkg) w wersji 85 KM i 240 Nm (24,5 mkg) w wersji 105 KM. Parametry te sprawiają, że silnik 1.5 dCi jest dynamiczny już w niskim zakresie obrotów. We wszystkich oferowanych wersjach silnik nadal cechuje się niskim zużyciem paliwa. W wersji o mocy 85 i 105 KM jest on dostępny
z filtrem cząstek stałych i dodatkowym wtryskiwaczem w układzie wydechowym. System ten pozwala na samoczynne oczyszczenie filtra w każdych warunkach eksploatacji, nawet na postoju i przy silniku pracującym na wolnych obrotach biegu jałowego. 6-biegowa skrzynia mechaniczna jest oferowana z silnikami 1.5 dCi 85 (z filtrem cząstek stałych) i 105 KM (z lub bez filtra cząstek stałych). Silnik 1.5 dCi 85 KM jest również dostępny ze zautomatyzowaną skrzynią 5-biegową.
Emisja CO2 na najniższym poziomie w segmencie
Grand Modus jest liderem pod względem niskiej emisji CO2 w kategorii vanów segmentu B i to zarówno w przypadku silników wysokoprężnych jak i benzynowych. Emitują one jedynie 119 g CO2/km (1.5 dCi 85KM) i 134 g CO2/km (1.2 16V 80KM) w wersji ze skrzynią zautomatyzowaną.
Grand Modus zapewnia również większy zasięg dzięki zbiornikowi paliwa o pojemności 51 l (+ 2 l w porównaniu do Nowego Modusa).
Samochód oznaczony symbolem Renault eco2 musi spełniać jednocześnie trzy kryteria:
– emisja CO2 musi być niższa niż 140g/km lub jest on zasilany biopaliwami;
– jest produkowany w zakładzie posiadającym certyfikat ISO 14001;
– po wycofaniu z eksploatacji nadaje się do ponownego przetworzenia w 95% i zawiera
co najmniej 5% tworzyw sztucznych pochodzących z recyklingu surowców.
Z wyjątkiem silnika benzynowego 1.6 16V, wszystkie silniki Grand Modusa i Nowego Modusa spełniają kryteria Renault eco2. Wszystkie wersje tych samochodów są skonstruowane tak, aby po wycofaniu z eksploatacji 95% ich masy mogło być ponownie przetworzone. Obudowa deski rozdzielczej jest wykonana z plastiku pochodzącego z recyklingu, który stanowi 7% wszystkich tworzyw sztucznych użytych do budowy samochodu w obu wersjach nadwozia. Warto nadmienić, że firma Renault otrzymała w 2005 roku nagrodę za ekologiczny projekt deski rozdzielczej Modusa produkowanej z wykorzystaniem 4,5 kg tworzyw sztucznych pochodzących z odzysku.
W dziedzinie emisji hałasu, Grand Modus i Nowy Modus wykorzystują rozwiązania zastosowane w pierwszej generacji modelu. Ograniczenie poziomu hałasu zostało uwzględnione już w fazie projektowej samochodu, dzięki wykorzystaniu cyfrowych symulacje drgań i zjawisk akustycznych. Poziom hałasu pracy dla obu samochodów wynosi 71 dBA, czyli o 3 dBA mniej niż wartość dopuszczalna wymagana przepisami europejskimi, co jest równoznaczne z obniżeniem poziomu hałasu o 50%.
Ograniczone koszty eksploatacji i 12-letnia gwarancja antykorozyjna
Grand Modusa i Nowego Modusa zaprojektowano w taki sposób, aby ułatwić ich eksploatację. Przebiegi między przeglądami zostały wydłużone i wymiana oleju jest przewidziana co 30.000 km w silnikach benzynowych (oprócz wersji TCE 100 KM wyposażonej w nowy system Oil Control System – wymiana oleju co 20.000 km) i co 20.000 km w silnikach wysokoprężnych. Świece wymienia się co 120.000 km, filtr powietrza co 60.000 km, a filtr oleju napędowego co 40.000 km. W codziennej eksploatacji wszystkie silniki cechują się niskim zużyciem paliwa. Parametr ten jest tym bardziej zadowalający, że zastosowanie elektrycznego wspomagania kierownicy pozwoliło uzyskać spadek zużycia paliwa o 0,2 do 0,3 l/100 km zależnie od rodzaju cyklu jazdy. W celu zmniejszenia kosztów napraw, oba samochody zostały wyposażone w specjalnie zaprojektowane elementy nadwozia o konstrukcji odpornej na małe stłuczki. Zastosowanie kształtowników aluminiowych w przedniej belce poprzecznej oraz polipropylenu w belce tylnej zapewnia pochłonięcie prawie całej energii lekkiego zderzenia z niewielką prędkością.
Bezpieczeństwo zapisane w genach
Modus pierwszej generacji był pierwszym samochodem w kategorii małych samochodów miejskich, który uzyskał maksymalną ocenę 5 gwiazdek w testach niezależnej instytucji badawczej Euro NCAP w sierpniu 2004 roku. Grand Modus i Nowy Modus zostały opracowane w oparciu o tę samą płytę podłogową i wykorzystano w nich całą wiedzę Renault w dziedzinie bezpieczeństwa. Układ jezdny obu modeli zapewnia wysoki poziom bezpieczeństwa czynnego. Są one wyposażone w system bezpieczeństwa Renault trzeciej generacji (SRP3). Dla zwiększenia komfortu jazdy i bezpieczeństwa, w pojazdach zastosowano liczne rozwiązania techniczne stawiające je na najwyższym poziomie w segmencie: system kontroli ciśnienia w oponach, dodatkowe światła doświetlające zakręty, czy regulator-ogranicznik prędkości.
Pewne i przewidywalne zachowanie samochodu na drodze
Trzymanie się drogi, będące głównym elementem bezpieczeństwa czynnego, jest mocną stroną Grand Modusa i Nowego Modusa zbudowanych na płycie podłogowej B konstrukcji Renault i Nissana. Stabilizatory poprzeczne (o średnicy drążka 21 mm) zapewniają zmniejszenie przechyłów bocznych nadwozia. Między innymi dzięki tym elementom Grand Modus i Nowy Modus cechują się przewidywalnym i pewnym zachowaniem podczas jazdy. Skuteczny układ hamulcowy daje poczucie bezpieczeństwa i mocnego hamowania o stałej sile, równie skutecznego nawet po wielokrotnym hamowaniu.
W układzie zastosowano tarcze hamulcowe o dużej średnicy: z przodu (260 mm) i z tyłu
(240 mm w samochodach z silnikami 1.6 16V, 1.5 dCi 85 i 105 KM) oraz o znacznej grubości (22 mm z przodu i 8 mm z tyłu). Podobnie jak w pierwszej generacji samochodu, Grand Modus i Nowy Modus są seryjnie wyposażone w system ABS Bosch 8.0 z elektronicznym korektorem siły hamowania EBV i wspomaganiem nagłego hamowania. W samochodach dostępny jest system kontroli toru jazdy (ESP) z funkcją kontroli podsterowności (opcja). Podczas ruszania można posłużyć się funkcją zapobiegania poślizgowi kół pędnych (ASR), włączaną przełącznikiem sterującym systemem ESP. Ponowne włączenie systemu następuje automatycznie przy każdym rozruchu silnika lub gdy prędkość samochodu przekroczy 50 km/h. Ponadto funkcja regulująca moment obrotowy silnika podczas redukcji biegów (MSR) nie dopuszcza do zablokowania kół pędnych przy zdjęciu nogi z pedału sprzęgła na śliskiej nawierzchni.
Liczne rozwiązania technologiczne zwiększające bezpieczeństwo
Aby zapewnić użytkownikom komfort i bezpieczeństwo, Grand Modus i Nowy Modus oferują bogaty zestaw urządzeń i elementów wyposażenia (w zależności od poziomu wyposażenia lub wybranych opcji).
Czujniki cofania ułatwiają teraz parkowanie, zwłaszcza w mieście (pakiet City z lusterkami wstecznymi składanymi elektrycznie). Ergonomicznie zaprojektowany włącznik regulatora-ogranicznika prędkości jest umieszczony na konsoli centralnej, obok hamulca postojowego. Nowe symbole wyświetlane na tablicy rozdzielczej ułatwiają kierowcy zrozumienie stanu ogranicznika lub regulatora prędkości.
Podobnie jak w pierwszej generacji, Grand Modus i Nowy Modus oferują dodatkowe światła doświetlające zakręty. Wbudowana w reflektor żarówka, ustawiona na stałe pod kątem 40° i sterowana przez specjalny blok elektroniczny, włącza się sukcesywnie podczas wchodzenia w zakręt, aby oświetlić szersze pole widzenia. Funkcja ta nie jest aktywna w czasie jazdy na wstecznym biegu.
Grand Modus i Nowy Modus są wyposażone w system kontroli ciśnienia w oponach, który ostrzega kierowcę o nieprawidłowym ciśnieniu powietrza w jednym lub kilku kołach. System ten wykrywa powolne uchodzenie powietrza lub niezgodność prędkości pojazdu z ciśnieniem powietrza w oponach.
Czujnik światła powoduje automatyczne włączenie świateł mijania w zależności od natężenia światła zewnętrznego. Natomiast czujnik deszczu steruje prędkością pracy wycieraczek zależnie od ilości wody na przedniej szybie. Pióra wycieraczek typu flat-blade oczyszczają dużą powierzchnię szyby zapewniając kierowcy komfortowa widoczność.
Optymalna ochrona na wszystkich miejscach w kabinie
Grand Modusa i Nowy Modusa odziedziczyły wysoki poziom bezpieczeństwa po pierwszej generacji Modusa. Konstrukcje nadwozi obu samochodów zostały opracowane tak, aby w razie zderzenia pochłaniały jego energię, a kabina mogła spełnić rolę „kapsuły ratunkowej”, chroniącej kierowcę i pasażerów przed wgnieceniem do wnętrza jakichkolwiek podzespołów mechanicznych samochodu.
Oprócz strefy kontrolowanego zgniotu, zespoły znajdujące się z przodu samochodu (silnik, skrzynia biegów, akumulator, osprzęt silnika) zostały tak rozmieszczone, aby zachodziły na siebie w razie zderzenia. Kolumna kierownicy jest łamana, chowany w podłodze pedał hamulca zmniejsza ryzyko obrażeń dolnych kończyn, a paddingi pochłaniające energię po stronie pasażera i kierowcy chronią kości piszczelowe i kostki.
Grand Modus i Nowy Modus posiadają sztywny słupek środkowy, ulegający kontrolowanemu odkształcenia w określonych miejscach. Sposób deformacji środkowego słupka pozwala na zabezpieczenie pasażera lub kierowcy dzięki paddingom pochłaniającym energię w drzwiach i ograniczenie wgniecenia kabiny.
Pasy i poduszki zostały opracowane tak, aby uzupełniać działanie konstrukcji nadwozia w czasie zderzenia i gwarantować optymalną ochronę na wszystkich miejscach w kabinie, niezależnie od rodzaju, czy kierunku zderzenia.
Grand Modus i Nowy Modus są wyposażone w system bezpieczeństwa Renault trzeciej generacji (SRP3). Obejmuje on do sześciu poduszek powietrznych, w tym cztery poduszki boczne (dwie poduszki boczne chroniące klatkę piersiową wbudowane w przednie fotele i dwie kurtyny powietrzne chroniące głowy pasażera na przednim fotelu i na bocznych miejscach z tyłu) oraz dwie czołowe poduszki powietrzne o dwustopniowym wypełnieniu. Na przednich miejscach zainstalowane są również podwójne napinacze pasów z ogranicznikiem napięcia wyskalowanym na siłę 400 daN w celu ochrony klatki piersiowej. Sygnał dźwiękowy i kontrolka na tablicy rozdzielczej ostrzegają o niezapięciu pasa bezpieczeństwa przez kierowcę. Pionowe i krótkie mocowania pasów oraz specjalnie wyprofilowane siedzenia z tyłu ograniczają ryzyko tzw. nurkowania. Ponadto w Grand Modusie i Nowym Modusie znajdują się 3-punktowe mocowania fotelików dla dziecka Isofix, pozwalające na ustawienie fotelika przodem lub tyłem do kierunku jazdy. 3-punktowy system mocowania Isofix jest seryjnie montowany na obu bocznych miejscach z tyłu. Możliwe jest również mocowanie fotelika dla dziecka z przodu.
W takim przypadku, w celu zapewnienia bezpieczeństwa przewidziano wyłącznik na desce rozdzielczej pozwalający na dezaktywację czołowej poduszki powietrznej pasażera, poduszki bocznej chroniącej klatkę piersiową oraz bocznego napinacza. Odpowiednia kontrolka na tablicy rozdzielczej sygnalizuje wyłączenie tych systemów zabezpieczających.
110 milionów euro zainwestowanych w program produkcji Grand Modusa i Nowego Modusa w Valladolid
Od wprowadzenia Modusa na rynek we wrześniu 2004 roku samochód znalazł ponad 395.000 nabywców na całym świecie. Wynik ten przyczynił się do utrzymania przez Renault jednego z czołowych miejsc w segmencie B z udziałem 10,1% w rynku europejskim. Opracowanie Grand Modusa i Nowego Modusa produkowanych wyłącznie w Valladolid w Hiszpanii wymagało inwestycji sięgających 110 milionów euro. Samochody te zostały wprowadzone do sprzedaży 21 września we Włoszech.
Grand Modus, nowy model w rodzinie małych samochodów Renault
Renault jest niezaprzeczalnie jednym z wiodących producentów na rynku małych samochodów. 395.000 samochodów Modus sprzedanych od 2004 roku do października 2007 roku przyczyniło się, obok Clio, do utrzymania przez Renault jednego z czołowych miejsc w Europie. Na koniec września 2007roku udział marki Renault w segmencie B wyniósł 10,1%.
Po trzech latach sprzedaży, Modus został poddany dogłębnemu restylingowi. Poszerzono również ofertę: obok Nowego Modusa pojawił się Grand Modus. Opracowanie obu nowych wersji samochodów wymagało zainwestowania 50 milionów euro. Koszty projektu zostały ograniczone dzięki masowemu wykorzystaniu już istniejących części lub wyposażenia
(carry-over). Ponad 60% części Modusa zostało użytych do produkcji Grand Modusa, a ponad 70% do produkcji Nowego Modusa. Ponadto Clio Grandtour i Grand Modus mają wspólne, nowe zawieszenie tylne, a zbiornik paliwa Grand Modusa jest odmianą zbiornika z Modusa i Clio III. Ważnym czynnikiem ograniczającym koszty było też jednoczesne opracowanie obu samochodów w oparciu o tę samą płytę podłogową B konstrukcji Renault i Nissana. Pozwoliło to na szeroko zakrojoną koordynację prac zespołów inżynierów w Technocentre.
Modus – zdecydowany przełom w dziedzinie jakości od 2004 roku
Od wprowadzenia na rynek Modus był dowodem prawdziwego przełomu pod względem jakości. Clio III, wprowadzone do sprzedaży w 2005 roku, podążyło tą samą drogą. Badania przeprowadzone przez niezależne i uznane ośrodki w 2007 roku, plasują Modusa wśród trzech najlepszych samochodów w tej kategorii pod względem jakości produktu, a potwierdzeniem tego wyniku jest wysoki wskaźnik zadowolenia klientów. Pozycja ta została uzyskana dzięki prowadzonej od kilku lat polityce jakościowej, której punktem wyjścia był plan jakości Renault wdrożony w 2003 roku, po którym w 2005 roku został wprowadzony Plan Doskonałości Renault. Renault zobowiązuje się do zaoferowania swoim klientom jednej z najwyższych na rynku jakości produktu i usług. Cel ten odpowiada pierwszemu zobowiązaniu podjętemu w Kontrakcie Renault 2009. Jego symbolem ma być uplasowanie Nowej Laguny wśród trzech najlepszych samochodów pod względem jakości produktu i usług.
Postęp jakościowy i procesy wdrożone dla tego samochodu są poszerzane na całą gamę samochodów, we wszystkich krajach. W Grand Modusie i Nowym Modusie wykorzystano, więc wszystkie innowacje Renault w tej dziedzinie.
Aby sprostać wyzwaniu, zakład w Valladolid, gdzie produkowane są oba samochody, wprowadził, podobnie jak wszystkie zakłady produkcyjne koncernu, System Produkcji Renault (SPR) oparty na standaryzacji czynności oraz codzienne zarządzanie jakością, aby zapewnić jednolity i powtarzalny poziom jakości. Modus był pierwszym projektem realizowanym całkowicie i od początku z użyciem narzędzi i metod SPR. Aby utrzymać wysoki poziom jakości i wydajności produkcji zakładu w Valladolid, podjęto znaczny wysiłek i objęto szkoleniami 2 710 pracowników tego zakładu.
Szkolenie Strip and Build dotyczące Grand Modusa
594 pracowników zakładu w Valladolid uczestniczyło w szkoleniu Strip and Build
dotyczącym Grand Modusa, trwającym łącznie 7.885 godzin. Jest to szkolenie operatorów pracujących na taśmie, obejmujące dwa etapy: pierwszy jest statyczny i przeprowadzany na makiecie, drugi etap – dynamiczny, odbywa się na taśmie produkcyjnej. Polegają one na zmontowaniu kompletnego samochodu z użyciem części z każdego stanowiska, następnie rozmontowaniu go i ponownym rozpoczęciu czynności montażowych. Dzięki temu przeniesionemu z Nissana procesowi, operatorzy mają już odpowiednio opanowane czynności montażowe, gdy na taśmie pojawia się pierwsza, przed-seryjna partia samochodów.
Valladolid, jedyne źródło dostaw Modusa
Produkcja Grand Modusa i Nowego Modusa została w całości powierzona zakładowi w Valladolid w Hiszpanii specjalizującemu się w produkcji małych samochodów, podobnie jak zakłady we Flins (Francja), Bursie (Turcja), czy Novo Mesto (Słowenia). Decyzja ta jest logiczną kontynuacją rozwiązań przyjętych w 2004 roku i pozwala zakładowi na zachowanie zróżnicowania produkcji, gdyż dwa nowe modele będą produkowane obok Clio III.
W 2004 roku w Valladolid rozpoczęto produkcję Modusa, który był pierwszym samochodem zbudowanym na płycie podłogowej B Aliansu Renault-Nissan. Na tej samej płycie są skonstruowane oba nowe modele. Pozwoliło to zmniejszyć do 60 milionów euro koszty przystosowania instalacji przemysłowych do nowej produkcji i przyczyniło się w istotny sposób do realizacji zobowiązania rentowności podjętego w ramach Kontraktu Renault 2009.
Zakład w Valladolid jest silnie zaangażowany w realizację celów polityki Renault w dziedzinie ochrony środowiska. Posiadający certyfikat ISO 14001 zakład w latach 1999–2006 znacznie ograniczył zużycie wody i ilość płynnych odpadów dzięki wielu inwestycjom, takim jak modernizacja sieci kolektorów wody w fabryce, czy recykling cieczy do kąpieli chemicznych.
Nowy Modus oraz Grand Modus, jeden z dwudziestu sześciu nowych samochodów przewidzianych w Kontrakcie Renault 2009, są przeznaczone głównie na rynki europejskie. Ich sprzedaż rozpocznie się 21 grudnia 2007 roku we Włoszech, a następnie od stycznia do lutego 2008 roku w pozostałych krajach Europy Zachodniej.
Pytania do Béatrice Foucher, Dyrektor Produktu Renault
Jak można podsumować trzy lata sprzedaży Modusa?
Po pierwsze rynek małych samochodów jednobryłowych nie rozwinął się tak, jak sobie to wyobrażaliśmy. Stanowi on dziś 12% segmentu AB, czyli mniej niż połowę udziału vanów w segmentach C i D (31% i 26%).
Drugi wniosek: na tym rynku, Modus spotkał się z zainteresowaniem tylko części klientów. Nie spełnia w wystarczającym stopniu oczekiwań klientów poszukujących uniwersalnego samochodu z dużym bagażnikiem.
Mimo to Modus uzyskał w tym segmencie znaczące wyniki sprzedaży: ponad 395.000 samochodów w ciągu trzech lat daje średnio 130.000 aut na rok. Jego udział w kategorii samochodów jednobryłowych w segmencie B przewyższa udział marki Renault (13% w stosunku do 9,5%)
Wreszcie istotny jest fakt, że poziom zadowolenia posiadaczy Modusa jest bardzo wysoki, co świadczy o tym, że samochód i jego jakość są dobre. Są to mocne atuty, które należy wykorzystać przy wprowadzaniu na rynek Grand Modusa i Nowego Modusa.
Po co dublować ofertę proponując Grand Modusa i Nowego Modusa?
W oparciu o nasze doświadczenia doszliśmy do bezdyskusyjnego wniosku, że oferowanie produktu w jednej wersji nie będzie wystarczające, tak, więc podwójna oferta stała się koniecznością. Nowy Modus stanowi kontynuację naszej oferty kompaktowego i zwrotnego minivana o atrakcyjnym nadwoziu zapewniającym dobrą widoczność. Jest on adresowany do kobiet oraz do grup klientów docelowych posiadających kilka samochodów (jako drugi samochód).
Natomiast Grand Modus to oferta prawdziwego vana z obszernym wnętrzem, zapewniającym komfort na wszystkich miejscach w kabinie, posiadającego jeden z największych bagażników w segmencie i zalety samochodu na dalekie trasy. Jest to podstawowy samochód w rodzinie adresowany do raczej męskiej grupy klientów. Dzięki tej unikalnej na rynku, ofercie, Renault umocni swój udział w segmencie B.
Co odróżnia klientów kupujących małego vana od klientów zainteresowanych samochodem kombi takiej samej wielkości?
Klienci wybierający samochód jednobryłowy szukają w nim kompromisu między kompaktową budową nadwozia a przestronnym wnętrzem, podwyższonej pozycji za kierownicą, dużej powierzchni szyb (panoramiczna widoczność), możliwości konfiguracji wnętrza w zależności od potrzeb oraz licznych schowków.
Natomiast klienci zwracający się w stronę kombi nie są gotowi na kupno vana. Ich pierwszym kryterium decydującym o zakupie jest pojemność przestrzeni bagażowej. Coraz częściej przywiązują wagę do wyglądu samochodu. Chętnie widzą zdecydowane linie nadwozia harmonijnie łączące część tylną z bagażnikiem. W rzeczywistości szukają kombi podobnego do 5-drzwiowego samochodu o dynamicznym designie!
Źródło: Renault Polska
Zdjęcia: Renault i Francuskie.pl.
Najnowsze komentarze