Sébastien Loeb i Daniel Elena, niepokonani w Rajdzie Meksyku od 2006 r., odnieśli w nim piąte zwycięstwo z rzędu. Jest to zarazem pierwszy triumf Citroëna DS3 WRC, który w ciągu trzech dni walki dowiódł swoich możliwości na nawierzchniach szutrowych. Sébastien Ogier i Julien Ingrassia wypadli z trasy na pierwszym OS trzeciego etapu i nie byli w stanie ukończyć rajdu. Załoga Loeb / Elena dzięki swemu wynikowi awansuje na drugą pozycję w Klasyfikacji Kierowców Rajdowych Mistrzostw Świata.
Po dwóch długich etapach w piątek i sobotę, trzeci, niedzielny etap Rajdu Meksyku obejmował tylko 62 km jazdy na czas, miał więc w zasadzie charakter sprintu. Jego trasa składała się z trzech OS rozgrywanych bez przerwy serwisowej: Guanajuatito (29 km), Comanjilla (24 km) oraz Guanajuato Power Stage (8 km), premiowany dodatkowymi punktami dla trzech najlepszych zawodników.
W chwili wyjazdu z parku serwisowego w Poliforum de León lidera rajdu Sébastiena Ogiera dzieliło od Sébastiena Loeba 10,5 s. Obydwaj kierowcy ruszyli do walki o podwójne zwycięstwo dla Citroënów DS3 WRC. Niestety, ten pomyślny bieg zdarzeń załamał się już na OS Guanajuatito, w połowie którego Sébastien Ogier opuścił drogę, urywając lewe przednie koło, co uniemożliwiło mu dalszą jazdę. „Moja pierwsza pozycja na drodze zmuszała mnie do odkurzania trasy. Aby zachować prowadzenie, musiałem jechać ofensywnie” – wyjaśniał kierowca Citroën Total World Rally Team. – „Na jednym z zakrętów samochód wyjechał podsterownie z trajektorii czyli poszedł za szeroko i uderzył w głaz na poboczu. Lewa przednia półoś została zniszczona. Patrząc na to indywidualnie, po prostu zaryzykowałem i przegrałem, ale jest mi niezmiernie przykro, że zawiodłem nasz zespół. Od początku rajdu radziliśmy sobie niezwykle skutecznie, a jednak na końcu nie zdobędę cennych punktów dla Citroëna”.
Sébastien Loeb widząc samochód kolegi na poboczu odcinka specjalnego, przyjął nieco mniej agresywne tempo, które bezpiecznie utrzymał aż do mety. „Bardzo zmartwił mnie widok uszkodzonego samochodu Sébastiena i Juliena na trasie oesu. Wydawało się, że będziemy do samego końca walczyli o zwycięstwo. Szkoda, że to się tak skończyło. My tym samym wyszliśmy na prowadzenie z różnicą ponad 1,5 minuty wobec Mikko Hirvonena. W tej sytuacji pozostała nam spokojna jazda bez ryzyka, by zachować tę przewagę”.
Na odcinku specjalnym Comanjilla Sébastien Loeb mógł sobie pozwolić na stratę kilku sekund, ale na starcie Power Stage stanął z zamiarem walki o dodatkowe punkty, przyznawane na uzyskany na nim wynik. Uzyskując drugi czas przed Petterem Solbergiem, siedmiokrotny Mistrz Świata zdobył 2 pkt premiowe, kończąc pełen emocji meksykański weekend. „Był to dla nas naprawdę trudny rajd” – powiedział na mecie. – „Toczyłem zaciętą walkę z Sébastienem Ogier oraz z paroma dolegliwościami wieku dziecięcego w naszym aucie. Bardzo cieszę się ze zwycięstwa, które wyłoniło się dla mnie dopiero pod sam koniec rajdu. Ma ono duże znaczenie, bo daje nam awans na drugie miejsce w tabeli MŚ. Tak naprawdę, to dziś, od tego wyniku, rozpoczyna się dla nas sezon!”
„Jest to kolejny znakomity wynik Citroëna” – podsumował Olivier Quesnel. – „Rajd był naprawdę piękny. Nasze szczęście nie jest pełne, bo Sébastien Ogier nie dotarł do mety, ale taki jest ten sport. W pierwszej rundzie na nawierzchni szutrowej pokazaliśmy potencjał i niezawodność DS3 WRC, pomimo, że po drodze musieliśmy naprawiać drobne usterki techniczne. Uzyskany tu wynik napawa mnie optymizmem na dalszą część sezonu, jestem bowiem przekonany, że posiadamy najlepszy samochód i najlepsze załogi. Pozostaje nam rozważnie i inteligentnie walczyć o nowe tytuły Mistrza Świata w obydwu klasyfikacjach”.
Petter Solberg i Chris Patterson po strategicznym rozegraniu trzeciego etapu rajdu doprowadzili swojego Citroëna DS3 WRC do mety na czwartym miejscu, zdobywając ponadto 1 pkt za 3. miejsce na Power Stage.
Najlepsze czasy na odcinkach specjalnych:
Etap 1:
OS1: Petter Solberg (Citroën DS3);
OS2 i OS3: Sébastien Ogier (Citroën DS3);
OS4 i OS5: Sébastien Loeb (Citroën DS3),
OS6 i OS7: S. Ogier;
OS8 i OS9: S. Loeb;
OS10: S. Ogier.
Etap 2:
OS11: S. Loeb;
OS12 i OS13: P. Solberg;
OS14: S. Loeb;
OS15 i OS16: P. Solberg;
OS17: Jari-Matti Latvala (Ford Fiesta);
OS18 i OS19: S. Loeb.
Etap 3:
OS20: S. Loeb;
OS21: J-M. Latvala;
OS22: M. Hirvonen.
Najskuteczniejsi:
S. Loeb, 9 najlepszych czasów;
S. Ogier i P. Solberg po 5,
J-M. Latvala, 2,
M. Hirvonen 1.
Kolejni liderzy rajdu:
OS1: P. Solberg;
OS2-OS4: S. Ogier;
OS5: S. Loeb;
OS6-OS10: S. Ogier;
OS11-OS14: S. Loeb;
OS15-OS19: S. Ogier;
OS20-OS22: S. Loeb.
Nieoficjalna klasyfikacja końcowa na mecie Rajdu Meksyku:
1. S. Loeb / D. Elena Citroën DS3 WRC, 3h52:27,0
2. M. Hirvonen / J. Lehtinen Ford Fiesta RS WRC, +1:38,4
3. J. Latvala / M. Anttila Ford Fiesta RS WRC, +2:23,9
4. P. Solberg / C. Patterson Citroën DS3 WRC, +7:38,4
5. M. Østberg / J. Andersson Ford Fiesta RS WRC, +8:43,5
6. H. Solberg / I. Minor Ford Fiesta RS WRC, +9:50,0
7. N. Al Attiyah / G. Bernacchini Ford Fiesta S2000, +13:21,5
8. M. Prokop / J. Tomanek Ford Fiesta S2000, +13:35,0
9. J. Hänninen / M. Markkula Ford Fiesta S2000, +14:48,7
10. F. Villagra / J. Perez Companc Ford Fiesta RS WRC, +48:17,2
Klasyfikacja oficjalna Kierowców w Rajdowych Mistrzostwach Świata FIA 2011 po rundzie 2/13:
1. Mikko Hirvonen – 46
2. Sebastian Loeb – 37
3. Jari-Matti Latvala – 31
4. Mads Østberg – 28
5. Petter Solberg – 23
6. Sebastien Ogier – 15
7. Henning Solberg – 8
8. PG Andersson – 6
9. Nasser Al-Attiyah – 6
10. Kimi Räikkönen – 4
11. Martin Prokop – 4
12. Matthew Wilson – 2
13. Juho Hänninen – 2
14. Khalid Al-Qassimi – 1
15. Federico Villagra – 1
Klasyfikacja oficjalna Producentów w Rajdowych Mistrzostwach Świata FIA 2011 po rundzie 2/13:
1. Ford Abu Dhabi – 73
2. Citroën Total World Rally Team – 47
3. M-Sport Stobart Ford – 36
4. Petter Solberg World Rally Team – 12
6. Ice 1 Racing – 8
6. Team Abu Dhabi – 6
7. Munchi’s Ford WRT – 6
8. Monster WRT – 6
9. FERM Power Tools WRT – 4
Źródło: Citroën Polska
Najnowsze komentarze