Po zatwierdzeniu przez Zarządy Grupy Renault i Nissan Motor Co., Ltd, Alians Renault-Nissan-Mitsubishi ogłosił nowe inicjatywy, które mają przenieść ich partnerstwo na kolejny poziom.
Program maksymalizacji tworzenia wartości dla wszystkich interesariuszy Sojuszu będzie obejmował:
- Projekty operacyjne o wysokiej wartości dodanej w Ameryce Łacińskiej, Indiach i Europie;
- Zwiększoną sprawność strategiczną dzięki nowym inicjatywom, do których mogą dołączyć partnerzy;
- Zrównoważony krzyżowy udział Grupy Renault i Nissana oraz wzmocnione zarządzanie Sojuszem.
Grupa Renault i Nissan zawarły wiążącą umowę ramową dotyczącą wyżej wymienionych transakcji, z zamiarem zawarcia ostatecznych umów do końca pierwszego kwartału 2023 roku. Transakcje rozważane w tych ostatecznych umowach podlegałyby ograniczonej liczbie warunków zawieszających, w tym zatwierdzeniom regulacyjnym, a ich zakończenie przewiduje się na czwarty kwartał 2023 roku.
Ten dalekosiężny program toruje drogę do odnowienia i wzmocnienia 24-letniego partnerstwa, tworząc nowego ducha zwinności i wykorzystując pionierskie technologie wszystkich trzech członków Sojuszu. Ten kolejny poziom stworzy więcej możliwości rozwoju i pomoże zabezpieczyć wydajność operacyjną dla każdej firmy Sojuszu, aby wprowadzać innowacje i transformacje na szybko zmieniającym się rynku produktów motoryzacyjnych i usług mobilności.
Projekty operacyjne tworzące wysoką wartość dodaną
Rok po określeniu mapy drogowej Sojuszu do 2030 r. firmy ogłaszają rozważenie nowych kluczowych projektów w Ameryce Łacińskiej, Indiach i Europie, które mają na celu zapewnienie członkom Sojuszu korzyści korzystnych dla obu stron, na dużą skalę i możliwych do działania w trzech wymiarach: rynków, pojazdów i technologii. Każda firma skorzysta z tych tworzących wartość projektów w perspektywie średnioterminowej, osiągając jednocześnie korzyści krótkoterminowe wynikające z podziału kosztów i ich uniknięcia.
Europa
Firmy badają następujące inicjatywy w Europie:
- Grupa Renault i Mitsubishi Motors wykorzystałyby aktywa Renault Captur i Clio w celu opracowania 2 nowych pojazdów z następną generacją ASX i Colt opartych na platformie CMF-B.
- Grupa Renault wprowadzi na rynek lekkich samochodów dostawczych FlexEVan, jako swój pierwszy Software-Defined Vehicle od 2026 r. i podzieli się nim z Nissanem w Europie.
- W odniesieniu do linii produkcyjnych po 2026 r. Nissan i Renault Group zbadają również możliwości współpracy nad następną generacją pojazdów elektrycznych segmentu C. Aby zapewnić wzorcowy czas ładowania, Nissan i Grupa Renault będą nadal dzielić się technologiami stosowanymi w swoich europejskich samochodach, w tym potencjalnym wykorzystaniem wspólnej architektury 800-woltowej.
- Inicjatywy te opierałyby się na istniejących zobowiązaniach, w tym planach dotyczących przyszłego kompaktowego pojazdu elektrycznego Nissana (segment B), opartego na platformie CMF-BEV, który będzie produkowany w zakładzie ElectriCity Grupy Renault we Francji od 2026 roku.
- Beyond the vehicle: Współpraca w zakresie dystrybucji, obsługi posprzedażnej, infrastruktury ładowania i akumulatorów
W Europie zakres współpracy wykraczałby poza pojazdy i obejmowałby cały cykl ich życia, od dystrybucji, przez użytkowanie, po recykling i wycofanie z eksploatacji.
Ameryka Łacińska
Cztery projekty, które będą brane pod uwagę w Ameryce Łacińskiej obejmują:
- Nowy półtonowy pick-up, opracowany przez Grupę Renault i dzielony z Nissanem w Argentynie.
- Kontynuowana byłaby udana współpraca nad rodziną Nissanów Frontier/Renault Alaskan, jednotonowych pick-upów. Grupa Renault będzie produkować pick-upy w Cordobie (Argentyna) dla Renault i Nissana.
- W Meksyku Nissan będzie produkował nowy model dla Renault Group, dzięki czemu będzie to pierwszy pojazd Renault produkowany w tym kraju od 20 lat.
- Ponadto Nissan i Renault Group skomercjalizowałyby dwa wspólnie dostępne pojazdy elektryczne segmentu A, oba oparte na platformie CMF-AEV (Common Module Family).
Indie
- Na potrzeby Indii i eksportu Grupa Renault i Nissan współpracowałyby nad kilkoma projektami nowych pojazdów, w tym nad nowymi SUV-ami dzielonymi przez Grupę Renault i Nissana oraz nad samochodem New Nissan wywodzącym się z Renault Triber.
- Ponadto, podobnie jak w Ameryce Łacińskiej, Nissan i Grupa Renault rozważają również wspólne pojazdy elektryczne segmentu A.
Dystrybucja, Aftersales & Sales Financing:
Grupa Renault, Nissan i Mitsubishi Motors pracują nad wspólnymi możliwościami w ramach sieci dystrybucji w celu wsparcia i zwiększenia rentowności dealerów oraz obniżenia ich kosztów:
- Poprzez zwiększenie liczby wspólnych punktów sprzedaży na kluczowych rynkach.
- Poprzez opracowanie wspólnych strategii w zakresie samochodów używanych, finansowania po sprzedaży i sprzedaży, wykorzystując silną obecność Mobilize Financial Services w Europie.
Infrastruktura ładowania pojazdów elektrycznych (EV): Grupa Renault i Nissan rozważają wspólne rozmieszczenie infrastruktury ładowania w Europie zarówno u dealerów Grupy Renault, jak i Nissana (charging@dealer). - Circular Economy: Grupa Renault i Nissan planują wybrać wspólnych partnerów zajmujących się recyklingiem akumulatorów wycofanych z eksploatacji i skrawków produkcyjnych.
Zwiększona sprawność strategiczna dzięki nowym inicjatywom, do których mogą przystąpić partnerzy
W drugim obszarze wzmocnionej współpracy wszystkie trzy firmy należące do Sojuszu postanowiły zbadać swoje istniejące strategie w zakresie elektryfikacji i technologii niskoemisyjnych, inwestując i współpracując przy projektach poszczególnych firm członkowskich, które mogłyby przynieść dodatkową wartość każdej z nich.
Te sprawne inicjatywy strategiczne mają na celu uzupełnienie planów biznesowych spółek członkowskich, w tym Nissan Ambition 2030 i Renaulution, ponieważ każda z nich wykorzystuje wspólne cechy i możliwości inwestycyjne, aby osiągnąć swoje cele w zakresie zrównoważonego rozwoju i dekarbonizacji.
Rozważane obszary współpracy obejmują:
Zamiarem Nissana jest zainwestowanie do 15% w Ampere, podmiot Grupy Renault zajmujący się EV i oprogramowaniem w Europie, w celu uzyskania statusu inwestora strategicznego. Dzięki tej zamierzonej inwestycji w Ampere Nissan wzmocniłby i przyspieszył nowe możliwości biznesowe dla Nissana w Europie.
Mitsubishi Motors rozważyłoby zainwestowanie w Ampere.
Nissan i Mitsubishi Motors stałyby się klientami projektu Horse Grupy Renault, inicjatywy mającej na celu osiągnięcie większej skali i zasięgu rynkowego dla jej niskoemisyjnych silników spalinowych (ICE) i hybrydowych układów napędowych.
Inicjatywy te uzupełnią bieżące obszary współpracy technologicznej, takie jak: All Solid-State Battery (ASSB), Software-Defined Vehicle (SDV) oraz Advanced Driver Assistance Systems (ADAS) i autonomiczna jazda.
Zrównoważony krzyżowy udział Grupy Renault-Nissan i wzmocnione zarządzanie Sojuszem
W miarę jak każda z firm członkowskich Sojuszu realizuje swoje plany biznesowe, ważne było wprowadzenie struktury współudziału i zasad zarządzania dostosowanych do celów Sojuszu nowej generacji. Podczas gdy poprzednie porozumienia Sojuszu umożliwiały firmom realizację ich strategii w ciągu ostatnich 24 lat, konieczne jest nowe podejście, aby umożliwić członkom Sojuszu jak najlepsze przygotowanie się na przyszłe możliwości dla branży.
Grupa Renault i Nissan, członkowie-założyciele Aliansu, zgodziły się zatem na zrównoważenie wzajemnych udziałów i zasad zarządzania, aby zapewnić skuteczność i zmaksymalizować tworzenie wartości.
Wiążąca umowa ramowa określa zasady nowego systemu zarządzania i przywrócenia równowagi między udziałami Grupy Renault i Nissana. Obie firmy zamierzają zawrzeć nową umowę Sojuszu do 31 marca 2023 roku i zastąpić obecne umowy regulujące Sojusz (tj. Restated Alliance Master Agreement, Alliance Equity Participation Agreement oraz Memorandum of Understanding z 12 marca 2019 roku).
Ta nowa umowa Sojuszu zostałaby wprowadzona na początkowy okres 15 lat.
Ponowne zrównoważenie udziałów krzyżowych między Grupą Renault a Nissanem w celu umożliwienia przyszłej współpracy
Nissan i Grupa Renault zachowałyby 15% udziałów krzyżowych, z obowiązkiem lock-up, jak również z obowiązkiem standstill.
Grupa Renault przekazałaby 28,4% akcji Nissana na rzecz francuskiego funduszu powierniczego. Powierzone akcje byłyby głosowane neutralnie, z wyjątkiem:
- wyboru lub odwołania dyrektorów Nissana nominowanych przez Renault, (w przypadku gdy powiernik głosowałby zgodnie z instrukcjami Renault);
- wyboru lub odwołania dyrektorów, którzy są nominowani przez Komitet Nominacyjny Nissana, innych niż nominowani przez Grupę Renault (w przypadku gdy powiernik powinien głosować za decyzjami i propozycjami Komitetu Nominacyjnego Nissana).
- propozycje akcjonariuszy nie popierane przez Radę Dyrektorów Nissana (w przypadku których powiernik powinien wstrzymać się od głosu).
Grupa Renault nadal korzystałaby w pełni z praw ekonomicznych (dywidend i dochodów ze sprzedaży akcji) z powierzonych akcji do czasu ich sprzedaży. Przeniesienie do trustu nie spowodowałoby utraty wartości w sprawozdaniu finansowym Grupy Renault.
W wyniku przeniesienia 28,4% akcji Nissana na rzecz trustu, Nissan mógłby wykonywać swoje prawa głosu związane z posiadanym udziałem w Grupie Renault.
Prawa głosu Renault Group i Nissana zostałyby ograniczone do 15% możliwych do wykonania praw głosu, przy czym obie spółki mogłyby swobodnie wykonywać swoje prawa głosu w ramach tego limitu. Grupa Renault poleciłaby powiernikowi sprzedaż powierzonych akcji Nissana, jeżeli byłoby to uzasadnione z handlowego punktu widzenia dla Grupy Renault, ale nie ma obowiązku sprzedaży akcji w określonym z góry terminie.
Grupa Renault miałaby pełną swobodę sprzedaży akcji Nissana znajdujących się w funduszu powierniczym, w ramach skoordynowanego i uporządkowanego procesu z Nissanem, w którym Nissan korzystałby z prawa pierwokupu, na swoją lub wyznaczonej osoby trzeciej korzyść.
Prawa głosu i zarządzanie
W wyniku nowych ustaleń umowa dotycząca zarządzania zawarta 4 lutego 2016 r. pomiędzy Grupą Renault a Państwem Francuskim związana z jego udziałem w Grupie Renault zostałaby rozwiązana. Umożliwiłoby to państwu francuskiemu swobodne wykonywanie wszystkich praw głosu w Grupie Renault.
Grupa Renault pozostałaby uprawniona do nominowania dwóch przedstawicieli w Radzie Dyrektorów Nissana, a Nissan pozostałby uprawniony do nominowania dwóch przedstawicieli w Radzie Grupy Renault.
Rada operacyjna sojuszu pozostałaby forum koordynacyjnym dla Grupy Renault, Nissana i Mitsubishi Motors.
Najnowsze komentarze