Turbodoładowane silniki benzynowe 1.2 PureTech w samochodach koncernu Stellantis marek Citroën, Opel i Peugeot cierpią na wadę w postaci rozpuszczania się paska rozrządu w oleju. W efekcie dochodzi do zapychania się silnika, osłabionego smarowania i jego zatarcia. Jak eksploatować taki silnik i co zrobić, aby wydłużyć jego funkcjonowanie oraz móc skorzystać ze wsparcia producenta?
Benzynowy silnik 1.2 PureTech jest jednostką, która swego czasu była bardzo chwalona przez dziennikarzy i wielokrotnie nagradzana. Nic dziwnego – nisko położony maksymalny moment obrotowy i umiarkowane spalanie sprawiają, że takim autem jeździ się nim wyjątkowo przyjemnie, ma cechy diesla przy pozostawaniu czystą benzyną. Po latach eksploatacji okazało się jednak, że producent popełnił bladł umieszczając pasek w kąpieli olejowej. Sam pasek był kilkukrotnie zmieniany, ostatecznie nowe silniki hybrydowe trzeciej generacji są już oparte na łańcuchu rozrządu.
Co się dzieje? Paski, pracujące w oleju łuszczyły się i zapychały układ olejowy oraz pompę próżniową, co prowadziło do spadku mocy, osłabienia siły hamowania lub nawet utraty hamulców a w najgorszym przypadku do zatarcia silnika.
Silnik 1.2 PureTech ma też pewną cechę, o której warto pamiętać – jego konstrukcja sprawia, że nie toleruje zbyt dobrze krótkich odcinków jazdy na nierozgrzanym silniku. Zdecydowanie lepiej sprawuje się na dłuższych trasach, gdy ma szansę się rozgrzać. W przypadku, gdy pracuje na zimno, nie wolno go nadmiernie obciążać.
Jak żyć, co robić z 1.2 PureTech?
Po pierwsze w przypadku posiadania samochodu z takim silnikiem warto go serwisować w ASO. Producent, także w przypadku używanych silników, jest w stanie wziąć na siebie całość lub część kosztów usunięcia awarii silnika jeśli taka się trafi a ponieważ są to dość wysokie koszty, to wydatek w autoryzowanym serwisie po prostu się opłaci. W przypadku zakupu nowego auta warto też rozważyć wykupienie wydłużonej gwarancji.
Jeśli ASO odpada z różnych powodów, z całą pewnością warto w przypadku używanego samochodu:
- Natychmiast zmienić pasek rozrządu na najnowszą generację, odporną na kąpiel olejową,
- Przy wymianie paska zlecić dokładne czyszczenie układu olejowego,
- Zastosować olej do silników 1.2 PureTech – np. znanej francuskiej firmy Yacco, który przeciwdziała degradacji paska,
- Zmieniać olej co 10 tysięcy km,
- Starać się unikać krótkich odcinków na zimnym silniku oraz obciążania silnika przy takiej jeździe,
Co jeśli zdarzy się awaria silnika 1.2 PureTech?
W przypadku jeśli samochód był eksploatowany zgodnie z zaleceniami producenta, w szczególności w ASO można liczyć wsparcie producenta i pokrycie całości lub części kosztów naprawy w ASO. W przypadku aut starszych takie zapewnienie już nie obowiązuje, co jednak nie wyklucza odpowiedzialności producenta i sprzedawcy – tylko trzeba ją udowadniać indywidualnie. „W takiej sytuacji najlepiej skorzystać z pomocy kancelarii prawnej, najlepiej specjalizującej się w sprawach związanych z samochodami” – mówi mecenas Konrad Kacprzak z kancelarii Kacprzak. „Profesjonalna pomoc prawna pozwoli dochodzić swoich praw jako konsument.”
Warto dodać, że we Francji klienci zdecydowali się na pozew przeciwko Stellantis i chociaż wyroki tamtejszych sądów nie mają bezpośredniego przełożenia na polski system prawny, to jednak argumenty, wnioski i dokumenty, które pojawią się w tamtym procesie, mogą być też używane w Polsce.
Najnowsze komentarze