„Auto-Świat” nr 08 (706) z 16.II.2009
Stron: 52 (z okładką)
Cena: 2,30 zł
Koszt 1 strony: ponad 4,4 grosza
Warto kupić? można
O jakich markach francuskich piszą: Citroën, Peugeot, Renault (+Dacia)
Jakie modele opisano/pokazano/wspomniano: Berlingo, C1, C3, C4, C8, C-Cactus, DS3, DS4, DS5, DS Inside, Saxo, Xantia, Xsara, 106, 1007, 306, 307, 406, Clio, Espace, Kangoo, Laguna, Megane, Scenic, Twingo
Podobnie, jak „Motor”, tak i „Auto-Świat” na okładce pokazał najnowszą propozycję Citroëna, która zostanie oficjalnie pokazana za dwa tygodnie w Genewie – model DS Inside. To zapowiedź całej serii ekskluzywnych modeli oferowanych równolegle z klasycznymi autami bez wyróżnika DS, w których będzie można do woli wybierać w opcjach wyposażenia i… wykończenia – pełne zindywidualizowanie samochodu będzie w Citroënie jak najbardziej możliwe!
A co o samochodach francuskich znalazło się wewnątrz numeru? Sprawdźmy!
Zaczyna się w Listach na stronie 4. Dominik Przedmojski jest wprawdzie właścicielem Volkswagena Golfa GTI z limitowanej serii 20 Jahre, ale wykazuje Redakcji „Auto-Świata” co najmniej niedokładność, jeśli nie niekompetencję. Chodzi o porównanie usportowionych odmian Golfa III i Renault 19, jakie opublikowano dwa numery wcześniej. Okazuje się, że wzięto raczej standardowe Renault 19 i limitowaną serię Golfa i w związku z tym na przykład dobre wyposażenie Volkswagena przypisano większości egzemplarzy GTI. Trochę to mało rzetelne…
Strony 6-7 poświęcono na prezentację planowanej zmiany oblicza Citroëna. Pokazano naturalnie pierwszy z planowanych modeli serii DS, ale przypomniano też koncepcyjnego C-Cactusa – samochód zbudowany z niewielu części, oszczędny, przestronny, nietuzinkowy (jak przystało na Citroëna).
W tekście wspomniano też modele C3, C4, DS3, DS4 i DS5, a także Peugeota 1007. Ogólnie artykuł jest całkiem przyjemnie napisany, a podsumowanie Redaktora Jamiołkowskiego – jak najbardziej sensowne i trafne. Autor twierdzi bowiem, że inwestycja we własny wizerunek, a i rozwój jednocześnie, to w obliczu kryzysu całkiem sensowne pójście do przodu.
Miłośnicy Peugeota zapewne z radością spojrzą na stronę 10. Opublikowano tam wyniki plebiscytu Auto 1 za rok 2009. W klasie MPV wygrał Peugeot Partner, o czym zresztą pisaliśmy.
Na stronie 16. „Auto-Świat” zastanawia się, czy nie byłoby wskazane, gdyby i w Polsce – wzorem kilku państw Europy Zachodniej – wprowadzić premię za złomowanie starych aut przy zakupie nowego o niskiej emisji dwutlenku węgla. Wypowiada się m.in. Agata Szczech z Renault Polska. Czy polski rząd pójdzie przetartą ścieżką? Trudno powiedzieć, ale moim zdaniem pewnie nie – za dużo mamy pościąganych stareńkich samochodów, których potencjalne złomowanie mogłoby zrujnować nasz budżet, przynajmniej w odczuciu rządzących. Obym się jednak mylił…
Testowany na stronach 26-27 Ford Ka nowej generacji ma na rynku całkiem sporo konkurentów. Wymieniono trzy, z czego dwa, to auta francuskie: Citroën C1 i Renault Twingo.
Kokpit Citroëna C3 pokazano na malutkim zdjęciu zamieszczonym na stronie 29.
Na stronach 32-33 zamieszczono raport z kontroli ciekawego elementu, który – jako wyposażenie dodatkowe – zwykle kosztuje niewiele, a przydać się może. Odczują to wszyscy, którym dokuczają mrozy, które znowu nawiedziły nasz kraj. Może nie jakieś ogromne (trzy lata temu było ziiimniej!), ale jednak czasami dokuczliwe. Chodzi o podgrzewane fotele. Okazuje się, że większość aut ma całkiem przyzwoite maty grzejne, a wśród testowanych dziewięciu samochodów znalazły się Citroën C4 i Renault Megane. Oba wypadły całkiem nieźle.
O Citroënie wspomniano na stronie 37. – auto zostało uderzone przez samochód, którego kierowca uciekł, a wspomniany Citroën z kolei wylądował na samochodzie Czytelniczki „AŚ” piszącej w tej sprawie do tygodnika. Pani ta pyta, czy może dochodzić roszczeń od kierowcy Citroëna, ale że ten również jest poszkodowanym – nic takiego nie może mieć miejsca.
Renault Kangoo, Megane i Laguna, Citroën C8 i Peugeot 307 zostały wspomniane w tabelce zamieszczonej na stronie 43., w której pokazano wyniki przeprowadzonych przez „Auto-Bild”, bratnie wydawnictwo „Auto-Świata”, testy długodystansowe.
A na kolejnych dwóch stronach (44-45) opublikowano wyniki rankingu TÜV dla samochodów 8-9-letnich. Oto pozycje, na których sklasyfikowano samochody francuskie i procentowy udział aut z problemami technicznymi:
19. Citroën Xantia – 14,3% (lepiej, niż VW Golf, Audi A3, Hionda Civic, Ford Focus, Mercedes C-Klasse, czy Nissan Primera)
35. Renault Megane – 16,9% (lepiej, niż Škoda Octavia, czy Mitsubishi Carisma)
42. Renault Espace – 17,2% (lepiej, niż Opla Astra, Vectra, Zafira, Mazda 626, Seaty Ibiza, Cordoba, Toledo, Volvo S/V40)
51. Peugeot 406 – 18,6% (lepiej, niż Audi A4 i A8, Mercedes E-Klasse, BMW 5)
59. Renault Scenic – 19,9% – lepiej, niż BMW 3 i 7, Opel Omega, Audi A6 i Volkswagen Passat!)
65. Citroën Saxo – 21,3%
65. Renault Laguna – 21,3%
67. Peugeot 106 – 21,5%
68. Peugeot 306 – 21,6% (lepiej, niż VW Sharan, Seat Alhambra, Ford Fiesta)
73. Renault Clio – 22,1% (lepiej, niż Volvo S/V70 i Ford Galaxy)
76. Citroën Xsara – 23,1% (lepiej, niż Ford Mondeo)
79. Citroën Berlingo – 24,4%
84. Renault Twingo – 25,5% (lepiej, niż Ford Ka)
No i legły w gruzach mity o bezawaryjności Volkswagena Passata i Forda Mondeo…
Renault Clio przywołał też jeden z internautów, co opublikowano na stronie 50. Chodziło o zamianę oleju mineralnego na półsyntetyczny. Właściciel wspomnianego Clio dokonał takiej zamiany przy przebiegu 165 tys. km i problemów z silnikiem nie było.
I to już wszystko, co o samochodach francuskich napisano w „Auto-Świecie” w tym tygodniu. Tym razem można ten tygodnik kupić.
Krzysiek Gregorczyk
Najnowsze komentarze