samochody osobowe
Najlepiej w czerwcu radził sobie Peugeot. Zajął w rankingu miesięcznym szóste miejsce, ale wynik sprzedaży był aż o 6,24% gorszy, niż w maju. Sprzedano 1.968 samochodów tej marki w czerwcu, czyli o 131 mniej, niż miesiąc wcześniej. W pierwszej dziesiątce był to największy spadek w stosunku miesiąc do miesiąca.
W odniesieniu do czerwca 2006 roku Peugeot osiągnął jednak naprawdę niezły przyrost sprzedaży – aż o 35,72%. W tej kategorii był to trzeci z kolei największy przyrost w pierwszej dziesiątce.
Sprzedaż skumulowana za pierwsze półrocze wyniosła u Peugeota 10.272 samochody. To o 2.729 aut więcej, niż w analogicznym okresie roku ubiegłego. Oznacza to wzrost sprzedaży o 36,18% i jednocześnie wzrost udziału w polskim rynku z 6,30% do 6,87%.
Renault plasuje się wciąż na ósmym miejscu wśród najpopularniejszych marek na rynku. W czerwcu sprzedano w Polsce 1.363 samochodów tego producenta. To o 1,56% więcej, niż w maju br. Jednocześnie w odniesieniu do czerwca’2006 jest to wzrost o… jeden samochód :-)
Skumulowana sprzedaż za pierwszych sześć miesięcy br. wyniosła w Renault 8.160 aut. To spadek w stosunku do pierwszego półrocza roku ubiegłego o 3,11%, co stanowi 262 samochody. Udział Renault w rynku wynosi 5,45% wobec 7,03 przed rokiem.
Nieźle poczyna sobie Citroën. Zajmuje wprawdzie dziewiątą pozycję, ale sprzedał w czerwcu tylko o 32 samochody mniej, niż Renault. Co więcej – osiągnął niezłą dynamikę miesiąc do miesiąca – wzrost wyniósł 25,09%, co przekłada się w liczbach bezwzględnych na 267 samochodów.
W stosunku do czerwca ubiegłego roku sprzedaż Citroëna wzrosła o 25,21%.
Z kolei sprzedaż narastająca, liczona od początku roku, wyniosła 7.040 samochodów. To o 14,55%, czyli 894 auta więcej, niż w analogicznym okresie roku ubiegłego. Mimo to udział Citroëna w polskim rynku zmalał z 5,13% do 4,71%.
samochody dostawcze
Nieco inaczej wygląda sytuacja na rynku samochodów dostawczych. Tu wśród producentów aut francuskich najlepiej radzi sobie Renault. W czerwcu sprzedano w Polsce 601 samochodów dostawczych tej marki, co dało francuskiemu koncernowi drugie miejsce w kraju – za Fiatem. Sprzedaż w stosunku do maja’2007 wzrosła o 59 aut, czyli o 10,89%. Wzrost w odniesieniu do czerwca’2006 wyniósł zaś aż 25,21%.
Sprzedaż za pierwsze półrocze była sporo wyższa od wyników za pierwszych sześć miesięcy roku ubiegłego – dynamika wyniosła aż o 37,31%, co oznacza wzrost zainteresowania dostawczymi samochodami Renault o 873 sztuk aut!
Piąte miejsce na rynku aut dostawczych (w rankingu wg sprzedaży narastającej) zajmuje Peugeot. W czerwcu sprzedano w Polsce 336 aut dostawczych tej marki, co oznacza spadek o 0,30%, czyli o jeden samochód. W porównaniu z czerwcem ubiegłego roku odnotowano jednak przyrost sprzedaży o 49,33%. Z kolei sprzedaż skumulowana za całe półrocze sięgnęła 2.045 samochodów, co w porównaniu z analogicznym okresem roku ubiegłego jest równoznaczne z przyrostem o 63,99% (798 samochodów).
Na szóstym miejscu uplasował się Citroën ze sprzedażą 350 samochodów w czerwcu br. To wprawdzie więcej, niż Peugeot, ale Citroën nie wyprzedził jeszcze partnerskiej firmy w rankingu kroczącym (sprzedaż narastająca od początku roku) – stąd taka kolejność firm z koncernu PSA. Jeśli trendy się utrzymają, to w podsumowaniu sprzedaży obejmującej również lipiec, wszystko wróci do normalności ;-)
Citroën sprzedał w czerwcu o 52 samochody dostawcze więcej, niż w maju, co jest równoznaczne z przyrostem o 17,45%. Jednocześnie w odniesieniu do czerwca ubr.r. sprzedaż dostawczych Citroënów wzrosła o 117,39%. Nieco mniejszą, ale również imponującą dynamikę, Citroën osiągnął w porównaniu rok do roku, czyli sprzedaży narastającej za pierwszych sześć miesięcy. Przed rokiem wynik ustalił się na poziomie 1.122 aut, zaś w tym roku wynosi już 2.014 samochodów! To wzrost o 79,50%!
Wszystkie trzy marki francuskie powiększyły swoje udziały w polskim rynku samochodów dostawczych. Renault dysponuje teraz „kawałkiem tortu” w wysokości 13,55% (było 12,93%), Peugeot ma 8,62% (było 6,86%), a Citroën pochwalić się może 8,46% (było 6,20%).
Na podstawie publikacji IBRM Samar
Krzysztof Gregorczyk
Najnowsze komentarze