„Auto Świat” nr 19 (819) z 9.V.2011
Stron: 60 (z okładką)
Cena: 2,30 zł
Koszt 1 strony: ponad 3,8 grosza
Warto kupić? Niekoniecznie
O jakich interesujących nas markach piszą lub choćby wzmiankują: Citroën, Peugeot, Renault
Jakim modelom poświęcono choćby odrobinę miejsca: C-Zero, C-Crosser, C5, C8, 308, 406, 4007, 508, 607, 807, i0n, Clio, Twizy
Na Peugeota 508 SW dla żony zdecydował się Artur, którego list opublikowano na stronie 4. Auto w wybranej przez czytelnika konfiguracji jest tylko nieznacznie droższe od modelu 308 SW z analogicznym silnikiem. Artur chciałby mieć w 508-ce zautomatyzowaną (a nie automatyczną) skrzynię biegów, przy czym nie zależy mu na osiągach. Cóż – 508, to fajny samochód, choć ja wybrałbym którąś z mocniejszych wersji. Już niedługo na naszych łamach znajdziecie test Peugeota 508 SW GT.
Zapis wrażeń z testu Renault Twizy znajdziecie na stronie 12. Autko oceniono na trzy gwiazdki, a skrytykowano cenę, która w standardzie nie przekracza 7.000 euro, ale na auto z mocniejszym silnikiem trzeba przygotować jeszcze 2.500 euro więcej, a w dodatku trzeba płacić abonament za akumulatory (45 euro miesięcznie). Zgoda. Szkoda, że nie napisano, co się za te 45 euro otrzymuje, bo nie płaci się tego ot tak, bez sensu. Poza tym nie wierzę, że wraz z rozwojem masowej produkcji cena nie spadnie.
Skrytykowano też nadwozie. Faktycznie – z tyłu nie będzie zbyt wygodnie nikomu dorosłemu, ale jechać się tam da. A co do crash-testu od tyłu, to ja go nie widziałem. Organizacja EuroNCAP niczego takiego nie przeprowadziła. Na YouTube na szybko też nic nie znalazłem. Poproszę więc uniżenie, by podano mi w „Auto Świecie” jakiś link do filmu, gdzie będę się mógł zapoznać z wynikami takiego zderzenia. Musi to istnieć, skoro napisano w artykule, że „każdy, kto widział crashtest z uderzeniem od tyłu i ma odrobinę wyobraźni, dziecka tu nie posadzi”. Nie wierzę, by chłopaki sobie taki test wymyślili – nie w tak poważnym wydawnictwie, jak Axel Springer…
Generalnie więc krytyka krytykę pogania i należy się cieszyć, ze Twizy otrzymał AŻ trzy gwiazdki…
Strona 13., a w zasadzie jej górna część, przynosi krótki test odświeżonego Peugeota 308 e-HDi. Stwierdzono, że 308-ka ma przeciętną pojemność bagażnika. Sprawdziłem w dossier tego modelu i wyczytałem, że w hatchbacku wynosi ona 430 litrów. Sprawdziłem, jak to jest w ikonie prasy motoryzacyjnej, czyli w Golfie VI. Volkswagen wyposażył swoją legendę w aż 350-litrowy kufer. Faktycznie – Peugeot ma konkurenta, jak ta lala ;-)
Pochwalono za to wnętrze wykańczane teraz jeszcze przyjemniejszymi materiałami, oraz układ Stop&Start, zwany mikrohybrydą. Znakomite wyciszenie wnętrza pozwala jeździć z wysokimi prędkościami bez bólu w uszach.
Ogólnie zrestylizowaną 308-kę oceniono na cztery gwiazdki (na pięć możliwych).
O finale najnowszej edycji konkursy plastycznego „Bezpieczeństwo dla wszystkich” wspomniano na stronie 15.
O Peugeocie z filtrem FAP pisze Bartłomiej, którego pytanie o obsługę tego podzespołu opublikowano na stronie 38. w dziale Porady.
Przed wysokimi kosztami serwisu silników 2.2 HDi przestrzega „Auto Świat” na stronach 50-51. Wprawdzie napisano tam, że nie jest to – na tle konkurencyjnych jednostek napędowych – jakiś szczególnie awaryjny silnik, ale tytuł utkwi w pamięci każdemu, kto tylko go przeczyta. Część w efekcie nie zapozna się z artykułem.
Tak przy okazji – skoro silnik 2.2 HDi w najnowszej wersji oferujący 204 KM, to jednostka mocno wysilona, to czemu nie napisano tego w tym samym numerze w porównaniu Audi A6, BMW serii 5 i Saaba 9-5, których 2-litrowe silniki generują 177-190 KM? Dziś taka moc z tej pojemności, to żadne osiągnięcie, ale wytyka się to, dziwnym trafem, nie niemieckim konstrukcjom…
Silniki 2.2 HDi różnych generacji można spotkać w Citroënach C5, C6, C8 i C-Crosserze (o C6 nie wspomniano w artykule) i Peugeotach 406, 4007, 508, 607 i 807 (o 508 też nie wspomniano).
Renault Clio można dostrzec na zdjęciu na stronie 53.
Samochody francuskich marek są wykorzystywane przez całkiem sporo samorządów. Możecie o tym poczytać na stronie 54.
Ciekawy artykuł poświęcony elektrycznemu Citroënowi C-Zero znajdziecie na stronach 56-57. Wreszcie nie krytykowano go totalnie za wszystko, a jedynie za przewidywaną cenę. Wspomniano też Peugeota i0na – bliźniaka C-Zero i Mitsubishi i-MiEV. Do obejrzenia filmów poświęconych C-Zero zachęcają też na stronie 58. sugerując odwiedziny na Autoswiat.tv.
I to już wszystko, co o samochodach francuskich napisano w „Auto-Świecie” w tym tygodniu.
Krzysiek Gregorczyk
Najnowsze komentarze