Ukraina gości na łamach masy mediów i trudno się temu dziwić. Minął już rok, odkąd Rosja zaatakowała naszego wschodniego sąsiada, i trwa tam regularna wojna. Ale mamy XXI wiek i życie jakoś musi się toczyć nawet w takich warunkach. Także życie motoryzacyjne. A to mamy ciekawą wiadomość – na Ukrainę wkrótce ma trafić Peugeot Landtrek.
Landtrek jest 1-tonowym pick-upem. Oznacza to, że jego ładowność oscyluje wokół tysiąca kilogramów. Auto opracowano z myślą o rynkach Ameryki Łacińskiej, ale trafia też do innych krajów, np. do RPA. Samochód spełnia wszystkie główne kryteria swojej klasy: możliwość holowania przyczep do 3,5 tony, pojemną i wielofunkcyjną kabinę i nadwozie, doskonałe właściwości terenowe, niezawodność i łatwość w utrzymaniu.
Peugeot Landtrek w wersji z podwójną kabiną ma długość 5,33 m, a szerokość auta wynosi 1,97 m. Rozmiar nadwozia stał się jednym z centralnych elementów architektury podczas projektowania samochodu, co wpłynęło na wyniki – samochód pozwala załadować 2 „europalety”, ponieważ otwarte nadwozie ma wymiary 1,63 x 1,60 m, szerokość pomiędzy nadkolami wynosi 1,22 m, a wysokość boków 500 mm. I co ważne, ładowność Landtreka wynosi 1.000 kg – to najlepszy wskaźnik w swojej klasie! Z kolei maksymalna dopuszczalna masa samochodu z przyczepą to 5.500 kg, co pozwala maksymalnie efektywnie wykorzystać pick-upa do wszelkich potrzeb i jako prawdziwego konia pociągowego.
Dzięki wysokiej linii nadwozia i dużemu prześwitowi wynoszącemu 235 mm, nowy Peugeot Landtrek ma nie tylko doskonałą pojemność ładunkową, ale także świetne właściwości terenowe. Na rynek ukraiński nowość oferowana jest wyłącznie z napędem 4×4. Dodatkowo we wnętrzu samochodu zamontowany jest obrotowy przełącznik, za pomocą którego można wybrać jeden z dwóch trybów pracy z napędem na cztery koła:
– 4H (4 High) – do standardowego użytkowania napędu na wszystkie koła na dobrych drogach i w lekkim terenie;
– 4L (4 Low) – do wykorzystania napędu na wszystkie koła w trudnych warunkach eksploatacyjnych. Dzięki biegu o przełożeniu 2,7:1 napęd na wszystkie koła w tym trybie pozwala znacznie zwiększyć moment obrotowy na kołach, co jest szczególnie ważne podczas jazdy w trudnych warunkach terenowych.
Samochód jest wyposażony w tylny mechanizm różnicowy z systemem eLocker, który jest uruchamiany automatycznie, gdy jedno z tylnych kół się ślizga. Dodatkowa blokada mechanizmu różnicowego pozwala na zwiększenie zdolności terenowych. Tym samym nowy pick-up Peugeot Landtrek w wersji z napędem na wszystkie koła oferuje maksymalną wszechstronność użytkowania, która pozwala czuć się komfortowo w każdych warunkach drogowych, o każdej porze i przy każdej pogodzie.
W terenie i w trudnych warunkach drogowych duże znaczenie mają też kąty najazdowy i zjazdowy. I tutaj Peugeot Landtrek ma sporo do zaoferowania klientom. Kąt natarcia wynosi 29°, a kąt zejścia 26,7°, zaś kąt środkowy 25°. Są to wyniki należące do najlepszych w swojej klasie.
Cena modelu na rynku ukraińskim nie została jeszcze ostatecznie ustalona. Gdyby ktoś był zainteresowany, powinien przekazać swoje dane do wybranego dealera na specjalnie przygotowanej w tym celu stronie.
Niezależnie od tego, gdzie samochód będzie używany – w mieście, na autostradzie, podczas jazdy w terenie – Peugeot Landtrek oferuje doskonałe połączenie silnika i skrzyni biegów, które idealnie sprawdza się w każdych warunkach użytkowania. Pod maską pracuje silnik wysokoprężny o pojemności skokowej 1.9 litra i mocy 150 KM, który jest wyposażony w turbosprężarkę o zmiennej geometrii. Jego moment obrotowy sięga 350 Nm, a 6-stopniowa manualna skrzynia biegów gwarantuje przekazanie tego momentu na koła napędowe. Turbodiesel ma napęd łańcuchem rozrządu (w celu zmniejszenia kosztów utrzymania), silnik ma niski poziom hałasu i tarcia wewnętrznego. Zużycie paliwa w cyklu mieszanym dla tego silnika wynosi zaledwie 8,2 litra na 100 km.
Wiele uwagi poświęcono projektowi wnętrza, a także dodaniu nowych funkcji, które można znaleźć w innych samochodach Peugeot. Wszystko po to, aby podróżować w maksymalnej ciszy i spokoju, z maksymalnym komfortem i wygodą – w każdych warunkach, na dowolnych drogach, z dowolnym załadunkiem auta.
Kabina pasażerska oferuje miejsca dla pięciu osób. Szczególnie cieszy duża szerokość wewnętrzna (1.510 mm w drugim rzędzie) i sporo miejsca na kolana. Nawiasem mówiąc, siedem uchwytów umieszczonych w różnych częściach wnętrza samochodu ułatwia wsiadanie.
W wyposażeniu ukraińscy klienci znajdą m.in. 10-calowy dotykowy wyświetlacz HD, obsługę Apple CarPlay™ i Android Auto™, wbudowaną pamięć 10 GB, doskonałe możliwości łączności i komunikacji (złącze USB, obsługa Bluetooth), wbudowany system nawigacji, automatyczną 2-strefową klimatyzację i wiele innych.
O bezpieczeństwo dba m.in. sześć poduszek powietrznych oraz ESP o rozszerzonej funkcjonalności:
– system Hill Descent Control, który utrzymuje niską prędkość samochodu podczas zjazdu i pozwala skupić się wyłącznie na kierownicy, nie rozpraszając się hamowaniem;
– system Trailer Swing Control, który kontroluje niepożądane kołysanie przyczepy podczas jazdy (ESP włącza się natychmiast, stabilizując samochód i przyczepę).
Wreszcie Peugeot Landtrek w standardzie oferuje kamerę cofania, która znacznie ułatwia manewrowanie. A dla większego bezpieczeństwa i pewności, w najwyższej konfiguracji Landtrek ma widok dookólny 360°, który pomaga kierowcy podczas jazdy po wąskich drogach lub pokonywaniu przeszkód.
oprac. Krzysztof Gregorczyk; zdjęcia: Peugeot
Najnowsze komentarze