Proces odmładzania parku zatrzymał się. Portfel „Kowalskiego” nie nadąża za wzrostem cen. Kupujemy i rejestrujemy coraz starsze auta – ostrzega Samar w swojej najnowszej analizie. To efekt inflacji, spadku wartości złotówki oraz nowych wymagań w stosunku do samochodów, które stawia Unia Europejska – chodzi m.in. o obowiązkowe wyposażenie każdego, nawet najtańszego modelu.
„Mamy na rynku marki, których ceny wzrosły znacząco więcej w porównaniu do wskaźnika dla całego rynku, mamy także takie, w przypadku których wartość wskaźnika cenowego jest ujemna. A to oznacza, że producenci zdecydowali się na obniżenie cen katalogowych.” – czytamy w komunikacie Samaru. „Wśród marek z największym wzrostem, których wpływ na ostateczną wartość Indeksu Cenowego SAMAR jest duży, wymienić należy głównie te z grupy tzw. marek wolumenowych, a wśród nich Dacię, Volkswagena, Hyundaia, Forda czy Renault. Na drugim biegunie, wśród marek, które zdecydowały się na obniżkę cen, jest Tesla – lider rynku samochodów elektrycznych. O ile w przypadku Dacii wzrost cen przekroczył poziom 10 proc, to w przypadku Tesli spadek cen katalogowych przewyższył 15 proc.”
Wiadomości motoryzacyjne – codziennie
Rośnie za to średnia ważona cena rejestrowanego auta. „Na koniec trzeciego kwartału wyniosła ona ponad 171 tys. zł. Wzrost średniej w porównaniu do analogicznego okresu ubiegłego roku osiągnął poziom 12,04 proc. Jak widać, wzrost cen katalogowych nie jest jedynym czynnikiem, który odpowiada za wzrost średniej. Zmienia się struktura sprzedaży. Wysoki udział marek premium, wzrost liczby rejestracji aut elektrycznych, w przypadku których średnia cena przekracza poziom 272 tys. złotych, czy też rosnące zakupy flotowe (w tym z wykorzystaniem narzędzi finansowych) to tylko niektóre z elementów odpowiedzialnych za obserwowane zjawisko. ” – informuje Samar.
Zobacz: testy nowych i używanych samochodów
Jak wyglądają perspektywy na zakup samochodu? „Proces odmładzania parku zatrzymał się. Portfel „Kowalskiego” nie nadąża za wzrostem cen. Kupujemy i rejestrujemy coraz starsze auta. Potrzebne jest nowe, świeże spojrzenie na kwestie mobilności. Czy nowy rząd sprosta wyzwaniom? Czy ceny wreszcie „staną”? Niestety, tu nie ma raczej dobrych wiadomości. Koszt mobilności będzie rósł.” – ostrzega Samar.
źródło: Samar
Najnowsze komentarze