Jaki używany samochód kupić do miasta? Citroën C3 i DS 3 to dwie propozycje, które warto wziąć pod uwagę ze względu na niskie koszty eksploatacji a w przypadku DS także nietuzinkowy styl.
Oferta rynku wtórnego jest niezwykle rozległa, potwierdza to cennik Citroëna sprzed blisko dekady, gdzie dostępne były równolegle dwa modele segmentu B – różniły się jednak diametralnie charakterem i funkcjonalnością. Dzielące rozwiązania technologiczne C3 drugiej generacji i DS3 obecnie wciąż doskonale spełniają swoje zadania w mieście – ich ceny różnią się jednak istotnie.
Citroën C3
Citroën C3 pierwszej generacji przez cały okres produkcji pozostawał w cieniu Peugeota 206 i 207, niemniej jednak jego wyniki sprzedaży skłoniły władze marki do wprowadzenia następcy. C3 II produkowany był w latach 2009-2016 dla europejskich rynków zbytu – dostępny był tylko pięciodrzwiowy hatchback. Model ponownie wyróżnia się obłą sylwetką, znaną z poprzednika – niektórzy doszukują się także nawiązań do przełomowego dla Citroëna modelu 2CV. Charakterystyczny kształt lamp ściśle identyfikował model z ówczesną gamą marki.
Pięciodrzwiowe nadwozie skrywa wnętrze gwarantujące przeciętną dla segmentu B przestrzeń – w kompromisowych ustawieniach przednich foteli zmieszczą się cztery osoby. Ogromną zaletą C3 II jest wysoki poziom wyposażenia większości egzemplarzy, z trudem szukać wśród używanych bazowej wersji. Gross ma na pokładzie klimatyzację, komputer pokładowy, elektrycznie sterowane szyby i lusterka, fabryczne nagłośnienie z CD i MP3 oraz podstawowe systemy bezpieczeństwa. Jakość materiałów i staranność montażu należy ocenić pozytywnie. Paleta silników benzynowych to połączenie archaicznych jednostek pamiętających początek lat 90’tych z nowoczesnością.
Do 2013 roku oferowano czterocylindrowe silniki z wielopunktowym wtryskiem paliwa 1.1 60 KM, 1.4 75 KM – doskonale nadają się do montażu instalacji gazowej. Po 2013 roku wprowadzono nowe porządki – gamę otwiera trzycylindrowy 1.0 VTI 68 KM produkcji Toyoty, znacznie więcej zapewniają kolejne propozycje 1.2 PureTech 82 KM, 1.4 VTI 95 KM i 1.6 VTI generujący 120 KM. Paleta silników diesla to sprawdzone i niezwykle oszczędne 1.4 i 1.6 HDI dysponujące mocą 70, 90-110 KM. Ceny rozpoczynają się od 19 tysięcy złotych za najstarsze egzemplarze, C3 II z końca produkcji to wydatek blisko 35 tysięcy złotych.
Propozycje ofert:
Citroën DS 3
Równolegle z drugą generacją Citroëna C3 w ofercie znajdował się DS3, jego zadanie było jednak zgoła odmienne. W zamyśle Citroëna miał rywalizować między innymi z brytyjskim Mini, podobnie jak rywal ponad walory użytkowe stawiając styl i estetykę. Pod marką Citroën oferowany był w latach 2010-2016, później do 2019 roku sprzedawany był już pod oddzielną marką DS.
Konstrukcyjnie bazuje na C3 II, wykorzystując płytę podłogową, układ jezdny i część jednostek napędowych. W odbiorze jednak jest to zupełnie inny samochód. Już samym dynamicznym designem sugeruje sportowe konotacje modelu – wyczynowa wersja DS3 WRC dominowała w rajdowych mistrzostwach świata – najmocniejsza wersja silnikowa gwarantuje niezapomniane emocje podczas jazdy. Wnętrze nie przypomina tańszego krewniaka, zastosowane materiały są dużo lepszej jakości. DS3 jest także przeważnie lepiej wyposażony – normą jest automatyczna klimatyzacja, skórzana tapicerka, nawigacja i szereg innych dodatków. Zgoła odmienna jest także pozycja za kierownicą, siedzimy niżej, zaś fotele są wygodniejsze i gwarantują dobre podparcie ciała w zakrętach.
DS3 produkowany był jako trzydrzwiowy hatchback lub kabriolet – odsuwał się jedynie centralny tekstylny fragment dachu – co tłumaczy nikłą ilość miejsca na tylnej kanapie i niewygodny dostęp. W palecie napędowej DS3 zabrakło archaicznych silników benzynowych, wybór sprowadzał się do wolnossących 1.2 VTI 82 KM, 1.4 VTI 95 KM i 1.6 VTI 120 KM. Dla wymagających więcej niż wystarczających osiągów przygotowano doładowaną jednostkę 1.6 THP o mocy 156-207 KM. Diesle to te same czterocylindrowe 1.4 i 1.6 HDI 70, 90-110 KM. W przypadku DS3 również układ jezdny opiera się o kolumnach McPhersona i belce skrętnej – otrzymał jednak zupełnie inne nastawy, pozwalające na szybsze pokonywanie zakrętów i wyostrzające zachowania auta.
Ceny używanych DS3 rozpoczynają się od 20 tysięcy złotych, młodsze egzemplarze bądź unikatowe odmiany to wydatek ponad 65 tysięcy złotych.
Najnowsze komentarze