Jak poradzić sobie z reflektorami LED po wielu latach eksploatacji? Czy zużywają się? Jakie mogą być koszty wymiany?
Cykl życia technologicznych nowinek od dekad rysuje się wedle spójnego schematu. Najpierw trafiają do aut luksusowych marek premium, w przypadku których klienci niezbyt baczą na cenę – w kolejnych latach owa technologia pojawia się w kolejnych, przystępniejszych cenowo segmentach. Identyczną drogę przeszły zarówno reflektory wykorzystujące technologię ksenonową jak i LED. Jakie są koszty po latach?
Jeszcze kilkanaście lat temu zachwycaliśmy się niebywałą skutecznością reflektorów ksenonowych, rozświetlały mrok nocy w sposób nieznany lampom halogenowym. Owszem, koszty ich utrzymania były wyraźnie wyższe – cena żarnika dobrej jakości z łatwością przekracza 100 złotych, zaś niekiedy wymagające wymiany przetwornice zależnie od marki i modelu kosztują nawet tysiąc złotych za sztukę. Zupełnie inną jakość pod każdym względem miały wprowadzić reflektory wykonane w technologii LED. Są nie tylko oszczędniejsze pod względem poboru energii elektrycznej, emanują także wyraźniejszą barwę światła oraz dają szerokie możliwości programowania oświetlanego obszaru i intensywności. Deklarowane są jako niezwykle trwałe.
Istotnie, codzienna eksploatacja samochodu z reflektorami full LED zapewnia inny komfort, zwłaszcza po zmroku i podczas nocnej jazdy – w przeciwieństwie do ksenonów nie mamy tutaj uciążliwych, psujących się spryskiwaczy reflektorów. Osobiście użytkuję Peugeota 508 pierwszej generacji wyposażonego w opcjonalne reflektory LED. Z perspektywy kierowcy jazda nocą jest doskonała – różnica względem lamp ksenonowych jest gigantyczna. Jedyną uciążliwością są niektórzy zirytowani kierowcy jadący z przeciwnego kierunku, w ich mniemaniu jeżdżę na światłach drogowych co najczęściej zaznaczają swoją irytacją.
Na ten moment, po siedmiu latach i 153 tysiącach kilometrów reflektory działają nadal dobrze, świecąc z natężeniem założonym przez producenta. Co jednak w przypadku gdy diody LED się zużyją? Zgodnie z technologią producenta jedynym sposobem rozwiązania problemu jest wymiana całego reflektora na nowy element – w przypadku 508 z 2016 roku ceny nowych reflektorów oscylują wokół 3000-4000 złotych za sztukę. Jest to kwota dość wysoka.
Także inni producenci nie przewidują napraw reflektorów LED, dotyczy to również innych lamp wykonanych w tej technologii – rekomendują wyłącznie wymianę całych elementów. Na szczęście na rynku pojawiło się już wiele wyspecjalizowanych firm, które w krótkim czasie dokonują regeneracji lamp dowolnej marki. Specjalista rozkleja obudowę, dokonuje wymiany uszkodzonych diod oraz innych elementów i ponownie zakleja obudowę. Następnie serwis przeprowadza test poprawności wykonanej naprawy i szczelności obudowy. Wielu z nich udziela na swoje usługi dwuletniej gwarancji – co zdaje się być ciekawą alternatywą dla kosztownej wymiany.
W przypadku wspomnianego Peugeota 508 koszt regeneracji reflektorów zależnie od zakładu wyniesie 300-500 złotych za sztukę – różnica jest więc spora.
Najnowsze komentarze