MHEV, HEV i PHEV to trzy akronimy oznaczające różne typy silników hybrydowych a w rzeczywistości spalinowych, wspieranych przez napęd elektryczny. Co oznaczają poszczególne rozwiązania?
MHEV, czyli łagodna hybryda, jest technologią, gdzie silnik spalinowy jest wspierany przez niewielki system elektryczny podczas przyspieszania.
Choć powoduje to zmniejszenie zużycia paliwa i emisji CO2 (przy korzystnych warunkach jazdy – częste hamowanie), nie jest to pełnoprawny samochód hybrydowy. Rozwiązanie typu MHEV ma wpływ na dynamikę jazdy przy ruszaniu, kiedy samochód stara się wykorzystać najpierw silnik elektryczny.
Pojazdy HEV, czyli w pełni hybrydowe, łączą tradycyjny silnik spalinowy, silnik elektryczny z akumulatorem, który ładowany jest przy hamowaniu a w korzystnych okolicznościach także przy pracy jednostki spalinowej.
Niewielka pojemność akumulatora nie pozwala na ładowanie go z zewnętrznych źródeł. Przełączanie pomiędzy silnikiem spalinowym a elektrycznym odbywa się automatycznie, w zależności od warunków jazdy. W efekcie, hybrydy HEV mają niższe spalanie i emisję CO2, co przyczynia się do zmniejszenia kosztów eksploatacyjnych. Również tutaj największe oszczędności uzyskamy przy jeździe z częstym hamowaniem, czyli w mieście.
Zobacz: Wiadomości motoryzacyjne. Codziennie, aktualne, ciekawe
Z kolei PHEV, czyli hybryda plug-in, to samochód hybrydowy, który można ładować z zewnętrznych źródeł. Posiada większy akumulator, który pozwala na pokonanie znacznych dystansów (50 a niekiedy nawet 100 km) w trybie elektrycznym.
Takie auto dysponuje różnymi trybami jazdy, w tym hybrydowym. Kiedy akumulator jest wyczerpany, silnik spalinowy przejmuje w 100% napęd, umożliwiając dalszą jazdę. PHEV łączy zalety tradycyjnego silnika spalinowego i napędu elektrycznego, oferując większą elastyczność i możliwość jazdy w trybie zeroemisyjnym na krótsze dystanse. Wadą tego rozwiązania jest duża waga (dwa zespoły napędowe, ciężar akumulatora) oraz wysoka cena. Zaletą jest też znakomita dynamika, niektóre modele PHEV z mocniejszymi silnikami, osiągają setkę w 5-6 sekund.
PHEV nie ma jednak sensu kupować bez dostępu do gniazdka, bo żeby taki samochód miał sens, trzeba go codziennie ładować.
Zobacz: Testy nowych i używanych samochodów. pomiary, spalanie, opinie
zdjęcia ilustracyjne
Najnowsze komentarze