Po pierwszym pełnym sezonie w Długodystansowych Mistrzostwach Świata FIA, w tym zachęcającym występie w Le Mans i dziewiczym podium (3. miejsce) na Monzy, a także po spędzeniu większości wyścigu otwierającego sezon 2024 na czele w Losail, PEUGEOT 9X8 został wyposażony w kilka znaczących ulepszeń, ponieważ ma odegrać wiodącą rolę w tym roku w niezwykle konkurencyjnej klasie Hypercar, w której znajdzie się dziewięciu producentów i dziewiętnaście prototypów.
W swojej pierwotnej wersji PEUGEOT 9X8 został zaprojektowany w oparciu o zestaw specyfikacji, które były zgodne z przepisami technicznymi opracowanymi na lata 2020/2021. Jednak między fazą projektowania samochodu a jego startem w zawodach latem 2022 r. przepisy uległy zmianie, otwierając potencjał poprawy osiągów w niektórych obszarach. W związku z tym niektóre ustawienia projektowe zostały zmienione, aby zmaksymalizować ich potencjał i osiągnąć ambitne cele wyznaczone przez Team Peugeot TotalEnergies.
„Dokonaliśmy wyborów, które teraz nie są już właściwe, a różnica w osiągach nie została wystarczająco zrekompensowana przez Balance of Performance w 2023 roku„, wyjaśnił Olivier Jansonnie, dyrektor techniczny Peugeot Sport. „Pomysł polegał zatem na powrocie do projektu samochodu, który jest podobny do projektu samochodu naszych rywali, tak aby był on następnie traktowany równoważnie przez BOP. Dlatego zdecydowaliśmy się zrezygnować z opon o identycznej szerokości 31/31 cm na wszystkich kołach, wybierając opony 29 cm z przodu i 34 cm z tyłu. Ściśle mówiąc, nie jest to nowy samochód, ponieważ ma to samo podwozie, ale jest wiele ulepszeń. Aby opony działały efektywnie, musieliśmy zmienić środek ciężkości PEUGEOT 9X8, co oznaczało przeniesienie niektórych komponentów i uczynienie innych lżejszymi. Aby uzyskać lepszą równowagę aerodynamiczną, musieliśmy również przyjrzeć się redystrybucji obciążeń aerodynamicznych, co zaowocowało przeprojektowaniem około 90% elementów nadwozia, w szczególności dodaniem tylnego skrzydła. Oprócz tego postanowiliśmy wykorzystać nową homologację, aby dodać kilka ulepszeń niezawodności i osiągów, aby zapewnić nam najlepsze możliwości w mistrzostwach„.
W marcu 2023 r. podjęto decyzję o wprowadzeniu radykalnych ulepszeń w samochodzie na sezon 2024. Wszyscy w Peugeot Sport pracowali niestrudzenie nad przeprojektowaniem samochodu, jednocześnie biorąc udział w kampanii WEC 2023. „Był to projekt w projekcie, co znacznie zwiększyło obciążenie zespołu” – kontynuował Olivier Jansonnie. „Ale mogliśmy polegać na niezachwianym zaangażowaniu Team Peugeot TotalEnergies i teraz naprawdę nie możemy się doczekać, aby pochwalić się wynikiem ich ciężkiej pracy. Naszym celem jest powrót do czołówki, regularna walka o podium, a nawet o zwycięstwa w wyścigach”.
Te modernizacje były również okazją do kontynuowania współpracy rozpoczętej cztery lata temu z Peugeot Sport: „Po eleganckim, stonowanym projekcie z okazji powrotu PEUGEOT do wyścigów Endurance w 2022 r., a następnie malowaniu z 2023 r. stworzonym przez artystę wizualnego Demsky’ego, świętującym zarówno stulecie 24-godzinnego wyścigu Le Mans, jak i 30. rocznicę zwycięstwa PEUGEOT w Le Mans, tym razem opracowaliśmy projekt, który wykorzystuje „głowę lwa” w różnych skalach” – wyszczególnił Matthias Hossann, dyrektor ds. projektowania marki PEUGEOT. „Ten projekt graficzny, symbolizujący „stado lwów”, doskonale oddaje poczucie kolektywu, które odzwierciedla wartości wyścigów Endurance.
Chcieliśmy podkreślić ducha zespołu i bogactwo talentów w zespole. Projekt jest produkowany w różnych rozmiarach i różnych kolorach zaczerpniętych z karty kolorów Peugeot Sport, w tym czarnym, szarym, białym i kryptonitowym. Motyw ten jest również wykorzystywany w produktach merchandisingowych opracowanych przez zespół projektantów graficznych PEUGEOT”.
Po ostatnim występie na 1812 km w Katarze, otwierającej rundzie Długodystansowych Mistrzostw Świata FIA 2024 – który potwierdził postępy poczynione przez Team Peugeot TotalEnergies – wersja PEUGEOT 9X8 z 2023 r. ma teraz ustąpić miejsca wersji z 2024 r. podczas 6-godzinnego wyścigu Imola, drugiej rundy sezonu FIA WEC, 21 kwietnia. To właśnie na torze Imola, Autodromo Enzo e Dino Ferrari, PEUGEOT zdobył w 2011 roku oszałamiające, podwójne zwycięstwo…
Najnowsze komentarze