* Obroty Grupy wyniosły 38.971 milionów euro, czyli o 15,6% więcej w stosunku do 2009 roku.
* Marża operacyjna Grupy zamknęła się kwotą 1.099 milionów euro, co stanowi 2,8% przychodów, podczas gdy w 2009 roku wynosiła -396 milionów euro (-1,2%).
* Wynik na działalności operacyjnej Grupy wyniósł 635 milionów euro (-955 milionów euro w 2009).
* Wygenerowana została również nadwyżka w wysokości 2 miliardów euro, uzyskana w wyniku zbycia akcji spółki AB Volvo.
* Udział spółek stowarzyszonych w wyniku zamknął się kwotą 1.289 milionów euro.
* Wynik netto wyniósł 3.490 milionów euro, w porównaniu do -3.068 milionów euro w 2009 roku.
* Sektor samochodowy wygenerował dodatni free cash flow operacyjny w kwocie 1.670 milionów euro, uzyskany dzięki poprawie wyniku operacyjnego i racjonalizacji inwestycji.
* Zadłużenie finansowe netto sektora samochodowego wyniosło 1.435 milionów euro, czyli o 4.486 milionów euro mniej niż na dzień 31. grudnia 2009.
Ogłoszone ostateczne wyniki finansowe Renault potwierdzają doskonałe wyniki Grupy za rok 2010, znacznie przekraczające oczekiwania. W zróżnicowanej sytuacji na światowych rynkach Grupa Renault wykazała się umiejętnością wykorzystania szans wzrostu, a jednocześnie poprawiła swój bilans. Uzyskane wyniki stanowią solidne fundamenty pod wprowadzenie naszego nowego planu strategicznego – oświadczył Carlos Ghosn, Prezes Renault.
Grupa zdecydowanie poprawiła swoje wyniki. Obroty osiągnęły poziom 38.971 milionów euro, czyli o 15,6% więcej w stosunku do poprzedniego roku. Dzięki dużej dynamice sprzedaży na nośnych rynkach udział sektora samochodowego w obrotach osiągnął 37.172 miliony euro. Wzrósł również udział Grupy w rynku. Wzrost udziału sektora samochodowego o 16,3 % w stosunku do 2009 roku wynika głównie ze zwiększenia sprzedaży.
Marża operacyjna Grupy w 2010 roku zamknęła się kwotą 1099 milionów euro, co stanowi 2,8% przychodów, podczas gdy w 2009 roku wynosiła -396 milionów euro (-1,2 %).
Marża operacyjna sektora samochodowego wzrosła o 1.298 milionów euro do poziomu 396 milionów euro (co stanowi 1,1% przychodów sektora). Wynik ten można wyjaśnić w szczególności:
– zwiększeniem sprzedaży o 698 milionów euro, co ma bezpośredni związek z doskonałymi wynikami handlowymi wszystkich trzech marek Grupy we wszystkich Regionach;
– zyskami kursowymi w wysokości 288 milionów euro;
– dalszą redukcją kosztów – koszty zakupów spadły o 579 milionów euro, jeśli nie uwzględnimy surowców, których wzrost cen odbił się niekorzystnie na wynikach rocznych.
Udział sektora finansowania sprzedaży w marży operacyjnej Grupy osiągnął kolejny rekordowy poziom 70 milionów euro, co oznacza wzrost o 197 milionów euro wygenerowany poprzez wzrost marży i zmniejszenie kosztów ryzyka.
Pozostałe przychody i koszty działalności operacyjnej zamknęły się kwotą -464 milionów euro, na którą złożyły się głównie koszty restrukturyzacji i odpisy aktualizacyjne z tytułu utraty wartości majątku trwałego. Po uwzględnieniu kosztów działalności operacyjnej wynik Grupy na działalności operacyjnej wyniósł 635 milionów euro, podczas gdy w 2010 roku Grupa wykazała stratę w wysokości 955 milionów euro.
Udział spółek stowarzyszonych w wyniku uległ zdecydowanej poprawie. Dzięki temu Grupa Renault odnotowała w 2010 roku zysk netto w wysokości 1.289 milionów euro z tytułu udziału w spółkach stowarzyszonych (głównie chodzi tu o spółki Nissan i AB Volvo).
Wynik netto, obejmujący nadwyżkę w wysokości 2 miliardów euro z tytułu zbycia w październiku 2010 akcji serii B spółki AB Volvo, wyniósł 3.490 milionów euro. Wynik netto przypadający jednostce dominującej (Grupie Renault) wyniósł 3.420 milionów euro (12,70 euro/akcję).
Free cash flow operacyjny sektora samochodowego jest wyższy od oczekiwanego i wynosi 1.670 milionów euro. Wynika głównie z poprawy wyników na działalności operacyjnej, stabilizacji zapotrzebowania na kapitał obrotowy i racjonalizacji inwestycji.
Uzyskane wyniki oraz zbycie wszystkich posiadanych akcji serii B spółki AB Volvo za kwotę 3 miliardów euro w drugim półroczu, przyczyniły się do znaczącego zmniejszenia zadłużenia finansowego netto sektora samochodowego o 4 486 milionów euro. Na dzień 31 grudnia 2010 zadłużenie wyniosło 1 435 milionów euro. Wskaźnik zadłużenia netto do kapitałów własnych wyniósł na koniec 2010 roku 6,3% (w porównaniu do 35,9% na koniec 2009). Dostępne środki pieniężne sektora samochodowego2 osiągnęły poziom 12,8 miliarda euro (+ 3,3 miliarda euro w stosunku do 2009 roku). Jest to jeden z najwyższych poziomów środków pieniężnych w historii Grupy. Środki te zostaną m.in. wykorzystane na wcześniejszą spłatę 2 miliardów euro z tytułu ostatniej raty pożyczki udzielonej przez francuski Skarb Państwa, zgodnie z możliwością przewidzianą w umowie.
PERSPEKTYWY NA ROK 20113
Światowy rynek samochodów osobowych i dostawczych powinien odnotować w 2011 roku wzrost o 6% w stosunku do 2010 roku. Sytuacja w poszczególnych regionach pozostanie skontrastowana: na rynkach pozaeuropejskich utrzyma się dynamiczny wzrost, natomiast w Europie powinna wystąpić stabilizacja (na poziomie od 0 do -2%), zaś rynek francuski może odnotować spadek rzędu 8%.
W tej sytuacji Grupa Renault powinna, dzięki atrakcyjnej ofercie samochodów z silnikami termicznymi oraz wprowadzeniu do sprzedaży samochodów elektrycznych, osiągnąć w 2011 roku wzrost sprzedaży i obrotów w stosunku do ubiegłego roku. Zgodnie z przyjętymi założeniami free cash flow operacyjny sektora samochodowego Grupy powinien przekroczyć 500 milionów euro, a koszty prac badawczo-rozwojowych i inwestycji powinny się sytuować na poziomie 9% obrotów.
1 Free cash flow operacyjny: wolne przepływy pieniężne (bez dywidendy od spółek stowarzyszonych) pomniejszone o wartość inwestycji w środki trwałe, a także w wartości niematerialne i prawne bez przychodów ze zbycia składników majątku trwałego, powiększone lub pomniejszone o zapotrzebowanie na środki obrotowe. Dywidendy od spółek stowarzyszonych wyniosły 88 milionów euro.
2 Dostępne środki pieniężne sektora samochodowego Grupy: środki pieniężne i ekwiwalenty (8,8 miliarda euro) + potwierdzone linie kredytowe (4 miliardy euro)
3 Grupa przedstawiła również swój nowy plan strategiczny na lata 2011-2016 (w oddzielnym komunikacie).
SKONSOLIDOWANE WYNIKI GRUPY RENAULT
w milionach euro |
2010 |
2009 |
Przychody |
38.971 |
33.712 |
Marża operacyjna |
1.099 |
-396 |
(w % przychodów) |
2,8% |
-1,2% |
w tym sektor samochodowy |
396 |
-902 |
w % przychodów sektora |
1,1% |
-2,8% |
w tym sektor finansowania sprzedaży (RCI Banque) |
703 |
506 |
Wynik na działalności operacyjnej |
635 |
-955 |
Wynik finansowy |
-376 |
-404 |
Nadwyżka z tytułu zbycia akcji serii B spółki AB Volvo |
2.000 |
– |
Udział w wyniku netto spółek objętych konsolidacją |
1.289 |
-1.561 |
w tym Nissan |
1.084 |
-902 |
w tym Volvo |
214 |
-301 |
Podatki bieżące i odroczone |
-58 |
-148 |
Wynik netto |
3.490 |
-3.068 |
Wynik netto przypadający jednostce dominującej (Grupie Renault) |
3.420 |
-3.125 |
INFORMACJE DODATKOWE
Skonsolidowane sprawozdanie finansowe Grupy i sprawozdanie Renault SA na dzień 31. grudnia 2010 zostały przyjęte przez Radę Administrującą w dniu 9. lutego 2011. Biegli rewidenci Grupy ukończyli badanie sprawozdań finansowych i obecnie przygotowują raport z badania sprawozdań spółki i Grupy Renault. Sprawozdania z działalności spółki i Grupy wraz z pełną analizą wyników finansowych za rok 2010 będą dostępne na stronie www.renault.com w rubryce «Finance».
Źródło: Renault Polska
Najnowsze komentarze