Jak jeździć samochodem? Przejechanie teściowej nie jest karalne a unikać należy wszelkich przeszkód zarówno materialnych jak i moralnych, pisał 100 lat temu autor prześmiewczego poradnika początkującego automobilisty. Co jeszcze zalecano początkującym kierowcom?
I. Przygotowanie maszyny do wyjazdu.
Przed wyjazdem należy maszynę jaknaj staranniej przygotować do wyjazdu.
II. W y j a z d.
Po ustawieniu maszyny przed domem lub garażem (wyjazd z przed obory lub chlewu nie jest praktykowany) — należy odprowadzić na bok zapasową parę koni, która maszynę podprowadziła przed dom (względnie garaż). O ile konie są młode i płochliwe, wskazanem jest owinięcie im łbów workami lub plandeką. — Prowadzący maszynę (szofer) żegna się z najbliższą rodziną, poczem odmawia stosowną modlitwę. Osoby, mające odbyć podróż, winny znajdować się już w tym czasie wewnątrz karoserii. — Kurczowe trzymanie się karoserii, jako też zasłanianie sobie oczu rękami—nie jest przyjęte.
III. Zapuszczanie motoru.
Motor jest najważniejszą częścią składową maszyny. Byty wypadki, że bez motoru maszyna nie chciała absolutnie funkcjonować. Dlatego zapuszczanie motoru, czyli wprawianie takowego w ruch, jest czynnością ważną. Jednocześnie czynność ta wymaga wielkiej wprawy.—Motor zapuszcza się w rozmaity sposób, zależnie od konstrukcji maszyny. W każdymbądź razie pamiętać należy, że przed zapuszczeniem motoru w zbiorniku (rezerwoarze) powinna się znajdować pewna ilość benzyny.— Do zapuszczania motoru służą obie ręce i obie nogi. — Normalnie skonstruowany motor zapala się bez użycia siły brutalnej. — Użycie zębów przy zapuszczaniu motoru jest zbyteczne.
IV. Ruszanie z miejsca.
Ruszać z miejsca trzeba w ten sposób, żeby maszyna ruszyła się z miejsca. O ileby maszyna nie chciała ruszyć się z miejsca, należy bezzwłocznie porozumieć się z fabryką, z której dana maszyna pochodzi. Przy posługiwaniu się automobilami europejskich marek nie sprawi to większego kłopotu. Z fabrykami amerykańskiemi najlepiej porozumiewać się radjotelegraficznie, względnie zapomocą kablogramów.
V. Jazda.
— Jechać z początku bardzo wolno, bo nigdy niewiadomo, co może zajść. Zapasowa para koni winna postępować w jaknajmniejszej odległości od automobilu.
VI. Zmiana szybkości.
— Zmiana szybkości powinna się odbywać bez większych wstrząśnień. O każdej projektowanej zmianie szybkości wypada powiadomić zawczasu współtowarzyszy podróży, a to w celu umożliwienia im zajęcia odpowiedniego stanowiska. (Uwaga: W myśl umowy zbiorowej, rozdz. V, par. 19, lit. B, należy się fornalowi strawne, o ile towarzyszył automobilowi poza granice majątku).
VII. Wiraże
— Wirażami, czyli zakrętami, nazywają się w języku automobilistów zakręty, i czyli wiraże. Zakręty bywają dwojakie: naprawo i nalewo. Wiraże wolno brać dopiero wówczas, gdy się jest dostatecznie obznajmionym z techniką jazdy automobilowej. Osoby mniej wprawne winny jechać zawsze prosto, bez względu na konsekwencje, mogące stąd wyniknąć.
VIII. Wymijanie
— Zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa, wszelkie przeszkody, zarówno matererjalnej, jak i moralnej natury, trzeba starannie omijać. — Prowadzący maszynę winien, we własnym, dobrze zrozumianym interesie, unikać wszystkiego, toby mogło narazić na szwank jego dobre imię, względnie życie i zdrowie ludzi, zwierząt i maszyny. (Ostatnie odpada jedynie w wypadku, gdy została zakupiona na kredyt, bez gwarancji wekslowej).
IX. Przejechanie
— Przejechanie może zajść tylko wówczas, gdy prowadzący samochód (szofer), skutkiem lekceważenia, względnie nieznajomości niniejszych przepisów, coś, albo kogoś przejedzie. — Przed przejechaniem trudno się zazwyczaj zorientować, że coś, albo ktoś zostanie przejechany. — Jeżeli fatalny zbieg okoliczności spowoduje wypadek przejechania, zaleca się powiększyć szybkość w celu zapobieżenia możliwości dalszych, przykrych komplikacji. (Przejechanie teściowej nigdzie nie jest karane).
X. Reperacje
— Zdarzające się od czasu do czasu niedokładności i defekty motoru, albo podwozia, naprawia się stosownie do okoliczności. — Zepsucie się kierowcy (szofera) powoduje zazwyczaj dłuższą przerwę w podróży. — Zepsucie się pasażerów nie jest przewidziane w niniejszym poradniku.
źródło: Auto: ilustrowane czasopismo sportowo-techniczne: organ Automobilklubu Polski oraz Klubów Afiliowanych, 1925.12.20 R.4 Nr23/24
Originally posted 2021-10-03 08:07:59.
Najnowsze komentarze