„Auto-Świat” nr 09 (657) z 25.II.2008
Stron: 52 (z okładką) + 32 (dodatek „AŚ market”)
Cena: 2,60 zł
Koszt 1 strony: prawie 3,1 grosza (licząc z dodatkiem)
Warto kupić? niekoniecznie
O jakich markach francuskich piszą: Citroën, Peugeot, Renault
O jakich modelach piszą: Berlingo, Saxo, Xantia, Xsara, 106, 206, 207, 306, 308, 406, Clio, Espace, Kangoo, Koleos, Laguna, Megane, Modus, Scenic, Trafic, Twingo
Dziś nietypowo zaczniemy od analizy zawartości dodatku. Nie, żeby było tam jakoś specjalnie dużo o francuskich autach, wręcz przeciwnie, ale czasem trzeba pewnej odmiany ;-) Już na drugiej stronie znaleźć można informację o książce dla użytkowników Peugeotów 406.
Na stronach 6-7 zamieszczono raport z reakcji dealerów 20 najpopularniejszych marek na mailowe/generowane przez formularze na stronach www prośby o jazdę testową. Okazuje się, że dealerzy warszawscy dziewięciu marek, w tym wszystkich francuskich, nie wykazali najmniejszego zainteresowania klientem szukającym kontaktu drogą elektroniczną :-( W Olsztynie było podobnie – również dziewięciu dealerów się nie odezwało, ale jak dla nas widać pewną poprawę – zareagował dealer Renault. Mimo wszystko wyniki są żenujące – gdzie nam do zaawansowanego technologicznie społeczeństwa, skoro niemal 50% firm po prostu olewa klientów korzystających z nie tak nowych w końcu technologii.
Citroën Berlingo parkujący w niedozwolonym miejscu ilustruje list od czytelnika poświęcony piętnowaniu nieprawnych zachowań na drogach zamieszczony na stronie 4.
Na stronach 6-9 zamieszczono artykuł poświęcony najciekawszym samochodom, które zostaną pokazane na Salonie Samochodowym w Genewie. Niestety spośród aut francuskich zauważono jedynie Koleosa i Twingo RS. Zdaniem „Auto-Świata” ani Citroën, ani Peugeot nie pokażą w Szwajcarii nic ciekawego…
Peugeota 308 SW pokazano na stronie 14. Większość przeznaczonej na to powierzchni zajęły zdjęcia, do których dorzucono odrobinę tekstu. Jeśli interesuje Was to auto, to powinniście raczej zajrzeć tutaj – opublikowaliśmy tam obszerne dossier tego ciekawego modelu, którym może podróżować nawet siedem osób.
Aż dwie strony (28-29) poświęcono na prezentację nowego Grand Modusa. Zastanawiam się wprawdzie, jak to autko jeździ, skoro napisano, że ma aż trzy metry sześcienne szyb, a jak by nie patrzeć – szkło waży sporo, ale pewnie dla „Auto-Świata” metry kwadratowe i sześcienne, to praktycznie to samo. Rzetelność i dokładność, a przede wszystkim zwykła poprawność tego tygodnika nie przestaje mnie szokować… Smaczku tej ewidentnej pomyłce dodaje fakt jej podkreślenia czerwoną czcionką :-)
Pochwalono przestronność nowego Grand Modusa, choć skrytykowano jedynie jednopłaszczyznową regulację kolumny kierownicy. Doceniono znakomitą widoczność z wnętrza (to osiągnięcie – wszak trzy metry sześcienne szkła nie ułatwiają obserwacji…), ale i funkcjonalność objawiającą się w postaci przesuwanej tylnej kanapy. Wnętrze, jak to w Renault, zawiera sporo schowków, które pomagają utrzymać porządek. Postaramy się i my wkrótce przetestować nowego Modusa, a tymczasem polecam Wam lekturę dossier tego modelu.
Właściciel Peugeota 207 z benzynowym silnikiem 1.6 pyta, czy to auto ma filtr cząstek stałych. Redakcja słusznie odpowiada, że to niemożliwe, a pojawiający się komunikat Depollution System Faulty związany jest z niewłaściwym składem spalin. Przyczyn takiego problemu może być sporo i „AŚ” sugeruje skorzystanie z komputera diagnostycznego.
Na stronie 41. list człowieka, który kupił w komisie używanego Trafica, a tuz po dokonaniu transakcji z samochodem zaczęły się problemy. Auto trafiło do serwisu, który za naprawę wziął ok. 5 tys. zł. Klient domaga się reakcji komisu, który – jak łatwo się domyślić – milczy.
Na stronach 46-47 opublikowano ranking awaryjności samochodów 6-7-letnich według niemieckiego instytutu TÜV. Oto lokaty francuskich aut oraz ich średnia usterkowość w procentach:
33. Citroën Xantia – 10,8 (tuż za Mercedesem klasy C)
47. Renault Espace – 12,9
47. Renault Megane – 12,9 (taki sam wynik uzyskała Fabia)
60. Peugeot 406 – 14,2
63. Peugeot 206 – 14,4
64. Peugeot 306 – 14,6
66. Renault Laguna – 15,0 (lepiej, niż Audi A6, Ford Mondeo i Mercedes klasy E)
73. Renault Clio – 15,9
76. Citroën Berlingo – 16,2
77. Citroën Xsara – 16,4
80. Citroën Saxo – 16,8
84. Renault Twingo – 17,3
87. Renault Scenic – 18,2
90. Peugeot 106 – 18,9
94. Renault Kangoo – 19,3
Jako ciekawostkę podam, że w tej grupie wiekowej uwielbiane w Polsce Audi A4 zajmuje 56. miejsce z usterkowością na poziomie 13,4%, dwa miejsca dalej sklasyfikowano obiekt marzeń wielu Polaków, czyli BMW serii 5 (13,9% poważnych usterek), uważana za bezawaryjną Mazda 626 wylądowała na 59. pozycji z wynikiem 14,1%, a ubóstwiany Passat znalazł się dopiero na miejscu 79, bo poważne usterki wykryto w 16,6% samochodów!!! Niewiele (0,2%) lepiej, niż w Alfie Romeo 156! BMW serii 7 znalazło się na pozycji 83 z wynikiem 17,2%, dwa oczka wyżej, niż ukochane w Polsce BMW serii 3, wśród których 17,6% okazało się dość mocno usterkowe. VW Sharan załapał się na lokatę 90 wraz z Peugeotem 106, a Alhambra wypadła jeszcze gorzej, przekraczając 20% usterkowości. I co – niemieckie są solidne i się nie psują? To chyba tylko w Polsce…
I to już wszystko, co o samochodach francuskich można znaleźć w tym tygodniu w „Auto-Świecie”. Znowu modeli dużo, ale treści niewiele. Nie pozostaje nam nic innego, jak sprawdzić „Motor”.
Krzysiek Gregorczyk
Najnowsze komentarze