Renault 5 Turbo i Turbo 2 – to spektakularny, całkowicie elektryczny samochód koncepcyjny przeznaczony do driftu, który w ramach obchodów 50-lecia Renault 5 oddaje hołd najbardziej znanym wersjom sportowym modelu.
Ta reinterpretacja została celowo zaprojektowana tak, aby rzucać się w oczy a jej osiągi są na najwyższym poziomie w swojej klasie .
R5 TURBO 3E to kolejny, obok Renault 5 Prototype, przykład „elektrycznego odrodzenia” flagowego modelu marki. Renault elektryzuje swoją historię, aby lepiej przygotować swoją całkowicie elektryczną przyszłość w Europie do 2030 roku.Samochód pokazowy R5 TURBO 3E zostanie zaprezentowany po raz pierwszy podczas konkursu Chantilly Arts & Elegance 2022 w dniu 25 września, a następnie będzie wystawiony na Salonie Samochodowym w Paryżu rozpoczynającym się 17 października tego roku.
Gdy w styczniu 2022 r. rozpoczynały się obchody 50-lecia Renault 5, jednej ze swoich najbardziej znanych ikon marki, Renault zapowiadało rok pełen niespodzianek. Po udziale w Rallye Monte-Carlo Historique, Rétromobile Motor Show, Le Mans Classic oraz innych uroczystych wydarzeniach, a następnie odsłonięciu elektrycznego samochodu pokazowego Renault 5 Diamant, marka zorganizuje światową premierę R5 TURBO 3E podczas konkursu Chantilly Arts & Elegance 2022, który odbędzie się 25 września.
Całkowicie elektryczny koncept, będący wkładem w obchody 50-lecia Renault 5, jest hołdem dla najsłynniejszych wersji sportowych: Renault 5 Turbo i Turbo 2. Logicznie rzecz biorąc, został nazwany R5 TURBO 3E, „3”, ponieważ jest następcą Turbo 2, a „E” oznacza samochód elektryczny.
„R5 TURBO 3E łączy w sobie ultra-techniczny design i świadomą wizualną obfitość z licznymi odniesieniami do świata wyścigów samochodowych i gier wideo. To połączenie napędza koncept w kierunku nowoczesności i technologii, znajduje się na granicy między sferą realną i wirtualną. Ten czysto elektryczny drifter udowadnia, że samochody elektryczne mogą być również zabawą o niesamowitych osiągach!” – podkreśla dyrektor ds. designu Renault, Gilles Vidal.
R5 TURBO 3E to kolejny, obok Renault 5 Prototype, przykład elektrycznego odrodzenia flagowego modelu marki. Renault elektryzuje swoją historię, aby lepiej przygotować swoją całkowicie elektryczną przyszłość w Europie w roku 2030.
Renault 5 Turbo 2b będzie ozdobą konkursu elegancji w Chantilly i doskonale wpisuje się w etos tego spotkania, będący połączeniem „samochodu przyszłości i mody”.
Podczas parady modelka i kierowca towarzyszący R5 TURBO 3E będą ubrani we wcześniej niepokazywane kombinezony stworzone przez La Fameuse, projektantkę mody, która zdobyła sławę dzięki przekształcaniu istniejących ubrań w jedyną w swoim rodzaju sportową, a zarazem klasyczną odzież. W kombinezonach tych wykorzystano znaki i kolory Renault w stylu vintage, logo z przeszłości i markowe koszulki połączone z dzisiejszym stylem. Zostały zaprojektowane jako przeciwieństwa i odpowiedniki: biały dla kobiety i czarny dla mężczyzny.
WYSOKIE OSIĄGI, ZAPROJEKTOWANE Z MYŚLĄ O DRIFCIE
R5 TURBO 3E został zaprojektowany z myślą o osiągach i torach, jest czystym drifterem, w pełni elektrycznym, z napędem na tylne koła. Podobnie jak jego ikoniczny poprzednik, jest to samochód dwumiejscowy. Teraz jednak z tyłu mieści się układ napędowy – dwa silniki elektryczne, każdy poruszający jedno z kół, z akumulatorami w środku, pod podłogą.
R5 TURBO 3E zbudowany jest na rurowym podwoziu, chronionym przez płaską podstawę i osłoniętym rollbarem zatwierdzonym przez Fédération Internationale de l’Automobile (FIA). Silnik ma 280 kW (ekwiwalent 380 KM) mocy całkowitej i 700 Nm natychmiast dostępnego momentu obrotowego.
Nowa generacja R5 Turbo 2 może pokonać 100 metrów z miejsca w zaledwie 3,5 sekundy (3,9 sekundy w trybie Drift) i osiągnąć prędkość maksymalną 200 km/h. Jego akumulator ma pojemność 42 kWh.
Aby ułatwić nagrywanie występów na pokładzie, R5 TURBO 3E jest wyposażony w około 10 uchwytów do montażu kamer wewnątrz i na zewnątrz – na przykład w szczelinach reflektorów i lusterek zewnętrznych, które są idealne, aby uzyskać najlepsze ujęcia jego driftingowych umiejętności.
WIZUALNA OBFITOŚĆ, ZABAWA I IKONICZNE ODNIESIENIA
„Dzieło sztuki o przesadzonych liniach, zainspirowane uniwersum gier wideo, nawiązujące do Renault 5 i Renault 5 Turbo zarówno wewnątrz, jak i na zewnątrz”. Tak brzmiał brief przekazany zespołom współpracującym z Sandeepem Bhambrą, głównym projektantem samochodów koncepcyjnych Renault, dla samochodu pokazowego R5 TURBO 3E.
A rezultat jest spektakularny! Maska, drzwi i kokpit mają ten sam kształt co ich poprzednicy – ale tym razem nadwozie wykonane jest z włókna węglowego. R5 TURBO 3E ma również świeże podejście do ikonicznych wlotów powietrza Turbo 2 na tylnych błotnikach. Ma 2,02 m szerokości (25 cm więcej niż jego poprzednik), 4 m długości i 1,32 m wysokości. Jego najbardziej uderzającą cechą jest ogromny tylny spojler, który przyciska samochód do ziemi nawet w najdzikszych driftach.
Duże wloty powietrza na przednim zderzaku R5 TURBO 3E chłodzą silnik i zwiększają siłę docisku. Trzy pionowe sekcje przypominają natomiast zderzak Renault 5 Turbo 2. Kwadratowe światła przeciwmgielne przypominają te „z tamtych czasów” – teraz jednak są cztery i każde zawiera 16 diod LED.
Z przodu i z tyłu znajdują się również różowe, niebieskie i żółte paski LED, które migają, gdy samochód wpada w poślizg, co dodaje mu klimatu gier wideo z lat 80. i 90. Retro gry wideo stały się również inspiracją dla naklejek kamuflażowych zdobiących nadwozie.
Wlot powietrza na masce – kolejne mrugnięcie okiem do legendarnego Renault 5 Turbo 2 – mieści otwór na gniazdo ładowania akumulatora. A przezroczyste części nadwozia – zwłaszcza te nad światłami tylnymi – stanowią okna, przez które można podziwiać mechanizm elektryczny samochodu pokazowego.
POP I NASTRÓJ DO GRY
We wnętrzu samochodu pokazowego R5 TURBO 3E panuje nastrój współczesności i wesołego połączenia znaków rozpoznawczych sportów motorowych, gier wideo i oczywiście ikon Renault 5 i Renault 5 Turbo 2 oraz ich czasów.
Wyścigowe fotele kubełkowe z włókna węglowego, szelki bezpieczeństwa i kierownica są wynikiem współpracy z firmą Sabelt1. Imponująca, pionowa dźwignia hamulca ręcznego – ostoja samochodów drifterskich – na środku konsoli środkowej, która jest wybitnie „popowa” w kolorze żółtym. Ta sama żółć przeplata się z różem, by dodać blasku szaro-czarnemu tartanowi – czubkowi kapelusza z lat 80-tych – na siedzeniach i desce rozdzielczej. Tartan z kolei tworzy efekt wizualny oparty na logo Renault. Logo – które tym razem świeci – znajduje się również na piaście kierownicy. Wszystkie te kolorowe akcenty kontrastują także z czarną korkową podłogą i Alcantarą wyściełającą górną część deski rozdzielczej i panele drzwi.
W nowoczesnym ujęciu jednej z charakterystycznych cech Renault 5 Turbo 2, 10 analogowych pokręteł skierowanych do kierowcy zostało zastąpionych 10 cyfrowymi ekranami na desce rozdzielczej R5 TURBO 3E. Działają one jak widżety, wyglądają jak Pixel Art2 i Glitch Art3 i wydają się wyjęte z uniwersum gier retro. Na przykład, aby uruchomić samochód, musisz nacisnąć przycisk „Free play” na konsoli środkowej. W tym samym duchu, różne tryby jazdy zostały przemianowane na „Turbo” (do driftu), „Track invader” (do zabawy), „Donut” (do obrotów 360°) i tak dalej.
Ostatnim akcentem pokazującym, że R5 TURBO 3E to zabawa jest miś o imieniu Drifty. Ma on za zadanie relaksować i rozbawiać pasażerów przytłoczonych muskulaturą samochodu pokazowego.
PRAWDZIWY OBIEKT W WIRTUALNYM ŚWIECIE
R5 TURBO 3E to koncept, ale bardzo realny. Jego cyfrowy sobowtór ożyje w uniwersum wirtualnych gier w Web3, zdecentralizowanym Internecie, w którym platformy i usługi online wykorzystują model oparty na blockchain. Kolekcja NFT (Non Fungible Tokens) wokół pojazdu będzie również dostępna, a osoby, które posiadają te cyfrowe aktywa, otrzymają ekskluzywne korzyści i nagrody.
Po konkursie elegancji w Chantilly, R5 TURBO 3E zostanie wystawiony na stoisku Renault podczas Salonu Samochodowego w Paryżu w 2022 roku (od 17 do 23 października). Więcej szczegółów na temat symboliki tego pokazowego samochodu zostanie podanych podczas tego wydarzenia.
R5 TURBO 3E SPECYFIKACJA TECHNICZNA
Długość: 4,006 m wraz z tylnym spojlerem
Szerokość: 2,02 m
Wysokość: 1,32 m
Rozstaw osi: 2,54 m
Zwis przedni: 625 mm
Zwis tylny: 740 mm
Podwozie: rurowe (+ płaska podstawa + rollbar z homologacją FIA)
Waga: 980 kg (+ 520 kg akumulatorów)
Opony przednie: 225 x 35 R19
Opony tylne: 325 x 25 R20
Układ napędowy: Całkowicie elektryczny
Moc: 280 kW (ekwiwalent 380 KM)
Moment obrotowy: 700 Nm
Bateria: 42 kWh litowo-jonowa
Pełne ładowanie: 2 godziny za pomocą ładowarki 380V/32A
Prędkość maksymalna: 200 km/h
0 do 100 km/h: 3,5 s (3,9 s w trybie Drift)
1- Europejski lider w dziedzinie rozwoju i produkcji, działający w trzech różnych dziedzinach: wyścigi (pasy bezpieczeństwa, siedzenia, odzież ognioodporna), OEM (siedzenia do drogowych samochodów sportowych) oraz zastosowania specjalne (pasy, systemy powstrzymywania, osprzęt).
2- Kompozycja cyfrowa wykorzystująca obrazy o niskiej rozdzielczości i ograniczoną paletę kolorów.
3- Wykorzystanie błędów analogowych lub cyfrowych (na przykład zmiana kodu cyfrowego lub danych, lub fizyczna manipulacja urządzeniami elektronicznymi
Najnowsze komentarze