Stellantis i Saft przedstawiają inteligentniejszy, bardziej wydajny akumulator do samochodów i zasilania stacjonarnego.
Intelligent Battery Integrated System (IBIS) to wspólny korporacyjno-akademicki projekt badawczy realizowany we Francji, którego celem jest opracowanie bardziej wydajnego i tańszego systemu magazynowania energii
IBIS integruje funkcje ładowarki elektrycznej i falownika w modułach akumulatorów litowo-jonowych, zastępując je elektronicznymi kartami konwersji, zwalniając miejsce w pojeździe i obniżając koszty systemu.
Technologia ta stanowi przełom w mobilnym i stacjonarnym magazynowaniu energii, a zespół projektowy IBIS zamierza udostępnić ją komercyjnie w pojazdach Stellantis przed końcem tej dekady.
Po czterech latach projektowania, modelowania i symulacji, zespół 25 osób złożony z inżynierów i badaczy CNRS (Francuskie Narodowe Centrum Badań Naukowych), Stellantis i Saft zaprezentował dziś innowacyjny prototyp akumulatora magazynującego energię, który integruje funkcje falownika i ładowarki. Zintegrowanie funkcji inwertera i ładowarki tworzy akumulator, który jest bardziej wydajny, co zwiększa zasięg pojazdu elektrycznego, jest bardziej niezawodny i tańszy. Zwalnia również miejsce w aucie.
Wspólny projekt badawczy znany jest pod nazwą Intelligent Battery Integrated System (IBIS). Demonstrator, działający od lata 2022 r., jest przedmiotem licznych patentów i stanowi poważny przełom w stosunku do obecnie stosowanych systemów konwersji energii elektrycznej. Projekt umożliwił walidację wielu nowych koncepcji technicznych oraz opanowanie ich kontroli i działania w ramach przygotowań do zastosowań motoryzacyjnych lub stacjonarnych.
W dziedzinie elektromobilności projekt IBIS ma doprowadzić do prawdziwej zmiany paradygmatu w projektowaniu elektrycznych układów napędowych. Dzięki IBIS, elektroniczne tablice konwersji, które wykonują funkcje inwertera mocy i ładowarki, są montowane jak najbliżej ogniw baterii litowo-jonowych. Zaawansowany system sterowania umożliwia wytwarzanie prądu przemiennego dla silnika elektrycznego bezpośrednio z akumulatora.
Partnerzy projektu IBIS koncentrują się obecnie na budowie w pełni funkcjonalnego prototypu pojazdu, który będzie testowany na stanowiskach rozwojowych i torach testowych Stellantis, a także na otwartych drogach. Zespół projektowy IBIS zamierza udostępnić tę technologię w pojazdach marki Stellantis przed końcem tej dekady.
„Nasza podróż do elektryfikacji jest napędzana przez innowacje i doskonałość badawczą, która wykorzystuje najnowsze technologie, aby zaspokoić rzeczywiste potrzeby naszych klientów EV, takie jak zasięg, przestronność i przystępność cenowa, przy jednoczesnym zmniejszeniu śladu węglowego poprzez poprawę wydajności” – powiedział Ned Curic, dyrektor ds. inżynierii i technologii w Stellantis. „Ten rewolucyjny system akumulatorów może stanowić decydujący krok w zobowiązaniu Stellantis do zapewnienia wszystkim użytecznej i zaawansowanej technologii”.
Dzięki opracowaniu wydajnej i konkurencyjnej cenowo technologii, projekt IBIS oferuje możliwość zmniejszenia masy pojazdu oraz kosztów produkcji układów napędowych i pojazdów elektrycznych, oferując jednocześnie wiele nowych funkcji.
W dziedzinie stacjonarnego magazynowania energii i integracji energii odnawialnej, partner projektu, firma Saft, będzie w stanie zaoferować gotowe instalacje o zwiększonej dostępności baterii, zoptymalizowanym wykorzystaniu zainstalowanej energii i mniejszej powierzchni. Wewnętrzna architektura baterii IBIS uprości konserwację i modernizację obiektu oraz zmniejszy ślad węglowy obiektu.
Połączenie rozwiązań akumulatorowych stosowanych w pojazdach elektrycznych i stacjonarnych magazynach zwiększa konkurencyjność obu ofert dzięki efektom ilościowym na rozwijających się rynkach.
„Saft od ponad 100 lat znajduje się w centrum innowacji w dziedzinie baterii przemysłowych. Jako pionierzy w tej najnowocześniejszej dziedzinie, nasi naukowcy są w stanie realizować programy badawcze takie jak IBIS w perspektywie długoterminowej. Cieszymy się, że możemy współpracować z innymi uznanymi partnerami w tej dziedzinie wiedzy specjalistycznej przy tym innowacyjnym projekcie mającym na celu zrewolucjonizowanie mobilności elektrycznej i stacjonarnego magazynowania energii” – powiedział Cedric Duclos, dyrektor generalny Saft.
Projekt IBIS jest finansowany w ramach Planu Inwestycyjnego na Przyszłość, zarządzanego przez ADEME (Agencję Zarządzania Środowiskiem i Energią) i koordynowanego przez Stellantis. Uczestniczą w nim partnerzy przemysłowi Saft (TotalEnergies Group), E2CAD i Sherpa Engineering, a także laboratoria badawcze CNRS[1] (GeePs, SATIE, LEPMI) i Institut Lafayette.
źródło: Stellantis
Najnowsze komentarze