Użycie 908HY będzie uzależnione od regulaminu kategorii LMP1 na 2009 rok. Technologia HY pozwala na odpowiednie zarządzanie energią wytworzoną podczas hamowania – może ona być albo użyta od razu, albo zmagazynowana. W normalnym samochodzie, nie dysponującym techniką hybrydową, energia ta jest uwalniana w postaci ciepła z hamulców. Jednak zamieniona w prąd, pozwala zwiększyć znacząco osiągi samochodu na dwa sposoby:
– jako energia zmagazynowana w akumulatorach, do napędu dodatkowego silnika elektrycznego wspomagającego istniejący silnik spalinowy
– energia ta pomaga oszczędzać paliwo przy takim samym poziomie osiągów, przez co nie jest konieczne tak częste odwiedzanie boksów.
System przedstawiony na Silverstone składa się z następujących, kluczowych elementów:
1) 60-kilowatowego silnika elektrycznego, połączonego w generatorem, który jednocześnie zastępuje klasyczny rozrusznik
2) akumulatory, które pozwalają na magazynowanie odzyskanej energii. Jest to 600 litowo-jonowych cel podzielonych na 10 segmentów (sześć w kokpicie zamiast normalnego akumulatora i cztery w lewej części podwozia)
3) elektroniczny przetwornik mocy (w tylnej części przedniego lewego skrzydła), który kontroluje przepływ energii między akumulatorami, a silnikiem elektrycznym i generatorem.
908HY może być zasilany na trzy sposoby:
– tylko ze źródła elektrycznego
– tylko z silnika spalinowego
– z kombinacji tych dwóch źródeł mocy
Przykładowo, podczas jednego okrążenia toru Le Mans, system będzie w pełni wykorzystany przez 20-30 sekund:
1) albo dostarczy dodatkową moc poprzez 60-kilowatowy silnik elektryczny przez około 20 sekund na okrążeniu – przy przyspieszaniu lub na żądanie kierowcy
2) lub aby zredukować zużycie paliwa przy takim samym poziomie osiągów, jednak ze wspomaganiem napędu elektrycznego.
Michael Barge (dyrektor w dziale sportu Peugeota): „Hybryda 908 HDi FAP perfekcyjnie wpisuje się w naszą misję wyścigów długodystansowych, która zakłada nie tylko współzawodnictwo, ale także fakt, iż jako producent samochodów możemy użyć motorsportu do poszukiwania i wymyślania rozwiązań dających się zastosować w seryjnych autach. Po zastosowaniu w sporcie technologii HDi FAP, wprowadzenie do wyścigów długodystansowych auta hybrydowego da Peugeotowi szansę uzyskania wartościowych doświadczeń, które mogą się przydać w rozwoju produkcji aut seryjnych. To, czy użyjemy nowej technologii już w 2009 roku zależy od tego, czy zostaną wprowadzone odpowiednie zmiany w przepisach”.
Zdjęcia Peugeota 908HY znajdziecie tutaj.
Tłumaczenie materiałów Peugeot
Grzegorz Różycki
Najnowsze komentarze