piątek, 1 lipca, 2022
Francuskie.pl - Dziennik Motoryzacyjny
Reklama
  • Kontakt
  • Organizujesz zlot?
  • Współpraca
  • Redakcja
Francuskie.pl - Dziennik Motoryzacyjny
Brak wyników
temu
  • REKLAMA
  • Wiadomości
    • Alpine
    • Citroen
    • Dacia
    • DS
    • Nissan
    • Opel
    • Peugeot
    • PSA
    • Renault
    • Różne
  • Testy
    • Alpine – testy i opinie
    • Citroen – testy i opinie
    • DS – testy i opinie
    • Dacia – testy i opinie
    • Peugeot – testy i opinie
    • Renault – testy i opinie
  • Przeglądy Prasy
  • Historia
    • Artykuły o historii motoryzacji
    • Historia Citroena
    • Historia Peugeot
    • Historia Renault
  • Wydarzenia
  • Wyprawy
    • Australia
    • Europa
    • Krym
    • Nowa Zelandia
    • Turcja
  • Katalog
    • Alpine
      • Alpine A110
    • Citroen
      • Citroen C1
      • Citroen C2
      • Citroen C3
      • Citroen C3 Aircross
      • Citroen C3 Picasso
      • Citroen C4
      • Citroen C4 Picasso
      • Citroen C4 Cactus
      • Citroen C5
      • Citroen C5 Aircross
      • Citroen C6
      • Citroen C-Elysee
      • Citroen Berlingo
    • Dacia
      • Dacia Dokker
      • Dacia Duster
      • Dacia Lodgy
      • Dacia Logan
      • Dacia Sandero
    • DS Automobiles
      • DS3
      • DS3 Crossback
      • DS4
      • DS5
      • DS7 Crossback
    • Peugeot
      • Peugeot 108
      • Peugeot 208
      • Peugeot 2008
      • Peugeot 301
      • Peugeot 308
      • Peugeot 3008
      • Peugeot 508
      • Peugeot 5008
      • Peugeot Expert
      • Peugeot Partner
      • Peugeot Traveller
    • Renault
      • Renault Clio
      • Renault Captur
      • Renault Espace
      • Renault Fluence
      • Renault Kadjar
      • Renault Kangoo
      • Renault Koleos
      • Renault Megane
      • Renault Talisman
      • Renault Scenic
      • Renault Trafic
      • Renault Twingo
      • Renault Twizy
      • Renault Zoe
  • Kontakt
Francuskie.pl - Dziennik Motoryzacyjny
Brak wyników
temu
Główna Wiadomości Alpine

Alpine: sportowa marka samochodów, dla której niebieski to coś więcej niż kolor. To terytorium!

Krzysztof Gregorczyk autor Krzysztof Gregorczyk
2021-12-12
w Alpine, Wiadomości
Czas czytania 5 minut
76 1
0
66
UDOSTĘPNIEŃ
219
ODSŁON
UdostępnijTwitterPoleć

Zobacz również

Stellantis inwestuje w fabrykę benzynowych silników V6

Kiedy minie kryzys na rynku półprzewodników? Szef marki Citroën, Vincent Cobée, zna odpowiedź

Peugeot i Citroën podnoszą ceny w Australii. Podwyżka nawet o 6%

Gdybyś został poproszony o zamknięcie oczu i pomyślenie o Alpine, w jakim wyobrażone auto byłoby kolorze? Założymy się, że byłoby niebieskie… W zbiorowej świadomości ten kolor jest niejako automatycznie kojarzony ze sportową marką Grupy Renault. Prawdą jest, że często towarzyszył jej modelom, zarówno na drodze, jak i na wyścigowych torze i rajdowych odcinkach specjalnych. Antony Villain, dyrektor ds. designu marki Alpine, wyjaśnia, że ​​w rzeczywistości nie ma ani jednego alpejskiego błękitu…

Wszyscy entuzjaści samochodów zawsze mają z tyłu głowy obraz niebieskiej berlinetty Alpine. Wyczyny A110 podczas rajdów w latach 60. i 70. pozostały w pamięci kilku pokoleń, pomagając stworzyć instynktowne skojarzenie między marką a tym kolorem.

„Dla Alpine niebieski to coś więcej niż kolor. To terytorium!” – twierdzi Antony Villain, Dyrektor ds. Projektowania Alpine.

Jednak na początku pierwsze modele Alpine nie były specjalnie niebieskie. Kiedy latem 1955 roku Jean Rédélé prezentował swoje pierwsze produkcje na dziedzińcu fabryki w Billancourt prezesowi Renault, Pierre’owi Dreyfusowi, pokazał auta w kolorach francuskiej flagi: niebieskie, białe i czerwone. A kiedy wprowadzał małe A106 do świata wyścigów, samemu zasiadając za jego kierownicą, czasami było ono białe, czasami niebieskie, ale metalicznie niebieskie, do którego przywykliśmy później. Alpine z homologacją drogową były częściej zamawiane w kolorze czerwonym, białym lub żółtym niż w kolorze niebieskim!

To właśnie w berlinetcie A110 zadebiutował metaliczny niebieski, który w krótkim czasie stał się tak emblematyczny. Z drugiej strony mówi się, że ta barwa zrodziła się z konkretnej prośby klienta, który chciał zobaczyć swoje A110 pomalowane na niebieski odcień zwany Panama. Jacques Cheinisse, w owym czasie prosty sprzedawca Alpine, a w wolnym czasie kierowca-amator, mógł wtedy znaleźć dla niego upragniony niebieski, zamawiając dla siebie podobne A110 na początku 1963 roku, aby brać nim udział w rajdach. Wybór, który w krótkim czasie rozprzestrzenił się na wszystkie berlinetty oficjalnego teamu Alpine, które błyszczały w tak wielu imprezach motorsportowych. Niebieski będzie formalnie używany w Grand Prix do 1967 (niebieski dla Francji, czerwony dla Włoch, zielony dla Wielkiej Brytanii, biały, a następnie srebrny dla Niemiec itd.). Tak narodziła się legendarna kombinacja kolorów…

Metaliczny błękit Alpine, od dawna oznaczony kodem RE 331, nie był jedynym błękitem proponowanym przez Alpine ówczesnym klientom. W katalogu, oprócz innych kolorów, znajdują się również Blue Metallic Blue (Bleu Azur métal), Blue Steel Metallized (Bleu Acier métal), Blue Pacific metallic (Bleu Pacifique métal) i Blue Estoril metallic (Bleu Estoril métal). „W rzeczywistości nigdy nie było ani jednego alpejskiego błękitu” – potwierdza Antony Villain. – „A w tamtych czasach w Dieppe było też dużo żółci, czerwieni, pomarańczy…”. Z drugiej strony, ostatnie A110 wyprodukowane w 1977 roku opuściło fabrykę we wspaniałym metalicznym kolorze Normandy Green (Vert Normand métal).

Sportowe wyczyny berlinetty (i niższy koszt tego kodu kolorystycznego!) sprawiają, że metaliczny niebieski był bardzo popularny wśród klientów. „Do tego stopnia, że ​​w latach 80. wiele Alpine, które początkowo nie były niebieskie, zostało przemalowanych przez właścicieli na ten kolor. Dziś jest o wiele więcej niebieskich berlinet niż w przeszłości!” – potwierdza Antony Villain. Wtedy metaliczny niebieski stanowił nie więcej niż 30% zamówień.

W 2012 roku, kiedy Renault postanowiło z wielką pompą uczcić 50-lecie berlinetty samochodem koncepcyjnym A110-50, naturalnie wybiera metaliczny niebieski. „Okrzyknięto go kultowym błękitem alpejskim, ale w rzeczywistości był to nowy odcień” – zdradza Antony Villain. – „Kiedy odtworzyliśmy markę Alpine, jedną z pierwszych misji było udekorowanie Alpine startującego w wyścigach wytrzymałościowych. Kończył nam się czas, więc zajęliśmy się tym niebieskim, którego używamy od tego czasu”.

Wariant, który dziś znajdujemy w szosowych A110, znajduje się także na A480 zespołu Alpine Elf Matmut Endurance Team i na A521 zespołu Alpine F1. Ale w tym drugim przypadku jest to specyficzna wersja, nieco bardziej przejrzysta, stworzona we współpracy z inżynierami z Enstone, w którym ma siedzibę zespół, w konkretnym celu: aby samochód lepiej wyróżniał się na asfalcie torów, a tym samym na zdjęciach, co daje większą widoczność sponsorom.

Dyrektor Designu Alpine i jego współpracownicy mogą dać upust swojej kreatywności: „Naszym celem, jako projektantów, jest przeniesienie tego wizerunku w przyszłość. Dla nas to przyjemna paleta kolorów. Niebieski to solidna podstawa, którą można obracać w nieskończoność. Nic nie jest do końca powiedziane, nic nie jest ideałem raz na zawsze. To właśnie czyni go interesującym. Wyzwaniem jest znalezienie nowych żywych kolorów, nowych zabiegów, nowych głębi… Musimy dostosować się do czasów i nowych technologii. Rozwój przyszłej gamy Alpine zapewni nam kilka chromatycznych niespodzianek…” – zapowiada Antony Villain.

 

 

Krzysztof Gregorczyk; zdjęcia: Alpine

Gorące wiadomości wprost na Twój e-mail


trzy razy w tygodniu, wprost do Twojej skrzynki

Galeria

5 1 głos
Ocena artykułu
Tagi: A110Alpine
Udostepnij26Tweet17Udostepnij5
Poprzedni

Nowy Peugeot 4008: ważna premiera dla marki z lwem. SUV coupé z premierowymi technologiami

Następny

Nowy luksusowy DS 4 oczami dziennikarzy: Najlepsze francuskie auto od lat

Krzysztof Gregorczyk

Krzysztof Gregorczyk

Pasjonat francuskiej motoryzacji. Autor największej ilości artykułów i wiadomości. Miłośnik jazdy po krętych drogach. Regularnie odwiedza targi motoryzacyjne, a jego testy samochodów należą do najdokładniejszych w Sieci. Nieustępliwy tropiciel nieścisłości i braku obiektywizmu w prasie motoryzacyjnej. :-)

Następny
DS 4

Nowy luksusowy DS 4 oczami dziennikarzy: Najlepsze francuskie auto od lat

Reaktywacja marki Lancia: 100 salonów w Europie do 2024 roku, nowe modele i sprzedaż on-line

Citroën Xantia - tak wiele przyjemności z jazdy 21-letnim używanym samochodem

Subskrybuj
Powiadom o
guest
guest
0 komentarzy
Komentarze inline
Zobacz wszystkie komentarze
Facebook Twitter LinkedIn

Komentarze

  • Dominik - Stellantis ostrzega przed załamaniem się rynku samochodowego, jeśli auta elektryczne nie będą tańsze
  • Vtr - Luksusowy DS 6 od DS Automobiles potwierdzony. Kiedy zobaczymy nowy model?
  • Vtr - Nowy Citroën C4 X – tak wygląda najnowszy model marki: AKTUALIZACJA – zdjęcia, film, opis
  • Anonimowo - Silnik benzynowy 2.0i TCT XU10 J2TE – inny niż wszystkie
  • Bartek - Nowy DS 7 w szczegółach – dużo zdjęć i filmów
  • Anonimowo - Peugeot o 408: „na razie nie mamy żadnej konkurencji”
  • Anonimowo - Peugeot o 408: „na razie nie mamy żadnej konkurencji”
  • Łukasz - Nowy Citroën C4 X – tak wygląda najnowszy model marki: AKTUALIZACJA – zdjęcia, film, opis
  • Irbis78 - Przegląd rynku wtórnego: Benzynowe auto klasy średniej do 40 tysięcy złotych. Renault Talisman, Peugeot 508 i Citroën C5
  • Jakub - Peugeot o 408: „na razie nie mamy żadnej konkurencji”


Aktualności ze świata motoryzacji

  • Stellantis inwestuje w fabrykę benzynowych silników V6
  • Kiedy minie kryzys na rynku półprzewodników? Szef marki Citroën, Vincent Cobée, zna odpowiedź
  • Peugeot i Citroën podnoszą ceny w Australii. Podwyżka nawet o 6%
  • Dacia Spring nadal bezkonkurencyjna cenowo. Europa masowo kupuje małego elektryka
  • Nowy Peugeot 308 1.2 130 KM EAT 8 zdobył dwie gwiazdki w testach Green NCAP
  • Andrzej Korpak, dyrektor zakładu Stellantis Gliwice z nagrodą Menedżer Roku
  • Silnik benzynowy 2.0i TCT XU10 J2TE – inny niż wszystkie
  • Dacia prezentuje mini-serial z inspirującymi historiami
  • Nowy Renault Austral – ruszyła przedsprzedaż kompaktowego SUV-a
  • Stellantis ostrzega przed załamaniem się rynku samochodowego, jeśli auta elektryczne nie będą tańsze


Redakcja

Francuskie.pl – Dziennik Motoryzacyjny
e-mail: [email protected]
00-028 Warszawa, ul. Bracka 20/28i

redaktor naczelny
Krzysztof Gregorczyk
[email protected]

Kontakt w sprawie reklamy (Advertising Contact)
[email protected]

 

 



Francuskie.pl.pl - Dziennik Motoryzacyjny o markach Alpine | Citroen | Dacia | DS Automobiles | Peugeot | Renault
Copyright © 2004 - 2022 Francuskie.pl. wydawca LiveLink sp.z o.o.
Wszelkie prawa zastrzeżone. Kopiowanie części lub całości bez zgody wydawcy zabronione

Brak wyników
temu
  • Reklama
  • Wiadomości
  • Testy
  • Historia
  • Wyprawy
  • Przegląd Prasy

Francuskie.pl.pl - Dziennik Motoryzacyjny o markach Alpine | Citroen | Dacia | DS Automobiles | Peugeot | Renault
Copyright © 2004 - 2022 Francuskie.pl. wydawca LiveLink sp.z o.o.
Wszelkie prawa zastrzeżone. Kopiowanie części lub całości bez zgody wydawcy zabronione

Witam ponownie!

Zaloguj się

Zapomniane hasło?

Odzyskaj hasło

Wpisz nazwę użytkownika lub adres by uzyskać hasło

Zaloguj się
wpDiscuz
0
0
Skomentuj, podziel się swoją opiniąx
()
x
| Odpowiedz
Na tej stronie wykorzystujemy ciasteczka. Używając jej, zgadzasz się na to.