Odpowiednie obuwie ułatwia szybką reakcję w przypadku hamowania, zmiany biegów i przyspieszania. Cechy takie jak przyczepność podeszwy i komfort mogą okazać się nieocenione w przypadku zagrożenia wymagającego nagłego hamowania. Choć chwilowe ześliźnięcie się stopy z pedału hamulca może wydawać się niegroźne, warto pamiętać, że jadąc z prędkością 90 km/h w ciągu jednej sekundy pokonujemy 25 m – mówi Zbigniew Weseli, dyrektor Szkoły Jazdy Renault.
Dobre obuwie powinno mieć przede wszystkim odpowiednią podeszwę. Nie może być ona zbyt gruba i twarda, powinna pozwalać na wyczucie siły z jaką trzeba naciskać na pedał. Musi też mieć dobrą przyczepność, która zapobiegnie ześlizgiwaniu się nogi z pedałów. Zdecydowanie należy unikać bardzo szerokiego obuwia, które mogłoby doprowadzić do tego, że jednocześnie naciskamy na dwa sąsiadujące pedały. Istotną kwestią, na którą również należy zwrócić uwagę szczególnie latem jest mocowanie obuwia wokół kostki. But powinien stabilnie leżeć na stopie, nie może być ryzyka wysunięcia się z niego. Między innymi z tego właśnie powodu nieodpowiednie są klapki oraz buty wiązane wokół kostki. Zdecydowanie najlepszym obuwiem są buty sportowe na płaskiej podeszwie mającej dobrą przyczepność – tłumaczą trenerzy Szkoły Jazdy Renault. Pod żadnym pozorem nie wolno też prowadzić pojazdu boso.
Jeśli mamy na stopach obuwie, które nie nadaje się do prowadzenia pojazdu, warto wziąć ze sobą drugie na zmianę, w którym będziemy mogli bezpiecznie kierować pojazdem – radzą trenerzy Szkoły Jazdy Renault.
Szczególną wagę do obuwia trzeba przykładać, gdy pada. Jeśli podeszwa jest mokra, łatwiej ześlizguje się z pedałów. Jeżeli połączymy to z obuwiem, które nawet przy suchej pogodzie ma niską przyczepność, zdecydowanie ryzykujemy utratę kontroli nad pojazdem – ostrzegają trenerzy Szkoły Jazdy Renault. Aby się przed tym ustrzec, kierowca powinien wytrzeć podeszwę butów.
Jakich butów unikać:
– Na platformie/koturnie – mają grubą i często ciężką podeszwę, co utrudnia szybkie ruchy, ogranicza czucie i może doprowadzić do utknięcia stopy między pedałami,
– Szpilek – wysoki i cienki obcas może utknąć w dywaniku i uniemożliwić manewrowanie, nie daje też odpowiedniego, stabilnego wsparcia,
– Klapek, japonek i butów wiązanych w kostce – nie trzymają się stopy, przez co mogą się z niej ześliznąć, mogą też powodować bolesne otarcia,
– Obuwia zbyt ciasno przylegającego w okolicach kostki – utrudnia i spowalnia ruchy.
Jakie buty wybrać do jazdy samochodem:
– Podeszwa powinna mieć grubość do 2,5 cm, nie może być też szeroka,
– Buty muszą mieć dobrą przyczepność, nie mogą zsuwać się z pedałów,
– Powinny dobrze trzymać się stopy,
– Nie mogą ograniczać ruchów ani powodować dyskomfortu.
* Źródło: Norwich Union Motor Insurance, Wielka Brytania
Szkoła Jazdy Renault to pierwsza markowa szkoła doskonalenia techniki jazdy Renault na świecie. Szkoła działa na terenie lotniska Warszawa-Bemowo. W ofercie szkoły znajdują się kursy dla klientów indywidualnych i flotowych, program dla kierowców samochodów dostawczych, jazda defensywna, czyli szkolenie z techniki bezpiecznej jazdy w realnym ruchu drogowym, audyty flot samochodowych, kurs ekojazdy, wykłady z psychologii i bezpieczeństwa ruchu drogowego oraz szkolenia z zakresu pierwszej pomocy. Szkoła dysponuje 50.000 m² powierzchni do ćwiczeń, w tym płytą poślizgową o długości 120 m oraz kręgiem poślizgowym o średnicy 60 m, a także płytami betonowymi do jazdy na trolejach i torem do jazdy terenowej. Szkoła Jazdy Renault jest członkiem Partnerstwa dla Bezpieczeństwa Drogowego i Polskiego Stowarzyszenia Motorowego.
Szczegóły: www.szkolajazdyrenault.pl
Źródło: Renault Polska
Najnowsze komentarze