WYNIKI ODZWIERCIEDLAJĄCE SPADEK NA RYNKU
W kontekście gwałtownego spadku obrotów na wszystkich rynkach, w tym na rynkach wschodzących, w pierwszym półroczu 2009 roku Grupa osiągnęła obroty na poziomie 15.991 milionów euro, co oznacza spadek o 23,7% (21,5% – nie uwzględniając różnic kursowych) w stosunku do pierwszego półrocza roku 2008.
Udział sektora samochodowego w obrotach Grupy wyniósł 15.101 milionów euro, co oznacza spadek o 24,2% w porównaniu z pierwszym kwartałem roku 2008, przy zastosowaniu identycznego zakresu i metod konsolidacji wyników. Wynik ten nie pokazuje zdecydowanej różnicy pomiędzy pierwszym i drugim kwartałem (odpowiednio -30,8% i -16,9%). Globalna zmiana sytuacji wynika z silnego spowolnienia praktycznie na wszystkich rynkach, na których obecna jest Grupa, czego następstwem są negatywne wyniki sprzedaży we wszystkich regionach.
Udział filii zajmującej się finansowaniem sprzedaży (RCI Banque) w obrotach Grupy wyniósł 890 milionów euro, co stanowi wynik gorszy o 14,7% w porównaniu z pierwszym półroczem 2008 roku.
Marża operacyjna Grupy jest ujemna i wynosi -620 milionów euro, co stanowi -3,98% obrotów, w porównaniu z 865 milionami euro i 4,1 % w pierwszym półroczu 2008 roku.
Wynik z działalności operacyjnej Grupy zamknął się w pierwszym półroczu 2009 roku stratą w wysokości 946 milionów euro w stosunku do zysku, który w pierwszym półroczu roku 2008 wyniósł 845 milionów euro. Wynik ten uwzględnia pozycje inne przychody i koszty działalności operacyjnej, które wyniosły 326 milionów euro1. Składa się na niego głównie spadek wartości aktywów, który wyniósł 297 milionów euro w związku z korektą w dół wielkości sprzedaży.
Wynik z działalności finansowej był ujemny i wyniósł 181 milionów euro, w porównaniu z dodatnim wynikiem, który w pierwszym półroczu 2008 roku wyniósł 315 milionów euro, z czego 343 milionów euro wynika ze zmiany wartości udziałów. Poza tym elementem, negatywna ewolucja wyniku na działalności finansowej w 2009 roku stanowi bezpośrednią konsekwencję wzrostu poziomu zadłużenia i kosztów jego obsługi.
Z tytułu udziału w wyniku spółek stowarzyszonych, Grupa odnotowała stratę w wysokości 1.584 milionów euro, w tym -1.217 milionów euro z tytułu konsolidacji Nissana, -196 milionów – AB Volvo, a 182 milionów – AvtoVAZ. Należy podkreślić, że negatywny wpływ Nissana zdecydowanie zmniejszył się w drugim kwartale 2009 roku, gdzie osiągnął poziom -60 milionów euro w stosunku do -1.151 milionów euro w pierwszym kwartale roku 2009.
Wynik netto to strata w wysokości 2.712 milionów euro w porównaniu z dodatnim wynikiem z pierwszego półrocza 2008 roku, który wtedy wyniósł 1.581 milionów.
Na dzień 30 czerwca 2009 roku kapitał własny Renault osiągnął poziom 16.548 milionów euro.
PLAN DZIAŁANIA – DODATNI FREE CASH-FLOW I REDUKCJA ZADŁUŻENIA FINANSOWEGO NETTO
Plan działania Renault, ukierunkowany na przetrwanie kryzysu i realizowany od lipca 2008 roku, daje rezultat w postaci poprawy wyniku finansowego, biorąc pod uwagę free cash-flow, co było szczególnie widoczne w drugim kwartale.
Sektor samochodowy wygenerował w pierwszym półroczu 2009 roku dodatni free cash-flow w wysokości 848 milionów euro, co stanowi wynik lepszy od założonego w planie działania. Stało się to możliwe dzięki redukcji kosztów, inwestycji i zapotrzebowaniu na środki obrotowe – a w szczególności poziomu zapasów. Wydatki na działania badawczo-rozwojowe spadły o 25% w porównaniu z pierwszym półroczem 2007 roku, czyli zdecydowanie bardziej niż 15% założone początkowo na okres 2007-2009. Wobec tak dużej skuteczności podjętych działań, cel został zrewidowany w dół i teraz wynosi -20%. Poziom inwestycji w środki trwałe spadł o 10% w porównaniu z pierwszym półroczem 2007 roku. Wartość zapasów samochodów została zredukowana o 891 milionów euro w porównaniu z końcem roku 2008. Ponadto Grupa odniosła korzyści z udanego wprowadzenia na rynek gamy modeli Megane.
Zadłużenie finansowe netto sektora samochodowego zmniejszyło się o 708 milionów euro do poziomu 7.236 milionów euro na 30 czerwca 2009 roku, co stanowi 43,7% kapitałów własnych,
w stosunku do 40,9% kapitałów własnych na 31 grudnia 2008 roku.
Sektor samochodowy poprawił swoją płynność na 30 czerwca roku 2008 w porównaniu ze stanem na 31 grudnia roku 2008, dzięki czemu stan środków pieniężnych wyniósł 3,4 miliarda euro plus 4,2 miliarda euro dostępnych potwierdzonych linii kredytowych.
Odpowiednie rezerwy RCI Banque wynoszą 5,4 miliarda euro i pozwalają pokryć ponad dwukrotną wartość umów handlowych i papierów wartościowych (2,2 miliarda euro).
SYTUACJA NA RYNKU – 2009 ROK
Wprowadzenie systemów zachęt finansowych już teraz wywarło pozytywny wpływ tak na sytuację na rynkach motoryzacyjnych, jak i na sytuację Grupy w pierwszym półroczu. W tym kontekście Grupa zrewidowała przewidywania dotyczące sytuacji na światowym rynku na rok 2009, przyjmując poziom 57 milionów sztuk, co stanowi spadek o 12% w porównaniu z 2008 rokiem, przy czym zakładany był początkowo spadek o 15%. Po spadku o 13,7% w pierwszym półroczu, sytuacja na europejskim rynku powinna w drugim półroczu ulec poprawie, co oznacza, że cały 2009 rok powinien zamknąć się wynikiem na poziomie -8%.
W drugim półroczu 2009 roku Grupa wyciągnie pełnię korzyści z modeli wprowadzonych do sprzedaży w pierwszym półroczu, w szczególności dotyczy to Nowego Megane, dwóch nowych wersji Nowego Scenica i Clio III faza 2. Ofensywa produktowa będzie kontynuowana, co znajdzie odbicie w odnowieniu gamy SM3 i SM5 w Korei.
PERSPEKTYWY – 2009 ROK
Wobec powyższego Grupa potwierdza cele na 2009 rok, zapowiedziane na początku roku: dodatni free cash-flow i rosnący udział w rynku.
Cele te zostaną osiągnięte dzięki dalszej realizacji planu działania zakładającego obniżenie stanu zapasów, kontrolę nad stanem należności, ograniczenie inwestycji, redukcje kosztów i poprawę skuteczności operacyjnej w porównaniu z pierwszym kwartałem.
1 Po uwzględnieniu spadku wartości trwałych.
Źródło: Renault Polska
zdjęcia: archiwum
Najnowsze komentarze