Rajd Niemiec będzie, po Bułgarii, drugą z czterech rund tegorocznego kalendarza, rozgrywaną na nawierzchniach asfaltowych. Zespół Citroën Total World Rally Team ma z poprzednich edycji tego rajdu same dobre wspomnienia. W 2002 r. załoga Sébastien Loeb – Daniel Elena odniosła w nim swoje pierwsze „prawdziwe” zwycięstwo. Po wygraniu go później jeszcze sześć razy, zawodnicy ci mają jako swój bilans z Niemiec rekordową serię triumfów odnotowywanych w kolejnych edycjach tego samego rajdu.
Jeżeli Loeb i Elena wygrają także w najbliższy weekend, poprawią własny rekord, chociaż znaczenie tego zwycięstwa będzie raczej tylko kronikarskie – tak duża jest ich przewaga w tabeli kierowców bieżącego sezonu Rajdowych Mistrzostw Świata. W każdym z ośmiu rozegranych do tej pory rajdów sezonu 2010 Loeb i Elena stawali na podium, w tym cztery razy na jego najwyższym stopniu. Liderzy klasyfikacji kierowców mają obecnie odpowiednio 48 i 61 punktów przewagi nad Sébastienem Ogier i Jari-Matti Latvalą, są więc w komfortowej sytuacji – co jednak wcale nie wyklucza, że będą się starali jeszcze ją poprawić! Natomiast zagranie Marsylianki w niedzielę po południu pod Porta Nigra w Trewirze oznaczałoby ważny krok dla zespołu Citroëna na drodze do kolejnego tytułu Mistrza Świata producentów.
„W tym rajdzie zawsze dobrze się czułem; zawsze wszystko mi się udawało. Oczywiście, tym razem za cel stawiam sobie ósme zwycięstwo na tych trasach” – przyznaje Loeb, dla którego jest to niemal rajd na własnym terenie: odbywa się o zaledwie 50 km od jego rodzinnej Alzacji. – „Ale Citroënami C4 WRC – obecnie najlepszym samochodami rajdowymi świata – dysponować będą także trzej inni znakomici kierowcy. Oznacza to, że czeka mnie trudna walka o prowadzenie. Rajd Niemiec jest ciekawy, każdy z jego trzech etapów jest inny. Odcinki specjalne prowadzące wśród winnic mozelskich nie mają nic wspólnego z tymi wytyczanymi na terenie poligonu Baumholder. Jeśli do tego dojdzie mieszana pogoda, a zdarza się to często, walka będzie bardzo zacięta i do końca nic nie będzie pewne”.
Po starcie w Rajdzie Finlandii w barwach zespołu Citroën Junior Team, Dani Sordo powraca do zespołu fabrycznego. Na prawym fotelu jego C4 WRC oznaczonym numerem 2 siądzie Diego Vallejo, zastępujący Marca Martí. „To nie jest decyzja podjęta nagle ani nieoczekiwanie” – komentuje hiszpański kierowca. – „Doszedłem do wniosku, że aby zrobić dalsze postępy, muszę coś zmienić. Marc ogromnie przyczynił się do zyskania przeze mnie pozycji, jaką mam. Pozostajemy dobrymi przyjaciółmi. Z Diego znamy się długo, świetnie się rozumiemy. Myślę, że będzie nam się współpracowało przyjemnie i z dobrymi efektami. Diego wystąpi w Niemczech po raz pierwszy, wydaje mi się jednak, że to dobra okazja, by zacząć – rajd ten nie należy do najbardziej skomplikowanych dla pilota”.
Sordo, który w edycjach 2006 i 2008 Rajdu Niemiec zajął drugie miejsce, w tym roku będzie się starał o wynik co najmniej równie pomyślny. „Tak samo jak w Bułgarii, spróbuję dostarczyć jak najwięcej punktów dla Citroëna. Wiem, że to nie będzie łatwe i pamiętam, że trzeba szczególnie uważać na tym prawie 50-kilometrowym oesie wytyczonym na terenie poligonu. Trasa ta jest bardzo ciężka dla opon, wymaga dobrego wyczucia rytmu jazdy, by uniknąć przebić”.
Trzy pytania do… Oliviera Quesnela
Wróćmy do Rajdu Finlandii. Gdy Sébastien Ogier zbliżał się do mety zajmując drugie miejsce, a Sébastien Loeb był trzeci, wielu obserwatorów spodziewało się, że zamieni Pan ich pozycje, stosując komendę zespołową…
„Tak samo, jak w Rajdzie Portugalii, wybraliśmy rozstrzygnięcie w czystym duchu sportowym, bez sztucznego zniekształcania wyników. Trzeba na to patrzeć w kontekście całości sytuacji. Mikko Hirvonen już nie jechał, a Petter Solberg zajmował pozycję niższą od dwóch kierowców mojego zespołu fabrycznego. Sébastien Loeb również zajmując trzecie miejsce umocnił swoją sytuację w klasyfikacji kierowców. Co więcej, pozostawiając Sébastiena Ogier na drugim miejscu, które sobie wywalczył, wywieraliśmy większą presję na liderze, Jari-Matti Latvali. I jeszcze coś: dzięki temu wynikowi Ogier nie stracił wiele punktów względem Latvali, który jest jego bezpośrednim rywalem w klasyfikacji. Zresztą konsultowaliśmy bieg zdarzeń z kierowcami i Sébastien Loeb sam nam potwierdził, że nie chce wysunąć się na drugie miejsce w taki sposób”.
Czy to oznacza, że pozwoli Pan kierowcom zespołu walczyć pomiędzy sobą o miejsca na mecie aż do końca sezonu?
„Citroën Racing ma swój cel nadrzędny, którym jest obronienie tytułów Mistrza Świata w obydwu klasyfikacjach – kierowców i producentów. W tej chwili sytuacja rozwija się zgodnie z naszymi ambicjami, bo i Sébastien Loeb i zespołowo Citroën są na czele tych tabel. A więc, tak, jak w było w Finlandii, za każdym razem będziemy oceniali sytuację w całym aktualnym kontekście”.
Od najbliższego rajdu pilotem Daniego Sordo będzie Diego Vallejo. Czy wraz z tym nowym rozdaniem sezon rozpocznie się dla tej załogi od nowa?
„Mam nadzieję, że tak właśnie będzie! Poza Rajdem Bułgarii, ten sezon jest dla Daniego raczej niezbyt udany. Po serii ostatnich występów stało się dla nas oczywiste, że konieczna jest jakaś zmiana. Ale to on sam podjął decyzję. Zrobił to z przekonaniem i optymizmem, po rozważeniu kilku różnych możliwości. Witamy w zespole nowego zawodnika – Diego Vallejo – i mamy nadzieję, że pomoże on Daniemu w rozegraniu pięknej końcówki sezonu. Jestem przekonany, że ich pierwsze zwycięstwo w rajdzie zaliczanym do Rajdowych Mistrzostw Świata nie jest odległe!”
Informacje szczegółowe:
ADAC Rajd Niemiec (runda 9/13) (19 – 22 sierpnia 2010)
Nawierzchnia: asfalt
Miejsce: Trewir
Informacje praktyczne: Park serwisowy usytuowany jest na terenach targowych Trier Messepark w Trewirze. Bazę rajdu i biuro prasowe umieszczono w Park Plaza Hotel w tym mieście. Pomiędzy Niemcami a Francją nie ma różnicy czasu. Pierwszego dnia rajdu, w piątek 20 sierpnia, słońce wzejdzie w Trewirze o godz. 6:30, a zajdzie o 20:41. W sierpniu średnie temperatury wahają się od 12°C rano do 29°C po południu. Miejscową walutą jest Euro.
Sprawy techniczne: Dwa Citroëny C4 WRC zespołu wyposażone będą w silniki, które mają już za sobą Rajd Finlandii, a następnie muszą jeszcze wystarczyć na Rajd Japonii. Skrzynie biegów i komplet części zamiennych dzielone są pomiędzy dwa rajdy – przed Niemcami służyły już podczas Rajdu Bułgarii.
Opony: Każda załoga ma do wyboru po dyspozycji 32 szt. opon Pirelli P-Zero o mieszance miękkiej i 46 szt. o mieszance twardej, spośród których wolno jej wybrać w sumie 54 szt. opon na cały rajd, włącznie z odcinkiem testowym.
Zapoznanie: Zaplanowane na wtorek 17 sierpnia w godz. od 9:00 do 19:30 i środę 18 sierpnia w godz. od 8:00 do 16:30. Każda załoga ma prawo dwukrotnie przejechać zapoznawczo trasy wszystkich odcinków specjalnych.
Odcinek testowy: We czwartek 19 sierpnia w godz. 8:00-12:00, podobnie jak w 2008 r. na zachód od Trewiru, koło wsi Mesenich i Grewenich, na odcinku długości 5,80 km, którego start oddalony jest od parku serwisowego o 16,72 km.
Konferencja prasowa przed rajdem: – we czwartek 19 sierpnia, o godz. 13:30 w biurze prasowym rajdu.
Start: czwartek 19 sierpnia, sprzed Porta Nigra, od godz. 20:00.
Trasa: W sumie 1194,63 km, w tym 19 odcinków specjalnych (10 różnych) o łącznej długości 407,31 km.
Program szczegółowy:
Etap 1 – piątek 20 sierpnia, w sumie 385,82 km, w tym 6 odcinków specjalnych (3 różne) o łącznej długości 134,04 km. OS1: Ruwertal / Fell (24,01 km); OS2: Grafschaft Veldenz (23,09 km); OS3: Moselland (19,92 km).Serwis A (13:09 / 30 min.). OS4: Ruwertal / Fell (24,01 km); OS5: Grafschaft Veldenz (23,09 km); OS6: Moselland (19,92 km). Serwis B (17:38 / 45 min.). Ostatni samochód w parc fermé o godz. 21:45.
Etap 2 – sobota 21 sierpnia: w sumie 576,92 km, w tym 8 odcinków specjalnych (4 różne) o łącznej długości 187,58 km. Start: 6:30. Serwis C (6:40 / 15 min.). OS7: Hermeskeil / Gusenburg (11,34 km); OS8: St. Wendeler Land (16,95 km); OS9: Freisen / Westrich (17,50 km). Serwis wysunięty Birkenfeld (9:52 / 15 min.). OS10: Arena Panzerplatte (48,00 km). Serwis D (13:20 / 30 min.). OS11: Hermeskeil / Gusenburg (11,34 km); OS12: St. Wendeler Land (16,95 km); OS13: Freisen / Westrich (17,50 km). Serwis wysunięty Birkenfeld (16:47 / 15 min.). OS14: Arena Panzerplatte (48,00 km). Serwis D (19:45 / 45 min). Ostatni samochód w parc fermé o godz. 23:45.
Etap 3 – niedziela 22 sierpnia: w sumie 231,89 km, w tym 5 odcinków specjalnych (3 różne) o łącznej długości 85,69 km. Start: 6:15. Serwis F (6:25 / 15 min.). OS15: Dhrontal (22,58 km); OS16: Moselwein (18,08 km). Serwis G (9:18 / 30 min.). OS17: Dhrontal (22,58 km); OS18: Moselwein (18,08 km); OS19: Superoes Circus Maximus Trier (4,37 km). Serwis H (13:26 / 10 min.). Meta o godz. 13:36.
Uroczystość ogłoszenia wyników i podium: w niedzielę 22 sierpnia, od godz. 15:45.
Konferencja prasowa po rajdzie: w niedzielę 22 sierpnia, w biurze prasowym rajdu, o godz. 14:30.
Statystyki załóg przed Rajdem Niemiec:
Sébastien Loeb i Daniel Elena: debiut w Mistrzostwach Świata: Rajd Katalonii 1998 (Saxo Kit-Car / nie ukończ.). Liczba startów w WRC: 132. Liczba zwycięstw w Mistrzostwach Świata: 58. Tytuły Mistrza Świata WRC: 6 (od 2004 do 2009).
Dani Sordo: debiut w Mistrzostwach Świata: Rajd Katalonii 2003 (Mitsubishi Lancer /18 m.). Liczba startów w WRC: 79. Tytuł w kategorii Junior: 2005 (C2 S1600).
Diego Vallejo: debiut w Mistrzostwach Świata: Rajd Hiszpanii 1996 (Citroën ZX / 25 m.). Liczba startów w WRC: 19.
Historia startów załóg zespołu w Rajdzie Niemiec:
Sébastien Loeb i Daniel Elena wystartują w nim po raz 8. Dotychczasowe wyniki: 2002 (Xsara WRC / 1 m.); 2003 (Xsara WRC / 1); 2004 (Xsara WRC / 1); 2005 (Xsara WRC / 1); 2006 (Xsara WRC / 1); 2007 (C4 WRC / 1); 2008 (C4 WRC / 1).
Dani Sordo weźmie udział w Rajdzie Niemiec po raz 6. Dotychczasowe wyniki: 2004 (Mitsubishi Lancer / 19 m.); 2005 (C2 S1600 / 13); 2006 (Xsara WRC / 2); 2007 (C4 WRC / nie ukończ.); 2008 (C4 WRC / 2).
Dla Diego Vallejo będzie to pierwszy start w tym rajdzie.
Zapraszamy na naszą nową stronę poświęconą rajdom WRC www.citroen-wrc.com
Źródło: Citroën Polska
zdjęcie: Rajd Niemiec’2008
Najnowsze komentarze