• Najnowsze

Latający Finowie z zespołu Citroëna na drugim miejscu

2019-08-08

Francuskie samochody miejskie – ile kosztują? Najtańszy samochód z klimatyzacją: Citroën C3, Peugeot 208 i Renault Clio

2021-01-16
Fiat, Peugeot, PSA

Fiat Chrysler i Grupa PSA oficjalnie razem. Fuzja zakończona

2021-01-16

Koniec silników benzynowych? Nowe Peugeot 208 i 2008 będą wyłącznie elektryczne!

2021-01-16

Peugeot 5008 dla francuskiej żandarmerii

2021-01-16

Dacia Duster 6×6 na bazie modelu Oroch

2021-01-16

Citroën XM 3.0 V6 Tecnic z przebiegiem 40 tys. kilometrów na sprzedaż

2021-01-16
Citroen Xantia

Citroën Xantia: Ile kosztuje renowacja lakieru i blacharki w 20 letnim samochodzie?

2021-01-16

Renault Trucks D Wide Z.E. wyposażony w panele słoneczne

2021-01-16

Portugalczycy już ósmy rok z rzędu uhonorowali Peugeot tytułem „Marka numer 1 – wybór konsumentów”

2021-01-15

Citroen prezentuje model e-Berlingo Van. Debiut rynkowy w II połowie 2021 roku

2021-01-15
sobota, 16 stycznia, 2021
  • Reklama
  • Redakcja
  • Współpraca
  • Organizujesz zlot?
Francuskie.pl - Dziennik Motoryzacyjny
  • Wiadomości
    • TOP 100 Wiadomości
    • Alpine
    • Citroen
    • Dacia
    • DS
    • Nissan
    • Opel
    • Peugeot
    • PSA
    • Renault
  • Testy
    • TOP 100 – testy samochodów
    • Alpine – testy i opinie
    • Citroen – testy i opinie
    • DS – testy i opinie
    • Dacia – testy i opinie
    • Peugeot – testy i opinie
    • Renault – testy i opinie
  • Katalog samochodów
    • Alpine
      • Alpine A110
    • Citroen
      • Citroen C1
      • Citroen C2
      • Citroen C3
      • Citroen C3 Aircross
      • Citroen C3 Picasso
      • Citroen C4
      • Citroen C4 Picasso
      • Citroen C4 Cactus
      • Citroen C5
      • Citroen C5 Aircross
      • Citroen C6
      • Citroen C-Elysee
      • Citroen Berlingo
    • Dacia
      • Dacia Dokker
      • Dacia Duster
      • Dacia Lodgy
      • Dacia Logan
      • Dacia Sandero
    • DS Automobiles
      • DS3
      • DS3 Crossback
      • DS4
      • DS5
      • DS7 Crossback
    • Peugeot
      • Peugeot 108
      • Peugeot 208
      • Peugeot 2008
      • Peugeot 301
      • Peugeot 308
      • Peugeot 3008
      • Peugeot 508
      • Peugeot 5008
      • Peugeot Expert
      • Peugeot Partner
      • Peugeot Traveller
    • Renault
      • Renault Clio
      • Renault Captur
      • Renault Espace
      • Renault Fluence
      • Renault Kadjar
      • Renault Kangoo
      • Renault Koleos
      • Renault Megane
      • Renault Talisman
      • Renault Scenic
      • Renault Trafic
      • Renault Twingo
      • Renault Twizy
      • Renault Zoe
  • Wyprawy
    • Australia
    • Europa
    • Krym
    • Nowa Zelandia
    • Turcja
  • Historia
    • Artykuły o historii motoryzacji
    • Historia Citroena
    • Historia Peugeot
    • Historia Renault
  • Przeglądy Prasy
  • Artykuły
  • Wydarzenia
  • Dane techniczne
Brak wyników
temu
Francuskie.pl - Dziennik Motoryzacyjny
Brak wyników
temu
Główna Wiadomości Citroen

Latający Finowie z zespołu Citroëna na drugim miejscu

Krzysztof Gregorczyk Krzysztof Gregorczyk
2019-08-08
w Citroen, Wiadomości
Czas czytania10min czytania
5 0
1
9
UDOSTĘPNIEŃ
14
ODSŁON
UdostępnijTwitter

Zobacz również

Francuskie samochody miejskie – ile kosztują? Najtańszy samochód z klimatyzacją: Citroën C3, Peugeot 208 i Renault Clio

Fiat Chrysler i Grupa PSA oficjalnie razem. Fuzja zakończona

Koniec silników benzynowych? Nowe Peugeot 208 i 2008 będą wyłącznie elektryczne!

Esapekka Lappi i Janne Ferm zaliczyli niezwykle udany występ na własnym terenie i doprowadzili swojego Citroëna C3 WRC do mety Rajdu Finlandii na drugim miejscu. W ten sposób potwierdzili swoją przynależność do nieoficjalnego grona „Latających Finów” – miejscowych załóg o wyjątkowej ambicji i odwadze, które rok w rok dopisują kolejne wyczyny do kronik tego legendarnego rajdu. Wynik Lappiego i Ferma, czyli ósme podium zespołu Citroën Total World Rally Team w bieżącym sezonie, został uzupełniony piątym miejscem zajętym przez Sébastiena Ogiera i Juliena Ingrassię. W ostatnim dniu rajdu Ogier zmagał się z chorobą, ale sześciokrotni mistrzowie świata z determinacją jechali do mety i zdobyli cenne punkty do obydwu klasyfikacji sezonu.

Na starcie niedzielnego etapu Esapekka Lappi i Janne Ferm wiedzieli, że czeka ich trudne zadanie. Dzień rozpoczynał się odcinkiem specjalnym, na którym rok temu wypadli z trasy i z dalszej walki. Fakt ten rzutował na tegoroczną edycję rajdu nie tylko w kategoriach psychologicznych – przekładał się także na brak doświadczeń z przejazdu tej pętli rajdu. Pomimo tego utrudnienia Finowie, przez cały weekend doskonale panujący nad sytuacją, pokazali się z najlepszej strony. W pierwszych przejazdach zachowali margines bezpieczeństwa, a w drugich, po skorygowaniu notatek, nadrobili straty czasowe wynikające z wcześniejszej nieco defensywnej jazdy i odparli ataki załogi zajmującej trzecie miejsce w klasyfikacji rajdu. Docierając do mety na drugim miejscu, Lappi i Ferm wyrównali swój najlepszy dotychczasowy wynik zaliczony w barwach Citroëna (drugą pozycję zajęli również w zimowym Rajdzie Szwecji). Ten w pełni zasłużony sukces osiągnęli przed liczną rodzimą publicznością, która na mecie nagrodziła brawami niezaprzeczalne postępy młodej załogi.

Drugie podium sezonu w wykonaniu załogi Lappi/Ferm jest jednocześnie ich szóstym w dopiero rozpoczynającej się karierze w WRC oraz ósmym dla zespołu Citroën Total World Rally Team w sezonie 2019.

Esapekka i Janne od samego początku rajdu pokazywali, że zamierzają walczyć o najwyższe pozycje. Już na pierwszym prawdziwym odcinku specjalnym (Oittila, 19,34 km) zaliczyli drugi czas. Potwierdzeniem ich obiecującej formy było trzecie miejsce na mecie piątkowego etapu, ze stratą zaledwie 2,4 s do rywali z drugiego miejsca. Jeszcze lepiej zaprezentowali się w sobotę. Widać było, że Lappi doskonale czuje swojego Citroëna C3 WRC i ma zaufanie do auta oraz do notatek pilota na trudnych drogach, na których nie było miejsca ani czasu na wahania. Lappi i Ferm wygrali w sobotę dwa odcinki specjalne (OS16 i OS18) i awansowali na drugie miejsce, tym samym uciekli przed kolejną załogą na 12,4 s. Przewagę utrzymali także w krótkim etapie niedzielnym. Pilnowali jej z wprawą godną wytrawnych weteranów, kontrolowali także zapas bezpieczeństwa, który zapewniał im dojechanie do mety.

Sébastien Ogier i Julien Ingrassia wyjeżdżali na trasy piątkowego etapu jako druga załoga. Oznaczało to konieczność odkurzania nawierzchni dróg z warstwy sypkiego żwiru, który nie daje przyczepności pod kołami. Taka pozycja startowa na szutrach zawsze przynosi straty, ale Ogier i Ingrassia zdołali ograniczyć je do minimum i ukończyć pierwszy etap na siódmym miejscu. Od podium dzieliło ich 12,9 s. Niestety, wieczorem Sébastiena dopadła choroba, przez co nie przespał nocy i kiedy przystępował do sobotniego etapu, miał świadomość, że nie będzie w stanie szybko awansować do ścisłej czołówki. Pomimo złego samopoczucia francuski as pokazał ogromną wytrwałość i samozaparcie. Walcząc z gorączką i wyczerpaniem organizmu, wspiął się na piąte miejsce, ze stratą na tyle niedużą, by móc zaatakować na kolejnych oesach. Kolejną noc Ogier przespał lepiej i w finałowym niedzielnym etapie wznowił ofensywę, ale ostatecznie do zajęcia czwartego miejsca na mecie zabrakło mu 2,7 s. Niemniej punkty zdobyte w Finlandii, w tym dwa bonusowe za czwarty czas na Power Stage, pozwalają załodze Ogier/Ingrassia utrzymać drugą pozycję w klasyfikacji mistrzostw i zachować szanse na zdobycie jesienią tego roku siódmego z rzędu tytułu rajdowych mistrzów świata WRC.

POWIEDZIELI:

SÉBASTIEN OGIER, KIEROWCA ZESPOŁU CITROËN TOTAL WRT:

Mieliśmy ciężki weekend. Szczerze przyznam, że przed startem liczyłem na lepszy wynik. Tak jak zawsze, dałem z siebie absolutnie wszystko. Sobotni etap, na którym naprawdę nie miałem sił, z pewnością nie poprawił naszej sytuacji, ale nawet dzisiaj, gdy już czułem się lepiej, nie byłem w stanie zdziałać więcej.

ESAPEKKA LAPPI, KIEROWCA ZESPOŁU CITROËN TOTAL WRT:

Bardzo się cieszę z mojego wyniku i z tego, że nie zawiodłem zespołu. Wszyscy jego członkowie zasłużyli na ten wynik swoją cierpliwością i wsparciem, jakie okazywali mi przez całą pierwszą połowę sezonu, gdy nie szło mi tak, jak na to liczyłem. Pracowaliśmy bardzo ciężko, a teraz okazuje się, że również skutecznie: nasz C3 WRC pasował do mojego stylu prowadzenia, dawał mi dobre czucie i wzbudzał zaufanie. Jestem szczególnie zadowolony z działania przedniego mechanizmu różnicowego, a dobrze czując samochód, mogłem odważniej pokonywać trasy oesów. Miałem wrażenie, że auto jest posłuszne i robi wszystko, czego od niego chcę, dlatego od pierwszego przejazdu odcinka testowego wiedziałem, że sprawy układają się dobrze. Teraz mam nadzieję utrzymać ten poziom osiągów przez pozostałą część sezonu.

NA PYTANIA ODPOWIADA PIERRE BUDAR, SZEF ZESPOŁU CITROËN RACING

Co może Pan powiedzieć na temat występu załogi Esapekka Lappi/Janne Ferm w ten weekend?

Przede wszystkim ogromnie się cieszymy, że znowu zajęła ona miejsce w czołówce, po pierwszej połowie sezonu z lepszymi i gorszymi występami. Ostatnio miała trudności z przełożeniem swoich niewątpliwych możliwości na wyniki. Wiedzieliśmy, że potrafi być niezmiernie szybka, i ani przez chwilę nie wątpiliśmy, że będzie w stanie wrócić do swojej szczytowej formy. Potrzebowała tylko trochę czasu, by przyzwyczaić się do nowego samochodu i wycisnąć z niego cały potencjał. My z kolei staraliśmy się wspierać zawodników w tym procesie aklimatyzacji w nowym zespole. W ten weekend widziałem, że są spokojni, opanowani, pewni siebie – w ten właśnie sposób uwidoczniły się efekty ciężkiej pracy włożonej w ten wzrost formy przez obydwie strony. Obydwaj w pełni zasłużyli na sukces swoim poświęceniem i zaufaniem, jakim w naszej codziennej pracy obdarzają nasz zespół. A sukces jest też powodem do satysfakcji dla całego zespołu, którego członkowie pracują bez wytchnienia, nie licząc godzin i nadgodzin. Mam wielką nadzieję, że Esapekka i Janne utrzymają takie tempo w kilku najbliższych rundach.

Tymczasem Sébastien i Julien po raz kolejny pokazali niebywałego ducha walki i dzięki temu wyjeżdżają z Finlandii z cennymi punktami w swojej rywalizacji o tytuły mistrzowskie dla kierowcy i pilota…

To prawda. Pomimo że z pewnością nastawiali się na lepszy wynik – i oni sami, i my jako zespół. Ale nie mieli łatwego zadania. Najpierw druga pozycja na starcie – na drogach pokrytych warstwą luźnych kamyczków, które psują prowadzenie. A później ciężka noc Sébastiena z piątku na sobotę – z gorączką, bez snu. To go po prostu znokautowało i w chwili, gdy zamierzał zacząć odrabiać straty, był zupełnie bez sił. A jednak obydwaj raz jeszcze udowodnili, że w ich legendarnej waleczności nie ma ani grama przesady. Z uporem, z determinacją, walcząc z przeciwnościami ograniczyli straty punktowe do minimum i zachowali wciąż spore szanse wywalczenia mistrzostwa. A historia uczy, że czasami tytuł mistrza wygrywa się nie tylko spektakularnymi triumfami, lecz także właśnie umiejętnością uniknięcia przegranej wtedy, gdy nic się nie układa po myśli. Tak czy inaczej jako zespół zamierzamy podwoić nasze wysiłki, by na następne rundy zapewnić naszym załogom jeszcze szybsze i bardziej konkurencyjne C3 WRC.

CO ZAPAMIĘTAMY Z FINLANDII?

Christophe Witschi, inżynier sportowy załogi Esapekka Lappi/Janne Ferm, z uprzywilejowanej pozycji obserwował pokaz umiejętności i spokoju, z jakimi młodzi fińscy zawodnicy prowadzili swój samochód do miejsca na podium, szczególnie w niedzielę przed południem, gdy skutecznie odparli atak doświadczonego Jari-Mattiego Latvali na drugą pozycję. Witschi opowiada o tym, czego był świadkiem.

Esapekka był od rana bardzo spokojny i opanowany. Doskonale wiedział, czego chce i co zamierza robić, by gospodarować posiadaną przewagą 12,4 s – nie stracić jej w całości, a jednocześnie nie ryzykować nadmiernie. Powiedział nam wyraźnie, że na pierwszym przejeździe pierwszego oesu odrobinę odpuści na zakręcie, na którym rok temu wyleciał z trasy. Mówił, że nie chce powtórzyć tego samego błędu, i dokładnie zrealizował swój plan. Drugi odcinek tej pętli został nieco zmieniony rok temu w porównaniu z poprzednimi edycjami, więc opuszczenie go rok temu pozbawiało naszych zawodników znajomości trasy, stąd ponownie niższe tempo i większy zapas bezpieczeństwa. Z kolei Latvala przejeżdżał ten fragment drogi wielokrotnie, bo dawniej służył on jako odcinek testowy. A jednak Esapekka i Janne doskonale poradzili sobie z tą niedogodnością – stracili bardzo mało, a zaraz później, na drugim przejeździe oesu Laukaa, wyraźnie pokazali starszemu rodakowi, że w tym rajdzie już ich nie dogoni! Końcówka rajdu w ich wykonaniu była popisowa!

RAJD FINLANDII – NIEOFICJALNA KLASYFIKACJA KOŃCOWA

1. Tänak/Järveoja (Toyota Yaris WRC), 2:30,40,3
2. Lappi/Ferm (Citroën C3 WRC), +25,6
3. Latvala/Anttila (Toyota Yaris WRC), +33,2
4. Mikkelsen/Jaeger (Hyundai i20 WRC), +53,4
5. Ogier/Ingrassia (Citroën C3 WRC), +56,1
6. Neuville/Gilsoul (Hyundai i20 WRC), +1:32,4
7. Breen/Nagle (Hyundai i20 WRC), +1:38,2
8. Suninen/Salminen (Ford Fiesta WRC), +2:33,8

RAJDOWE MISTRZOSTWA ŚWIATA FIA 2019 – KLASYFIKACJA KIEROWCÓW

1. Ott Tänak – 180 pkt
2. Sébastien Ogier – 158 pkt
3. Thierry Neuville – 155 pkt
4. Elfyn Evans – 78 pkt
5. Andreas Mikkelsen – 71 pkt
6. Teemu Suninen – 66 pkt
7. Kris Meeke – 60 pkt
8. Esapekka Lappi – 58 pkt
9. Jari-Matti Latvala – 56 pkt
10. Dani Sordo – 50 pkt

RAJDOWE MISTRZOSTWA ŚWIATA FIA 2019 – KLASYFIKACJA PRODUCENTÓW

1. Hyundai WRT – 262 pkt
2. Toyota Gazoo Racing – 236 pkt
3. Citroën Total WRT – 198 pkt
4. M-Sport Ford WRT – 158 pkt

 

 

źródło: Citroën Polska

Galeria

Newsletter

0 0 głos
Ocena artykułu
Tagi: C3 WRCCitroenrajdSportWRC
Udostepnij7Tweet1Udostepnij
Poprzedni

Nowy DS 3 Crossback BlueHDi 100 – ile pali w warunkach rzeczywistych?

Następny

Stronniczy przegląd prasy: MOTOR nr 32-33/2019

Krzysztof Gregorczyk

Krzysztof Gregorczyk

Pasjonat francuskiej motoryzacji. Autor największej ilości artykułów i wiadomości. Miłośnik szybkiej jazdy po krętych drogach. Regularnie odwiedza targi motoryzacyjne, a jego testy samochodów należą do najdokładniejszych w Sieci. Nieustępliwy tropiciel nieścisłości i braku obiektywizmu w prasie motoryzacyjnej. :-)

Następny

Stronniczy przegląd prasy: MOTOR nr 32-33/2019

Renault Zoe hitem w Niemczech. Sprzedaż wyższa niż w całym 2018 roku

Grupa PSA przewyższyła wartość Renault na giełdzie

Dongfeng rozważa sprzedaż udziałów w Grupie PSA

Subskrybuj
Powiadom o
guest
guest
1 Komentarz
najstarszy
najnowszy oceniany
Komentarze inline
Zobacz wszystkie komentarze

Kalendarium

Maj 2021
Maj 29 - 30 2021

I Zlot Citroena BX

Maj 29 - 30 2021

I Zlot Citroena BX

Sierpień 2022
17 Międzynarodowy Zlot Zabytkowych Citroenów Toruń 2022 (ICCCR 2022)
Sie 03 - 07 2022

17 Międzynarodowy Zlot Zabytkowych Citroenów Toruń 2022 (ICCCR 2022)

Toruń
17 Międzynarodowy Zlot Zabytkowych Citroenów Toruń 2022 (ICCCR 2022)
Sie 03 - 07 2022

17 Międzynarodowy Zlot Zabytkowych Citroenów Toruń 2022 (ICCCR 2022)

Toruń
Nie odnaleziono wydarzeń!

Reklama

Polecamy

  • serwis mechaniczny Renault Warszawa
  • serwis blacharsko-lakierniczy Renault Warszawa
  • Facebook Twitter

    Komentarze

    • ekonomowe o Nowa 7-osobowa Dacia Bigster zaprezentowana. Grand Duster nadchodzi – to następca Lodgy!
    • Texas910Gus o Fiat Chrysler i Grupa PSA oficjalnie razem. Fuzja zakończona
    • Texas910Gus o Koniec silników benzynowych? Nowe Peugeot 208 i 2008 będą wyłącznie elektryczne!
    • Texas910Gus o Koniec silników benzynowych? Nowe Peugeot 208 i 2008 będą wyłącznie elektryczne!
    • mctk o Koniec silników benzynowych? Nowe Peugeot 208 i 2008 będą wyłącznie elektryczne!
    • Igor o Nowa 7-osobowa Dacia Bigster zaprezentowana. Grand Duster nadchodzi – to następca Lodgy!
    • Igor o Nowa 7-osobowa Dacia Bigster zaprezentowana. Grand Duster nadchodzi – to następca Lodgy!
    • adam o Koniec silników benzynowych? Nowe Peugeot 208 i 2008 będą wyłącznie elektryczne!
    • Prawda o Dacia Duster 6×6 na bazie modelu Oroch
    • Prawda o Dacia Duster 6×6 na bazie modelu Oroch


    Aktualności ze świata motoryzacji

    • Francuskie samochody miejskie – ile kosztują? Najtańszy samochód z klimatyzacją: Citroën C3, Peugeot 208 i Renault Clio
    • Fiat Chrysler i Grupa PSA oficjalnie razem. Fuzja zakończona
    • Koniec silników benzynowych? Nowe Peugeot 208 i 2008 będą wyłącznie elektryczne!
    • Peugeot 5008 dla francuskiej żandarmerii
    • Dacia Duster 6×6 na bazie modelu Oroch
    • Citroën XM 3.0 V6 Tecnic z przebiegiem 40 tys. kilometrów na sprzedaż
    • Citroën Xantia: Ile kosztuje renowacja lakieru i blacharki w 20 letnim samochodzie?
    • Renault Trucks D Wide Z.E. wyposażony w panele słoneczne
    • Portugalczycy już ósmy rok z rzędu uhonorowali Peugeot tytułem „Marka numer 1 – wybór konsumentów”
    • Citroen prezentuje model e-Berlingo Van. Debiut rynkowy w II połowie 2021 roku


    Redakcja

    Francuskie.pl – Dziennik Motoryzacyjny
    e-mail: [email protected]
    00-028 Warszawa, ul. Bracka 20/28i

    redaktor naczelny
    Krzysztof Gregorczyk
    [email protected]

    Kontakt w sprawie reklamy
    [email protected]



    Francuskie.pl.pl - Dziennik Motoryzacyjny o markach Alpine | Citroen | Dacia | DS Automobiles | Peugeot | Renault
    Copyright © 2004 - 2020 Francuskie.pl. wydawca LiveLink sp.z o.o.
    Wszelkie prawa zastrzeżone. Kopiowanie części lub całości bez zgody wydawcy zabronione

    Brak wyników
    temu
    • Reklama
    • Wiadomości
    • Testy
    • Historia
    • Wyprawy
    • Przegląd Prasy
    • Artykuły
    • Dane techniczne

    Francuskie.pl.pl - Dziennik Motoryzacyjny o markach Alpine | Citroen | Dacia | DS Automobiles | Peugeot | Renault
    Copyright © 2004 - 2020 Francuskie.pl. wydawca LiveLink sp.z o.o.
    Wszelkie prawa zastrzeżone. Kopiowanie części lub całości bez zgody wydawcy zabronione

    Witam ponownie!

    Zaloguj się

    Zapomniane hasło?

    Utwór®z nowe konto

    Wypełnij, aby się zarejestrować

    Wszystkie pola wymagane Zaloguj się

    Odzyskaj hasło

    Wpisz nazwę użytkownika lub adres by uzyskać hasło

    Zaloguj się
    wpDiscuz
    1
    0
    Skomentuj, podziel się swoją opiniąx
    ()
    x
    | Reply
    Na tej stronie wykorzystujemy ciasteczka. Używając jej, zgadzasz się na to.