W ubiegłym tygodniu oficjalnie oddano do użytku przebudowaną Piramidę na dziedzińcu jednego z najsłynniejszych muzeów świata – Luwru. Projekt Piramida zakładał przebudowę wejścia do owego przybytku sztuki, aby dostosować je do wciąż rosnącego grona odwiedzających paryskie muzeum. Sponsorem przebudowy była marka DS Automobiles.
Oficjalna inauguracja działalności nowego wejścia miała miejsce 6. lipca i wzięli w niej udział m.in. prezydent Francji, François Hollande, dyrektor muzeum w Luwrze, Jean-Luc Martinez, a także prezes marki DS, Yves Bonnefont. Następnego dnia nowe wejście rozpoczęło pracę w normalnym trybie.
Po co przebudowywano wejście? Okazuje się, że Piramida, którą zbudowano wg koncepcji przedstawionej przez Francis Mitteranda w roku 1983 i zrealizowanej jesienią 1988 roku, obliczona była na przepustowość 4,5 miliona odwiedzających muzeum rocznie. Dziś jest to dużo za mało – Luwr jest najczęściej odwiedzanym muzeum na świecie, dlatego postanowiono przebudować wejście tak, by zapewniło roczną przepustowość na poziomie 9 milionów zwiedzających!
Luwr – i piramida – występuje w wielu utworach literackich i w kinematografii. Jako ciekawostkę podajmy, że za możliwość nakręcenie scen w muzeum, jakie włączono do filmu „Kod da Vinci” z Tomem Hanksem, Audrey Tautou i Jeanem Reno w rolach głównych producenci filmu zapłacili paryskiemu muzeum 2,5 miliona dolarów! To jednak i tak tylko niespełna 42%, jakie zapłacono za prawa filmowe do powieści. Były to jednak świetne inwestycje – w roku 2006 tylko z wpływów z biletów kinowych film zarobił ok. 760 milionów dolarów. Zgodę na kręcenie filmu w Luwrze wydał osobiście francuski minister kultury.
Ale wróćmy do Luwru i ostatnich w nim zmian. Piramida powstała według projektu Ieoha Ming Peia, amerykańskiego architekta chińskiego pochodzenia, który w przyszłym roku skończy 100 lat. Piramida wznosi się na wysokość 21,65 metra i składa z łącznie 673 tafli szkła, z których 70 jest trójkątnych, a reszta ma kształt rombu. Piramida opiera się na planie kwadratu o boku długości 35,42 metra. Konstrukcja waży aż 180 ton.
Przebudowa wejścia do Luwru była niełatwa, bowiem trzeba było tak to zorganizować, by nie zaburzyć pracy muzeum, a jednocześnie nie pozwolono na jakąkolwiek ingerencję w architekturze budynku Luwru. Wszystko udało się znakomicie i nie tylko powiększono przepustowość wejścia, ale oddano do użytku nowe pokoje w Pavillon de l’Horloge.
„Jeśli zastanawiacie się, co Luwr i marka DS Automobiles mają ze sobą wspólnego, to jest to ich filozofia nieustannego łączenia przeszłości i teraźniejszości w celu zbudowania przyszłości. Mamy wspólne wizje oparte na doskonałości i elegancji, know-how i innowacjach technologicznych – wizje, które rozsławiają wizerunek prestiżowej Francji na całym świecie” – powiedział Sven Yves Bonnefont. – „To przecież całkowicie dla nas naturalne, że zaangażowaliśmy się w projekt Piramida. To wspaniały projekt sztuki awangardowej, jakże nam bliskiej, nic więc dziwnego, że postanowiliśmy się w to zaangażować. Przecież my też staramy się urzeczywistniać ducha awangardy” – dodał prezes marki DS Automobiles.
KG; grafika: DS
Najnowsze komentarze