W Berlinie i Brukseli oficjalnie uruchomiono projekt szybkiego ładowania Fast-E współfinansowany przez Unię Europejską i dziewięć firm, w tym Renault. Dzięki temu na koniec bieżącego roku powstanie 241 stacji ładowania samochodów elektrycznych W Niemczech i kolejnych 37 w Belgii. Siostrzany projekt prowadzony w Czechach i na Słowacji skutkuje kolejnymi 30 stacjami.
278 stacji ładowania w Niemczech i w Belgii powstanie wzdłuż głównych autostrad obu krajów w odległościach rzędu 80 km od siebie, co pozwoli „dotankować” samochód elektryczny i w efekcie znacząco rozszerzyć jego zasięg. Całkowite koszty tej inwestycji szacowane są na około 18 milionów euro.
Każda z multistandardowych szybkich ładowarek zainstalowanych na terenie czterech krajów pozwoli na łatwe i szybkie uzupełnienie energii w akumulatorach samochodowych. Pojazdy elektryczne można naładować do 80% pojemności baterii w ciągu maksymalnie godziny.
Renault, jako wiodący w Europie producent samochodów elektrycznych, jest żywo zainteresowany rozwojem sieci ładowania takich aut. Do Renault należało w ubiegłym roku przeszło 23% europejskiego rynku samochodów elektrycznych. Rynku, który wciąż jest niewielki w porównaniu ze sprzedażą aut o napędzie spalinowym, ale jednocześnie dynamicznie się rozwija. Gama produktowa elektrycznych Renault obejmuje dziś modele Zoe (pięciodrzwiowy hatchback o naprawdę atrakcyjnej stylistyce), Kangoo Z.E., dostawczy Kangoo Maxi Z.E., a także zwinny miejski dwuosobowy model Twizy oraz jego dostawcza wersja Twizy Cargo.
Czym jest Fast-E? To projekt zrzeszający – pod przewodnictwem Allego – dziewięć firm zainteresowanych rozwojem tej branży. Trzy z nich, to operatorzy stacji ładowania (RWE Effizienz, enviaM oraz Allego), a cztery, to firmy motoryzacyjne (Volkswagen AG, BMW AG, Renault SAS, Nissan Center Europe). W projekcie bierze też udział spółka DB Energie GmbH zależna od Deutsche Bahn, a także hamburska hySolutions, która jako centrum kompetencji w zakresie ładowania w kilku projektach infrastrukturalnych, jest odpowiedzialna za integrację nowych technologii napędowych w transporcie miejskim. Stacje szybkiego ładowania powstają jako część projektów Combined Charging System (CCS) oraz CHAdeMO, a każda z nich posiada do 50 kW mocy wyjściowej oraz dwa złącza typu drugiego o mocy 43 kW. Oczekuje się, że projekt Fast-E zakończony zostanie w grudniu 2017 roku wraz z zakończeniem towarzyszących mu badań, przy czym infrastruktura będzie oczywiście działała dalej.
Allego jest operatorem sieci infrastruktury ładowania pojazdów elektrycznych w Niemczech, Holandii i Belgii. Firma, z siedzibą w Arnhem, posiada filie w Niemczech i w Belgii, ma neutralną pozycję na rynku i postrzegana jest jako tzw. „czysty operator”. Allego jest niezależna od dostawców w kwestii technologii ładowania. To pomaga Allego zapewnić maksymalną elastyczność i wysoką niezawodność w dostępności stacji ładowania. Firma kładzie duży nacisk na stworzenie sieci kompleksowych stacji ładowania, zarówno szybkich, jak i normalnych. Na razie Allego posiada 86 stacji ładowania zlokalizowanych przy autostradach w Niemczech, Belgii i Holandii.
KG; zdjęcie: Renault
Najnowsze komentarze