Najważniejsze informacje
* Sprzedaż nowych samochodów i kompletów do montażu sięgnęła 1.856.000 sztuk, co oznacza wzrost o 16,9% i nowy rekord półrocznej sprzedaży koncernu.
* Udział rynkowy w Europie1 wzrósł o 1 p.p. do poziomu 14,6% (w porównaniu do pierwszego półrocza 2009).
* Wzrost sprzedaży poza Europę do poziomu 36% wobec 34% w analogicznym okresie roku ubiegłego.
* Zmniejszenie średniej emisji dwutlenku węgla ze 135,5 g/km w roku 2009 do 133,2 g/km w roku bieżącym.
* Nieprzerwane pasmo sukcesów handlowych Peugeotów 3008, 5008 i RCZ oraz Citroënów: Nowego C3 i DS3.
* Pozycja lidera europejskiego rynku lekkich samochodów użytkowych z udziałem zwiększonym do 22,4%.
1 Europa: kraje EU, EFTA i Chorwacja
Globalny rynek motoryzacyjny wzrósł w pierwszej połowie br. o 13%, głównie dzięki wzrostowi w Chinach (+27%) i Ameryce Łacińskiej (+11%). Popyt w Europie był zależny od kraju, a na głównych rynkach przedstawiał się następująco:
– Francja: +6%
– Niemcy: -27%
– Hiszpania: +38%
– Wielka Brytania: +19%
W takich warunkach rynkowych ogólnoświatowa sprzedaż PSA Peugeot Citroën wzrósł o 16,9% do poziomu 1.856.000 pojazdów i zestawów montażowych:
– sprzedaż nowych samochodów – wzrost o 16,8% do 1.618.000 sztuk;
– sprzedaż kompletów montażowych – wzrost o 18% do 237.000 sztuk.
Jean-Marc Gales, Wiceprezes Wykonawczy koncernu, powiedział: „Pierwsze półrocze 2010 było najlepszym okresem w historii koncernu, jeśli chodzi o liczbę sprzedanych jednostek samochodowych. To osiągnięcie potwierdza siłę naszych marek i skuteczność marketingu w Europie, ale też przynosi efekty działań w Chinach i Ameryce Łacińskiej. Duży sukces w Europie odniosły niedawno wprowadzone modele: Peugeoty 3008, 5008 i RCZ oraz Citroëny DS3 i Nowy C3. W Chinach znakomicie przyjęto nowego Peugeota 408 i Citroëna C-QUATRE. Ameryka Łacińska z entuzjazmem powitała Peugeota Hoggara”.
Ostry wzrost w Europie
Europejski rynek samochodów osobowych i lekkich aut użytkowych wzrósł w Europie o 1,1 p.p. W tym samym czasie liczba rejestracji samochodów koncernu PSA Peugeot Citroën zwiększyła się o 7,7 p.p.
W tym okresie udział PSA w tym rynku wzrósł z 13,6% (rok 2009) do 14,6% (rok 2010).
Najważniejsze były wzrosty udziałów rynkowych we Włoszech (+1,2 p.p.) i Wielkiej Brytanii (+0,3 p.p.).
W omawianym okresie duży wpływ na zachowanie rynku samochodów osobowych miały premie motywacyjne na zakup nowych samochodów. We Francji spowodowały one wzrost sprzedaży, w Niemczech rynek się załamał po zakończeniu (w ubiegłym roku) tzw. dopłat wrakowych. W efekcie w I kwartale mieliśmy do czynienia ze wzrostem, a w drugim – ze spadkiem sprzedaży.
Rynek lekkich aut użytkowych wzrósł o 9,4% i koncern PSA Peugeot Citroën nie tylko utrzymał pozycję lidera, ale zwiększył swój udział rynkowy z 22,0% do 22,4%.
Sukces modeli wprowadzonych w latach 2009-2010
Modele wprowadzone na rynek w latach 2009-2010 sprzedawały się bardzo dobrze.
– Peugeot 3008, pierwszy crossover w historii marki, oraz Peugeot 5008, pierwszy kompaktowy minivan, okazały się bardzo interesującymi dla klientów produktami, a ich sprzedaż przekroczyła zakładany wcześniej poziom. Z początkowych 600 sztuk dziennie produkcja wzrosła do 900 sztuk, a w zakładach w Sochaux wprowadzono trzecią zmianę. W efekcie sprzedano dotychczas ponad 65.000 Peugeotów 3008 i ponad 40.000 sztuk Peugeotów 5008.
– wprowadzony pod koniec 2009 roku Nowy Citroën C3 również okazał się rynkowym przebojem – tylko w tym roku sprzedano już ponad 113.000 sztuk tego samochodu.
– Citroën C3 Picasso jest liderem wśród sub-kompaktowych minivanów (mikrovanów). Popyt jest tak duży, że w sierpniu planowane jest zwiększenie produkcji z obecnych 310 sztuk dziennie do 356 sztuk.
– wprowadzono do sprzedaży nowe modele klasy premium – Peugeota RCZ i Citroëna DS3, które także zostały entuzjastycznie przyjęte przez rynek.
– Peugeot RCZ, zaoferowany od 22. kwietnia 2010, sprzedał się już w liczbie 5.000 sztuk, o 50% większej, niż zaplanowana na bieżący rok produkcja.
– Citroën DS3, pierwszy model z zaplanowanej prestiżowej gamy DS, zamówiło już ponad 34.000 klientów i to jedynie w ciągu czterech miesięcy. Aktualna produkcja 350 egzemplarzy dziennie zostanie zwiększona do 420 sztuk we wrześniu, oczywiście w fabryce w Poissy.
Druga połowa roku podporządkowana będzie dwóm kluczowym wydarzeniom – październikowej premierze i wprowadzeniu do sprzedaży pod koniec roku Nowego Citroëna C4 oraz prezentacji – na tym samym Salonie Samochodowym w Paryżu – następcy Peugeota 407. PSA Peugeot Citroën będzie też pierwszym europejskim producentem, który wprowadzi do seryjnej sprzedaży samochody elektryczne – Peugeota i0n i Citroëna C-Zero.
Sprzedaż poza Europą – wzrost do 36%
Pozaeuropejska sprzedaż koncerny wzrosła z 34% do 36% skonsolidowanej sprzedaży (pierwsze półrocze 2009 do pierwszego półrocza 2010). Oznacza to sukces planów koncernu chcącego zostać marką globalną.
Ameryka Łacińska – powrót tendencji wzrostowej
Rynki południowoamerykańskie odnotowały spore wzrosty – Brazylia +7%, a Argentyna aż +21%. Grupa PSA zanotowała 13-procentowy wzrost sprzedaży osiągając udział w rynku na poziomie 5,3%. Taki wynik osiągnięto m.in. dzięki wprowadzeniu na rynek Peugeota Hoggara (w maju). Dalsze wzrosty są oczekiwane po rozpoczęciu sprzedaży w tym regionie Citroëna C3 Aircross i Peugeota 408 (druga połowa roku).
Chiny
Sukces nowo wprowadzonych modeli pozwolił zwiększyć udział rynkowy koncernu w Państwie Środka. 176.000 sprzedanych samochodów oznacza wzrost o 49% w stosunku do pierwszego półrocza 2009, i jednocześnie wzrost udziału rynkowego z 3,2% do 3,3% na dynamicznie rozwijającym się rynku chińskim. Znaczący wpływ na pozycję Grupy miał Citroën C5, którego sprzedano w ciągu sześciu miesięcy aż 18.000 sztuk. Z kolei na chińskiego Peugeota 408 zdecydowało się ponad 17.000 klientów, a to auto zadebiutowało w Chinach dopiero w kwietniu br.
Rosja
Rynek rosyjski po ubiegłorocznym załamaniu zaczął powoli odrabiać straty. Wpływ na ożywienie rynku niewątpliwie miały wprowadzone niedawno premie wrakowe. Udziały rynkowe PSA powinny wkrótce wzrosnąć, bowiem niedawno uruchomiono w Kałudze zakład, którego taśmy produkcyjne opuszczają Peugeoty 308 i Citroëny C4
Umocnienie pozycji lidera w zakresie ograniczenia emisji CO2
Ambicje pozostania liderem w produkcji aut o najniższej średniej emisji dwutlenku węgla są możliwe do zrealizowania dzięki poprawie osiągów w tym zakresie. W pierwszej połowie br. średnia emisja aut PSA spadła do poziomu 133,2 g/km wobec 135,5 g/km w pierwszym półroczu 2009.
Pojazdy emitujące mniej, niż 120 g CO2/km stanowiły w pierwszym półroczu 2010 stanowiły 40% całkowitej sprzedaży koncernu.
Perspektywy na przyszłość
Grupa liczy na dwucyfrową dynamikę wzrostu sprzedaży do końca roku na rynku chińskim i na jednocyfrową w Ameryce Łacińskiej. Celem europejskim jest dalsze zwiększanie udziałów rynkowych zarówno w zakresie aut osobowych, jak i lekkich samochodów dostawczych.
Zestawienie sprzedaży samochodów osobowych i lekkich samochodów użytkowych PSA Peugeot Citroën za pierwszych sześć miesięcy w latach 2009 i 2010
I połowa 2009 | I połowa 2010 | ||
Europa1 | Peugeot | 548.000 | 634.000 |
Citroën | 504.000 | 560.000 | |
razem PSA | 1.052.000 | 1.194.000 | |
Rosja | Peugeot | 16.000 | 15.000 |
Citroën | 7.000 | 7.000 | |
razem PSA | 23.000 | 22.000 | |
Ameryka Łacińska | Peugeot | 68.000 | 75.000 |
Citroën | 44.000 | 52.000 | |
razem PSA | 112.000 | 127.000 | |
Chiny | Peugeot | 52.000 | 69.000 |
Citroën | 66.000 | 107.000 | |
razem PSA | 118.000 | 176.000 | |
Reszta świata | Peugeot | 58.000 | 67.000 |
Citroën | 22.000 | 32.000 | |
razem PSA | 80.000 | 99.000 | |
Łącznie samochody gotowe | Peugeot | 742.000 | 860.000 |
Citroën | 643.000 | 758.000 | |
razem PSA | 1.385.000 | 1.618.000 | |
Zestawy do montażu kompletne | Peugeot | 194.000 | 233.000 |
Citroën | 7.000 | 5.000 | |
razem PSA | 201.000 | 238.000 | |
Łącznie samochody gotowe i kompletne zestawy do montażu | Peugeot | 937.000 | 1.093.000 |
Citroën | 650.000 | 763.000 | |
razem PSA | 1.587.000 | 1.856.000 |
1 Europa: kraje EU, EFTA i Chorwacja
W oparciu o materiały PSA
KG
Najnowsze komentarze