Rajd Turcji był rundą RMŚ pięciokrotnie, po raz pierwszy w 2003 r. W edycji 2010 jego trasa, wytyczona niemal w całości na kontynencie azjatyckim, prowadzić będzie z Kemer do Stambułu. Odcinki specjalne i park serwisowy znajdują się w okręgu Pendik, na półwyspie ograniczonym Morzem Marmara, cieśniną Bosfor i Morzem Czarnym.
Sébastien Loeb, znany ze swego poparcia dla pomysłu wytyczania nowych tras rajdowych, ocenia, że Rajd Turcji w nowej postaci będzie mu odpowiadał. „Dowiedziałem się, że drogi będą raczej szerokie i szybkie, jazda powinna więc być bardzo przyjemna. Wiem, że w drugim dniu czeka nas 40 km walki na nawierzchni asfaltowej. Oczywiście nasze C4 WRC będą wyposażone w opony szutrowe, ale w ubiegłym roku w Rajdzie Cypru z taką konfiguracją poradziliśmy sobie świetnie. Na odcinkach o mieszanej nawierzchni trzeba oczywiście znaleźć dobry rytm, by gładko przechodzić miejsca styku – z asfaltu na szuter i odwrotnie.”
Po zajęciu drugiego miejsca w Szwecji oraz wygranych rajdach Meksyku i Jordanii, Sześciokrotny Mistrz Świata ma 25 pkt. przewagi nad obecnie drugim w klasyfikacji Jari-Mattim Latvalą, podchodzi więc do nadchodzącej rundy z całkowitym spokojem. „Dwadzieścia pięć punktów to tyle, ile zdobywa się za zwycięstwo. Dobrze jest mieć takiego dżokera w kartach, ale przebieg sezonu 2009 przypomniał nam, że nawet mając sporą przewagę trzeba się starać o każdy możliwy punkt. Tym razem także wystartujemy z silną motywacją, by zwyciężyć. Pozycja liderów w klasyfikacji indywidualnej sprawia, że pierwszego dnia walki w Turcji będziemy załogą odkurzającą trasę. Przekonamy się, jakie znaczenie będzie miał tym razem ten czynnik.”
Dani Sordo, czwarty w Rajdzie Jordanii, przyczynił się zdobytymi przez siebie punktami do objęcia przez zespół Citroëna prowadzenia w tabeli producentów. W Turcji Hiszpan ponownie walczyć będzie o miejsce na podium. „Po dwóch pierwszych rajdach, które w kategoriach ostatecznego wyniku przyniosły mi rozczarowanie, musiałem odzyskać pewność siebie. Starałem się o to w Jordanii i rzeczywiście, zaliczyłem kilka bardzo dobrych czasów. Pod koniec wybraliśmy taktykę stuprocentowej ostrożności, bo dla zespołu niezbędne były punkty za moje czwarte miejsce. Tym razem chciałbym skorzystać z tej odbudowanej ostatnio pewności siebie i postarać się o pierwsze w tym sezonie miejsce na podium. Jestem pewien, że nasz C4 WRC będzie w tym terenie bardzo szybki”. Marc Martí, pilot Daniego Sordo, jest jedynym członkiem zespołu, który brał udział we wszystkich dotychczasowych edycjach Rajdu Turcji. W 2003 r. zwyciężył w nim, będąc wówczas pilotem Carlosa Sainza (Citroën Xsara WRC).
Trzy pytania do… Sébastiena Loeba
Drugie miejsce, a po nim dwa zwycięstwa to udany początek sezonu. Zdobyłeś już mocną pozycję na czele klasyfikacji.
„I oczywiście cieszę się z tego, bo już słyszałem głosy, że moje drugie miejsce w Szwecji dowodzi jakoby utraty motywacji z mojej strony. Cóż, zapewniam, że nie zamierzam poprzestać na dotychczasowych 56 zwycięstwach… Ciekawe jest to, że tegoroczna walka o tytuł Mistrza Świata nie sprowadza się do mojego pojedynku z Mikko Hirvonenem. Jest także Jari-Matti Latvala, który wydaje się nareszcie zdolny do łączenia regularności z szybkością, są także Petter Solberg i Sébastien Ogier. Wszyscy oni, a także Dani, są w stanie wygrywać rajdy w tym sezonie. Jeśli chodzi o podział punktów, jest to dla mnie oczywiście korzystne, ale jednocześnie intensywna walka w czołówce na pewno utrudnia moje zadanie”.
Rajd Turcji odbywa się w tym sezonie na nowej trasie. Co ta zmiana oznacza dla ciebie?
„Przejazdy zapoznawcze przed rajdem wymagać będą od nas znacznie większej koncentracji. Kiedy trasa jest zbliżona do tej z poprzednich lat, mam już dawne notatki i wiem, gdzie spodziewać się jakich pułapek. Wtedy zwracamy uwagę głównie na różnice i szczegóły. Natomiast poznając trasę odcinka specjalnego po raz pierwszy, mamy dużo trudniejsze zadanie. Przy prędkości 70 km/h [prędkość jazdy podczas zapoznania jest ograniczona i kontrolowana przy użyciu GPS] muszę wyobrażać sobie, w jakim tempie atakować będziemy dany fragment, by odpowiednio oznaczyć zakręty i szczyty. Podczas pierwszego przejazdu na czas po nowej trasie zawsze jest gorąco, inaczej niż zwykle. Lepiej wtedy zachować pewien margines bezpieczeństwa i znaleźć czas na korygowanie notatek – to się przydaje na drugiej pętli”.
Tym razem znowu dużo mówić się będzie o tzw. odkurzaniu…
„Wiem i wcale mi się to nie podoba. Szkoda, że wszyscy skupiają się głównie na kolejności załóg na trasie, a nie na samej walce pomiędzy nimi. Moje zdanie na ten temat jest takie samo od ponad dwóch lat: uważam, że lepszym rozwiązaniem było odwracanie kolejności jazdy 15 najlepszych załóg w 2 i 3 etapie rajdu. Nie byłoby wtedy kalkulacji ani zagrywek strategicznych; wszyscy musieliby atakować od startu do mety. Ciekawy wydaje mi się również pomysł potraktowania odcinka testowego jako kwalifikacji, których wynik pozwalałby zawodnikom wybierać kolejność na starcie w pierwszym etapie. W każdym razie mam nadzieję, że władze FIA szybko zmienią przepisy na korzyść rozwiązania promującego sportową etykę.”
Rajd Turcji – informacje szczegółowe
Rajd Turcji (runda 4/13) (15-18 kwietnia 2010).
Nawierzchnia: szuter
Miejsce: Stambuł
Informacje praktyczne: Park serwisowy usytuowano przy Coast Road w Pendik – dzielnicy Stambułu. Baza rajdu i biuro prasowe znajdują się w hotelu Green Park Pendik. Różnica czasu pomiędzy Turcją (GMT +2) a Francją (GMT +1) wynosi 1 godzinę. Kiedy w Stambule jest godzina 12:00, w Paryżu jest 11:00. Pierwszego dnia rajdu – w piątek 16 kwietnia – słońce wzejdzie tam o godz. 6:23, a zajdzie o 19:44. W kwietniu temperatury w regionie wahają się w granicach od 10°C do 20°C. Miejscową walutą jest lira turecka (TRY); 1 EUR = 2,02 TRY.
Sprawy techniczne: Silniki Citroënów C4 WRC wykorzystane w Turcji mają już za sobą udział w Rajdzie Meksyku, a następnie służyć będą jeszcze w Rajdzie Portugalii. Komplet części zamiennych (skrzynie biegów, mechanizmy różnicowe, przednia i tylna rama pomocnicza, zębatka kierownicza i turbosprężarki) był podzielony pomiędzy dwa rajdy – w Turcji zespół ma do dyspozycji te same części, co w rozegranym już Rajdzie Meksyku.
Opony: Każda załoga ma do dyspozycji 36 szt. opon Pirelli Scorpion WRC o twardej mieszance, w tym 6 na odcinek testowy.
Zapoznanie: Zaplanowane na wtorek 13 kwietnia w godz. od 7:30 do 18:40 i na środę 14 kwietnia w godz. Od 7:30 do 18:00. Każda załoga ma prawo dwukrotnie przejechać zapoznawczo trasy wszystkich odcinków specjalnych z prędkością do 70 km/h, ewentualnie niższą tam, gdzie ograniczają ją odpowiednie znaki. Na zapoznaniu z trasą superoesu obowiązuje ograniczenie prędkości do 30 km/h.
Odcinek testowy: odbędzie się we czwartek 15 kwietnia, w godz. od 8:00 do 12:00, w Kadilli, na trasie długości 4,75 km.
Konferencja prasowa przed rajdem: we czwartek 15 kwietnia, o godz. 13:30, w biurze prasowym rajdu.
Start: We czwartek 15 kwietnia, w Ayasofya, od godz. 17:30.
Trasa: o całkowitej długości 1104,15 km, w tym 23 odcinki specjalne (13 różnych) na łącznym dystansie 358,84 km.
Program szczegółowy:
Etap 1: piątek 16 kwietnia: 431,81 km, w tym 9 OS (5 różnych) na łącznym dystansie 98,42 km. Start: godz. 8:00. OS1: Darlik 1 (15,66 km); OS2: Karabeyli 1 (8,23 km); OS3: Bozgoca 1 (13,52 km); OS4: Halli 1 (9,60 km). Serwis A (12:27 / 30 min.). OS5: Darlik 2 (15,66 km); OS6: Karabeyli 2 (8,23 km); OS7: Bozgoca 2 (13,52 km); OS8: Halli 2 (9,60 km); OS9: Superoes Stambuł (2,20 km). Serwis B (21:30 / 45 min.). – Ostatni samochód w parc fermé o godz. 00:30.
Etap 2: sobota 17 kwietnia: 389,72 km, w tym 8 OS (4 różne) na łącznym dystansie 145,82 km. Start: 8:57. Serwis C (9:00 / 15 min.). OS10: Göçbeyli 1 (18,17 km); OS11: Ulupelit 1 (12,98 km); OS12: Bozhane 1 (14,59 km); OS13: Riva 1 (27,17 km). Serwis D (13:55 / 30 min.). OS14: Göçbeyli 2 (18,17 km); OS15: Ulupelit 2 (12,98 km); OS16: Bozhane 2 (14,59 km); OS17: Riva 2 (27,17 km). Serwis E (18:53 / 45 min). Ostatni samochód w parc fermé o godz. 22:45.
Etap 3: niedziela 18 kwietnia: 282,62 km, w tym 6 OS (3 różne) na łącznym dystansie 114,60 km. Start: 7:57. Serwis F (8:00 / 15 min.). OS18: Deniz 1 (16,76 km); OS19: Mudarli 1 (21,32 km); OS20: Ballica 1 (19,22 km). Serwis G (11:44 / 30 min.). OS21: Deniz 2 (16,76 km). OS22: Mudarli 2 (21,32 km); OS23: Ballica 2 (19,22 km.). Serwis H (15:41 / 10 min.). Meta o godz. 16:11.
Uroczystość ogłoszenia wyników i podium: w niedzielę 18 kwietnia, od godz. 16:11.
Konferencja prasowa po rajdzie: niedzielę 18 kwietnia, o godz. 17:15, w biurze prasowym rajdu.
Statystyki załóg przed Rajdem Turcji:
Sébastien Loeb i Daniel Elena: debiut w Mistrzostwach Świata: Rajd Katalonii 1998 (Saxo Kit-Car / nie ukończ.). Liczba startów w WRC: 128. Liczba zwycięstw w Mistrzostwach Świata: 56. Tytuły Mistrza Świata WRC: 6 (od 2004 do 2009).
Dani Sordo: debiut w Mistrzostwach Świata: Rajd Katalonii 2003 (Mitsubishi Lancer /18 m.). Liczba startów w WRC: 74. Tytuł w kategorii Junior: 2005 (C2 S1600).
Marc Martí: debiut w Mistrzostwach Świata: Rajd Katalonii 1992 (Peugeot 309 /21 m.). Liczba startów w WRC: 138. Liczba zwycięstw: 3. Tytuł w kategorii Junior: 2005 (C2 S1600).
Historia startów załóg zespołu w Rajdzie Turcji:
Sébastien Loeb i Daniel Elena wystartują w nim udział po raz piąty. Dotychczasowe wyniki: 2003 (Xsara WRC / nie ukończ.); 2004 (Xsara WRC / 1 m.); 2005 (Xsara WRC / 1); 2008 (C4 WRC / 3).
Dani Sordo: będzie to jego trzeci start w Turcji. Dotychczasowe wyniki: 2006 (Xsara WRC / 7); 2008 (C4 WRC / 4).
Marc Martí: wystartuje w Rajdzie Turcji po raz 6. Dotychczasowe wyniki: 2003 (Xsara WRC / 1); 2004 (Xsara WRC / 4); 2005 (Xsara WRC / 4); 2006 (Xsara WRC / 7); 2008 (C4 WRC / 4).
Źródło: Citroën Polska
zdjęcia: oficjalna strona Rajdu Turcji (edycja 2008)
Najnowsze komentarze