Renault Koleos to SUV, który pojawił się wiele lat temu w Europie. Starsi czytelnicy Francuskie.pl będą pamiętać naszą akcję „W 48h dookoła Polski Koleosem„. Auto okazało się wtedy całkiem wygodne i dobrze przygotowane na taką trasę.
SUV-y każdej wielkości także na rynku wtórnym niezmiennie cieszą się dużym zainteresowaniem nas, kierowców. Doceniamy ich wszechstronny charakter, wysoką pozycję za kierownicą i często prosty lecz wystarczająco skuteczny napęd 4×4. Producenci z Europy, w tym Renault, przystąpili do wyścigu o klienta z dużym opóźnieniem po markach z Japonii czy Korei. Aby nadrobić stracony czas Renault w Europie oferowało Koleosa I generacji, będącego w rzeczywistości Samsungiem QM5 – po latach okazał się wartym uwagi modelem.
Pierwsza generacja Renault Koleosa produkowana była w Korei, Indiach i w Rosji z wykorzystaniem szeregu elementów znanych z innych modeli koncernu Renault-Nissan co okazało się doskonałym posunięciem. Model zbudowano na płycie podłogowej zapożyczonej z Nissana X-Trailla, z którego pochodzi także układ napędu na wszystkie koła. Kompaktowy SUV zaprojektowano estetycznie, skrzętnie wkomponowując w bryłę nadwozia typowe dla Renault elementy i przetłoczenia. Co niezwykle istotne, nadwozie zostało doskonale zabezpieczone przed korozja. Terenowe aspiracje modelu sugerują plastikowe osłony dolnych partii przedniego i tylnego zderzaka i większy prześwit.
Zobacz: Nowe samochody Renault
Wnętrze wbrew pozorom nie odbiega jakością wykonania od ówczesnych modeli Renault produkowanych w Europie. Projekt kokpitu jest spójny i ergonomiczny. Do Dyspozycji dostajemy wiele funkcjonalnych schowków, wnęk i półek na rozmaite drobiazgi. Jakość zastosowanych materiałów przywodzi na myśl standard znany z Megane trzeciej generacji, tworzywa są miękkie i solidnie spasowane, zaś tapicerka wytrzymała. Pozycję za kierownicą bez względu na wzrost dobierzemy optymalną, zakres regulacji kolumny kierowniczej jest bardzo szeroki. Sam komfort miejsca pracy kierowcy wpisuje się w standardy Renault, fotel jest sprężysty, dosyć wysoko umieszczony wzorem konkurencyjnych modeli i zapewnia wygodę, ale nie sprzyja szaleństwom po zakrętach.
Renault Koleos – dane techniczne
Renault Koleos – Dan techniczne | |
Długość (mm) | 4.520 |
Szerokość (mm) | 1.855 |
Rozstaw osi (mm) | 2.690 |
Pojemność bagażnika (dm3) | 450 |
Ostatni aspekt w żaden sposób nie uprzykrza codziennej eksploatacji, nikt przecież nie kupuję kompaktowego SUV-a z myślą o dynamicznym pokonywania zakrętów. Na tylnej kanapie wygodnie podróżować będą dwie dorosłe osoby. Co istotne Koleos wyposażony jest w trzy mocowania fotelików ISOFIX. W czasach rynkowej kariery pierwsza generacja Koleosa próbowała, bezskutecznie, przekonać do siebie klientów bogatym wyposażeniem dostępnym już w standardzie. Do dyspozycji otrzymujemy automatyczną klimatyzację, komputer pokładowy, tempomat, prosty dołączany napęd 4×4, skórzaną tapicerkę, automatyczną skrzynię biegów (bezstopniową CVT łączoną z silnikiem benzynowym, lub hydrokinetyczną konstrukcję sześciobiegową), szereg systemów bezpieczeństwa i panoramiczne okno dachowe.
Renault przez całe lata zdążyło przyzwyczaić nas do pokaźnej oferty jednostek napędowych w swoich modelach. Pierwsze wcielenie Koleosa było wyjątkiem od tej zasady – w cenniku dostępne były tylko dwie propozycje. Sporadycznie wśród używanych pojawia się wariant benzynowy 2.5 o mocy 171 KM. To czterocylindrowa konstrukcja inżynierów Nissana wyposażona w szesnastozaworową głowicę i wielopunktowy wtrysk paliwa – doskonale współpracuje z instalacją gazową. Pamiętajmy, że wiele egzemplarzy z benzynowych wyposażonych jest tylko w napęd na przednie koła. Wśród ogłoszeń zdecydowanie dominuje druga dostępna jednostka napędowa, znana szerszej grupie kierowców chociażby z Laguny III, Megane III i innych.
Renault Koleos – Silniki
Silniki Renault Koleos |
||
jednostka |
2.5 16V |
2.0 dCi |
pojemność skokowa |
2.488 |
1.995 |
moc/Nm |
171 / 226 |
150-173 / 320 |
spalanie |
7.5 – 13 |
Czterocylindrowy diesel 2.0 dCi dysponuje mocą 150 lub 173 KM, seryjnie sprzęgnięty jest z manualną sześciobiegową przekładnią. To nowoczesny diesel z faktycznie bezobsługowym łańcuchem rozrządu, turbosprężarką ze zmienną geometrią łopat, filtrem cząstek stałych i wtryskiem bezpośrednim common raill. Zdaniem użytkowników jest optymalnym napędem dla Koleosa. Wysoki moment obrotowy na poziomie 320 Nm gwarantuje dobrą elastyczność w każdych warunkach. W codziennym użytkowaniu zużycie oleju napędowego utrzymamy na poziomie około 7-8 litrów na sto kilometrów.
Układ jezdny zestrojono sztywno, zniszczone torowiska i zapadnięte studzienki pokonuje jednak płynnie. Niektórzy użytkownicy zwracają uwagę na głośną pracę zawieszenia od samego początku eksploatacji. Sztywne nastawy zawieszenia docenimy w trasie, gdzie podróżując z maksymalną autostradową prędkością Koleos pozostaje niezbyt podatny na boczne podmuchy wiatru. Prosty napęd na wszystkie koła nie sprawia eksploatacyjnych trudności. Oczywiście nie jest to konstrukcja przystosowana do intensywnej eksploatacji poza utwardzonymi drogami. W awaryjnych sytuacjach sprzęgło między osiowe część momentu obrotowego kieruje na tylne koła – dzięki czemu trudne zimowe warunki nie są straszne.
Renault Koleos I nie zdobył większego uznania klientów w Europie, sprzedaż przez cały okres obecności w cenniku marki była poniżej oczekiwań. Dzisiaj pojawia się na naszych drogach jako ciekawa propozycja z rynku wtórnego – w jego przypadku stosunkowo łatwo o dobrze zachowany egzemplarz z krajową historią, nawet od pierwszego właściciela.
Najnowsze komentarze