To obowiązkowe rozwiązanie, montowane w samochodach sprzedawanych w Unii Europejskiej od tego roku. Można je porównać do szpiega, który zbiera kluczowe dane pojazdu.
Urządzenia CDR i EDR to systemy, które rejestrują i przechowują dane związane z jazdą i kolizjami. CDR to skrót od Crash Data Retrieval, czyli nazwa rejestratora, które pozwala wydobyć informacje z pojazdu. EDR to skrót od Event Data Recorder, który jest funkcją zainstalowaną na przykład w module sterującym poduszki powietrznej (ACM) lub innym module.
Urządzenia te są aktywowane, gdy kierowca uruchamia pojazd i rejestrują dane, takie jak prędkość, przyspieszenie, hamowanie, użycie pasów bezpieczeństwa, kąt skrętu kierownicy, stan świateł, poziom alkoholu w wydychanym powietrzu itp. Gdy dojdzie do kolizji, urządzenie zapisuje dane z sekund przed i po zderzeniu, co może być bardzo pomocne w ustaleniu przyczyn i odpowiedzialności za wypadek.
Zobacz: wiadomości motoryzacyjne. codziennie
Z jednej strony rozwiązania te mogą zachęcać do bardziej odpowiedzialnej i bezpieczniejszej jazdy, wiedząc, że dane są rejestrowane i mogą być analizowane przez władze lub ubezpieczycieli. Z drugiej strony mogą ułatwić badanie i rekonstrukcję wypadków, dostarczając obiektywnych i dokładnych danych o tym, co się wydarzyło. Ponadto mogą one przyczynić się do poprawy konstrukcji i bezpieczeństwa pojazdów, umożliwiając analizę zachowania i działania systemów wspomagania kierowcy (ADAS) i systemów ochrony pasażerów.
Zobacz: testy nowych i używanych samochodów
W Unii Europejskiej urządzenia te są obowiązkowe od początku 2024 r. dla nowo zarejestrowanych pojazdów.
Do odczytu danych potrzebne jest specjalne narzędzie, które podłącza się do portu diagnostycznego pojazdu. Narzędzie CDR wyodrębnia informacje z EDR i wyświetla je na ekranie lub zapisuje do pliku. Interpretacja danych wymaga wiedzy technicznej i eksperckiej, ponieważ konieczne jest uwzględnienie charakterystyki pojazdu, warunków wypadku oraz wszelkich ograniczeń lub błędów systemu.
Najnowsze komentarze