„Motor” nr 25 (3078) z 18.VI.2012
Stron: 56 (z okładką)
Cena: 1,99 zł
Koszt 1 strony: ponad 3,5 grosza
Warto kupić? Można
O jakich interesujących nas markach piszą: Citroën, Peugeot, Renault, Dacia
Jakie modele opisano/pokazano/wspomniano: Berlingo, C3, C4, C4 Picasso, C5, DS3, DS4, Xsara Picasso, 207, 208, 308, 3008, 508, 5008, Partner, RCZ, 19, Clio, Espace, Kangoo, Laguna, Megane, Scenic, Twingo, Vel Satis, Dokker, Duster, Lodgy, Logan
Peugeota 508 RXH przywołano na stronie 4. To pierwsza wzmianka o francuskim samochodzie w dezaktualizującym się już powoli numerze „Motoru”.
Na stronach 6-7 (ale tylko w ich górnej części i też nie po całej szerokości, nie myślcie sobie), zaprezentowano Dacię Duster po spodziewanym przez „Motor” w przyszłym roku liftingu. Wizualizację zestawiono z aktualnym modelem i widać, że graficy się nie wysilili. Zresztą jeśli chcecie poczytać na ten temat więcej krytycznych słów, to zajrzyjcie na forum Dacia Klub Polska. W tekście wspomniano też modele Lodgy, Logan i Dokker.
Krótkie wzmianki o Renault Grand Kangoo i polskich cenach hybryd Peugeota znajdziecie na marginesie strony 7.
Wyniki sprzedaży, a w zasadzie rejestracji nowych aut w okresie od stycznia do maja br. prezentuje tabelka zamieszczona na stronie 8. Wynika z niej, że Renault zajmuje miejsce 8. z wynikiem 6.213 samochodów.
Zamaskowane Renault Clio (być może nawet R.S.) pokazano na stronie 9. A my wiemy już, że zaplanowana na początek lipca światowa premiera Clio IV i związany z nią spęd dziennikarzy nie dojdzie do skutku. Renault faktycznie tnie koszty. Wspominałem o tym już kilka dni temu. Dziś wiem to już na pewno. Szkoda, bo mieliśmy tam być.
Na stronach 26-28 znajdziecie materiał, w którym porównano aż 150 modeli samochodów pod kątem elastyczności na czwartym biegu. Wzięto pod uwagę czas przyspieszania od 60 do 100 km/h. W tabelce pojawiły się też samochody francuskie, na miejscach:
11. Renault Megane R.S. 250 KM, 360 Nm, 4,7 s.
19. Peugeot 207 RC, 175 KM, 240 Nm, 5,2 s.
19. Peugeot 308 GTI, 200 KM, 275 Nm, 5,2 s.
26. Peugeot RCZ 1.6 THP, 200 KM, 275 Nm, 5,5 s.
27. Renault Grand Scenic 2.0 dCi, 160 KM, 380 Nm, 5,8 s.
32. Renault Clio R.S., 201 KM, 215 Nm, 6,0 s.
39. Citroën DS3 Racing, 202 KM, 275 Nm, 6,3 s.
39. Peugeot RCZ 2.0 HDi, 163 KM, 340 Nm, 6,0 s.
39. Renault Megane 1.9 dCi, 130 KM, 300 Nm, 6,0 s.
50. Peugeot 5008 2.0 HDi, 150 KM, 340 Nm, 6,6 s.
58. Citroën C4 1.6 HDi, 112 KM, 270 Nm, 7,0 s.
62. Citroën C5 Break 2.2 HDi, 204 KM, 450 Nm, 7,2 s.
62. Renault Laguna Grandtour 2.0 dCi, 150 KM, 340 Nm, 7,2 s.
62. Dacia Duster 1.5 dCi, 107 KM, 240 Nm, 7,2 s.
62. Renault Grand Scenic 1.6 dCi, 130 KM, 320 Nm, 7,2 s.
68. Citroën DS4 1.6 HDi, 112 KM, 270 Nm, 7,3 s.
73. Citroën C4 Grand Picasso 2.0 HDi, 150 KM, 340 Nm, 7,6 s.
73. Peugeot 5008 1.6 THP, 156 KM, 240 Nm, 7,6 s.
80. Renault Scenic 1.4 TCe, 130 KM, 190 Nm, 7,9 s.
85. Peugeot 508 2.0 HDi, 140 KM, 320 Nm, 8,0 s.
96. Peugeot 3008 1.6 HDi, 112 KM, 270 Nm, 8,6 s.
98. Citroën C3 1.6 HDi, 92 KM, 230 Nm, 8,7 s.
102. Renault Megane 1.4 TCe, 130 KM, 190 Nm, 8,9 s.
107. Dacia Duster 1.6, 105 KM, 148 Nm, 9,9 s.
110. Citroën C4 1.6 VTi, 120 KM, 160 Nm, 10,1 s.
115. Renault Clio 1.2 TCe, 103 KM, 155 Nm, 10,4 s.
120. Citroën C3 1.4 VTi, 95 KM, 136 Nm, 10,9 s.
126. Peugeot 208 1.4 VTi, 95 KM, 136 Nm, 11,7 s.
147. Renault Twingo 1.2, 75 KM, 107 Nm, 17,1 s.
Zastanawia mnie przede wszystkim różnica między Citroënem C3, a Peugeotem 208 z silnikami 1.4 VTi. Taka sama jednostka napędowa, Peugeot lżejszy od Citroëna, a wynik przyspieszania gorszy i to sporo – o blisko sekundę…
Wśród dziesięciu najgorszych silników wymieniono – co mnie bardzo cieszy – jednostki 2.0 TDI, 2.5 TDI V6 i 1.4 TSI pochodzące z koncernu Volkswagena. Francuskie modele – Renault Espace i Vel Satis – wspomniano (na stronie 34.) jedynie przy okazji opisywania silnika 3.0 CDTI z gamy Opla, jednostki pochodzącej zresztą od japońskiego Isuzu.
Jeden z wielu motoryzacyjnych mitów krążących głosi, jakoby części zamienne do samochodów francuskich były drogie. Nieraz, nawet na łamach pism motoryzacyjnych, okazuje się jednak, że wcale tak nie jest. Tym razem „Motor” sporządził zestawienie cen głośników samochodowych i wychodzi na to, że wielu producentów zdziera w ASO kosmiczne pieniądze za te elementy, gdy taki sam głośnik można kupić w specjalistycznym sklepie wielokrotnie taniej. Ale nie w przypadku aut francuskich – tu ASO potrafi być nawet tańszym źródłem!!! I w żadnym podanym przypadku cena nie przekroczyła 45 zł, a podano dane dla Citroënów Berlingo, C3, C4 i Xsary Picasso oraz Peugeotów 207 i Partnera. Możecie się o tym przekonać zaglądając na strony 40-41.
Citroëna Berlingo, C4 Picasso i Renault 19 można dostrzec na zdjęciach ilustrujących zamieszczony na stronach 42-43 materiał zatytułowany „Mandat za nieznajomość przepisów”.
Krótka wzmianka o Renault pojawiła się w tekście poświęconym motoryzacji w Rosji. Dziwnym trafem przy wymienianiu firm obecnych w tym kraju nie przypomniał się Redaktorowi Dominiakowi koncern PSA Peugeot Citroën…
I jeszcze mała uwaga – całkiem sporo zastrzeżeń, a wiele z nich niemałego kalibru, miał Redaktor Grabowski do testowanego w działu Używane Volkswagena Tiguana. A to silniki (1.4 TSI i 2.0 TDI), a to wysokie ceny serwisu w ogóle, a to filtr cząstek stałych, a to dwumasowe koła (zwłaszcza w skrzyniach DSG), a to usterki hamulca ręcznego, a to przepuszczające uszczelki… Naprawdę sporo problemów może spotkać właściciela. Mimo to auto oceniono na cztery z pięciu możliwych do uzyskania gwiazdek. Zadziwiająco pobłażliwe podejście…
To już wszystko, co o samochodach francuskich napisano w „Motorze” w tym tygodniu.
Krzysiek Gregorczyk
Najnowsze komentarze