Alians Renault-Nissan wyprodukował milionowy samochód w swojej fabryce w Oragadam koło Chennai (dawny Madras) w Chinach. Jubileuszowym autem był Nissan Micra.
Ale taki jubileusz, to okazja nie tylko do świętowania, ale też do zapowiedzi. Otóż Alians Renault-Nissan chciałby uruchomić w Indiach produkcję samochodów elektrycznych! Prowadzi już w tej sprawie rozmowy z władzami lokalnymi, liczy bowiem na wsparcie ze strony rządowej. Cóż – trudno się dziwić, bo ta technologia wymaga sporych inwestycji.
Produkcja w zakładzie systematycznie rośnie. Uruchomiono ją w roku 2010, kiedy to bramy zakładu opuściło 75 tys. aut, a w roku minionym było to już dobrze ponad 200.000 samochodów dwóch marek – Nissan i Renault. W roku bieżącym do produkcji trafią modele oferowane pod marką Datsun.
Strategia rozwoju fabryki opiera się na eksporcie (z miliona wyprodukowanych aut ponad 600.000 trafiło od 2010 roku na eksport), co pozwala na szybki zwrot poniesionych inwestycji, ale Guillaume Sicard, prezes Nissana ds. operacji w Indiach twierdzi, że w przyszłości firma chciałaby zwiększyć sprzedaż na lokalnym rynku, który wydaje się bardzo perspektywiczny.
Alians jest drugim największym eksporterem samochodów w Indiach. Wysyła auta do 106 krajów.
Guillaume Ricard skomentował też plany produkcyjne związane z samochodami elektrycznymi: „Jesteśmy w kontakcie ze stroną rządową i pracujemy nad projektem możliwości wdrożenia tej technologii w Indiach. To kosztowne przedsięwzięcie, liczymy więc na program pewnych zachęt ze strony władz w celu wsparcia tej technologii. Prowadzimy rozmowy, a nasi partnerzy są bardzo aktywni w tym względzie”.
Trudno się dziwić – Alians Renault-Nissan zainwestował już spore pieniądze i zatrudnia w Chennai, zarówno w fabryce, jak i w tamtejszym ośrodku badawczo-rozwojowym łącznie około 12.000 osób, a kolejnych 40.000 miejsc pracy powstało u lokalnych poddostawców. Gra jest więc warta świeczki. Wkładu Aliansu w hinduską gospodarkę trudno więc nie dostrzegać.
„Nasz zakład w Chennai odgrywa zasadniczą rolę w naszym rozwoju w Indiach i to się nie zmieni. Wyprodukowanie tutaj milionowego samochodu dowodzi też popularności samochodów Nissana i Renault zarówno w Indiach, jak i na rynkach eksportowych, ale stanowi też jasny przekaz – tutejsi pracownicy są nie tylko zaangażowani w pracę, ale i spełniają światowe standardy dotyczące jakości. Nasz sukces nie byłby zresztą możliwy, gdyby nie wsparcie władz stanu Tamilnadu” – twierdzi Christian Mardrus, prezes Nissana na region Afryki, Bliskiego Wschodu i Indii, były wiceprezes Aliansu Renault-Nissan.
Najnowszym modelem wprowadzonym do produkcji w zakładzie Aliansu Renault-Nissan w Chennai jest Renault Kwid.
KG
Najnowsze komentarze