MOTOR najwięcej miejsca na okładce poświęcił na nowe Audi A8. Aż zajrzałem do wnętrza numeru, by sprawdzić, kiedy to auto trafi do salonów. Okazuje się, że na prezentację czekać trzeba rok. A to znaczy, że z szumnych zapowiedzi pozostaną pewnie tylko wióry i nowe A8 będzie tak samo nudne stylistycznie, jak jego poprzednie generacje od przeszło dwóch dekad. Za to jeśli chodzi o samochody francuskie, to MOTOR na okładce pokazał tylko jeden, i to w tle za Astrą i Golfem. Jak zwykle na okładce dominują więc samochody niemieckie.
MOTOR nr 15 (3277) z 11.IV.2016
Wydawca: Bauer Sp. z o.o. Sp. k.
Stron: 56 (z okładką)
Cena: 1,99 zł
Koszt 1 strony: ponad 3,55 grosza
Warto kupić? Raczej tak
O jakich interesujących nas markach piszą: Aixam, Citroën, Chatenet, Microcar, Peugeot, Renault, Dacia
Jakie modele opisano/pokazano/wspomniano: Crossover GTR, Berlingo, C3, C4 Picasso, CH30, 208, 2008, 308, 3008, 407, 508, M.GO Family, Captur, Clio, Kaptur, Megane, Scenic, Zoe, Duster, sportowe
O testach zderzeniowych EuroNCAP, jakim poddano mikrocary, możecie poczytać na stronie 10. Wspomniano tam m.in. Aixama Crossovera GTR [nazwa dłuższa, niż sam samochód ;-)], Chateneta CH30 oraz Microcara M.GO Family, że wymienię jedynie te francuskie. Takie auta można kupić także w Polsce, ale jako nowe pojazdy są naprawdę drogie. Jeśli jednak kogoś stać, to czemu nie? ;-)
W dziale Przyszłe premiery na marginesie strony 12. wspomniano Citroëna C3 oraz Peugeoty 3008 i 508.
Na tej samej stronie znajdziecie krótką notatkę poświęconą Renault Kapturowi – samochodowi opracowanemu z myślą o rynku rosyjskim. Wspomniano przy okazji o Renault Capturze oraz o Dacii Duster.
Renault i Dacia pojawiły się też w tabelce z wynikami sprzedaży nowych aut w Polsce (liczba rejestracji) w pierwszym kwartale. Interesujące nas marki pojawiły się w Top10 odpowiednio na miejscach siódmym i dziewiątym. Tabelkę tę znajdziecie na stronie 13.
Obok natkniecie się na krótką notatkę poświęconą strategii Grupy PSA, której wszystkie trzy marki zdołano wymienić w tym tekściku.
A na marginesie tejże samej strony 13. opublikowano skrócony cennik Peugeota 2008 po liftingu.
Porównanie trzech samochodów kompaktowych, z których każdy otrzymał w ostatnich czterech latach tytuł Samochodu Roku (Car of the Year) znajdziecie na stronach 18-22. Auta w tym starciu napędzane są przez benzynowe silniki o mocy rzędu 125-130 KM, przy czym tylko w Peugeocie pracuje jednostka trzycylindrowa, która jednakże generuje nieco więcej mocy, aniżeli niemiecka konkurencja – 125-konne Opel Astra i Volkswagen Golf dysponujące motorami czterocylindrowymi.
Peugeot został uznany za samochód przestronny, choć oczywiście Golf jest przestronniejszy ;-) Najprzestronniejszy. Zwłaszcza z tyłu, bo z przodu na wysokość góruje na przykład Opel przed Peugeotem, a Golf jest na końcu. Peugeot ma też największy bagażnik, acz tylko standardowo – po złożeniu kanapy Volkswagen podobno oferuje więcej. Za to zasięg (teoretyczny) Peugeota nie pozostawia wątpliwości, kto zajedzie dalej. Dużo dalej! W praktyce jest podobnie – w teście wyszło, że na pełnym baku Peugeot może pokonać 860 km – to o 80 km więcej od Golfa i aż 180 km więcej od Opla. Bo Peugeot po prostu mało pali.
No ale nie może być tak, żeby Peugeot górował nad niemiecką konkurencją! Dlatego uznano, że ma „przeczulone” ESP, kokpit „łatwością obsługi ustępuje rywalom”, a „zagłówek uwiera wysokie osoby w kark”.
Na szczęście pochwalono silnik 1.2 PureTech 130. Trudno, żeby nie – to wszak Silnik Roku w swojej klasie pojemności. Ma tylko trzy cylindry, ale pracuje kulturalnie, jest oszczędny i zapewnia dobrą dynamikę, ma szybką reakcję na gaz, a moc rozwija bardzo płynnie, co szczególnie podkreślono.
W przypadku Peugeota oceniano wersję Style i przyczepiono się nieco do opcjonalnego wyposażenia – że w Golfie można mieć więcej. Może i tak, ale po pierwsze Peugeot 308 Style i tak ma standardowo nie gorsze wyposażenie, nić Golf Highline (topowy!), co MOTOR nawet ocenił dwoma punktami więcej w tabelce), a po drugie nawet wybierając Peugeota 308 w najbogatszej wersji Allure i tak wydacie mniej, niż za Golfa Highline ciesząc się naprawdę bogatym wyposażeniem Peugeota w standardzie! Tak więc gdyby wzięto pod uwagę wersję Allure, to Peugeot straciłby przewagę punktową za cenę, ale mógłby sporo zyskać na wyposażeniu. Kto wie, czy wtedy nie wygrałby porównania… Miałby bowiem i tak 1 punkt więcej za cenę, a za wyposażenie (gdzie miał dwa oczka przewagi) zyskałby zapewne i za wyposażenie standardowe, i za opcjonalne. I pewnie wygrałby całe porównanie! A tak niestety tylko zremisował z Golfem, (auta uzyskały po 205 punktów), zaś Astra zajęła miejsce trzecie (200 oczek).
Zresztą aż 4-punktowa przewaga Volkswagena nad Peugeotem za przestronność wnętrza, gdy podobne różnice w centymetrach między 308 i Astrą „wyceniono” na tylko 1 punkcik, to też temat dla prokuratora ;-) Golf jest, w moim odczuciu, wyraźnie słabszy od Peugeota, ale przecież do wygranej 308-ki MOTOR nie mógł dopuścić. Dobrze, że chociaż nie poszli całkiem po bandzie i nie ocenili francuskiego auta najgorzej. A tak mamy ex aequo Peugeota i Volkswagena na najwyższym stopniu podium!
Kartę hands free Renault i fragmenty wnętrza samochodu tej marki można dostrzec na zdjęciach zamieszczonych na stronie 31.
Zestawienie przeciążeń, jakie mogą na nas działaś w samochodach, zamieszczono na stronie 34. Natraficie w tej tabelce także na auta francuskie: Citroëny Berlingo i Grand C4 Picasso, Peugeoty 208, 308 i 508, Renault Captura, Clio i Megane oraz na Dacię Duster.
Rajdowego Peugeota 208 można dostrzec na stronie 42. przy opisie nowej gry komputerowej.
MOTOR próbuje podpowiedzieć czytelnikom, czy lepiej wybrać auto nowszej generacji, czy tańsze, ale starszej. Czyni to na przykładzie dwunastu par, w tym dwóch francuskich. W przypadku Peugeotów 407 i 508 z lat odpowiednio 2010 i 2011 wybór padł na przestronniejszą i bardziej komfortową 508-kę. W przypadku Scenic’a II i III z lat odpowiednio 2008 i 2009 wskazano na starszy model, acz zaznaczono, że „każdy Scenic to dobry wybór”! jestem pod wrażeniem.
Generalnie MOTOR na dwanaście przypadków osiem razy wskazał na model starszy, a tylko cztery na nowszy.
O współużytkowaniu aut traktuje artykuł zamieszczony na stronie 54. Pokazano tam Renault Zoe, które już można użytkować na zasadach car-sharingu m.in. w Palermo.
I to już wszystko, co MOTOR napisał o francuskich samochodach w aktualnym numerze.
Krzysztof Gregorczyk; grafika: MOTOR
Najnowsze komentarze