W Japonii wystartuje też C4 WRC z załogą Conrad Rautenbach/David Senior, wystawiony przez zespół PH-Sport przy wsparciu technicznym Citroën Sport Technologies.
Nadchodzącą edycję Rajdu Japonii łączy z poprzednimi tylko to, że odbędzie się na Hokkaido –najbardziej wysuniętej na północ z dużych wysp tego kraju. Nowe trasy, wytyczone w regionie Sapporo, zachowują typowe cechy tej rundy: duży dystans łączny (1314,62 km) i dużą liczbę odcinków specjalnych: aż 29, co w sumie daje 343,28 km jazdy na czas. Wśród 12 różnych oesów są zarówno bardzo krótkie (Imeru 2,57 km) jak i długie (Kamuycep 33,66 km). Nowością jest skrócenie tras dojazdów do oesów, dawniej uciążliwych z powodu dużych odległości.
„To świetna wiadomość” – cieszy się Sébastien Loeb – „ Nikt nie lubił dojazdów z oesu na oes trwających godzinę, poza tym rozciągało to dzienny program do absurdu. Wyruszaliśmy na trasę ciemną nocą, niewyspani. Teraz rajd będzie bardziej podobny do tego, co znamy z innych rund.”
Sytuacja przed startem jest prosta. W Klasyfikacji Kierowców Loeb i Elena mają 14 pkt przewagi
nad jedynym rywalem, który może im jeszcze zagrozić. Jeżeli na mecie w Sapporo zachowają co najmniej 10-punktową różnicę, po raz piąty z rzędu zostaną Mistrzami Świata. W Klasyfikacji Konstruktorów Citroën prowadzi różnicą 23 punktów. Jeśli w niedzielę po południu przewaga ta nie spadnie poniżej 18 pkt, zespół może liczyć na swój czwarty tytuł mistrzowski. Szanse na zwycięstwo są więc realne, ale ich wykorzystanie na pewno nie będzie łatwe.
„Japonia, to zawsze złożony, trudny rajd” – komentuje Loeb – „Od czasu pierwszego zapoznania ciągle dziwimy się, jak to możliwe, by przez trzy dni jazdy utrzymać się tam na drodze! Trasy są wąskie, szybkie, trudne do zapamiętania, pełne pułapek, np. nagłych zmian przyczepności. Ich przeniesienie w inny region na pewno nie ułatwi zadania. Konfrontacja z nowym terenem w sytuacji, gdy równocześnie waży się sprawa tytułu, będzie źródłem dodatkowej presji. Z drugiej strony, już nie raz musieliśmy walczyć w nieznanym terenie. Wiemy, że możemy polegać na naszym C4 i że w razie czego zostaje jeszcze w rezerwie Rajd Wielkiej Brytanii. To zmniejsza nasz stres i sprawia, że pojedziemy rozważnie, starając się osiągnąć cel, którym jest zdobycie tytułu”.
„Jeżeli wygra nasz rywal” – kontynuuje Loeb – „nam i tak wystarczy zdobycie nie mniej niż 6 pkt, a więc drugie lub trzecie miejsce. Celujemy zatem w podium. Będziemy na bieżąco analizować bieg zdarzeń i tak regulować tempo, by utrzymać koncentrację i nie popełnić błędów. Bardzo chciałbym zapewnić sobie Mistrzostwo już w Japonii, by w ostatniej rundzie móc pojechać swobodniej, bez presji, po prostu na ogłoszenie wyników”.
Loeb i Elena wiedzą, że mogą liczyć na pomoc kolegów z zespołu – Daniego Sordo i Marca Martí. „Nasz wypadek w Tour de Corse, to już przeszłość” – mówi Dani – „To był mój błąd. Nie ma sensu tego roztrząsać; wolę skupić się na przyszłości. Mam za sobą tylko dwa występy w Obihiro i – szczerze mówiąc – nie żałuję, że rajd przenosi się w inne miejsce. Ale to nie znaczy, że w Sapporo będzie łatwiej. Dużą rolę odegrają opony. Jeżeli będzie mokro, Pirelli z miękką mieszanką będą w sam raz, ale na suchej nawierzchni trzeba będzie na nie uważać. Bardzo ważne będzie też zrobienie dobrych notatek – niezbędny warunek tego, by móc jechać szybko i pewnie. Nikt nie zna tych tras, szanse są równe, a nasze ostatnie wyniki na szutrach pokazują, że z powodzeniem walczymy z najszybszymi zawodnikami na tej nawierzchni. Moim zadaniem jest dorównać im także tutaj. Będzie to trudne, ale postaramy się tak dobrać tempo, by połączyć jazdę szybką i bezpieczną. Nie wystarczy zapowiadać – trzeba to wykonać, aby zająć dobre miejsce i zdobyć punkty niezbędne dla zespołu w Klasyfikacji Konstruktorów”.
RAJD JAPONII od A do Z
* 38 Rajd Japonii. Runda 14/15, 30 października – 2 listopada 2008.
* Nawierzchnia: szuter.
* Miejsce: Sapporo.
* Informacje praktyczne: Baza, park serwisowy i biuro prasowe rajdu, a także trasa superoesu, rozmieszczone są na terenie Sapporo Dome – miejskiego stadionu baseballowego. Japonia leży w strefie czasowej UTC +9, czyli różnica czasowa wobec Europy Zachodniej i Środkowej wynosi 7 godzin. Gdy w Paryżu jest południe, zegar w Sapporo wskazuje godzinę 19. Miejscową walutą jest jen; 1000 JPY = 7,2 Euro.
* Sprawy techniczne: Pod względem wykorzystania tych samych ram pomocniczych pod silnikiem oraz samych silników runda ta powiązana jest w parę z Rajdem Nowej Zelandii. Ponadto, silniki uczestniczących samochodów zostaną wykorzystane w Rajdzie Wlk. Brytanii. Każda załoga ma prawo wykorzystać po dwa zespoły skrzynia biegów/mechanizm różnicowy oraz pięć zestawów amortyzatorów i pięć wsporników piasty koła.
* Opony: Dopuszcza się tylko jeden typ opon: Pirelli Scorpion WRC 205/65R15 Soft. W każdym samochodzie mogą się znajdować dwa koła zapasowe. Obowiązuje zakaz nacinania opon. Limit liczby opon wynosi 42 szt. na każdy samochód, na cały rajd łącznie z odcinkiem testowym.
* Zapoznanie: Zaplanowane na wtorek 28 i środę 29 października, w godz. 8:00-18:00. Każda załoga ma prawo przejechać trasę każdego oesu dwukrotnie, nie przekraczając prędkości 60 km/h.
* Odcinek testowy: dwa następujące po sobie przejazdy odbył się we czwartek 30 października, w godz. od 8:00 do 12:00, na trasie długości 1,49 km, biegnącej wokół parku serwisowego w Sapporo (na której rozegrany zostanie także superoes).
* Konferencja prasowa: we czwartek 30 października, od godz. 13:30, w biurze prasowym rajdu w Sapporo Dome.
* Rozdawanie autografów: we czwartek 30 października, od godz. 16:00, w Sapporo Dome.
* Uroczystość startu: we czwartek 30 października, od godziny 19:30, w Sapporo Dome.
* Trasa: o całkowitej długości 1314,62 km, w tym 29 odcinków specjalnych (12 różnych), o łącznym dystansie 343,28 km.
* Program szczegółowy:
Etap 1: piątek 31 października: 498,02 km, w tym 10 OS (5 róSnych) o łącznym dystansie 90,42 km. Start z parku serwisowego od godz. 8:00. OS1: Heper 1 (13,24 km); OS2: Yuparo 1 (11,10 km); OS3: Isepo 1 (13,67 km); OS4: Pipaoi 1 (5,74 km); Komasacja (12:27/20 min.). Serwis A (12:47/30 min.). OS5: Heper 2; OS6: Yuparo 2; OS7: Isepo 2; OS8: Pipaoi 2. Komasacja (17:44/20 min.). OS9: Superoes Sapporo 1 (1,46 km); OS10: Sapporo 2. Serwis B (18:37/45 min. Ostatni samochód w parc fermé o godz. 23:00.
Etap 2: sobota 1 listopada: 467,98 km, w tym 10 OS (5 róSnych) na łącznym dystansie 156,72 km. Wyjazd z parc fermé, serwis C (7:30/15 min.); OS11: Imeru 1 (2,57 km); OS12: Nikara 1 (31,12 km); OS13: Kamuycep 1 (33,66 km); OS14: Kina 1 (9,55 km). Komasacja (12:17/20 min.); Serwis D (12:37/30 min.). OS15: Imeru 2; OS16: Nikara 2; OS17: Kamuycep 2; OS18: Kina 2. Komasacja (17:39/20 min.). OS19: Superoes Sapporo 3 (1,46 km); OS20 (po raz czwarty w rajdzie): Superoes Sapporo 4. Serwis E (18:32/45 min.). Ostatni samochód w parc fermé o godz. 23:00.
Etap 3: niedziela 2 listopada: 348,62 km, w tym 9 OS (5 róSnych) na łącznym dystansie 96,14 km. Wyjazd z parc fermé, serwis F (6:00/15 min.). OS21: Nidom 1 (3,44 km); OS22: Iwanke 1 (13,57 km); OS23: Sikot 1 (27,76 km); OS24: Imeru 3 (2,57 km). Komasacja (9:35/20 min.). OS25: Superoes Sapporo 5 (1,46 km). Komasacja (10:16/20 min.); Serwis G (10:36/30 min.). OS26: Nidom 2; OS27: Iwanke 2; OS28: Sikot 2; OS29: Imeru 4. Serwis H (14:28/10 min.). Podium od godz. 15:00.
* Uroczystość ogłoszenia wyników i podium: w niedzielę 2 listopada, w Sapporo Dome, od godz. 15:00.
* Konferencja prasowa po rajdzie: w niedzielę 2 listopada, w biurze prasowym rajdu w
Sapporo Dome, od godz. 16:00.
* Nowości: Nowa jest cała trasa rajdu, po raz pierwszy zorganizowanego wokół miasta Sapporo, w regionie Do-oh.
* Citroën w Japonii: zaliczył do tej pory jedno zwycięstwo, w roku 2006 (Sébastien Loeb/Daniel Elena/Xsara.
* Statystyki załóg przed rajdem:
Sébastien Loeb/Daniel Elena: debiut w Mistrzostwach Świata: Rajd Katalonii 1999 (Saxo Kit-Car/nie ukończ.). Liczba startów w WRC: 111. Pierwsze zwycięstwo w Mistrzostwach Świata: Rajd Niemiec w 2002 r. (Xsara). Liczba zwycięstw w Mistrzostwach Świata: 46. Tytuły Mistrza Świata WRC: 4 (2004, 2005, 2006 i 2007).
Dani Sordo: debiut w Mistrzostwach Świata: Rajd Katalonii 2003 (18 m.). Liczba startów w WRC: 57. Tytuł w kategorii Junior: 2005 (C2 S1600).
Marc Martí: debiut w Mistrzostwach Świata: Rajd Katalonii 1992 (21 m.). Liczba startów w WRC: 123. Tytuł w kategorii Junior: 2005 (C2 S1600).
* Historia startów załóg zespołu w Rajdzie Japonii:
Sébastien Loeb/Daniel Elena wezmą w nim udział po raz piąty. Dotychczasowe wyniki: 2007 (C4/nie ukończ.), 2006 (Xsara/1 m.), 2005 (Xsara/2 m.), 2004 (Xsara/2 m.).
Dani Sordo wystartuje po raz trzeci: 2007 (Marc Martí/C4/2 m.), 2006 (Marc Martí/Xsara/nie ukończ.).
Marc Martí wystartuje po raz czwarty: 2007 (Dani Sordo/C4/2 m.), 2006 (Dani Sordo/Xsara/nie ukończ.), 2004 (Carlos Sainz/Xsara/5 m.)
* W rajdzie wystartuje jeden prywatny Citroën C4 WRC z załogą Conrad Rautenbach/David Senior, przygotowany i obsługiwany przez zespół PH Sport przy wsparciu techników z Citroën Sport Technologies.
Źródło: Citroën Sport
Zdjęcia z ubiegłorocznego Rajdu Japonii
Najnowsze komentarze