Używany samochód za osiemdziesiąt tysięcy złotych dla większej rodziny? Sprawdźmy co ciekawego można kupić.
Cenowe szaleństwo także wśród używanych trwa w najlepsze. Obecnie kwota 80 tysięcy złotych wystarczy nam na zakup nowego auta segmentu B jedynie przyzwoicie wyposażonego – o większych segmentach możemy w zasadzie tylko pomarzyć, lub sięgać po oferty z drugiej ręki. Rodzinne wymagania spełnią oczywiście klasyczne kombi, z tej roli dobrze wywiążą się także modne SUV-y i crossovery.
Renault Espace V
Przez cztery generacje Renault Espace było czołowym europejskim VAN-em dostępnym przeważnie w dwóch długościach nadwozia. Przepastne wnętrze serwowało niebotyczny komfort podróży, funkcjonalność i rozsądne koszty podróży. Piąta odsłona modelu produkowana w latach 2014-2023 zszokowała świat. Ostatni Espace stał się modnym crossoverem, niestety o mniejszej funkcjonalności niż poprzednicy. Futurystyczne nadwozie nie ma problemów z korozją, nadal przyciąga wzrok na ulicach – prawie tak samo jak Avantime w czasach swojej świetności.
Wnętrze narysowano nie mniej odważnie, stosując przy tym tworzywa przyzwoitej jakości. Pozycja za kierownicą jest niemal doskonała, fotele są wyśmienicie wyprofilowane, zaś duży zakres regulacji pozwala dobrać optymalne ustawienia. W drugim rzędzie siedzeń z powodzeniem ugościmy trzy dorosłe osoby lub trzy foteliki dziecięce. Trzeci – opcjonalny rząd siedzeń to rozwiązanie awaryjne, nie jak w poprzedniej generacji pełnoprawne miejsce podróżne. Fotele bardzo wygodnie się składa także z bagażnika – praktyczne.
W konfiguracji pięcioosobowej pojemność bagażnika to imponujące 680 litrów. Lista dodatków zabiera między innymi automatyczną klimatyzację, otwierane okno dachowe, rozbudowane multimedia z dotykowym ekranem, dwusprzęgłowe przekładnie EDC i szereg systemów dbających o bezpieczeństwo. Wybór silników to 1.6 TCe 200 KM i 1.8 TCe 225 KM wyposażone w bezpośredni wtrysk paliwa i doładowanie – ich realne spalanie w mieście oscyluje w granicach 12-16 litrów, zaś poza nim wytrwały kierowca zredukuje ten wynik do 8 litrów. Alternatywą są diesle 1.6 dCi 130 KM i jego podwójnie doładowana wersja o mocy 160 KM.
Espace kupimy już za 60-70 tysięcy i będzie to dobry wybór dla większej rodziny. Zaletą Espace V jest przyjemne zawieszenie, niezłe wyciszenie i bardzo bogate wyposażenie w większości oferowanych egzemplarzy. Warto szukać wersji Initiale Paris.
Peugeot 5008
Zmierzch ery praktycznych VAN-ów niestety mamy już za sobą. Większość producentów usunęła je z oferty, lub lata chwila to uczyni. Ich miejsce zajmują oczywiście modne auta o podwyższonym nadwoziu, które nie mają żadnych zdolności terenowych. Jednym z nich jest Peugeot 5008, którego pierwsza generacja była praktycznym, lecz oczywiście pozbawionym wyrazu VAN-em.
Peugeot 5008 II produkowany od 2017 roku stał się drapieżnie zaprojektowanym SUVem. Chociaż nie znajdziemy tu napędu na wszystkie koła, to design zarówno nadwozia jak i wnętrza urzeka i czyni go chyba najlepiej zaprojektowanym autem w tej klasie.
Na ten moment karoseria nie zmaga się z rdzawym problemem, również wnętrze okazuje się wykonane z solidnych materiałów – zauważalnie lepszej jakości niż w Espace V. Tworzywa są miękkie, przyjemne w dotyku i solidnie spasowane. Na przednich fotelach podróż przebiegnie pod znakiem komfortu – są całkiem spore i wystarczająco podpierają ciało w zakrętach.
Na tylnej kanapie wygodnie siądą dwie lub trzy wysokie osoby lub zainstalujemy dwa foteliki dla najmłodszych. III rząd siedzeń nie zachwyca przestronnością. Jest rozwiązanie raczej dla dzieci, wysokie osoby będą narzekać na warunki zwłaszcza w zakresie przestrzeni na nogi, chociaż da się tam pojechać – testowaliśmy! Bagażnik po ich złożeniu zmieści zgodnie z katalogiem 780 litrów bagaży.
Wyposażenie dodatkowe przeważnie jest na wysokim poziomie – osobiście nie spotkałem jeszcze bazowego egzemplarza. Ekran centralny, liczne systemy wsparcia kierowcy, szklane okno dachowe, skórzaną tapicerkę, automatyczną skrzynię biegów i inne.
Peugeot 5008 II był oferowany z silnikiem 1.2 130 KM PureTech, który nadaje się głównie do miasta (dynamika nie będzie jego mocną stroną, trzeba też pamiętać o zmianie paska rozrządu, dodatkach do benzyny oraz unikaniu jeżdżenia na krótkich dystansach), tu lepiej wybrać benzynowy 1.6 180 KM a optymalnym wyborem będzie oczywiście 2.0 HDi 180 KM, ewentualnie 1.5 130 KM dla spokojniejszego kierowcy.
5008 wygląda znakomicie i na pewno będzie długo cieszył oko i sprawdzał się w roli samochodu rodzinnego. Używane egzemplarze zaczynają się od 70 tysięcy zł.
Na koniec warto jeszcze wspomnieć, że wśród samochodów rodzinnych rodem z Francji duże uznanie klientów ma również Citroën C4 Picasso. Opiszemy go w oddzielnym materiale.
Najnowsze komentarze