Renault 12 zakończyło swoją obecność na rynku blisko ćwierć wieku temu. Był to bardzo ciekawy i wygodny samochód o nietypowym kształcie. W Polsce znaliśmy go z wersji produkowanej przez rumuńską markę Dacia.
Renault 12 zostało zaprezentowane na Salonie Samochodowym w Paryżu w październiku 1969 roku i było produkowane we Francji do 1980 roku. Dostępny jako sedan (Berline) i kombi (Break), był również produkowany na licencji w wielu krajach na całym świecie do początku XXI wieku. Ostatni model Renault 12 został wyprodukowany blisko ćwierć wieku temu, w 2000 roku w Turcji, podczas gdy rumuński producent samochodów Dacia kontynuował produkcję opartego na R12 modelu 1310 sedan i kombi do 2004 roku a opartego na R12 modelu Dacia Pick-Up aż do grudnia 2006 roku!
W Argentynie Renault 12 był produkowany w fabryce „Santa Isabel” Renault Argentina w prowincji Córdoba. Był produkowany od listopada 1971 roku do tego samego miesiąca 1994 roku. Break był produkowany od 1973 do 1992 roku; całkowita produkcja obu wersji nadwozia wyniosła około 450.000 sztuk. Potężna ilość!
Dostępne silniki zaczęły się od wersji o pojemności 1.289 cm3, przechodząc w 1977 roku na 1.397 cm3 dla wszystkich wersji, z ostatnim wzrostem średnicy i skoku w 1992 roku do 1.565 cm3. Skrzynie biegów były czterobiegowe do 1988 roku, a następnie pięciobiegowe.
Prezentowany tutaj samochód to TL 1.6 z 1994 roku. Posiada 4-cylindrowy silnik OHV o pojemności 1.565 cm3, który wytwarzał 62 KM przy 4500 obr / min i 118,5 Nm maksymalnego momentu obrotowego przy 2250 obr / min. Moc przenoszona była na przednie koła za pośrednictwem pięciobiegowej manualnej skrzyni biegów. Układ hamulcowy wyposażono w tarcze o średnicy 228 mm z przodu i bębny na tylnych kołach. Standardowy rozmiar opon to 155 SR13.
Wymiary Renault 12 imponowały: długość 4.320mm, Szerokość 1.584mm, Wysokość 1.441mm, Rozstaw osi wynosił 2.441mm a waga nadwozia wynosiła 936 kg. Na tle naszych maluchów była to limuzyna.
Dzisiaj Renault 12 nie widuje się w zasadzie na ulicach – jest to pojazd zabytkowy i kolekcjonerski i można go spotkać na zlotach oraz wystawach klasyków.
Najnowsze komentarze