Jaki używany rodzinny samochód kupić z wygodnym wnętrzem ale też najwyższym komfortem jazdy za 30 tys. zł? Tutaj wybór może być tylko jeden – Citroen C5 z zawieszeniem hydropneumatycznym. Takiego komfortu jazdy w tym segmencie poza Citroenem nie oferuje nikt a przy tym zawieszenie jest proste w obsłudze, bezawaryjne a koszty z nim związane mogą być niższe, niż w przypadku klasycznych zawieszeń.
Citroen C5 III generacji produkowany był od roku 2008. W 2011 przeszedł facelifting i za kwotę 30 tys zł można znaleźć spory wybór aut z lat 2011-2013. Ja wybrałem do poniższego zestawienia samochody z niskimi deklarowanymi przebiegami, warto jednak samodzielnie zweryfikować informacje podawane przez sprzedawców – z Citroena C5 nie chce się wysiadać i niski przebieg jest po prostu mało wiarygodny. Na szczęście dzisiaj jest to stosunkowo prosto, są w internecie strony które pozwalają zajrzeć do historii auta, używając do tego numeru VIN.
Dlaczego właśnie Citroen C5? Przede wszystkim ze względu na komfort jazdy. Hydropneumatyka niweluje większość dziur w drodze do tego stopnia, że ma się wrażenie, jakby daną drogę po prostu naprawiono. Efekt jest taki, że większość szos, po których na codzień jeżdzimy, staje się dla nas – dla kierowcy i pasażerów – gładka jak stół. Dzięki hydropneumatyce Citroen C5 będzie utrzymywał stałą wysokość nad podłożem, niezależnie od tego ile do niego załadujemy rzeczy a w przypadku potrzeby wjazdu w trudniejszy teren można go po prostu podnieść wyżej i poradzi sobie lepiej, niż niejedna bulwarowa pseudoterenówka. Regulowany prześwit przydaje się też przy pakowaniu samochodu.
Kto nigdy nie jechał hydropneumatykiem, musi spróbować – najlepszy test będzie wtedy, gdy wybierzecie kiepski odcinek drogi i najpierw przejedziecie się zwykłym autem a potem hydropneumatykiem.
Wśród jednostek napędowych w ogłoszeniach dominują diesle – 2.0 HDi. To bardzo dobry wybór, chyba jeden z najlepszych silników na świecie. Francuskie diesle są niezawodne, oszczędne i kulturalnie pracują, cicho i miękko. Nie ma lepszego wyboru do rodzinnego używanego samochodu niż taki właśnie HDi. Występują w różnych wersjach, od 136 KM w górę. Oprócz jednostek dwulitrowych można znaleźć mocne V6 biturbo – warto tylko pamiętać, że ta jednostka będzie droższa w serwisowaniu i obsłudze a byle mechanik z warsztatu za rogiem nie powinien jej nawet dotykać. Więcej na temat znajdziecie w poradniku kupującego Citroena C6 z silnikiem 2.7 HDi lub 3.0 HDi.
Używany Citroen C5 jest samochodem godnym polecenia – dla większych potrzeb przewozowych odpowiednia będzie wersja break (czyli kombi). W przypadku Citroenów warto szukać wersji Exclusive, które były bardzo bogato wyposażone. Po zakupie trzeba spodziewać się kosztów związanych z serwisem – warto zacząć od dokładnego sprawdzenia kół, bo posiadacze hydropneumatyków inaczej odczuwają dziury i niekiedy felgi mogą być w kiepskim stanie – pogięte, zrobić czyszczenie układu hydraulicznego, wymienić rozrząd, olej, płyn chłodniczy i potem cieszyć się jazdą.
Przy regularnym serwisowaniu Citroen C5 jest w zasadzie bezawaryjny, chyba, że trafiło się na mocno rozbity egzemplarz, który serwisował ktoś młotkiem i przecinakiem, bez znajomości hydropneumatyki. Wtedy lepiej nie kupować. Jak zawsze w przypadku używanych Citroenów, lepiej żeby serwis był prowadzony regularnie, wymiana płynu hydrualicznego w terminach to podstawa niezawodności zawieszenia.
Zestawienie ofert używanych samochodów w cenie trzydziestu tysięcy złotych z ogłoszeń w Polsce: Citroen C5
Marka i model |
Silnik |
Przebieg |
Rocznik |
Cena |
Citroen C5 |
1.6 THP 156 KM |
88.507 |
2010 |
29.900 zł |
Citroen C5 |
1.6 156 KM |
93.000 |
2013 |
29.900 zł |
Citroen C5 |
2.0 HDi 163 KM |
93.500 |
2012 |
29.900 zł |
Citroen C5 |
2.0 HDi 140 KM |
101.214 |
2011 |
30.000 zł |
Citroen C5 |
2.0 HDi 136 KM |
115.000 |
2013 |
29.900 zł |
Citroen C5 |
2.0 HDi 163 KM |
127.000 |
2012 |
29.900 zł |
Citroen C5 |
2.0 HDi 163 KM |
137.248 |
2012 |
29.999 zł |
Citroen C5 |
2.0 HDi 140 KM |
150.000 |
2011 |
29.990 zł |
Citroen C5 |
2.0 HDi 140 KM |
170.000 |
2013 |
29.800 zł |
Citroen C5 |
3.0 HDi 240 KM |
179.980 |
2011 |
29.900 zł |
Jeśli trzydzieści tysięcy to za dużo, można pokusić się o poszukanie Citroena C5 z lat 2006-2008, w starszej wersji nadwozia, nie tak dobrze wyglądającej jak nowszy model, ale właściwości jezdne są dzięki hydropnuematyce równie dobre. Poliftowe C5 z tych roczników są niezawodne i można trafić bardzo ciekawy egzemplarz.
Najnowsze komentarze