Lancia Delta S4, będąca częścią historycznej kolekcji Stellantis Heritage, wyróżnia się w kategorii „Youngtimer” prestiżowego konkursu „Ruoteclassiche – Best in Classic”. Każdego roku nagrody te przyznawane są osobom, organizacjom, stowarzyszeniom, wydarzeniom i pojazdom klasycznym, które przyczyniły się do rozwoju sektora motoryzacji zabytkowej.
Jedna z najrzadszych pereł historycznej kolekcji zarządzanej przez Stellantis Heritage, Lancia Delta S4, jeden z ostatnich istniejących modeli z serii 200 produkowanych w latach 1985-1986, zdobył nagrodę „Ruoteclassiche – Best in Classic 2022” kategorii „Youngtimer”.
Ceremonia wręczenia nagród, która odbyła się wieczorem 30. listopada 2022 roku, miała miejsce w prestiżowej lokalizacji – w Pirelli Hangar Bicocca – i była ostatnim aktem corocznego konkursu organizowanego przez Ruoteclassiche, magazyn, który od ponad 30 lat przyznaje nagrody w 12 kategoriach mające na celu wyróżnienie osób, organizacji, firm, stowarzyszeń, wydarzeń i klasycznych pojazdów, które przyczyniły się do kulturowego, społecznego i gospodarczego rozwoju sektora motoryzacji klasycznej.
W kategorii „Youngtimer”, obejmującej samochody produkowane od lat 80. do 2000., znaczna większość czytelników „Ruoteclassiche” wybrała Lancię Delta S4, która pokonała naprawdę imponujących konkurentów, Bugatti EB 110 GT „Parigi” i Lamborghini Countach 25°. Pełna gama kandydatów była znacznie szersza, ale te trzy modele zostały zakwalifikowane do finału przez wysokiej klasy jury złożone z 12 ekspertów branżowych, takich jak Miki Biason, ostatni włoski kierowca, który wygrał rajdowe mistrzostwa świata, by wymienić tylko jednego z jurorów.
Lancia Delta S4 zyskała na popularności nie tylko ze względu na swój projekt i osiągi w przeszłości (ponad 15 zwycięstw w rajdach w połowie i pod koniec lat 80.), ale także dlatego, że niedawno była tematem artykułu w prestiżowym dwumiesięczniku „Youngtimer”, magazynie skupiającym się na pojazdach, które nie są jeszcze historyczne, ale mimo to mają swój własny urok i mogą stać się samochodami kolekcjonerskimi w ciągu kilku najbliższych lat. Wszystko to świadczy o żywotności i aktualności misji działu Stellantis Heritage: oprócz odzyskiwania i ochrony dziedzictwa historycznego, na które składają się klasyczne samochody marek Abarth, Alfa Romeo, Fiat i Lancia, ma ona również na celu wykorzystać i rozpowszechniać wartości tych marek, z których wszystkie stworzyły historię motoryzacji.
Podczas ceremonii wręczenia nagród Roberto Giolito – szef Stellantis Heritage – powiedział: „Otrzymanie tej prestiżowej nagrody jest dla nas zaszczytem, ponieważ jest wyrazem uznania dla wysiłku włożonego przez naszą organizację w szerzenie wiedzy o historycznym dziedzictwie naszych wspaniałych marek tak szeroko i z jak największym przekonaniem. W tym konkretnym przypadku mówimy również o wyjątkowym samochodzie, takim jak Lancia Delta S4, który tak bardzo przyczynił się do stworzenia mitu o niezwyciężoności Lancii w sporcie motorowym”.
Lancia Delta S4
Wielokrotnie nagradzana Lancia Delta S4 będąca w posiadaniu Stellantis Heritage jest jedną z nielicznych, które przetrwały – w wersji drogowej – z zaledwie 200 wyprodukowanych przez Lancię w latach 1985-1986. Samochód – przeznaczony do udziału w rajdach grupy B Rajdowych Mistrzostw Świata – jest napędzany czterocylindrowym silnikiem z dwoma wałkami rozrządu w głowicy, umieszczonym centralnie. Jednostka miała pojemność skokową 1.759 cm³, elektroniczny wtrysk paliwa oraz podwójne doładowanie przez turbosprężarkę i kompresor. Jego napęd na cztery koła jest zawsze włączony, a konstrukcja podwozia składa się z klatki siatkowej wykonanej ze spawanych stalowych rur, z panelami o strukturze plastra miodu z kevlaru i włókna węglowego zastosowanymi w nadwoziu. Samochód wziął swoją nazwę właśnie od tych cech: litera „S” oznacza doładowanie, liczba „4” oznacza napęd na cztery koła.
Delta S4 Grupy B od razu okazała się niezwykle konkurencyjna i w 1986 roku zdobyła tytuły mistrza Włoch i Europy po zwycięstwie w ponad 15 rajdach, w tym w Monte Carlo, na Costa Smeralda na Sardynii, Mille Miglia i Targa Florio. Zdolna do osiągnięcia maksymalnej prędkości 250 km/h przy całkowitej masie 966 kg, maksymalnej mocy nawet 558 KM przy 8.000 obr./min. i momencie obrotowym dochodzącym do 500 Nm przy 5.000 obr./min, Delta S4 była pierwszym włoskim samochodem 4×4 używanym w rajdach. Samochód przyspieszał od 0 do 100 km/h w 2,3 sekundy.
oprac. Krzysztof Gregorczyk; zdjęcia: Lancia / Stellantis Heritage
Najnowsze komentarze