Jaki tani kabriolet kupić, który mógłby być używany cały rok? Wśród ofert można znaleźć ciekawe propozycje Peugeot 307 CC oraz Renault Mégane Cabrio. Oba modele wyglądają bardzo dobrze i są dobrą propozycją w tym segmencie cenowym.
W świadomości wielu z nas utrwaliło się przekonanie, że kabriolet jest wyłącznie sezonową zabawką, kaprysem właściciela. Zgoda całkowita, jeśli rozprawiamy o modelach z otwieranym tekstylnym dachem – w ich przypadku faktycznie ze względu na trwałość poszycia nie warto ryzykować zimowej eksploatacji. Jednak rynek od kilkudziesięciu lat daje większy wybór, także modeli z metalowym składanym dachem pozwalającym na bezstresową całoroczną eksploatację. Już za niespełna 15 tysięcy złotych znajdziemy warte uwagi modele sprawdzające się w roli codziennego środka lokomocji, dodatkowo przy sprzyjającej aurze dających zdecydowanej więcej niż uśmiech na twarzy.
Renault Mégane II Cabrio
Szukając budżetowego lecz wciąż funkcjonalnego kabrioletu który będzie naszym jedynym samochodem do dyspozycji warto zacząć od drugiej generacji Renault Megane. Kariera drugiej odsłony kompaktowego Renault zaczęła się w 2002 roku, w kolejnym roku do salonów wjechała najciekawsza odmiana ze składanym dachem. Z popularnymi odmianami dzieli nadwozie do słupka A, dalszą część karoserii zaprojektowano od podstaw. Najtrudniejszym zadaniem było zachowanie proporcji pokrywy bagażnika, w nim musi się zmieścić przede wszystkim złożony dach. Trzeba przyznać, że ta sztuka udała się designerom Renault. O ile w kwestii zabezpieczenia antykorozyjnego nadwozie śmiało można stawiać za wzór, o tyle wiele do życzenia pozostawia sztywność karoserii. Podczas jazdy po nierównościach czuć i słychać że nadwozie pracuje. Deskę rozdzielczą przeszczepiono z innych odmian Megane II, jest w pełni analogowa co minimalizuje ryzyko ewentualnych problemów z elektroniką w leciwym samochodzie – jedynym elektronicznym dodatkiem jest wyświetlacz komputera pokładowego i rzadko spotykana archaiczna nawigacja.
Przednie fotele gwarantują wysoki komfort jazdy, także wielogodzinna eskapada nie odbije się na naszych plecach. Podróż na tylnej kanapie jest możliwa, choć tylko dla najmłodszych będzie to atrakcyjnie i dobrze wspominane przeżycie. Kolejnym aspektem jest wyposażenie, które w Megane II kabrio jest naprawdę obfite. Z łatwością znajdziemy egzemplarz z automatyczną klimatyzacją, skórzaną tapicerką, nagłośnieniem czy automatyczną przekładnią. Kupując używane Megane z otwieranym dachem, ogromną uwagę powinniśmy poświecić kondycji i poprawności działania mechanizmu jego otwierania. Jego naprawy są kosztowne, zwłaszcza jeśli poprzednich dokonywał warsztat niemający doświadczenia. W starszym samochodzie silnik diesla może być źródłem dodatkowych wydatków, z tego względu lepiej skupić się na trwałych silnikach benzynowych. Megane II kabrio oferowano z jednostkami 1.6 16V 110 KM, 2.0 16V 135 KM i 2.0 Turbo 163 KM – dwa mocniejsze warianty są szczególnie godne polecenia, są bezproblemowe oraz gwarantują osiągi dające sporo radości z jazdy. Silniki korzystają z pośredniego wtrysku paliwa i paska rozrządu.
Peugeot 307 CC
Drugą przystępną cenowo propozycją z segmentu C jest Peugeot 307 CC, który swoją popularność budował na rajdowych trasach mistrzostw świata WRC – gdzie wyczynowy Peugeot 307 rywalizował z innymi tuzami. 307 CC obecny był w salonach sprzedaży od 2003 do 2009 roku. Podobnie jak w Megane II, nadwozie pozostało bez zmian do słupka A względem pozostałych wersji, dalej sztab designerów zadbał o spójność i lekkość projektu. W egzemplarzach bezwypadkowych problemów z korozją nie zaznamy. Obsługa przyrządów pokładowych jest intuicyjna. W wielu egzemplarzach mamy do dyspozycji automatyczną klimatyzację, rozbudowany system nagłośnienia, komputer pokładowy, skórzaną tapicerkę, automatyczną skrzynię biegów i oczywiście szereg systemów bezpieczeństwa.
Analogicznie jak w Renault, podróż na przednich fotelach będzie dla każdego niemałą przyjemnością, tylną kanapę zaś z pewnością trzeba traktować jako miejsce awaryjne. Pod względem sztywności nadwozia to 307 CC wypada korzystniej, karoseria i elementy wnętrza podczas jazdy po nierównościach przeważnie nie skrzypią. Gama silnikowa początkowo złożona była tylko z wolnossących jednostek benzynowych z wielopunktowym wtryskiem paliwa i rozrządem opartym na tanim w wymianie pasku – konstrukcje znane były z wielu innych modeli koncernu PSA. Oferowano silniki 1.6 16V 109 KM, 2.0 16V 136-177 KM, każdy z nich zasługuje na uznanie i pozytywne opinie. Od 2005 roku gamę uzupełniono o diesla 2.0 HDI 136 KM, dziś jednak zużyty i zaniedbany diesel może wymagać pokaźnych nakładów środków – turbo i wtryskiwacze sporo kosztują.
Nie próbuj, jeśli nie chcesz wpaść po uszy
Kabriolety mają jednak pewną wadę, o której warto wiedzieć zanim się ich spróbuje. Jazda bez dachu jest niezwykle przyjemna, więc jeśli nie chcecie wpaść po uszy, to… nie próbujcie nawet Peugeota 307 CC ani Renault Mégane Cabrio. Może się spodobać, a wtedy nie ma już ratunku. Zakup gwarantowany.
Najnowsze komentarze