Pierwsza generacja tego modelu ustaliła pewne standardy w dziedzinie bezpieczeństwa. Nowa Laguna posuwa się jeszcze dalej umacniając swoją przewagę w tej kategorii w Europie. Jeśli chodzi o przyjemność jazdy poprawiono osiągi, a zawieszenie jest bardziej dynamiczne. W gamie pojawia się również wersja Grand tourisme, nosząca nazwę Laguna GT lub Laguna Celsium w zależności od kraju.
Dynamika, elegancja i jakość
Aby spełnić oczekiwania klientów segmentu D, koncern Renault położył szczególny nacisk na jakość rzeczywistą i postrzeganą. Styliści i inżynierowie Renault skoncentrowali swoje wysiłki na podniesieniu jakości postrzeganej i dynamice linii pojazdu. W nowym przodzie zgodnym z wizualną tożsamością pozostałych modeli, pojawia się nowy, jednoczęściowy element, pełniący jednocześnie rolę zderzaka i osłony chłodnicy. Maska jest krótsza i bardziej wypukła, nowe, wydłużone reflektory zachodzą na boki pojazdu, a logo Renault jest ustawione bardziej pionowo. Umieszczony w dolnej części wlot powietrza w kształcie V dodaje dynamiki całości. Chromowane listwy modelu Laguna, stanowią eleganckie podkreślenie wprowadzonych zmian.
Dużo uwagi poświęcono wykończeniu kabiny. Nowa Laguna ma do zaoferowania swoim pasażerom wyszukaną i stonowaną atmosferę wnętrza. Nowa stylistyka i nowe materiały użyte do wykonania deski rozdzielczej, dokładniejsze spasowanie elementów, zastosowanie nowych technologii… wiele wysiłku poświęcono poprawie zarówno jakości rzeczywistej i postrzeganej. Nowa deska rozdzielcza imponuje ergonomią. Środkowa konsola została gruntownie przeprojektowana w celu lepszego spasowania i ułatwienia dostępu do elementów sterowania. Nowa listwa ozdobna podkreśla górną część deski rozdzielczej, wzmacniając wrażenie płynności linii oraz poprawy jakości wykończenia wnętrza. W Nowej Lagunie zastosowano bardziej nowoczesne rodzaje tkanin obiciowych. Welur ustąpił miejsca miękkim w dotyku tkaninom z mikrofibry. Oferowane są dwa rodzaje kolorystyki wnętrza w zależności od wystroju: Ciemnoszara lub Beżowo-szara.
Wszystko, od ergonomicznego rozwiązania elementów sterujących po najbardziej innowacyjne technologie, zostało podporządkowane dążeniu do zapewnienia wyjątkowo wygodnego wnętrza. W Nowej Lagunie zastosowane zostały nowe technologie, mające na celu zwiększenie poziomu komfortu w kabinie i przyjemności jazdy : Karta Renault « hands free » umożliwiająca uruchomienie pojazdu bez konieczności umieszczania jej w czytniku, automatyczny hamulec postojowy oraz System Nawigacji i Komunikacji Carminat.
Sterowanie systemem odbywa się za pomocą niezwykle ergonomicznego centralnego panelu multimedialnego, umieszczonego w osi podłokietnika, w miejscu dźwigni ręcznego hamulca postojowego. Poszczególne funkcje są z łatwością rozpoznawalne dzięki kształtowi przycisków. Dzięki temu kierowca może się nimi z łatwością posługiwać bez odrywania wzroku od drogi.
Pomimo dużej liczby funkcji, System Nawigacji i Komunikacji Carminat jest prosty i intuicyjny w obsłudze. Oferuje nowe funkcje, w szczególności system rozpoznawania mowy do sterowania nawigacją i telefonem, automatyczny zoom przybliżający miejsca zmiany kierunku jazdy, równoczesne proponowanie trzech alternatywnych tras, wyświetlanie panoramiczne « birdview » oraz wyświetlanie węzłów autostradowych « junction view » w syntetycznej postaci. Duża szybkość obliczeń tras i wykonywania zoomu na mapie dodatkowo podnosi skuteczność i łatwość korzystania z systemu. Dostępnych jest siedem wersji językowych (portugalska, holenderska, francuska, angielska, niemiecka, hiszpańska i włoska), a mapy zawarte na jednej tylko płycie DVD obejmują 21 krajów.
Prócz zmian w zakresie estetyki pojazdu oraz zainstalowania zaawansowanych systemów pokładowych w Nowej Lagunie wprowadzono również istotne udoskonalenia techniczne.
Oprócz wersji Initiale pojawia się druga flagowa wersja. Laguna GT jest wersją « grand tourisme » ukierunkowaną na przyjemność jazdy, zarazem sportową i „normalną” w codziennym użytkowaniu. Jest wyposażona w nowy silnik 2.0T rozwijający moc 205 KM (150 KW) i osiągający moment obrotowy 300 Nm. Wyróżnia się swoimi osiągami, regulacją zawieszenia, 17-calowymi oponami Michelin Pilot Exalto 2 specjalnie dostosowanymi do tego modelu i obniżona o 10 mm wysokością nadwozia. Pod względem estetyki Lagunę GT wyposażono w kilka wyróżniających ją elementów: charakterystyczny dolny wlot powietrza, chromowane, przydymiane obręcze kół, spoiler w wersji hatchback, wykończone na mat relingi dachowe oraz dodatkowo przyciemniane tylne szyby w wersji Grandtour. Wnętrze jest równocześnie sportowe i eleganckie, m.in. dzięki dwukolorowej skórzanej tapicerce w odcieniach ciemnego grafitu i czerwieni. Gałka dźwigni zmiany biegów jest wykonana z wykończonego na mat aluminium, a listwa na desce rozdzielczej chromowana i również wykończona matowo. Czerwone przeszycia na kierownicy, płaty drzwi, podłokietnik oraz skórzane siedzenia dodatkowo podkreślają ducha Grand Tourisme tego pojazdu.
W zależności od kraju klienci będą mogli jeszcze wybrać jeden z czterech innych silników : 1.6 16V rozwijający obecnie moc 115 KM, 2.0 16V o mocy 135 KM, 2.0T o mocy zwiększonej do 170 KM i 210-konny V6 3.0 24V. Gama silników wysokoprężnych Nowej Laguny obejmuje jednostki 1.9 dCi i 2.2 dCi, o mocy od 95 do 150 KM w zależności od kraju.
Założenia techniczne Nowej Laguny pod względem zachowania na drodze były szczególnie ostre jak na samochód fazy 2. Celem było zapewnienie kierowcy większej ilości wrażeń przy zachowaniu doskonałego poziomu komfortu. Równowagę tę osiągnięto poprzez dopracowanie utrzymywania nadwozia, a w szczególności zapobieganie przechyłom poprzecznym i amortyzację. W końcowym efekcie Nowa Laguna dostarcza więcej pozytywnych wrażeń z jazdy i odznacza się skuteczniejszym tłumieniem drgań.
Bezpieczeństwo bez kompromisu
Nowa Laguna jest przykładem koncepcji samochodu ukierunkowanego na przyjemność jazdy, a jednocześnie w pełni bezpiecznego. Celem było oparcie się na osiągnięciach poprzedniej generacji tego modelu, która jako pierwszy samochód na świecie uzyskała maksymalną ocenę 5 gwiazdek w testach EuroNCAP w 2001, aby umocnić wiodącą pozycję w segmencie D w Europie. Nowa Laguna posiada więc wszystkie elementy wyposażenia i parametry swojej poprzedniczki. Jest wyposażona w ulepszony system zabezpieczeń i układ hamulcowy o jeszcze precyzyjniejszej regulacji systemów elektronicznych ABS i ESP, lepiej również trzyma się drogi.
Nowa Laguna posiada System Renault Protection SRP trzeciej generacji, obejmujący m.in. osiem poduszek powietrznych. Zmiany polegały na wprowadzeniu sygnału dźwiękowego, informującego o niezapięciu pasów przez pasażera siedzącego z przodu, jak również poduszek powietrznych dostosowanych do większej liczby możliwych rodzajów zderzeń oraz zagłówków nowej generacji, z wbudowanym układem regulacji, na przednich miejscach. Ich cechą szczególną są pręty, które wsuwają się w sam zagłówek, a nie w górną część oparcia. Rozwiązanie to poprawia ułożenie pleców oraz zapewnia lepsze podtrzymanie i bardziej komfortową pozycję dla głowy. Jeśli chodzi o bezpieczeństwo dzieci tylne, boczne siedzenia mogą być wyposażone w zagłówki dwufunkcyjne, które można dostosować do wzrostu dzieci. W położeniu złożonym wyglądają one jak standardowe zagłówki dla dorosłych. Po rozłożeniu tworzą rodzaj kokonu ochronnego wokół głowy dziecka siedzącego na foteliku dla dzieci.
Od 2001 roku wyniki Laguny w zakresie skuteczności działania układu hamulcowego plasują ją w ścisłej czołówce tej kategorii pojazdów. Nowa Laguna posuwa się jeszcze dalej: system kontroli toru jazdy ESP z funkcją kontroli podsterowności uwzględnia obecnie zmianę własności sprężystych elementów zawieszenia z upływem czasu oraz stopień zużycia ogumienia. Blok ABS/ESP nowej generacji (MK 60 P) zapewnia lepszą reaktywność systemu kontroli toru jazdy. Nowa Laguna zyskuje na pewności i szybkości przejazdu podczas testów omijania.
Funkcja zapobiegania poślizgowi kół pędnych ASR stanowi uzupełnienie systemu kontroli toru jazdy ESP podczas ruszania z miejsca i przyspieszania na nawierzchniach o zmniejszonej przyczepności. Zwiększa również skuteczność ruszania z miejsca na nawierzchniach o niejednakowej przyczepności, z zachowaną przyczepnością tylko jednego koła, i to na stokach o nachyleniu do 15 %. .
W stosunku do poprzedniej wersji, reflektory ksenonowe o zmiennym zasięgu poprawiają oświetlenie. Światła drogowe posiadają funkcję « podnoszenia świateł mijania » pozwalającą na stopniowe podnoszenie wiązki świateł mijania w celu wzmocnienia strumienia świetlnego. System zapewnia obecnie stałą kontrolę kąta nachylenia wiązek światła, zarówno podczas jazdy jak i na postoju, z uwzględnieniem obciążenia pojazdu. Podczas jazdy po mieście lub z niską prędkością wiązka światła opada i nie oślepia innych użytkowników drogi. Dzięki zastosowaniu eliptycznych soczewek uzyskano poszerzenie, wzmocnienie i większą jednorodność wiązki świateł mijania w reflektorach ksenonowych.
Najnowsze komentarze