To zdarza się nieczęsto, by w grupie kilku, czy kilkunastu aut, w pierwszej linii pokazywano w motogazetkach modele francuskie. MOTOR w tym tygodniu tak właśnie zrobił – zapowiadając megatest 11 modeli segmentu B w pierwszym rzędzie ustawił Opla Corsę (niemiecka marka, ale wchodząca w skład Grupy PSA), Peugeota 208 oraz Renault Clio. Citroën C3 znalazł się wprawdzie w drugim rzędzie, ale za to najbliżej obiektywu. Jak wypadły interesujące nas samochody w owym megateście?
MOTOR nr 08 (3478) z 17.II.2020
Wydawca: Bauer Sp. z o.o. Sp. k.
Stron: 56 (z okładką)
Cena: 2,29 zł
Koszt 1 strony: ponad 3,7 grosza
Warto kupić? Tak
O jakich interesujących nas markach piszą: Citroën, DS Automobiles, Peugeot, Renault, Alpine, Dacia, Opel
Jakie modele opisano/pokazano/wspomniano: C3, C3 Aircross, C4, C4 Cactus, C5 Aircross, Xsara Picasso, 208, 308, 3008, 607, Captur, Clio, Espace, Kadjar, Kangoo, Laguna, Latitude, Megane, Scenic, Vel Satis, A110, SUV Alpine, Duster, Sandero, Corsa, Mokka X
Renault Clio wspomina krótko Redaktor Burmajster we „wstępniaku” zamieszczonym na stronie 3.
O tym, co zdawać się może niemożliwe, czyli o planach budowy SUV-ów przez marki zajmujące się supersamochodami, traktuje artykuł, jaki MOTOR opublikował na stronach 6-9. Wspominam o tym dlatego, że wzmiankowano tam SUV-a Alpine, a nawet pokazano jego wizualizację mocno nawiązującą do coupe A110. W opisie francuskiego SUV-a wspomniano, iż może on bazować na zmodyfikowanej platformie przyszłej generacji Renault Kadjara.
Na stronach 10-11 MOTOR podsumował ubiegłoroczną sprzedaż samochodów osobowych w Europie. Pozycję wicelidera bez trudu utrzymuje Renault Clio. Szóstą pozycję zajmuje Dacia Sandero, która nieznacznie wyprzedziła Peugeota 208. Renault Captur sprzedawał się nieco lepiej, niż Dacia Duster i oba auta zamknęły pierwszą dziesiątkę. A co dalej?
Dalej mamy Citroëna C3 (pozycja 14.), Peugeota 3008 (18.), Peugeot 308 (25.), Renault Megane (31.), Citroëna C3 Aircross (38.) oraz Renault Kadjara (41.). Tak popularna w Polsce Škoda pierwszy model ma na pozycji 12. (Octavia), Fabię znajdziecie dopiero na miejscu 23., a w pierwszej pięćdziesiątce zmieścił się jeszcze tylko Karoq (47.).
Wśród marek Renault znajduje się na pozycji drugiej, Peugeot jest czwarty, opel z Vauxhallem siódmy, a Citroën dwunasty. Dacia zajęła miejsce trzynaste, zaś dwadzieścia oczek niżej sklasyfikowano markę DS Automobiles. Która nieznacznie ustąpiła Alfie Romeo, ale pokonała wyraźnie Subaru. Alpine produkujące jeden model znalazło się na miejscu 39.
W dziale Przyszłe premiery na stronie 12. MOTOR wspomina Dacię Sandero, Citroëna C4, Peugeota 308, Renault Megane, Renault Kangoo oraz Opla Mokkę X.
Na tej samej stronie znajdziecie też krótki artykulik poświęcony liftingowi Citroëna C3. W materiale wspomniano też C4 Cactusa i C5 Aircrossa.
Jedenaście modeli segmentu B stanęło w szranki megatestu, jaki MOTOR opublikował na stronach 14-29. Trzeba przyznać, że miejsca poświęcono sporo. Całość wygląda na rzetelny materiał. Porównano samochody napędzane silnikami benzynowymi o mocy rzędu 90-115 KM. Najmniejszą moc generował silnik hybrydowego Suzuki Swifta. Po 100 KM dostarczają jednostki Forda Fiesty, Hyundaia i20, Nissana Micry, Opla Corsy oraz Renault Clio. 102 KM zadeklarował Peugeot w 208-ce. 110 KM mogą oczekiwać kierowcy Citroëna C3 i Škody Fabii. Najwięcej – po 115 KM – mają silniki Seata Ibizy i Volkswagena Polo.
Citroën C3 (strona 16.) został uznany za bardzo oryginalne auto, które jest królem komfortu. Zaletą są duże możliwości personalizacji. Duże fotele zapewniają sporo komfortu, a wnętrze okazuje się całkiem przestronne. Z myślą o komforcie strojono też zawieszenie (tłumi wstrząsy z dojrzałością aut kompaktowych), a C3 prowadzi się pewnie i bezpiecznie. Dobrze oceniono układ ESP. Wysokie noty zebrał też silnik 1.2 PureTech – zarówno za dynamikę, jak i za apetyt na benzynę. Skrytykowano pracę lewarka skrzyni biegów i tylko pięć przełożeń, za to nieźle wypadała elastyczność. MOTOR stwierdził też, że C3 ma największy zasięg w teście. Ceny są dobrze skalkulowane, choć wyposażenie nie jest topowe, a wielu elementów dostępnych u nowszych rywali nie da się dokupić.
Opel Corsa obecnej generacji, to techniczny bliźniak 208-ki. Auto urosło w porównaniu z poprzednią generacją, ale zachowało swój styl. Niestety nie grzeszy przestronnością, zwłaszcza na kanapie. Fotele są wygodne, zawieszenie sprawnie radzi sobie z wybojami, a na drodze Corsa jest zwinna, ale i stabilna. Dobrze oceniono napęd Corsy, zarówno silnik, jak i ośmiobiegową przekładnię automatyczną. Opel, dzięki lekkości konstrukcji, pali niedużo, ale w konfiguracji z porównania jest jednym z najdroższych modeli. Opisano go na stronie 20.
Peugeot 208 (strona 21.) musiał zostać pochwalony za styl, choć za to punktów MOTOR nie przyznaje. Może jednak odjąć chowając się za zasłoną z ergonomii na przykład. To designerski samochód z ciekawymi rozwiązaniami, w miarę przestronny, ze sporym bagażnikiem i całkiem fajnie pracującym silnikiem PureTech. Porównywana wersja okazała się jednak doga – 73.100 zł, to najwyższa wartość w porównaniu i strata lokaty zdobytej przed uwzględnieniem kosztów.
Na stronie 22. opisano Renault Clio V. To nowoczesny samochód o przyjemnej dla oka stylistyce. Okazuje się najszerszy w porównaniu, ale na przestronność przekłada się to z przodu – z tyłu wnętrze jest najwęższe w stawce! MOTOR uznał, że Clio jest przyjemnie wykończone, ergonomiczne i nowoczesne. Prowadzi się przyjemnie, pewnie pokonując ciasne zakręty. Jednocześnie przy wyższych prędkościach jest stabilne i komfortowe. A wszystko to ca bardzo atrakcyjną cenę!
I choć może trudno w to uwierzyć, megatest wygrał samochód francuski! Naprawdę! To Renault Clio V, które zdobyło 194 punkty. Kolejne miejsca zajęły Seat Ibiza (192), Volkswagen Polo (191), Ford Fiesta (190), Škoda Fabia (188), Opel Corsa (187), Hyundai i20 i Citroën C3 (po 186), Suzuki Swift (183), Peugeot 208 (182), a stawkę zamknął Nissan Micra (178). To oczywiście punktacja po uwzględnieniu ceny zakupu, wyposażenia standardowego i dodatkowego.
Citroëna Xsarę Picasso widać na jednym ze zdjęć zamieszczonych na stronie 38.
O trwałość systemu czterech skrętnych kół 4Control w Renault Lagunie pyta czytelnik. MOTOR odpowiada na stronie 44., że to niezawodny system. Szkoda, że nie wspomina o tym, że działanie 4Control poprawia zwrotność podczas parkingowych manewrów i trakcję przy szybkim pokonywaniu zakrętów.
Polacy nie przestają ściągać używanych samochodów z Zachodu. Nie dlatego, że lubią jeździć starymi samochodami, tylko po prostu większości ludzi nie stać na nowe auta..Wśród dwudziestu najchętniej sprowadzanych modeli MOTOR wymienia na stronie 45. Renault Scenica’ i Clio. Renault jest piątą najchętniej ściąganą marką i wyprzedza o dwa oczka Peugeota i kolejne jedno Citroëna.
Na stronach 46-49 MOTOR zaprezentował kilkanaście samochodów o luksusowym charakterze, które jednak rynku nie zawojowały. Wymienia wśród nich Peugeota 607 i dwa modele Renault – Vel Satisa i Latitude. W przypadku tego pierwszego przypomniano pewne pokrewieństwo z Espace IV i Laguną II, dzięki czemu koszty serwisowe nie powinny być zbyt wysokie.
I to już wszystko, co MOTOR napisał o interesujących nas samochodach w aktualnym numerze.
Krzysztof Gregorczyk; grafika: MOTOR
Najnowsze komentarze