Marka Ariès została powołana w 1902 roku przez barona Charlesa Petieta, francuskiego inżyniera, absolwenta École centrale des arts et manufactures de Paris. Urodził się on 20. stycznia 1879 roku w Paryżu w rodzinie barona André Petieta. W młodości uprawiał szereg sportów: piłkę nożną, szermierkę, jazdę konną, strzelectwo. W wieku 20 lat został mistrzem strzelectwa juniorów. Był też wielkim fascynatem jazdy rowerami, a potem pierwszymi i skromnymi maszynami napędzanymi paliwem. Jednakże od młodych lat jego ulubionym sportem było polowanie i pozostało ono z nim aż do jego śmierci, w wieku 79 lat.
Nas jednak interesuje motoryzacja i udział w jej historii barona Charlesa Petieta. W 1902 roku w podparyskim Asnières-sur-Seine, tym samym, w którym parę lat wcześniej powstała firma Chenard et Walcker. Charles Petiet interesował się bowiem techniką, a jego fascynacja różnymi pojazdami po prostu musiała w latach, gdy następował rozkwit automobilizmu, musiała zaowocować powstaniem własnej marki. Petiet miał pieniądze, miał oddanych przyjaciół, był ceniony w towarzystwie, a z jego zdaniem liczyli się możni ówczesnej Francji.
Ariès początkowo budował automobile z dwu- i czterocylindrowymi silnikami kupowanymi w firmie Aster działającej w latach 1900-1910, do której z pewnością wrócimy w przyszłości w tym samym cyklu. Dobrą reklamą dla marki Ariès była podróż, jaką odbył pod koniec 1903 roku pewien handlowiec. Pokonał około 5.000 km po Francji modelem 12/14 KM (Type B) bez żadnych problemów technicznych.
Nic więc dziwnego, że pojazdy Ariès przypadły klientom do gustu, a produkcja ruszyła – jak na ówczesne czasy – z kopyta. W dużej fabryce we wspomnianym Asnières-sur-Seine powstawało po 20 automobili jednocześnie! Mowa oczywiście – co było w tamtych czasach normą – o podwoziach z zespołami napędowymi. Nadwozia dostarczały różne firmy karoseryjne.
Już w 1904 roku Ariès zaproponował nowe modele swoich automobili: 8/10 L (Type C) z dwucylindrowym silnikiem, oraz 30/35 KM (Type F) z jednostką czterocylindrową. Rok później pokazano modele Type G (18/22 KM lub 30/35 KM) oraz Type I (12/15 KM, a następnie 18/22 KM). W tym roku marka wygrała trzy konkursy samochodów turystycznych: Concours de l’A.C. de Touraine z automobilem o mocy 30 KM, Coupe de Compiègne de l’A.C. de l’Oise również modelem 30 KM, oraz 22. grudnia „Concours de Ville” na dystansie 100 kilometrów w Paryżu, zorganizowany przez Automobile Club de France z okazji targów motoryzacyjnych, modelem 12-15 KM, który prezentujemy poniżej.
Już w tym czasie Ariès rozpoczął prace nad pojazdami użytkowymi – 2-3-tonowymi ciężarówkami oraz autobusami, które kilka lat później jako pierwsze trafiły na drogi pozamiejskie i zapewniały tam transport osób.
W 1906 roku marka wprowadziła na rynek luksusowy model o mocy 50 KM i pojemności skokowej 12 litrów.
W 1907 roku wprowadzono na rynek modele 20/30 KM (Type P), które były flagowymi modelami marki aż do wojny. W tym samym roku marka Ariès wprowadziła swój własny silnik, czterocylindrową jednostkę w układzie widlastym, z niewielkim, zaledwie 15-stopniowym kątem rozwarcia cylindrów. Jednostka ta była dobrze przemyślana, w efekcie czego okazała się niezwykle mała – miała tylko 310 mm długości, 290 mm szerokości i 570 mm wysokości. Pojemność skokowa wynosiła 1.13 litra.
Pod koniec I dekady XX wieku we Francji pojawił się kryzys gospodarczy. Klienci poszukiwali niewielkich automobili, więc Ariès oferował modele Type B o mocy 6 KM, a potem Type S, do którego w 1910 roku trafił też nowiutki własny silnik V6 10/14 KM. Tutaj również kąt rozwarcia cylindrów wynosił tylko 15°. Mimo to wciąż oferowano mniejsze modele z silnikiem 8/10 KM (Type V). W tym samym 1910 roku Ariès wprowadził na rynek pierwsze ciężarówki własnej konstrukcji.
W 1911 r. ciężarówka typu R4 uzyskała nagrodę Ministerstwa Wojny promującego wysokiej jakości transport drogowy. Od tego czasu Ariès regularnie prezentował swoje ciężarówki na różnych konkursach, organizowanych przez wojsko, ale też cywilnych, za każdym razem zajmując wysokie miejsca.
W 1912 roku Ariès wypuścił model Type P2 napędzany bezzaworowym silnikiem Knighta 20/30 KM.
W 1913 roku trzy automobile marki o mocy 12/16 KM wystartowały w Tour de France. Z łącznie 28 samochodów na starcie tylko 17 dojechało do mety, w tym dwa marki Ariès, z których jeden wygrał wyścig. W tym samym roku pojawiła się średniotonażowa ciężarówka typu R6.
Po wybuchu I wojny światowej, Ariès przestawił się praktycznie wyłącznie na produkcję wojskową. W czasie wojny wyprodukował ponad 3.000 ciężarówek 18/24 KM, a także kilka automobili przeznaczonych dla Sztabu Generalnego. Od 1916 roku firma produkowała również silniki lotnicze V8 marki Hispano-Suiza. W Paryżu w 20. dzielnicy powstała pod tym kątem nowa fabryka.
Produkcję automobili dla zwykłych klientów wznowiono w roku 1918. Zaproponowano model 5 HP. Dwa lata później wznowiono produkcję przedwojennego modelu Type S, który nieco udoskonalono i sprzedawano pod nazwą „Nouvelles 15 HP Ariès”. Model ten był oferowany aż do 1929 roku, w tym także w wersjach użytkowych.
Niestety w powojennym czasie podupadał dział samochodów ciężarowych. Popyt – szczególnie ze strony armii – zmalał, a w dodatku na rynku pojawili się duzi konkurencji – Berliet i Renault.
W 1925 roku Ariès zaprezentował samochody prawdziwe wyścigowe. Te modele „Grand Sport” korzystały z mocnych silników zostały bardzo sportowo wystylizowane. Pierwsze starty w kilku imprezach przyniosły obiecujące wyniki. Szczególnie wyróżniały się 3-litrowe wersje Grand Sport. Taki samochód zajął drugie miejsce w słynnym Boillot Cup w 1926 roku. „Grand Sport 3 litry” zajął też pierwsze miejsce w swojej kategorii w Boulogne-Billancourt i Argenteuil, a w następnym roku wygrał 6-godzinny wyścig Burgundii, 24-godzinny wyścig w Belgii, Puchar Florio, Criterium International i wreszcie Puchar Boillota, by wymienić tylko najważniejsze. W latach 1926-1928 Fernand Gabriel i Louis Paris brali udział Arièsem w 24-godzinnych wyścigach Le Mans.
W 1927 roku produkcyjny 8/10 CV wyróżnił się podczas rozgrywającego się na dystansie 20.000 km rajdu wokół Sahary, demonstrując solidność i wytrzymałość tego modelu. W świecie europejskich wyścigów Robert Laly wygrał przede wszystkim Puchar Florio, Puchar Georgesa Boillota (zdjęcie poniżej) w kategorii 3L, 24 Hours of Spa, 6-godzinny wyścig w Dijon i kolejny w Gran Premio de Turismo Guipúzcoa. W następnym roku Laly ponownie wygrał w Dijon, tym razem w klasyfikacji generalnej.
W 1934 roku Ariès wypuścił model Super 10-50. Niestety ten samochód był drogi, bo miał dość drogie elementy konstrukcyjne. Powstawały różne wersje, ale produkcja ogólna i tak była śladowa. Super 10-50 produkowano do 1936 roku.
Nie udały się też próby połączenia Arièsa z innymi producentami, o co zabiegał Charles Petiet, chcący ocalić markę. Rok przed wybuchem II wojny światowej marka Ariès, którą wcześniej porównywano nawet do Rolls-Royce’a, zakończyła działalność.
Charles Petiet zmarł 1. października 1958 roku.
Krzysztof Gregorczyk; zdjęcia: Wikipedia, KG
Najnowsze komentarze