peugeot 408 Wiadomości
Wiadomości

Peugeot 408 – francuska odpowiedź na pytanie: „SUV czy coupe?” – „Tak!”

autor Tomasz Nowicki
2025-05-18
ram 1500 Wiadomości
Wiadomości

Ram przekazuje dwa nowe pick-upy 1500 V6 Biturbo Gabrielowi Medinie – surfującemu mistrzowi świata

autor Tomasz Nowicki
2025-05-13
Nowy Citroen C5 Aircross w Polsce
Wiadomości

Citroën C5 Aircross na żywo wywołuje efekt „wow”. Kiedy trafi do sprzedaży w Polsce?

autor Małgorzata Kozikowska
2025-05-13
Renault 4 Savane 4x4
Wiadomości

Renault 4 E-Tech z napędem 4×4 zaprezentowany. Elektrykiem w teren

autor Małgorzata Kozikowska
2025-05-16
zagato twin tail 3 e1747248373119 Wiadomości
Wiadomości

Zagato AGTZ Twin Tail zadebiutował oficjalnie. Tylko 19 egzemplarzy supersamochód z sercem Alpine A110 za 700 tys. dolarów

autor Tomasz Nowicki
2025-05-14
Peugeot 508 SW II
Wiadomości

Używany Peugeot 508 II SW 2.0 BlueHDi od pierwszego właściciela. Przegląd krajowych ogłoszeń

autor Gabi Rusek
2025-05-18
uzywane Wiadomości
Wiadomości

Używany samochód od pierwszego właściciela za 4000 zł. Czy to możliwe?

autor Tomasz Nowicki
2025-05-18

Najnowsze komentarze

  • Jaca - Ile kosztuje nowy Peugeot 208? Polski cennik konkurenta Renault Clio w maju 2025
  • Sergiusz - Nowy dyrektor generalny marki Citroën. Stanowisko obejmuje Xavier Chardon
  • Anonimowo - Nowy dyrektor generalny marki Citroën. Stanowisko obejmuje Xavier Chardon
  • Damian - Gdzie jest „PureTech”? Z cenników Stellantis znika nazwa 3-cylindrowego silnika
  • Anonimowo - Gdzie jest „PureTech”? Z cenników Stellantis znika nazwa 3-cylindrowego silnika
  • tommo - Gdzie jest „PureTech”? Z cenników Stellantis znika nazwa 3-cylindrowego silnika
  • Damian - Gdzie jest „PureTech”? Z cenników Stellantis znika nazwa 3-cylindrowego silnika
Advertisement
Francuskie.pl - Dziennik Motoryzacyjny
  • REKLAMA
  • Wiadomości
    • Alpine
    • Citroen
    • Dacia
    • DS Automobiles
    • Nissan
    • Opel
    • Peugeot
    • PSA
    • Renault
    • Stellantis
    • Różne
  • Testy
    • Alpine – testy i opinie
    • Citroen – testy i opinie
    • DS – testy i opinie
    • Dacia – testy i opinie
    • Peugeot – testy i opinie
    • Renault – testy i opinie
    • Opel – testy i opinie
    • Stellantis – testy i opinie
  • Przeglądy Prasy
  • Historia
    • Nieznane, niszowe, zapomniane
    • Artykuły o historii motoryzacji
    • Historia Citroena
    • Historia Peugeot
    • Historia Renault
  • Wyprawy
    • Australia
    • Brazylia
    • Europa
    • Indie
    • Krym
    • Nowa Zelandia
    • Turcja
  • Używane
  • Kontakt
    • Redakcja
    • Partnerzy
    • Dla organizatorów zlotów
Francuskie.pl - Dziennik Motoryzacyjny
Główna Wiadomości

Silnik 1.2 PureTech i problemy z paskiem rozrządu. Jak należy postępować: eksploatacje, awarie silnika, odpowiedzialność producenta

Tomasz Nowicki autor Tomasz Nowicki
2023-12-12
w Wiadomości, Stellantis
Czas czytania 4 minut
15.4k
A A
49
66. Peugeot 2008 Style 1.2 PureTech 130 Wiadomości

Turbodoładowane silniki benzynowe 1.2 PureTech w samochodach koncernu Stellantis marek Citroën, Opel i Peugeot cierpią na wadę w postaci rozpuszczania się paska rozrządu w oleju. W efekcie dochodzi do zapychania się silnika, osłabionego smarowania i jego zatarcia. Jak eksploatować taki silnik i co zrobić, aby wydłużyć jego funkcjonowanie oraz móc skorzystać ze wsparcia producenta?

Benzynowy silnik 1.2 PureTech jest jednostką, która swego czasu była bardzo chwalona przez dziennikarzy i wielokrotnie nagradzana. Nic dziwnego – nisko położony maksymalny moment obrotowy i umiarkowane spalanie sprawiają, że takim autem jeździ się nim wyjątkowo przyjemnie, ma cechy diesla przy pozostawaniu czystą benzyną. Po latach eksploatacji okazało się jednak, że producent popełnił bladł  umieszczając pasek w kąpieli olejowej. Sam pasek był kilkukrotnie zmieniany, ostatecznie nowe silniki hybrydowe trzeciej generacji są już oparte na łańcuchu rozrządu.

Co się dzieje? Paski, pracujące w oleju łuszczyły się i zapychały układ olejowy oraz pompę próżniową, co prowadziło do spadku mocy, osłabienia siły hamowania lub nawet utraty hamulców a w najgorszym przypadku do zatarcia silnika.

Silnik 1.2 PureTech ma też pewną cechę, o której warto pamiętać – jego konstrukcja sprawia, że nie toleruje zbyt dobrze krótkich odcinków jazdy na nierozgrzanym silniku. Zdecydowanie lepiej sprawuje się na dłuższych trasach, gdy ma szansę się rozgrzać. W przypadku, gdy pracuje na zimno, nie wolno go nadmiernie obciążać.

Jak żyć, co robić z 1.2 PureTech?

Po pierwsze w przypadku posiadania samochodu z takim silnikiem warto go serwisować w ASO. Producent, także w przypadku używanych silników, jest w stanie wziąć na siebie całość lub część kosztów usunięcia awarii silnika jeśli taka się trafi a ponieważ są to dość wysokie koszty, to wydatek w autoryzowanym serwisie po prostu się opłaci. W przypadku zakupu nowego auta warto też rozważyć wykupienie wydłużonej gwarancji.

Jeśli ASO odpada z różnych powodów, z całą pewnością warto w przypadku używanego samochodu: 

  1. Natychmiast zmienić pasek rozrządu na najnowszą generację, odporną na kąpiel olejową,
  2. Przy wymianie paska zlecić dokładne czyszczenie układu olejowego,
  3. Zastosować olej do silników 1.2 PureTech – np. znanej francuskiej firmy Yacco, który przeciwdziała degradacji paska,
  4. Zmieniać olej co 10 tysięcy km,
  5. Starać się unikać krótkich odcinków na zimnym silniku oraz obciążania silnika przy takiej jeździe,

Co jeśli zdarzy się awaria silnika 1.2 PureTech?

W przypadku jeśli samochód był eksploatowany zgodnie z zaleceniami producenta, w szczególności w ASO można liczyć wsparcie producenta i pokrycie całości lub części kosztów naprawy w ASO. W przypadku aut starszych takie zapewnienie już nie obowiązuje, co jednak nie wyklucza odpowiedzialności producenta i sprzedawcy – tylko trzeba ją udowadniać indywidualnie. „W takiej sytuacji najlepiej skorzystać z pomocy kancelarii prawnej, najlepiej specjalizującej się w sprawach związanych z samochodami” – mówi mecenas Konrad Kacprzak z kancelarii Kacprzak. „Profesjonalna pomoc prawna pozwoli dochodzić swoich praw jako konsument.”

Warto dodać, że we Francji klienci zdecydowali się na pozew przeciwko Stellantis i chociaż wyroki tamtejszych sądów nie mają bezpośredniego przełożenia na polski system prawny, to jednak argumenty, wnioski i dokumenty, które pojawią się w tamtym procesie, mogą być też używane w Polsce.

 

Czytaj nas w Google News:
google news Wiadomości

Francuskie samochody

Olej do silnika 1.2 PureTech

Akcja Lucim

Citroën

Peugeot

Stellantis

Renault

Dacia

Alpine

Używany samochód od pierwszego właściciela?
Sprawdź najnowsze ogłoszenia

Zapisz się na nasz newsletter teraz!


trzy razy w tygodniu, wprost do Twojej skrzynki

Galeria

3.6 30 głosy
Ocena artykułu

Warto przeczytać!

PureTech 130

Gdzie jest „PureTech”? Z cenników Stellantis znika nazwa 3-cylindrowego silnika

2025-05-19
Nowy Peugeot 208

Ile kosztuje nowy Peugeot 208? Polski cennik konkurenta Renault Clio w maju 2025

2025-05-19

Nowy Jeep Compass w Polsce na imprezie Camp Jeep PL 2025. Ostatnie wolne miejsca

2025-05-19

Leapmotor dostarczył już 1000 samochodów elektrycznych we Francji

2025-05-19
Tagi: YaccoPeugeotCitroenporady i serwisużywaneDS AutomobilesStellantis
Udostepnij5377Tweet3361Udostepnij941
Tomasz Nowicki

Tomasz Nowicki

Motoryzacją interesuje się od wczesnej młodości - gdy zacząłem chodzić fascynowały mnie koła samochodów. Citroën, Peugeot i Renault zawsze!

Subskrybuj
Powiadom o
guest
guest
49 komentarzy
najstarszy
najnowszy oceniany
Komentarze inline
Zobacz wszystkie komentarze

Popularne teraz

  • PureTech 130

    Gdzie jest „PureTech”? Z cenników Stellantis znika nazwa 3-cylindrowego silnika

    2084 udostępnienia
    Udostepnij 834 Tweet 521
  • Używany Peugeot 508 II SW 2.0 BlueHDi od pierwszego właściciela. Przegląd krajowych ogłoszeń

    1487 udostępnienia
    Udostepnij 595 Tweet 372
  • Nowy Renault Scenic za 42.900 zł? Tak, to oryginalna promocja marki w Polsce

    3293 udostępnienia
    Udostepnij 1317 Tweet 823
  • Ile kosztuje najdroższa nowa Dacia Bigster z fabryczną instalacją LPG? Dwukolorowe nadwozie oraz szyberdach, maj 2025

    4528 udostępnienia
    Udostepnij 1811 Tweet 1132

Testy samochodów

renault modus Wiadomości
Testy

Test: Renault Modus 1.2 75 KM 2006 – protoplasta klasy crossover? Opinie, awarie, plusy i minusy

autor Krzysztof Gregorczyk
2006-08-17
Nowy Citroen C5 X 2022
Citroen - testy i opinie

Test: Citroën C5 X PHEV 225. Miękko, przyjemnie, komfortowo, godny następca C5. Opinie, wady, zalety, plusy, minusy, spalanie.

autor Małgorzata Kozikowska
2022-05-29
12. Renault Talisman S Edition 1.8 TCe 225 Wiadomości
Testy

Test: Renault Talisman S-Edition 1.8 TCe 225 KM. Opinie, wady, zalety, plusy, minusy, spalanie.

autor Krzysztof Gregorczyk
2019-03-25
DS 7 Crossback – pierwsze wrażenia właściciela 07 Wiadomości
Testy

Test: DS 7 Crossback PureTech 1.6 225 KM 2019 – pierwsze wrażenia właściciela. Opinie, wady, zalety, plusy, minusy, spalanie.

autor Krzysztof Gregorczyk
2019-01-18
01. Renault Clio IV Grandtour Wiadomości
Testy

Renault Clio Grandtour GT 1.2 TCe 120 KM – radość i styl. Opinie, zalety, wady, plusy i minusy

autor Krzysztof Gregorczyk
2015-05-29

Najnowsze komentarze

  • Jaca - Ile kosztuje nowy Peugeot 208? Polski cennik konkurenta Renault Clio w maju 2025
  • Sergiusz - Nowy dyrektor generalny marki Citroën. Stanowisko obejmuje Xavier Chardon
  • Anonimowo - Nowy dyrektor generalny marki Citroën. Stanowisko obejmuje Xavier Chardon
  • Damian - Gdzie jest „PureTech”? Z cenników Stellantis znika nazwa 3-cylindrowego silnika
  • Anonimowo - Gdzie jest „PureTech”? Z cenników Stellantis znika nazwa 3-cylindrowego silnika
  • tommo - Gdzie jest „PureTech”? Z cenników Stellantis znika nazwa 3-cylindrowego silnika
  • Damian - Gdzie jest „PureTech”? Z cenników Stellantis znika nazwa 3-cylindrowego silnika

Zobacz też

Renault-Nissan i Transdev – autonomiczne pojazdy w transporcie publicznym

Polacy coraz częściej decydują się na wynajem długoterminowy. Wzrost w III kwartale 2024

Dacia Duster z gazem 1.6 SCe LPG – jak szybko się zwróci?

  • Reklama
  • Redakcja
  • Kontakt
  • Współpraca
  • Organizujesz zlot?

Francuskie samochody
Francuskie.pl.pl - Dziennik Motoryzacyjny. Piszemy o markach Alpine | Citroen | Dacia | DS Automobiles | Fiat | Jeep | Nissan | Opel | Peugeot | PSA | Renault | Stellantis. Copyright © 2004 - 2024 Francuskie.pl. wydawca LiveLink sp.z o.o. Wszelkie prawa zastrzeżone. Kopiowanie części lub całości bez zgody wydawcy zabronione.
Kontakt w sprawie reklamy: [email protected]
Kontakt z redakcją: [email protected]

Witam ponownie!

Zaloguj się

Zapomniane hasło?

Odzyskaj hasło

Wpisz nazwę użytkownika lub adres by uzyskać hasło

Zaloguj się
Brak wyników
temu
  • Reklama
  • Wiadomości
    • Renault
    • Citroen
    • Peugeot
    • Różne
    • Opel
    • DS Automobiles
    • Stellantis
    • Dacia
  • Testy
    • Alpine – testy i opinie
    • Citroen – testy i opinie
    • Dacia – testy i opinie
    • DS – testy i opinie
    • Peugeot – testy i opinie
    • Opel – testy i opinie
    • Renault – testy i opinie
    • Stellantis – testy i opinie
  • Historia
    • Nieznane, niszowe, zapomniane
    • Artykuły o historii i motoryzacji
    • Historia Citroena
    • Historia Peugeot
  • Wyprawy
    • Australia
    • Brazylia
    • Europa
    • Indie
    • Krym
    • Nowa Zelandia
    • Rumunia Dacią Duster
    • Turcja
  • Używane
  • Przegląd Prasy
wpDiscuz
49
0
Skomentuj, podziel się swoją opiniąx
()
x
| Odpowiedz