Sześć samochodów Grupy Renault zmieściło się w czołowej dziesiątce najchętniej kupowanych samochodów minionego roku we Francji. To Renault Clio (na miejscu pierwszym), Scenic, Megane, Dacia Sandero, Renault Captur i Twingo.
Grupa utrzymała też swój udział rynkowy w segmencie lekkich aut użytkowych na niemal niezmienionym poziomie blisko 1/3 całego rynku. Trzy pierwsze miejsca w tej gamie samochodów we Francji przypadły modelom Renault: Kangoo Express, Clio Société oraz Master.
Dacia zakończyła rok 2013 jako piąta najlepiej sprzedająca się marka nad Sekwaną. Sandero jest trzecim najchętniej wybieranym modelem w sprzedaży dla osób prywatnych. Duster phase 2 okazał się wielkim sukcesem.
Grudzień’2013
Ostatni miesiąc ubiegłego roku przyniósł we Francji znaczące ożywienie. Cały rynek nowych aut wzrósł aż o 9,7% (+9,4% auta osobowe, +11,7% lekkie samochody użytkowe). Na tym tle Grupa Renault zdecydowanie błyszczy – wzrost sprzedaży wyniósł aż 37,0% (+37,9% auta osobowe, +34,1% lekkie samochody użytkowe), przy czym na Renault przypadło 36,0% (+37,3% auta osobowe, +32,9% lekkie samochody użytkowe), a na Dacię 41,1% (+39,8% auta osobowe, +92,9% lekkie samochody użytkowe). Ten ostatni, blisko 100-procentowy przyrost był łatwy do osiągnięcia z uwagi na niewielką sprzedaż tego typu aut.
Rok 2013
Nieco inaczej sytuacja wygląda w ujęciu rocznym. Gdy spojrzymy na to z tej perspektywy, to Francję wciąż dotykały spadki sprzedaży nowych aut. Cały rynek aut osobowych skurczył się o 5,7%, co pogłębił jeszcze spadek na rynku lekkich aut użytkowych – o 4,4%. W ostatecznym rozrachunku łączna sprzedaż tych dwóch grup pojazdów spadła o 5,5%. Na tym tle Grupa Renault radziła sobie całkiem nieźle, choć marka macierzysta notowała lekkie spadki, ale za to zyskiwała na znaczeniu Dacia.
Łączna sprzedaż samochodów osobowych i lekkich aut użytkowych Grupy Renault wyniosła 547.695 samochodów i była o 0,7% niższa, niż rok wcześniej. Sprzedaż samochodów osobowych Grupy wzrosła o 0,8%, ale spadła o 5,5% sprzedaż aut użytkowych. W przypadku Renault spadki dotknęły obu grup – samochodów osobowych o 1,7%, a użytkowych o 5,8%, co dało łączny spadek na poziomie 2,8%. Na szczęście Dacia notowała przyrosty – w przypadku samochodów osobowych o 11,2%, w przypadku użytkowych o 6,1%, co dało łączny przyrost o 11,0%.
W efekcie Renault wykroiło dla siebie 18,9% francuskiego rynku aut osobowych i 31,7% rynku lekkich samochodów użytkowych, zaś wyniki Dacii, to odpowiednio 5,0% i 1,1%.
Dla Renault lokomotywą sprzedaży było niewątpliwie Clio – nad Sekwaną zarejestrowano w ubiegłym roku 103.000 egzemplarzy tego modelu. Twingo, Captur i Scenic prowadzą w swoich segmentach, podobnie jak Kangoo, Clio Société oraz Master w swoich klasach w grupie lekkich aut użytkowych. Kangoo Express zostało zarejestrowane w minionych roku we Francji w ilości niemal 35.000 nowych egzemplarzy.
Renault jest też niekwestionowanym liderem francuskiego rynku samochodów elektrycznych – dzięki zarejestrowaniu 5.500 egzemplarzy takich aut marka wykroiła dla siebie aż 70% rynku tych pojazdów. 63% z nich, to Renault Zoe.
Dacia zwiększa sprzedaż stając się marką numer pięć na francuskim rynku. Świetnie przyjęte zostały odświeżone modele Sandero, Logan, Logan MCV, Duster, a także pierwszy w gamie marki kombivan Dokker. Sandero jest trzecim we Francji najchętniej wybieranym modelem samochodu w sprzedaży konsumenckiej, czyli dla osób prywatnych.
Takie wyniki zdaniem przedstawicieli koncernu dobrze rokują na przyszłość, a dzięki odświeżeniu gamy powinno się utrzymać zainteresowanie klientów. Tym bardziej, że kryzys przechodzi już do historii i na wielu europejskich rynkach sprzedaż nowych samochodów zaczyna rosnąć. Na ile to jednak będzie stały trend, pokażą najbliższe miesiące. My mamy nadzieję, że będzie nieźle i jak najlepiej życzymy markom francuskim.
KG
Najnowsze komentarze