Stellantis N.V. i Orano ogłosiły dziś podpisanie protokołu ustaleń w celu utworzenia spółki joint venture zajmującej się recyklingiem zużytych akumulatorów do pojazdów elektrycznych i złomu z gigafabryk w rozszerzonej Europie i Ameryce Północnej, wzmacniając pozycję Stellantis w łańcuchu wartości akumulatorów do pojazdów elektrycznych poprzez zapewnienie dodatkowego dostępu do kobaltu, niklu i litu niezbędnych do elektryfikacji i transformacji energetycznej.
„Cele Zrównoważonego Rozwoju Organizacji Narodów Zjednoczonych potwierdziły potrzebę znalezienia rozwiązań takich jak to z Orano, aby sprostać wyzwaniu niedoboru zasobów naturalnych i zrównoważonego rozwoju” – powiedziała Alison Jones, starsza wiceprezes Stellantis, Circular Economy Business Unit. „Kierując się naszym planem strategicznym Dare Forward 2030, Stellantis dąży do zmiany modelu produkcji i konsumpcji, wypełniając swoje zobowiązanie dotyczące gospodarki o obiegu zamkniętym”.
Spółka joint venture wykorzystuje innowacyjną, niskoemisyjną technologię Orano, która zrywa z istniejącymi procesami, umożliwiając odzysk wszystkich materiałów z akumulatorów litowo-jonowych oraz produkcję nowych materiałów katodowych. Spółka joint venture będzie produkować materiały znane również jako „czarna masa” lub „masa aktywna”. Może ona zostać poddana rafinacji w zakładzie hydrometalurgicznym Orano, który zostanie zbudowany w Dunkierce we Francji, tak aby materiały te mogły zostać ponownie wykorzystane w bateriach, zamykając w ten sposób pętlę gospodarki o obiegu zamkniętym.
Dzięki innowacyjnemu podejściu do obróbki wstępnej i najnowocześniejszej technologii hydrometalurgii, wskaźniki odzysku metali mogą osiągnąć wyjątkowy poziom ponad 90%. Umożliwia to producentom OEM osiągnięcie poziomów recyklingu Komisji Europejskiej do akumulatorów pojazdów elektrycznych i zapewnienie zrównoważonego modelu biznesowego. W kontekście zwiększonego zapotrzebowania na metale strategiczne i silnej zależności Europy od tych metali, Orano pozycjonuje się jako kluczowy gracz w zintegrowanym łańcuchu wartości, od recyklingu baterii po produkcję materiałów katodowych.
Zobacz: testy samochodów nowych i używanych. Pomiary. Opinie. Spalanie
„Cieszymy się z partnerstwa z tak dużym graczem jak Stellantis, aby wspólnie pracować nad recyklingiem zużytych baterii elektrycznych” – powiedział Guillaume Dureau, dyrektor Grupy Orano ds. innowacji, badań i rozwoju oraz medycyny nuklearnej, magnesów i baterii. „Jesteśmy dumni, że możemy wnieść naszą wiedzę i know-how wraz z naszym innowacyjnym i przełomowym procesem, który umożliwia prawdziwą zamkniętą pętlę. Orano kontynuuje swoje zaangażowanie w rozwój gospodarki niskoemisyjnej poprzez recykling materiałów strategicznych dla transformacji energetycznej i gospodarki o obiegu zamkniętym”.
W ramach planu strategicznego Stellantis Dare Forward 2030, jego jednostka biznesowa Circular Economy dąży do dziesięciokrotnego zwiększenia przychodów z recyklingu i osiągnięcia ponad 2 miliardów euro całkowitych przychodów z gospodarki o obiegu zamkniętym do 2030 roku. Stellantis jest na dobrej drodze, aby do 2038 r. stać się korporacją o zerowej emisji dwutlenku węgla netto, z uwzględnieniem wszystkich zakresów, z jednocyfrową procentową kompensacją pozostałych emisji.
Zobacz: nowe samochody Peugeot. Promocje
Nowy komercyjny podmiot zajmujący się recyklingiem zapewni również partnerom Stellantis, sieci posprzedażowej i innym producentom OEM rozwiązanie do zarządzania zużytymi bateriami i złomem z gigafabryk. Produkcja rozpocznie się w pierwszej połowie 2026 roku, przy ponownym wykorzystaniu istniejących aktywów i obiektów Stellantis. Inwestycje w przekwalifikowanie i podniesienie kwalifikacji pracowników Stellantis i Orano otworzą przed nimi zrównoważone perspektywy w nowych zadaniach.
źródło: Stellantis
Najnowsze komentarze