Ani jednego samochodu francuskiego nie ma na okładce aktualnego wydania tygodnika AUTO ŚWIAT. Kolejnego podwójnego w tym roku. Pokazują za to jakąś wizualizację, a może prototyp SUV-a Audi, który z pewnością niewiele wspólnego będzie miał z faktycznym samochodem. Cóż – ekscytacja VAG-iem jest tam większa, niż u nas samochodami francuskimi. Tyle, że u nas wynika to z pasji i profilu, a AUTO ŚWIAT próbuje uchodzić za obiektywne pismo. Czy jednak kiedykolwiek ten periodyk obiektywny był?
AUTO ŚWIAT nr 15-16 (1260) z 6.IV.2020
Wydawca: Ringier Axel Springer Polska Sp. z o.o.
Stron: 68 (z okładką) + 16 (dodatek „Testy produktów, porady, serwis, prawo”)
Cena: 4,99 zł
Koszt 1 strony: ponad 5,9 grosza
Warto kupić? Niekoniecznie
O jakich interesujących nas markach piszą: Citroën, Lazareth, Peugeot, Renault, Opel
Jakie modele opisano/pokazano/wspomniano: Evasion, Amphibie, Hot Rod V12 Hybrid, LM847, LMV496, Too’In, Triporteur Electrique, Wazuma GT, Wazuma R1, Wazuma Showtracks, Wazuma V8M, 208, 407, Clio, Espace, Laguna, Astra
Dopiero na stronie 33.znajdziecie… nie, nie samochód francuski. Znajdziecie test Opla Astry, a więc samochodu niemieckiej marki, acz należącej od paru już lat do koncernu PSA. Ten kompakt napędzany trzycylindrowym silnikiem „wyceniono” na cztery gwiazdki chwaląc przestronne wnętrze, silnik nie generujący wibracji, niezłe prowadzenie i całkiem sensownie skalkulowane ceny.
TEST 208-KI
Kolejny test, który może Was zainteresować, AUTO ŚWIAT opublikował na stronach 36-37. Opisano tam dokładnie ten sam egzemplarz Peugeota 208 GT Line, który i ja miałem przyjemność testować. Pochwalono stylistykę, oryginalność, bogate wyposażenie i osiągi. Redaktor Borkowski, którego uważam za Autora wyważonych i – jak na AUTO ŚWIAT – obiektywnych opinii, jest zachwycony jakością materiałów wykończeniowych. Ale nie wszystko mu się podoba. Krytykuje ograniczoną przestronność wnętrza, zwłaszcza z tyłu. Również pojemność bagażnika nie stawia 208-ki w rzędzie najlepszych pod tym względem graczy w segmencie (Polo, czy Clio). Z drugiej jednak strony mowa o samochodzie miejskim. Nie wiem jednak, skąd wzięło się podane przez AUTO ŚWIAT 265 litrów – według producenta jest to 300 dm³ (według normy VDA 210) lub 311 litrów (w oparciu o tę samą normę).
Pochwalono też skrzynię, choć nie bez odrobiny krytyki za spóźnione czasem reakcje. Największej krytyce poddano spalanie – AUTO ŚWIAT uzyskał średnio 7,2 l/100 km. Ja z przeszło 600 km testu miałem wynik o pół litra mniejszy.
Redaktorowi Borkowskiemu spodobały się układ kierowniczy i układ jezdny, choć na 17-calowych felgach spada nieco komfort jazdy. Nie spodobała się za to cena (startuje z poziomu 95.200 zł za tę wersję z tym silnikiem i skrzynią automatyczną), co jestem w stanie zrozumieć. Ostatecznie Peugeot 208 otrzymał 4,5 z pięciu możliwych do zdobycia gwiazdek.
UŻYWANE
W dziale Auta używane (strony 52-55) AUTO ŚWIAT pokazał dziesięć trwałych i niezawodnych samochodów kompaktowych. Tak, naprawdę znalazł się wśród nich model francuski! Jeden, ale jednak. To Renault Megane III. Za ok. 20.000 zł można kupić egzemplarz z 2011 roku – o dwa lata młodszy od Golfa czy Octavii. Redakcja sugeruje wersję z benzynowym silnikiem 1.6 o mocy 110 KM, ewentualnie diesle 2.0 dCi i 1.5 dCi (po 2010 roku).
AUTO ŚWIAT twierdzi też (w kolejnym artykule), że Peugeot 407 nie jest taki zły, jak się sądzi. Obserwuję w moim regionie zamieszkania, że pojawia się coraz więcej 407-ek – są dość tanie, z reguły dobrze wyposażone, mają trwałe silniki wciąż świetnie wyglądają. A „w moim regionie” oznacza teren, na którym królują wszelkie niemieckie samochody, zwłaszcza z „jedynego słusznego” koncernu. Mimo to 407-ki trafiają się na drogach coraz częściej.
AUTO ŚWIAT chwali zarówno pewne benzyniaki, zwłaszcza 2.0, jak i diesle, szczególnie też te 2-litrowe. Trwałość zawieszenia uznano za „nieporównywalnie” wyższą, niż w Passacie B5! Generalnie nie jest to problematyczne auto, a w większości egzemplarzy usterki są drobne i łatwe do usunięcia. W niektórych wersjach jednak koszty mogą być wyższe.
Wśród rywali pojawiła się Laguna III, a Peugeot 407 uzyskał ostateczna notę w postaci jedynie trzech gwiazdek na pięć możliwych do zgarnięcia.
CIEKAWOSTKA
Na stronach 58-61 zaprezentowano część dokonań francuskiej firmy Lazareth. To w zasadzie manufaktura, która potrafi zrobić niemalże każdy pojazd – jeżdżący, pływający, latający… W materiale zobaczycie przerobione Twingo V8 Trophy oraz autorskie propozycje firmy o nazwach: Amphibie, Hot Rod V12 Hybrid, LM847, LMV496, Too’In, Triporteur Electrique, Wazuma GT, Wazuma R1, Wazuma Showtracks, Wazuma V8M. Ta ostatnia trochę mi przypomina Peugeota EX1, koncept z 2010 roku.
W dziale Z naszego archiwum (strona 64.) przypomniano porównanie siedmiu minivanów, w tym Citroëna Evasion i Renault Espace.
I to już wszystko, co o francuskich samochodach napisano w aktualnym, podwójnym numerze tygodnika AUTO ŚWIAT.
Krzysztof Gregorczyk; grafika: Auto Świat
Najnowsze komentarze