„Motor” nr 26 (2923) z 15.VI.2009
Stron: 52 (z okładką) + 36 (dodatek specjalny „66. Rajd Polski”)
Cena: 2,20zł
Koszt 1 strony: 2,5 grosza (licząc z dodatkiem)
Warto kupić: można
O jakich markach francuskich piszą: Citroën, Peugeot, Renault
Jakim modelom poświęcono choćby odrobinę miejsca: Berlingo, C3 Picasso, C5, C6, Partner, Laguna, Megane, Scenic, Twingo, sportowe
36 dodatkowych stron poświęconych Rajdowi Polski, który – przypomnijmy – rozpoczyna się dziś o 19:00 superOSem w Mikołajkach, to nie tylko potrzebne kompendium wiedzy dla każdego kibica. To również dodatek, który – trzeba to podkreślić – nie podniósł standardowej ceny tygodnika! To spora zaleta.
Jednak pierwszą francuską firmą z branży motoryzacyjnej, którą wzmiankowano w aktualnym „Motorze” jest Michelin. Na stronie 8 można znaleźć informację, że już 66,7 miliona litrów paliwa zaoszczędzono dzięki stosowaniu opon Michelin Energy Saver od czasu, gdy wprowadzono je na rynek w ubiegłym roku. Jednocześnie ograniczono w ten sposób emisję dwutlenku węgla o 167 tys. ton. Od razu się lepiej oddycha, nie? ;-)

Tuż obok pojawiła się niewiele dłuższa notatka o nowym silniku, jaki Citroën montuje już do swoich modeli C5 i C6. Chodzi oczywiście o jednostkę, która wzbudziła Wasze spore zainteresowanie – wysokoprężny silnik 3.0 V6 HDi FAP.
Kolejna strona przynosi krótką informację o drobnym liftingu nowej Laguny. O tym też pisaliśmy już dość dawno temu (choć w wyniku przeprowadzki na inny serwer musieliśmy tego newsa „zreaktywować”).
Peugeot 908 HDi FAP, jak dobrze wiecie z kilku już naszych publikacji, wygrał w tym roku 24-godzinny wyścig w Le Mans. „Motor” opublikował na ten temat krótki materiał na stronie 10.

Poniżej pojawiła się krótka relacja z Rajdu Akropolu, który był dla Citroëna mało przyjemny, a wszystko z powodu kraksy Sebastiena Loeba i kłopotów Daniego Sordo.
O sponsorowaniu sportu przez koncerny motoryzacyjne napisano artykuł na stronach 12-13. Szkoda tylko, że w tekście nie znalazły się informacje o sponsoringu francuskich firm… Dobrze, że na zdjęciu pokazano piłki tenisowe z logo Peugeota, a w tabelce wspomniano o tym, że Citroën sponsoruje brytyjski klub Arsenal London, Peugeot – tenisa, rugby i golfa, a Renault kiedyś sponsorował spadochroniarstwo.

W rubryce plus-minus zamieszczonej na stronie 23. znalazło się jedno auto francuskie. W C3 Picasso doceniono fakt, że stoliki zamontowane w oparciach przednich foteli mogą być wyposażone w lampkę podświetlającą to, co się na tym stoliku znajduje. Można w ten sposób nawet czytać nie rozpraszając światłem kierowcy.
Maleńkie zdjęcie Citroëna C4 WRC znaleźć można na dole strony 28 przy diagramie prezentującym czasy przyspieszania do prędkości 100 km/h różnych pojazdów. Wiecie, że takie auto przyspiesza minimalnie szybciej, niż myśliwiec F16 startujący z lądowego pasa startowego?
Francuskie samochody w postaci radiowozów możecie znaleźć na zdjęciach zamieszczonych na stronach 32-37 w Przewodniku po Europie. Przypomnijmy, że w Polsce policja również korzysta z francuskich samochodów. Jaki jest ich stan na dziś? Trudno powiedzieć – wspomniany artykuł napisałem już parę lat temu. Może powrócimy do tematu po wakacjach?

Renault Megane, to bardzo popularne auto klasy kompaktowej, również w Polsce. Mimo dość kontrowersyjnej stylistyki także Megane II sprzedawało się w naszym kraju całkiem dobrze. Duży wybór wersji silnikowych, zwykle dość bogate wyposażenie, wysoki poziom bezpieczeństwa i funkcjonalność tych aut sprawiała, że Polacy sięgali po nie chętnie. „Motor” na stronach 40-45 przypomniał ten samochód, wspomniał wszystkie wersje nadwoziowe, nie zapomniał także o usportowionych odmianach RenaultSport i R26. Słowem – zamieścił materiał, z którym każdy miłośnik marki powinien się zapoznać.

Najciekawsze jest podsumowanie, które pozwolę sobie zacytować: „Czy Megane jest lepszy od Golfa z tych samych lat? Pod wieloma względami tak. Oferuje większy komfort i atrakcyjniejsze wnętrze, a przy tym jest tańsze. Łatwiej kupić w Polsce ładne Megane niż jego rywala z Niemiec”.
Citroën Berlingo i Peugeot Partner wystąpiły w roli konkurencji dla opisywanego w dziale Używane Mercedesa Vaneo. Całość znajdziecie na stronach 46-47.
W zamieszczonym na stronach 48-49 materiale dotyczącym planowanego rynkowego wysypu kabrioletów wspomniano o Twingo Cabrio i Megane III CC, które Renault planuje wprowadzić do sprzedaży w przyszłym roku. To pierwsze autko może wyglądać tak, jak na zdjęciu poniżej, a jego nazwa jeszcze nie została ostatecznie potwierdzona.

W dodatku poświęconym 66. Rajdowi Polski, będącemu w tym roku rundą Mistrzostw Świata WRC, również nie zabrakło francuskich akcentów. Znajdziecie tam wzmianki i zdjęcia m.in. o załogach Citroën Racing i juniorskiego zespołu Citroëna, o Petterze Solbergu i jego Xsarze WRC, którą Mr Hollywood naprawdę szaleje na tegorocznych OS-ach, ale też o rajdowych Clio R3, Citroënach C2R2, czy Peugeotach 207 S2000.Wprawne oko wypatrzy nawet rajdowego Peugeota 106, czy 307 WRC. Przedstawiono też odcinki specjalne i najciekawsze ich miejsca. Zwrócono uwagę na aspekty bezpieczeństwa. Bardzo wartościowy dodatek!
I to już wszystko, co o samochodach francuskich napisał w tym tygodniu „Motor”.
Krzysiek Gregorczyk
Najnowsze komentarze