Renault zamierza wykorzystywać sztuczną inteligencję aby wspierać pracowników i zmniejszać koszty działalności. Z czym to się wiąże?
Ostatnio wszyscy zdają się mówić o najnowszym źródle ekscytacji, a nawet obaw. AI, „sztuczna inteligencja”, to ogólny termin obejmujący szeroki wachlarz rzeczy, które mają jeden wspólny punkt: obejmują pomoc maszyn w zadaniach specyficznych dla człowieka. Grupa Renault ma doświadczenie w interakcjach człowiek-maszyna, więc co sztuczna inteligencja może wnieść do „firmy motoryzacyjnej nowej generacji”? W jaki sposób będzie ona rozwijana w Grupie, aby lepiej służyć pracownikom?
Od fikcji do rzeczywistości
Podczas gdy termin „sztuczna inteligencja” zwykle przywołuje obrazy HAL 9000 (2001: Odyseja kosmiczna) lub OS1 (Her), w rzeczywistości odnosi się do czegoś nieco innego. Sztuczna inteligencja nie odnosi się do czujących maszyn z wolną wolą, które mogą doprowadzić do naszej zagłady. Sztuczna inteligencja to raczej zestaw modeli obliczeniowych i matematycznych, które wykorzystują znaczną moc obliczeniową do wykonywania złożonych zadań, które w innym przypadku byłyby niemożliwe, lub do znacznej optymalizacji istniejących procesów.
„Sztuczna inteligencja jest wykorzystywana w Grupie Renault od wielu lat„, potwierdził Rodolphe Gelin, Expert Leader IA, Renault Group. „Najbardziej widocznym przykładem była kamera pokładowa ADAS, która całkowicie zmieniła sposób, w jaki ludzie prowadzą samochód. Ale korzystamy również z szeregu sztucznej inteligencji w wielu naszych procesach przemysłowych i inżynieryjnych. Nie jest to więc rewolucja, ale ewolucja„.
Istnieje wyraźna korelacja między rozwojem obserwowanym w sektorze sztucznej inteligencji a szybkim wzrostem ilości danych. Ostatnia dekada przyniosła gwałtowny wzrost ilości gromadzonych danych. Dane są wszędzie i wszystko może stać się danymi. „W 2017 roku, kiedy postawiliśmy na Przemysł 4.0, podłączając czujniki do maszyn w naszych fabrykach w celu pozyskiwania danych w czasie rzeczywistym, nagle zaczęliśmy produkować kolosalne ilości danych, które tylko sztuczna inteligencja mogła przetworzyć i wykorzystać” – wyjaśnił Anthony Vouillon, Data Science Chapter Leader w Grupie Renault. „Podejście Grupy polega na zidentyfikowaniu tych czynników wartości, procesów, zastosowań i projektów, które mogą odnieść znaczne korzyści ze sztucznej inteligencji właśnie dlatego, że są zasilane ogromnymi ilościami danych”.
Sztuczna inteligencja: już tu jest i jest gotowa
Sztuczna inteligencja jest już wykorzystywana przez dział jakości. „W przypadku prac związanych z jakością, głównym wkładem AI jest analiza wypadków”, kontynuuje Anthony Vouillon. „Na przykład przetwarzanie języka pomaga lepiej kwalifikować opinie klientów, aby zidentyfikować słabe sygnały i zoptymalizować plany działania. W ten sposób możemy lepiej wykryć usterkę lub problem na etapie projektowania”. Po stronie przemysłowej, plan Industry 4.0 zwiększył możliwości konserwacji predykcyjnej dzięki pętlom informacji zwrotnych w czasie rzeczywistym.
Zobacz: aktualności motoryzacyjne ze świata Renault. Codziennie nowe, ciekawe
Przede wszystkim sztuczna inteligencja umożliwiła usprawnienie codziennej pracy operatorów linii produkcyjnych: „Na przykład, zgodnie z wymogami cyklu WLTP [przyp. red.: Worldwide Harmonised Light Vehicle Test Procedure], musimy sprawdzić, czy lewa i prawa opona są dokładnie takie same pod względem pewnych kryteriów” – wyjaśnił Anthony Vouillon. „To czasochłonne zadanie było kiedyś wykonywane przez operatora; dziś sztuczna inteligencja jest wykorzystywana do natychmiastowego porównywania fotograficznych punktów odniesienia i podnoszenia alarmu, jeśli opony nie są zgodne. Czas operatora może być zatem z powrotem skoncentrowany na zadaniach o wyższej wartości dodanej: 80% jego czasu jest teraz poświęcane na korektę, a nie na identyfikację„.
Ta wizja „operatora rozszerzonego o sztuczną inteligencję” pomaga również wspierać bardziej pozytywny wizerunek zawodów przemysłowych. Bez operatora pętla sprzężenia zwrotnego systemu nie działa, wymaga inteligentnego wkładu ze strony operatora, aby model mógł się rozwijać i ulepszać. Nie jest to kwestia „człowiek LUB maszyna”, ale „człowiek ORAZ maszyna.
Sztuczna inteligencja może również pomóc w podejmowaniu decyzji, na przykład w zakresie usług posprzedażowych: „Mamy dość dobry wgląd w to, jakie części są potrzebne lokalnym zespołom sprzedaży dla tych partnerów, którzy są dobrze zintegrowani z naszymi systemami IT (których określamy jako R1 i R2)” – wyjaśnił Anthony Vouillon. „Jednak w przypadku R3 – tych partnerów, którzy są daleko od naszych systemów – niemożliwe jest dokładne określenie, czego potrzebują, ponieważ są oni całkowicie niezależni od naszych własnych systemów. Sztuczna inteligencja pozwala nam tworzyć modele predykcyjne, oparte na zachowaniu partnerów R1 i R2, w celu określenia, jakich części prawdopodobnie będą potrzebować partnerzy R3, dając tym samym jaśniejszy wgląd naszym przedstawicielom handlowym”.
Istnieją też inne, mniej eksploatowane obszary z dużym potencjałem sztucznej inteligencji: „Na przykład w zakresie zasobów ludzkich (HR) pracujemy nad usprawnieniem mobilności wewnętrznej. Modele AI mogą pomóc nam w stworzeniu systemu dopasowującego umiejętności każdego pracownika do otwartych stanowisk, dzięki czemu będziemy bardziej proaktywni, jeśli chodzi o zarządzanie karierą. Zaczęliśmy również wykorzystywać sztuczną inteligencję do przewidywania wskaźników obłożenia biur wraz ze wzrostem pracy zdalnej. Oznacza to, że możemy lepiej zarządzać zasobami, optymalizując przestrzeń biurową” – powiedział Anthony Vouillon.
Wszystko inteligentne, ale nie w byle jaki sposób
W całej Grupie zidentyfikowano już 150 zupełnie nowych projektów i inicjatyw, które mogą skorzystać ze sztucznej inteligencji. Zamiast po prostu wdrażać tę technologię, wiele uwagi poświęca się jej ustrukturyzowaniu. „Naszym celem jest upewnienie się, że każdy, kto ma do czynienia ze sztuczną inteligencją, robi to, o ile robi to dobrze” – powiedział Rodolphe Gelin, który wraz z dr Luc JULIA, dyrektorem naukowym Grupy Renault, współpracuje ze społecznością 400 programistów, użytkowników i moderatorów w takich tematach.
Zobacz: testy nowych i używanych samochodów Renault. Opinie, spalanie, wady i zalety
„Oczywiste jest, że narzędzie takie jak ChatGPT wzbudza zainteresowanie, ciekawość, a nawet pewne obawy” – dodał Sylvain Decaux, Business-to-Employee Manager w Renault Group IT. „Ważną rzeczą jest nadanie ram rozmowie, ponieważ, jak w przypadku każdej zmiany technologicznej, konieczne jest podążanie za zmianą i pomoc w krytycznym myśleniu o niej„. Sztuczna inteligencja staje się coraz bardziej powszechna i powszechna w coraz szybszym tempie, co idzie w parze z rosnącą liczbą kwestii, szczególnie w zakresie niezawodności, regulacji, bezpieczeństwa danych i własności intelektualnej. Grupa Renault jest silnie zaangażowana w definiowanie ram regulacyjnych, o czym świadczy jej praca jako członka-założyciela Confiance.ai, francuskiego kolektywu ludzi z przemysłu i środowiska akademickiego pracujących nad stworzeniem sztucznej inteligencji, która jest godna zaufania, czytelna, a nawet certyfikowana.
„Jak w przypadku każdego nowego narzędzia, wymaga ono ostrożnego eksperymentowania” – powiedział Sylvain Decaux. „Istnieje prawdziwy entuzjazm i zainteresowanie, co potwierdza każdy nowy przypadek użycia. Potrzebna jest rozmowa i zwiększona świadomość, aby opracować bezpieczne ramy, w których można przeprowadzić te eksperymenty. Mamy – i od pewnego czasu mamy – wszystkie wewnętrzne umiejętności, aby wewnętrznie zajmować się tymi złożonymi tematami. Ale sztuczna inteligencja szybko dojrzewa i rozsądnym pomysłem jest podejście do jej potencjalnego wdrożenia na własny sposób, w sposób zgodny z zasadami i wartościami Grupy Renault. Niezależnie od przypadku, zawsze będzie ona służyć poprawie zarówno wydajności, jak i bezpieczeństwa„.
W tym zakresie pod koniec roku rozpocznie się projekt zarządzania wiedzą, obejmujący przegląd wyszukiwarki i dwie formy sztucznej inteligencji: indeksowanie semantyczne AI, które może analizować zawartość tekstową baz danych dokumentów i rozumieć ich znaczenie, aby wykrywać istotne informacje wykraczające poza proste dopasowania słów kluczowych; oraz konwersacyjna sztuczna inteligencja do iteracyjnego udoskonalania wyszukiwań za pomocą konwersacji w języku naturalnym. „Uważnie przyglądamy się również temu, co oferują producenci oprogramowania, aby dodać funkcje „copilota” do swoich narzędzi. Na przykład dzięki generatywnej sztucznej inteligencji, która może tworzyć projekty tekstów, dokumentów, obrazów i kodu komputerowego, a nawet działać jako prawdziwy osobisty asystent, który pomoże zorganizować dzień pracy lub podsumować wiadomości otrzymane podczas Twojej nieobecności„.
„To podejście oddolne” – wyjaśnia Rodolphe Gelin. „Zaczynamy od pracy z ludźmi w terenie, poznając ich potrzeby przed zbadaniem odpowiedniego rozwiązania technicznego„.
Faza ta służy również celom edukacyjnym, jak określił Anthony Vouillon: „Sztuczna inteligencja oferuje wiele możliwości przekwalifikowania, szczególnie dla osób pracujących w zawodach, które powoli zanikają. Naszym zadaniem jest stworzenie kursów szkoleniowych, które z łatwością dostosują się do etapu życia i kariery każdej osoby. Naszym celem jest jednak nauczanie sztucznej inteligencji jako umiejętności dla wszystkich, a nie trzymanie jej w rękach nielicznych„.
Zobacz: nowe samochody Renault. Wyprzedaż rocznika, promocje
Zamiast napędzać rewolucję, sztuczna inteligencja przyspiesza zmiany. Bez wątpienia jest to kolejne narzędzie dla firmy motoryzacyjnej nowej generacji. Narzędziem, ale nie celem. Dlatego należy ją oceniać indywidualnie dla każdego przypadku i wdrażać tam, gdzie przynosi rzeczywistą wartość dodaną.
Najnowsze komentarze