Ostatni etap Rajdu Portugalii, rozegrano w okolicach Fafe. Finałowy sprint nie przyniósł zmian w klasyfikacji. Najlepsi reprezentanci zespołu Citroën Total Abu Dhabi WRT – załoga Craig Breen / Scott Martin – dotarli do mety na piątym miejscu. Zespół doprowadził wszystkie cztery Citroëny C3 WRC do mety szóstej rundy sezonu.
Po dwóch długich dniach rywalizacji, trzeci i ostatni etap rajdu miał był szybkim rozstrzygnięciem. Składał się z czterech krótkich odcinków specjalnych, przejeżdżanych bez przerwy na serwis. Słynny oes Fafe pokonywany był dwukrotnie; za drugim razem w charakterze Power Stage.
Załogi zespołu Citroën Total Abu Dhabi WRT podchodziły do ostatniego dnia rajdu z różnymi celami. Ambicją Craiga Breena i Scotta Martina było utrzymanie miejsca w pierwszej piątce, natomiast załogi Stéphane Lefebvre / Gabin Moreau, Khalid Al Qassimi / Chris Patterson oraz Kris Meeke / Paul Nagle mieli po prostu wykorzystać kolejne kilometry jazdy na czas, by wzbogacić swoje doświadczenie i zebrać nowe obserwacje na temat samochodów.
Słabsza niż u rywali znajomość tras stawiała Craiga Breena w gorszej sytuacji. W odróżnieniu od nich, Irlandczyk przejeżdżał portugalskie odcinki specjalne po raz pierwszy. Na szczęście, dzięki bezpiecznej przewadze nad kolejnym zawodnikiem w klasyfikacji, Breen mógł sobie pozwolić na spokojne i stopniowe robienie postępów.
W niedzielę rano najszybszym spośród kierowców Citroëna okazał się Kris Meeke. Brytyjczyk zaliczył nawet drugi czas na OS18 (Montim).
Stéphane Lefebvre startującemu jako czwarty, przypadło niewdzięczne zadanie odkurzania trasy. W tej sytuacji młody francuski kierowca miał nieustanne problemy z przyczepnością i całą jego uwagę pochłaniało utrzymanie samochodu na drodze.
Również Khalid Al Qassimi borykał się ze skutkami niekorzystnej pozycji startowej. Kierowca z Abu Zabi wywołał sensację na Power Stage – na słynnej hopce wykonał najbardziej spektakularny skok. Przy lądowaniu opanował swego Citroëna C3 WRC o centymetry od rowu i pomknął do mety!
Craig Breen i Scott Martin dotarli bezpiecznie do mety i utrzymali swoje piąte miejsce – wynik poprzednio osiągnięty już trzykrotnie: w rajdach Monte Carlo, Szwecji i Korsyki. Dzięki temu irlandzko-angielska załoga zajmuje siódme miejsce w klasyfikacji generalnej kierowców Rajdowych Mistrzostw Świata WRC.
POWIEDZIELI:
YVES MATTON, SZEF CITROËN RACING
„Piąte miejsce Craiga i Scotta, którzy na dobrą sprawę występowali w tym rajdzie po raz pierwszy, oznacza, że uzyskujemy w Portugalii honorowy wynik. Możemy również być zadowoleni z poziomu osiągów naszych samochodów w pierwszym dniu rajdu – w fazie, w której dwóch naszych kierowców walczyło o pozycję lidera. Teraz musimy skoncentrować się na następnej rundzie”.
CRAIG BREEN
„Można odnieść wrażenie, że w tym sezonie zaprenumerowałem piąte miejsca. Dla nas to jest kolejny udany weekend. Szczególnie dobre tempo mieliśmy w piątek – jestem pewien, że prowadzilibyśmy w klasyfikacji generalnej, gdyby nie uszkodzenie amortyzatora przy uderzeniu o głaz. W dwa kolejne dni utrzymanie tempa naszych konkurentów przychodziło nam już z większym trudem. Mogły na to wpływać różne czynniki, w tym oczywiście moja słaba znajomość tras rajdu i mniej korzystna pozycja startowa. Będziemy teraz dalej pracowali na to, by być jeszcze lepsi na Sardynii”.
STÉPHANE LEFEBVRE
„Nie jest to wynik na poziomie moich ambicji i oczekiwań. Przygotowując się do tego rajdu, pracowaliśmy bardzo intensywnie i wydajnie, jednak w samym rajdzie wszystko zmienił piątkowy ranek. Po dachowaniu samochód nie zachowywał się tak samo. Co prawda i tak staraliśmy się robić postępy wraz z kolejnymi oesami, ale niedogodna pozycja startowa nie pomagała nam w przełożeniu tych wysiłków na dobre wyniki”.
KRIS MEEKE
„Na zakończenie rajdu udało nam się wrócić do tempa bliskiego temu, jakie prezentowali najlepsi. Z pewnością czujemy, że po pierwszym etapie poziom konkurencyjności naszego samochodu spadł i długo nie udawało nam się odnaleźć zgubionej prędkości. Dlaczego tak było – musimy to dopiero przeanalizować i zrozumieć. Powinniśmy pracować dalej, a ja muszę skupić się szczególnie na wyeliminowaniu tych drobnych błędów, które okazują się kosztowne”.
KHALID AL QASSIMI
„Na drugim przejeździe oesu Fafe zrobiło nam się gorąco! Chciałem najechać na hopkę nieco szybciej niż za pierwszym razem, ale na pewno wyszło to trochę za szybko… Tak czy inaczej, jestem szczęśliwy, że dojechałem do mety mojego pierwszego rajdu, jaki pokonałem za kierownicą Citroëna C3 WRC. Muszę zrobić tym samochodem więcej kilometrów, by naprawdę wczuć się i móc wykorzystać jego możliwości”.
KLASYFIKACJA GENERALNA RAJDU PORTUGALII – WYNIKI KOŃCOWE:
1. Ogier / Ingrassia (Ford Fiesta WRC), 3:42:55,7
2. Neuville / Gilsoul (Hyundai i20 WRC), +15,6
3. Sordo / Martí (Hyundai i20 WRC), +1:01,7
4. Tänak / Järveoja (Ford Fiesta WRC), +1:30,2
5. Breen / Martin (Citroën C3 WRC), +1:57,4
6. Evans / Barritt (Ford Fiesta WRC), +3:10,6
7. Hänninen / Lindström (Toyota Yaris WRC), +3:48,9
8. Østberg / Fløene (Ford Fiesta WRC), +5:29,7
…
13. Lefebvre / Moreau (Citroën C3 WRC), +12:02,3
…
17. Al Qassimi / Patterson (Citroën C3 WRC), +21:11,2
18. Meeke / Nagle (Citroën C3 WRC), +22:19,1
RAJDOWE MISTRZOSTWA ŚWIATA FIA 2017 – KLASYFIKACJA KIEROWCÓW
1. Sébastien Ogier – 128 pkt
2. Thierry Neuville – 106 pkt
3. Jari-Matti Latvala – 88 pkt
4. Ott Tanak – 83 pkt
5. Dani Sordo – 66 pkt
6. Elfyn Evans – 53 pkt
7. Craig Breen – 43 pkt
8. Hayden Paddon – 33 pkt
9. Kris Meeke – 27 pkt
10. Juho Hanninen – 21 pkt
11. Andreas Mikkelsen – 12 pkt
12. Stephane Lefebvre – 10 pkt
13. Mads Ostberg – 6 pkt
14. Teemu Suninen – 5 pkt
15. Jan Kopecky – 4 pkt
RAJDOWE MISTRZOSTWA ŚWIATA FIA 2017 – KLASYFIKACJA PRODUCENTÓW
1. M-Sport WRT – 199 pkt
2. Hyundai Motorsport – 173 pkt
3. Toyota Gazoo Racing WRT – 116 pkt
4. Citroën Total Abu Dhabi WRT – 87 pkt
źródło: Citroën Polska
Najnowsze komentarze