czwartek, 11 sierpnia, 2022
Francuskie.pl - Dziennik Motoryzacyjny
Reklama
  • Kontakt
  • Organizujesz zlot?
  • Współpraca
  • Redakcja
Francuskie.pl - Dziennik Motoryzacyjny.
Brak wyników
temu
  • REKLAMA
  • Wiadomości
    • Alpine
    • Citroen
    • Dacia
    • DS
    • Nissan
    • Opel
    • Peugeot
    • PSA
    • Renault
    • Różne
  • Testy
    • Alpine – testy i opinie
    • Citroen – testy i opinie
    • DS – testy i opinie
    • Dacia – testy i opinie
    • Peugeot – testy i opinie
    • Renault – testy i opinie
  • Przeglądy Prasy
  • Historia
    • Artykuły o historii motoryzacji
    • Historia Citroena
    • Historia Peugeot
    • Historia Renault
  • Wydarzenia
  • Wyprawy
    • Australia
    • Europa
    • Krym
    • Nowa Zelandia
    • Turcja
  • Katalog
    • Alpine
      • Alpine A110
    • Citroen
      • Citroen C1
      • Citroen C2
      • Citroen C3
      • Citroen C3 Aircross
      • Citroen C3 Picasso
      • Citroen C4
      • Citroen C4 Picasso
      • Citroen C4 Cactus
      • Citroen C5
      • Citroen C5 Aircross
      • Citroen C6
      • Citroen C-Elysee
      • Citroen Berlingo
    • Dacia
      • Dacia Dokker
      • Dacia Duster
      • Dacia Lodgy
      • Dacia Logan
      • Dacia Sandero
    • DS Automobiles
      • DS3
      • DS3 Crossback
      • DS4
      • DS5
      • DS7 Crossback
    • Peugeot
      • Peugeot 108
      • Peugeot 208
      • Peugeot 2008
      • Peugeot 301
      • Peugeot 308
      • Peugeot 3008
      • Peugeot 508
      • Peugeot 5008
      • Peugeot Expert
      • Peugeot Partner
      • Peugeot Traveller
    • Renault
      • Renault Clio
      • Renault Captur
      • Renault Espace
      • Renault Fluence
      • Renault Kadjar
      • Renault Kangoo
      • Renault Koleos
      • Renault Megane
      • Renault Talisman
      • Renault Scenic
      • Renault Trafic
      • Renault Twingo
      • Renault Twizy
      • Renault Zoe
  • Kontakt
Francuskie.pl - Dziennik Motoryzacyjny.
Brak wyników
temu
Główna Przeglad Prasy

Polscy dziennikarze motoryzacyjni nie potrafią jeździć samochodami elektrycznymi?

Tomasz Nowicki autor Tomasz Nowicki
2021-03-02
w Przeglad Prasy
Czas czytania 6 minut
935 9
36
Citroen C4
809
UDOSTĘPNIEŃ
2.7k
ODSŁON
UdostępnijTwitterPoleć

Zobacz również

Francuskie nowości. Stronniczy przegląd prasy: AUTO MOTO nr 08/2022

Używany Peugeot 308 II to dobra propozycja. Stronniczy przegląd prasy: MOTOR nr 29/2022

Jak żyć z autem elektrycznym? Stronniczy przegląd prasy: AUTO ŚWIAT nr 30/2022

Wielu polskich dziennikarzy motoryzacyjnych sprawia wrażenie, jakby dostając samochód elektryczny nie odrobili podstawowej lekcji z fizyki w szkole podstawowej. W mediach pojawiło się bowiem ostatnio kilka artykułów, których autorzy wydają się być zdziwieni faktem, że zimą samochód elektryczny ma mniejszy zasięg i zużywa więcej prądu. Tymczasem jest to zjawisko zupełnie normalne zimą.

Przykłady? „Gdy go odśnieżałem, zasięg znikał w oczach” – taki sensacyjny tytuł dał swojemu materiałowi Maciej Lubczyński w swoim materiale o Citroënie ë-C4. Z kolei Mikołaj Adamczuk krzyczy, że „Elektryczny Citroen e-C4 sprawił, że musiałem celebrować każdy kilometr. Tak szybko znikały„.  Naprawdę?

Zacznijmy węc od powszechnie dostępnych badań, związanych z zasięgiem. Zespół firmy Geotab zajmującej się analizą flot, przeanalizował tysiące pojazdów elektrycznych w różnych warunkach i opracował szczegółowe dane dotyczące spodziewanego zmniejszenia zasięgu pojazdów elektrycznych w niskich temperaturach. Oto efekty ich pracy:

źródło: Geotag

Jak widać z tego wykresu, rzeczywisty zasięg samochodu elektrycznego przy -20 stopniach wynosi nieco powyżej 50% deklarowanego przez producenta. Optymalne parametry pracy zaczynają się 10 stopniach, w upałach, powyżej 37 stopni, zasięg znowu zaczyna maleć.

Citroën również ma tego świadomość i przygotował dla swoich klientów szereg informacji oraz narzędzie pozwalające policzyć przybliżony zasięg samochodu elektrycznego zimą. Symulator zasięgu pozwala wprowadzić typ jazdy i temperaturę by zobaczyć, że zimą zasięg elektryka może spaść. Citroën podaje 184 kilometry zasięgu.

A jak to wygląda na danych rzeczywistych? Norweski magazyn NAF.no przygotował zimowy test 20 popularnych modeli samochodów elektrycznych.  Na wykresach liczba i szara linia to deklarowany zasięg kilometrów a zieloną linią zaznaczono prawdziwe osiągi. W przypadku Tesli Model S zasięg deklarowany to 610 km a uzyskany wynik to 470 km. BMW i3 120 Ah deklaruje 310 km a zasięg uzyskano 246 km.

Trasa testowa obejmowała jazdę po mieście, autostrady i drogi pozamiejskie z prędkością od 60 km / h do 110 km / h (68 mil / h). Wszystkie samochody wykonały jeden podjazd na górską przełęcz. W przypadku tego testu średni spadek zasięgu wyniósł 20%, w zależności od marki i modelu.

źródło: NAF.no

Wnioski Norwegów?

  • Samochody elektryczne nie wyłączają się nagle, gdy zabraknie mocy. Kierowcy otrzymują kilka ostrzeżeń i mogą utrzymywać normalną prędkość aż do ostatnich kilometrów.
  • Pojazdy elektryczne tracą średnio 20 procent zasięgu w chłodniejszym klimacie.
  • Pojazdy elektryczne ładują się wolniej w niskich temperaturach.

Dlaczego samochody elektryczne mają zimą mniejszy zasięg? Powodów jest kilka, ale warto się skupić na trzech najważniejszych:

  • zimny akumulator jest w stanie przyjąć i oddać mniej energii,
  • żeby podgrzać akumulator do optymalnej temperatury pracy muszą zużywać energię,
  • zużycie prądu jest wyższe z powodu dodatkowego obciążenia akumulatora pracą podgrzewania pakietu baterii.

Są to zjawiska powszechnie znane od czasu, gdy człowiek zaczął używać prądu i akumulatorów. Producenci samochodów elektrycznych są świadomi tego zjawiska i zalecają, żeby przed jazdą w warunkach zimowych takie auto było podłączone do prądu i miało szansę nagrzać swój akumulator.

Najwyraźniej w polskich warunkach część dziennikarzy motoryzacyjnych, mieszkających na osiedlach, nie ma dostępu do gniazdka w domu i jeśli ktoś wsiada do zimnego samochodu po nocy ze zdziwieniem odkrywa, że zużycie prądu jest większe, niż średnie zadeklarowane przez producenta. Wyciąga też nieprawidłowe wnioski.

Nie można np. zgodzić się ze stwierdzeniem Macieja Lubczyńskiego z Super Expressu, który pisze że „Citroen ë-C4 absolutnie nie jest dla Ciebie, jeśli nie masz go gdzie ładować”. Od początku stycznia jeździmy Renault Zoe i część testu jest realizowana przez osoby, które nie mają pod domem ani ładowarki ani nawet gniazdka. Samochód, w zimowych warunkach, ładujemy wtedy przy użyciu rozwiązań komercyjnych. Jakie są z tym związane koszty opisywaliśmy niedawno. Posiadanie samochodu elektrycznego jest więc możliwe także bez domowej ładowarki, chociaż na pewno mniej wygodne.

Zużycie prądu w czasie gdy auto nie jeździ jest również zjawiskiem znanym i szeroko opisanym. Auto posiada szereg systemów elektronicznych, które komunikują się on-line m.in. ze smartfonem i trudno wymagać, aby nie było zużycia prądu. Strona Tesla-info tłumaczy to tak: „Twoja Tesla traci zasięg podczas postoju z powodu zużycia prądu. Może to wahać się od kilku mil dziennie do dość znacznych wartości w zależności od ustawień w samochodzie i może stanowić problem, jeśli zostawiasz auto na dłużej. Niektóre systemy samochodu pracują bowiem zawsze”.

Niektórzy dziennikarze najwyraźniej nie potrafią też chyba zrozumieć, że samochód elektryczny wymaga innego sposobu jazdy. Tak jak Mikołaj Adamczuk ze Spidersweb, który przyznaje się w swoim teście, że „Przez kilka najbliższych godzin zapomniałem o wskaźniku zasięgu i jeździłem e-C4 jak zwyczajnym wozem”. Tymczasem we wszystkich poradnikach, które dotyczą jazdy elektrykiem można przeczytać, zwykle na samym początku: „Jedź płynnie”. Mówiąc najprościej, jazda z nogą w podłodze, wyczerpuje akumulator twojego pojazdu elektrycznego w przyspieszonym tempie.

Na szczęście pojawiły się już polskie specjalizowane serwisy, takie jak np. elektrowoz.pl, gdzie pracują ludzie mający styczność z elektrykami na co dzień i tam znajdziemy dużo ciekawych i bardziej wiarygodnych informacji o tym jak się jeździ elektrykiem i jak go traktować.

Samochody elektryczne to jednak ciągle nowość na polskim rynku i można wybaczyć, że nie wszyscy jeszcze się nauczyli jak się z nimi obchodzić. Mają swoich gorących zwolenników, mają liczne grono przeciwników. Wydaje się jednak, że powoli zadomowią się w naszym krajobrazie, a motoryzacja nie będzie taka jak wcześniej.

Bo w życiu jedyne co jest pewne to zmiana.

Gorące wiadomości wprost na Twój e-mail


trzy razy w tygodniu, wprost do Twojej skrzynki

Galeria

2.2 35 głosy
Ocena artykułu
Tagi: Citroene-C4Renaultsamochody elektryczneZoe
Udostepnij324Tweet202Udostepnij57
Poprzedni

Nowy Peugeot 308 SW na wizualizacji. Kombi z kłami drapieżnika

Następny

Nowy Nissan Qashqai debiutuje na polskim rynku. Jaka cena?

Tomasz Nowicki

Tomasz Nowicki

Motoryzacją interesuje się od wczesnej młodości a Citroen, Peugeot i Renault od zawsze!

Następny
New Nissan Qashqai Premiere Edition

Nowy Nissan Qashqai debiutuje na polskim rynku. Jaka cena?

Dacia Bigster

Dacia: „LPG to nasz nowy diesel”. Napęd hybrydowy zadebiutuje w 2022 roku

Dzisiaj Światowy Dzień Staroci. Dlaczego ludzie kochają oldtimery?

Subskrybuj
Powiadom o
guest

guest

36 komentarzy
najstarszy
najnowszy oceniany
Komentarze inline
Zobacz wszystkie komentarze
Facebook Twitter LinkedIn

Komentarze

  • Tomasz O - Tuning silnika 1.5 blueHDi 130 KM. Jaki wzrost moc można uzyskać: box i chiptuning?
  • pawel27 - Pierwsze nowe Citroëny C5 Aircross trafiają do polskich klientów: „To miłość od pierwszego wejrzenia”
  • prnd - Renault Laguna Grandtour z silnikiem 3.5 V6: „unikat na skalę europejską”
  • Piotr - Renault Laguna Grandtour z silnikiem 3.5 V6: „unikat na skalę europejską”
  • Anonimowo - Renault Laguna Grandtour z silnikiem 3.5 V6: „unikat na skalę europejską”
  • Andrzej - Renault Laguna Grandtour z silnikiem 3.5 V6: „unikat na skalę europejską”
  • Anonimowo - Pierwsze nowe Citroëny C5 Aircross trafiają do polskich klientów: „To miłość od pierwszego wejrzenia”
  • jjjkkk - Pierwsze nowe Citroëny C5 Aircross trafiają do polskich klientów: „To miłość od pierwszego wejrzenia”
  • Anonimowo - Luksusowy DS 4 konkuruje z Mercedesem Klasy A, Audi A3 Sportback i BMW serii 1
  • qwerty - Renault Laguna Grandtour z silnikiem 3.5 V6: „unikat na skalę europejską”


Aktualności ze świata motoryzacji

  • Kilkaset Peugeotów 205 coraz bliżej Polski. Europ.raid jest w Macedonii
  • Citroën Kegresse – na gąsienicach na bezdroża, błota, piaski i w góry. Zaproszenie na pokaz w Wilnie
  • TOP 7 najlepiej sprzedających się francuskich samochodów na świecie: Citroën, Peugeot i Renault
  • Citroën i Peugeot z najwyższym wzrostem sprzedaży w Argentynie IQ 2022 r.
  • W sierpniu w Polsce nowe samochody kupuje coraz więcej klientów indywidualnych. Firmy za to zmniejszają zakupy
  • Luksusowy DS 4 konkuruje z Mercedesem Klasy A, Audi A3 Sportback i BMW serii 1
  • Czy Dacia Duster pociągnie ponad 25 ton ładunku? Niezwykły test popularnego SUVa
  • O ile spadła liczba wypadków na drogach Europy od 2008?
  • Strefy Czystego Transportu w polskich miastach już za trzy lata. Gdzie zostaną uruchomione?
  • Tak ponad Citroen reklamował swój pierwszy samochód Type A 100 lat temu


Redakcja

Francuskie.pl – Dziennik Motoryzacyjny
e-mail: [email protected]
00-028 Warszawa, ul. Bracka 20/28i

redaktor naczelny
Krzysztof Gregorczyk
[email protected]

Kontakt w sprawie reklamy (Advertising Contact)
[email protected]

 

 



Francuskie.pl.pl - Dziennik Motoryzacyjny o markach Alpine | Citroen | Dacia | DS Automobiles | Peugeot | Renault
Copyright © 2004 - 2022 Francuskie.pl. wydawca LiveLink sp.z o.o.
Wszelkie prawa zastrzeżone. Kopiowanie części lub całości bez zgody wydawcy zabronione

Brak wyników
temu
  • Reklama
  • Wiadomości
  • Testy
  • Historia
  • Wyprawy
  • Przegląd Prasy

Francuskie.pl.pl - Dziennik Motoryzacyjny o markach Alpine | Citroen | Dacia | DS Automobiles | Peugeot | Renault
Copyright © 2004 - 2022 Francuskie.pl. wydawca LiveLink sp.z o.o.
Wszelkie prawa zastrzeżone. Kopiowanie części lub całości bez zgody wydawcy zabronione

Witam ponownie!

Zaloguj się

Zapomniane hasło?

Odzyskaj hasło

Wpisz nazwę użytkownika lub adres by uzyskać hasło

Zaloguj się
wpDiscuz
36
0
Skomentuj, podziel się swoją opiniąx
()
x
| Odpowiedz
Na tej stronie wykorzystujemy ciasteczka. Używając jej, zgadzasz się na to.