W tym roku swoje 50 urodziny obchodzi Peugeot 304 Cabriolet i Coupé czyli przodkowie Peugeot 308 CC oraz RCZ. Sportowa wersja „S”, dzięki 80 mocy KM i lekkiej konstrukcji pozwalała czerpać przyjemność z jazdy nawet w okresie dotkniętym poważnym kryzysem naftowym na początku lat 70.
Wraz z wprowadzeniem na rynek Peugeot 304 w wersji sedan w 1969 roku, stało się jasne, że oferta musi zostać rozszerzona nie tylko o wersję Break, ale także o bardziej rekreacyjny kabriolet oraz coupe. Cała gama 304 stanowiła ewolucję mniejszego 204, podobnie jak to miało miejsce czterdzieści lat wcześniej w przypadku serii 01. 301 wykorzystał większy silnik niż 201 oraz szereg bardzo podobnych nadwozi. W obu przypadkach operacja okazała się prawdziwym sukcesem komercyjnym.
Peugeot 304 w wersji Cabriolet i Coupe zadebiutował w marcu 1970 roku podczas salonu samochodowego w Genewie. W kwietniu pierwsze pojazdy trafiły na rynek francuski a następnie do innych krajów europejskich.
Rynek bardzo dobrze przyjął pojazdy ze względu na komfort, przystępność cenową i solidność, ale do czasu pojawienia się sportowej wersji „S”, silniki były często uważane za zbyt spokojne dla dynamicznego charakteru Peugeota 304.
W przeciwieństwie do wersji sedan i break, debiut 304 Coupé i Cabriolet spowodował wycofanie tych wersji z gamy modelu 204. Konstrukcja 304 Coupé i Cabriolet była odwzorowaniem 204, ale pojazd otrzymał nowe reflektory, maskę i błotniki. Zmieniono również tylne światła. We wnętrzu zastosowano nową deskę rozdzielczą oraz tapicerkę.
Pod względem mechanicznym pojazd odziedziczył po 204 jednostkę o pojemności 1.130 cm3 i mocy 60 KM. Model napędzał także silnik o pojemności 1.288 cm3 i mocy 70 KM. We wrześniu 1972 roku 304 Coupé i Cabriolet otrzymały zastrzyk „sportowego charakteru”, dzięki wprowadzenie serii „S”.
304 w wersji S otrzymał zmiany w wyglądzie zewnętrznym, wnętrzu oraz mocniejszy silnik. Motor oznaczony kodem XL3S również miał pojemność 1.288 cm3, ale został wyposażony w dwugardzielowy gaźnik. Jednostka generowała moc 80 KM.
W pojeździe pojawiła się nowa deska rozdzielcza z trzema okrągłymi zegarami i duże zagłówki z przodu. Do lipca 1975 roku, w którym zaprzestano produkcji, sprzedano ogółem 18.647 egzemplarzy 304 Cabriolet i 60.186 sztuk 304 Coupé, co stanowi doskonały wynik dla małego niszowego samochodu.
Źródło: Peugeot
Najnowsze komentarze